Maszlee Dilantik Ph Atau Umno Bidas Akar Umbi Dap



Seramai 43 pemimpin akar umbi, termasuk beberapa Adun DAP membantah pengumuman Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik untuk melarang pengedaran komik 'Inisiatif Jalur dan Laluan (BRI)' daripada memasuki sekolah.

Dalam satu kenyataan bersama, mereka juga mempersoalkan mengapa Maszlee mengikut rentak bekas perdana menteri, Najib Razak dalam isu berkenaan.

“Kita nak tanya Maszlee, adakah beliau menteri dilantik Pakatan Harapan (PH) atau Umno? Jikalau dilantik oleh PH, mengapa perbuatan beliau semakin cenderung kepada Umno yang rasis?” soal mereka.

Kenyataan tersebut ditaja oleh Setiausaha Kebangsaan Pemuda DAP, Eric Teh dan Timbalan Ketua Pemuda DAP Selangor Koo Jeng Teng.

Lima Adun yang menandatangani kenyataan tersebut termasuk Phoong Jin Zhe (Adun Luyang merangkap Menteri Belia dan Sukan Sabah), Chiong Yoke Kong (Adun Tanah Rata, Pahang), Chow Yu Hui (Adun Tras, Pahang), Lee Chin Chen (Adun Bilut, Pahang) dan Leong Yu Man (Adun Triang, Pahang).

'Tak bantah buku Transformasi Najib masuk sekolah'

Kumpulan berkenaan berkata mereka sebelum ini tidak membantah apabila buku Transformasi Najib ketika era kerajaan terdahulu diedarkan ke sekolah-sekolah.

“Selagi tidak melanggar prinsip nilai sejagat manusia, perpustakaan universiti bahkan sekolah-sekolah menengah seharusnya memberi ruang kepada buku-buku aliran pemikiran.
"Macam kita tidak akan membantah buku komik Transformasi Najib diletakkan dalam sekolah kerana kita percaya murid-murid mempunyai pemikiran berdikari.”

Najib baru-baru ini mendakwa komik berkenaan, yang diedar ke sekolah-sekolah menengah jenis kebangsaan dan sekolah kebangsaan bertujuan menyebarkan propaganda DAP dan komunis.

Komik itu diterbitkan hasil kerjasama antara Kurator Muzium Kebudayaan dan Komik Asia yang berpangkalan di Pulau Pinang, Hew Kuan Yau dengan artis tempatan Chong Po Ling.

Hew bagaimanapun menafikan komik itu berunsur propaganda dan mengatakan buku itu turut disampaikan kepada pemimpin tertinggi China , April lalu.

Semalam, Pejabat Perdana Menteri berkata komik itu yang disampaikan kepada Presiden China, Xi Jinping bukan hadiah rasmi dan dibawa tanpa mengikut prosedur.

Gesa tarik balik arahan

Mengulas lanjut, kumpulan berkenaan berkata komik itu bertujuan mengalakkan persahabatan antara Malaysia dan China serta mewujudkan semangat kemanusiaan.

“Walaupun isi kandungannya ada menyatakan perkara politik sebelum dan selepas (PRU) 9 Mei, tetapi berkisah secara fakta, tiada pemalsuan.

"Tidak seperti bekas perdana menteri Najib Razak mengatakan ia dipenuhi propaganda politik DAP," jelas kenyataan itu.
Kata mereka, walaupun Maszlee atau pihak sekolah tidak setuju dengan kandungannya, buku itu berhak diletakkan di perpustakaan sebagai catatan penting hubungan diplomatik Malaysia-China.

“Oleh itu, kita memohon Maszlee menarik balik arahan kepada sekolah yang tidak munasabah dan meluluskan buku komik tersebut diletak dalam perpustakaan sekolah menengah dan universiti.

“Kami juga memohon pihak polis supaya tidak melakukan siasatan politik atas Hew Kuan Yau untuk mengelakkan tekanan politik yang tidak perlu terhadap seniwan serta pelukis komik," kata mereka. -wak-labu.blog

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2019/10/maszlee-dilantik-ph-atau-umno-bidas.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Henti Provokasi Isu Komik Pemuda Ppbm Beritahu Akar Umbi Dap

Henti Provokasi Isu Komik Pemuda Ppbm Beritahu Akar Umbi Dap

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 468 hits
Pemuda PPBM tampil mempertahankan larangan pengedaran komik Inisiatif Jalur dan Jalan Meraih Manfaat Bersama ke sekolah oleh Menteri Pendidikan Maszlee Malik mengatakan serangan segelintir pemimpin akar umbi DAP terhadap menteri kerajaan it...
Umno Bukan Parti Milik Golongan Elit Tertentu Wajib Dengar Suara Akar Umbi

Umno Bukan Parti Milik Golongan Elit Tertentu Wajib Dengar Suara Akar Umbi

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 326 hits
Selama 73 tahun parti UMNO melakarkan sejarah perjuangan dalam mendaulatkan ugama Islam dan bangsa Melayu Kekuatan dan kejayaan UMNO adalah kerana keikhlasan pemimpin dalam perjuangan dan kepekaan mereka dalam mendengar suara akar umbi sert...
After Deputy S Attack On Maszlee Youth Chief Distances Dap From Hew S Comic

After Deputy S Attack On Maszlee Youth Chief Distances Dap From Hew S Comic

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 313 hits
DAP Youth chief Howard Lee today distanced his party from a controversial comic book authored by former DAP activist Hew Kuan Yew and published by the Asia Comic Culture Museum This came a day after his deputy Chiong Yoke Kong who is the Ta...
Dap Accuses Umno And Pas Of Racism

Dap Accuses Umno And Pas Of Racism

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 280 hits
Malaysia needs a responsible Opposition to the Pakatan Harapan government that competea on policies instead of playing racial games through fake news said Johor DAP chief Liew Chin Tong He said that instead of trying to erode the credibilit...
Dap Grassroots To Maszlee If Its Factual Even A Najib Comic Can Be In School

Dap Grassroots To Maszlee If Its Factual Even A Najib Comic Can Be In School

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 495 hits
Forty three DAP Youth grassroots members have come forward to defend a comic book authored by a former party member regarding China s Belt and Road Intiaitive In a joint statement the group said Education Minister Maszlee Malik should not b...
Umno Tak Pernah Bincang Tubuh Kerajaan Tanpa Amanah Dap Ismail Sabri

Umno Tak Pernah Bincang Tubuh Kerajaan Tanpa Amanah Dap Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 304 hits
UMNO tidak pernah membincangkan penubuhan kerajaan baharu melibatkan beberapa parti dalam Pakatan Harapan tetapi mengecualikan Amanah dan DAP Ketua Pembangkang Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata bekas Naib Presiden UMNO Datuk Seri Hisha...
Aktivis Dap Berang Maszlee Haramkan Komik Terbitannya

Aktivis Dap Berang Maszlee Haramkan Komik Terbitannya

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 396 hits
AKTIVIS DAP yang juga penulis komik kontroversi berkenaan Inisiatif Jalur dan Laluan Hew Kuan Yau mengkritik Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik kerana mengharamkan komik itu di sekolah Kuan Yau yang merupakan kurator Muzium Kebudayaan dan ...
Kerana Dap Ke Pedas Pegawai Polis E8 Bidas Guan Eng Dengan Kula

Kerana Dap Ke Pedas Pegawai Polis E8 Bidas Guan Eng Dengan Kula

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 379 hits
Ketua Penolong Pengarah Bahagian Anti Pengganas Cawangan Khas Bukit Aman Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay menafikan kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng bahawa polis memberi jaminan tiada pemimpin politik DAP yang ditahan selepas ini be...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist