Mat Hassan Sukar Di Rantau




Hanya beberapa jam selepas mahkamah membuat keputusan bahawa pilihanraya kecil perlu diadakan serta-merta di DUN Rantau, Presiden UMNO, Zahid Hamidi segera mengumumkan Mohamad Hassan adalah calon yang akan diletakkan bertanding di kawasan itu.


Ini bermakna, Mohamad Hassan atau Mat Hassan yang diumumkan menang tanpa bertanding dalam pilihanraya umum lalu berikutan calon PKR, S Streram dihalang masuk untuk mengemukakan kertas pencalonannya, terpaksa berdepan ujian sebenar untuk mengesahkan kedudukannya sebagai wakil rakyat DUN Rantau.


Lebih menarik, PKR juga hampir pasti akan mencalonkan semula S Streram bertanding untuk berhadapan dengan Mat Hassan dalam pilihanraya kecil yang tarikhnya dijangka akan ditetapkan dalam waktu terdekat ini.


Mahu tidak mahu, Mat Hassan akan melalui ujian yang sebenar jika beliau berdepan dengan S Streram dalam pilihanraya kecil itu nanti. 


Walaupun beliau menang di DUN Rantau sejak 2004 lalu dan mengekalkannya pada 2008 dan 2013 serta menang tanpa bertanding PRU14 lalu, tetapi pertembungan kali ini tidak lagi mudah bagi Mat Hassan.


Ini kerana kali ini Mat Hassan bukan lagi berjawatan Menteri Besar dan UMNO yang menaunginya juga sudah hilang kuasa di peringkat pusat dan negeri. 


Yang berbeza hanyalah kali ini beliau sudah berkedudukan sebagai Timbalan Presiden UMNO, jawatan nombor dalam parti itu.


Tetapi, sekadar berjawatan nombor dua dalam UMNO, sedangkan parti itu tidak lagi mempunyai apa-apa kuasa di pusat dan negeri, ia mungkin tidak memberi apa-apa makna kepada pengundi Rantau di ketika parti itu sedang mempunyai imej paling buruk di mata rakyat yang diakibatkan oleh beberapa pemimpinnya sedang didakwa di mahkamah pada waktu ini.


Lebih daripada itu, dengan Anwar baru saja menang di Port Dickson dan namanya bakal menjadi Perdana Menteri ke-8, selain Menteri Besar Negeri Sembilan, Amiruddin Harun juga daripada PKR mewakili Pakatan Harapan, laluan memang ternampak lebih sukar bagi Mat Hassan untuk mengekalkan kerusi DUN Rantau itu.


Anwar pula tentu saja akan meluangkan lebih banyak masa untuk berkempen membantu kemenangan PKR dalam kempennya nanti, bukan saja untuk menjaga namanya sebagai Ahli Parlimen yang baru diberi mandat di Port Dickson serta dirinya sebagai bakal Perdana Menter ke-8, yang lebih penting lagi ialah untuk memastikan UMNO dapat ditenggelamkan di kubu kuatnya sendiri.


Kekalahan Mat Hassan dan UMNO di Rantau boleh dianggap sebagai satu lagi pukulan maut bagi parti itu sejak ia kehilangan kuasanya pada Mei lalu.


Mudah kata, kalau Timbalan Presiden UMNO sendiri ditolak rakyat, bermakna akan terus malap dan gelaplah masa depan parti itu.


Lebih daripada itu, isu-isu berkaitan pentadbiran Mat Hassan di Negeri Sembilan sebelum ini serta kes beliau pernah memindahkan wang RM10 juta ke London melalui syarikat pengurup wang yang pernah disiasat SPRM sebelum ini tetapi tidak diambil apa-apa tindakan, sudah tentu akan dibangkitkan kembali secara meluas dalam kempen-kempen Pakatan Harapan.


Mampukah Mat Hassan dan segala jentera UMNO menangkis isu itu sementara di waktu yang sama Zahid Hamidi dan Najib Razak juga turut berdepan pendakwaan di mahkamah berkaitan penggubahan wang haram?


Dengan semua rangkuman itu, sementara kedudukan pengundi di Rantau adalah Melayu 52 peratus, Cina 20 peratus dan India 27 peratus, meskipun jika sekiranya Mat Hassan dicabar oleh S Streram, laluannya untuk mengekalkan kemenangan tidaklah semudah dahulu lagi.


Segala-galanya kini adalah berbeza dan keadaan hampir semuanya tidak lagi memihak kepada UMNO dan juga bekas Menteri Besar Negeri Sembilan itu. (ShahbudinHusin 16/11/2018)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/11/mat-hassan-sukar-di-rantau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mat Hassan Hilang Kerusi Rantau Mahkamah Arahkan Prk

Mat Hassan Hilang Kerusi Rantau Mahkamah Arahkan Prk

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 293 hits
Hafiz Yatim Mahkamah Pilihan Raya di Seremban hari ini memutuskan bahawa kerusi DUN Rantau Negeri Sembilan kosong dan mengisytiharkan kemenangan Timbalan Presiden Umno Mohamad Hassan pada pilihan raya umum ke 14 lalu sebagai tidak sah Sehub...
Kepimpinan Pakatan Akan Putuskan Calon Prk Rantau Kata Mat Sabu

Kepimpinan Pakatan Akan Putuskan Calon Prk Rantau Kata Mat Sabu

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 256 hits
Kepimpinan Pakatan akan putuskan calon PRK Rantau kata Mat Sabu Dikemas kini 55 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 18 N
Up To Umno Who To Field In Rantau By Election Says Mohamad Hassan

Up To Umno Who To Field In Rantau By Election Says Mohamad Hassan

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 240 hits
Umno deputy president Mohamad Hassan PETALING JAYA Umno deputy president Mohamad Hassan says he is leaving it to the party to decide whether he will contest in the by election for the Rantau state seat following the court decision to allow ...
Mahkamah Putuskan Kemenangan Tok Mat Di Dun Rantau Tidak Sah Dan Terbatal

Mahkamah Putuskan Kemenangan Tok Mat Di Dun Rantau Tidak Sah Dan Terbatal

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 378 hits
Mahkamah putuskan kemenangan Tok Mat di DUN Rantau tidak sah dan terbatalMahkamah Khas Pilihan Raya pada Jumaat memutuskan kemenangan bekas Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan di kerusi Dewan Undangan Negeri Rantau adalah...
Dun Rantau Umno Sah Pertaruhkan Tok Mat

Dun Rantau Umno Sah Pertaruhkan Tok Mat

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 224 hits
Wartawan Watan Online Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan Datuk Seri Mohamad Hasan akan dipertaruhkan kembali bagi mempertahankan kerusi DUN Rantau yang diisytiharkan kosong selepas kemenangan Timbalan Presiden UMNO itu dibatalkan ...
Mat Hassan In Trouble Double

Mat Hassan In Trouble Double

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 217 hits
DUN Rantau kena adakan semula PRK Sudah tentu Anwar akan membantu calon PKR dan Kj Zahid akan turun membantu Mat Hassan do or die integriti umno Semakin sukar untuk mempertahan kerana kerajaan negeri kini di bawah kerajaan PH
Tok Mat Dicalonkan Semula Di Dun Rantau Ahmad Zahid

Tok Mat Dicalonkan Semula Di Dun Rantau Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 287 hits
16 November 2018 7 08 PM KUALA LUMPUR Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan akan dicalonkan semula bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Rantau
Tok Mat Berterima Kasih Pada Pas Kerana Beri Laluan Di Rantau

Tok Mat Berterima Kasih Pada Pas Kerana Beri Laluan Di Rantau

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 274 hits
Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan hari ini berterima kasih kepada PAS kerana kesediaan parti itu memberi laluan kepada Umno bertanding pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Rantau Mohamad berkata beliau turut menyambut baik hasra...
Mat Sabu Akui Amanah Sukar Tembusi Terengganu

Mat Sabu Akui Amanah Sukar Tembusi Terengganu

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 305 hits
Peguam Datuk Zamani Mohamad menyerahkan borang keahliannya kepada Mohamad Sabu di Konvesyen AMANAH Negeri Terengganu hari ini Presiden AMANAH Mohamad Sabu mengingatkan ahli ahlinya di peringkat negeri Terengganu agar sama sama berganding ba...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran