Masjid Di Kedah Dibenar Solat Fardu Separuh Ruang Solat


Oleh SARINA ISMAIL-
Masjid Zahir, Alor Setar. ALOR SETAR: Bermula 29 September (esok) semua masjid negeri dan kariah dibenarkan mengadakan solat fardu lima waktu berkapasiti separuh daripada ruang solat dengan penjarakan maksimum satu meter.

Kebenaran itu juga termasuk untuk solat Jumaat di masjid negeri dan kariah selain tidak kurang 50 pegawai dan jawatankuasa premis berkenaan.

Sungguhpun begitu, untuk masjid ghairu jamek dan surau kapasiti jemaah hanya dibenarkan 100 orang termasuk pegawai serta jawatankuasa dan juga tertakluk kepada ruang solat.
Demikian antara panduan keagamaan di masjid dan surau seluruh negeri Kedah dalam tempoh Pelan Pemulihan Negara (PPN) yang dikemaskini oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah (JHEAIK), hari ini.
Aktiviti wirid serta solat sunat ba’diyah dibenarkan dalam tempoh singkat dan jemaah dikehendaki beredar selepas mengerjakannya, manakala berkumpul dan beriktikaf selepas solat di masjid tidak dibenarkan.
Dalam perkembangan lain, program keagamaan sama ada kuliah subuh, maghrib, tazkirah sebelum solat Jumaat dan majlis bacaan Yaasin pada malam Jumaat hanya dibenarkan dalam tempoh tidak lebih dari satu jam.
Sementara, pengkuliah mestilah dari kalangan anak kariah yang tidak perlu kepada rentas negeri atau daerah serta sudah menerima dua dos vaksinasi Covid-19.
JHEAIK juga menetapkan solat jenazah bukan Covid-19, kehadirannya mengikut kapasiti solat fardu dan Jumaat sementara pengurusan pengkebumiannya hanya tertakluk kepada tidak lebih 20 orang yang terdiri daripada pegawai, jawatankuasa masjid, petugas dan ahli keluarga sahaja.
“Ruang solat untuk musafir dibenarkan dan amalan menziarahi kubur tidak lebih lima orang untuk satu kubur dengan prosedur operasi standard (SOP) yang ketat.
“Yang lain-lain seperti gotong royong, jamuan makan, kenduri, aktiviti memasak di kawasan masjid, menunaikan solat di luar kariah/lokaliti dan khemah tambahan untuk ruang solat tidak dibenarkan.
“Sanitasi berkala serta berjadual perlu dilakukan oleh pihak pengurusan masjid atau surau terutama di ruang solat, bilik air dan tempat mengambil wuduk,” ujar kenyataan itu lagi.
Operasi masjid atau surau yang didapati dihadiri jemaah positif Covid-19 akan ditutup sepenuhnya dan dibuka semula selepas tujuh hari proses sanitasi dilakukan.  
Oleh itu JHEAIK menggesa pihak pengurusan masjid dan surau meneruskan SOP seperti termaktub sebelum ini iaitu pendaftaran melalui MySejahtera, pemeriksaan suhu badan, memakai pelitup muka, membawa sejadah sendiri, menjaga penjarakan dan hanya anak kariah tempatan bermastautin/bermukim sahaja.
Manakala individu yang bergejala, demam, batuk, berpenyakit kronik, kanak-kanak di bawah 12 tahun dan luar kariah tidak dibenarkan.
Sementara itu pihak JHEAIK sekali lagi mengingatkan hanya individu (anak kariah) yang lengkap divaksin mengikut terma vaksin lengkap oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dibenarkan masuk ke premis dengan mempamerkan sijil digital atau kad vaksin bersama kad pengenalan.
“Vaksin lengkap yang dimaksudkan  adalah dua dos suntikan sama ada Pfizer, Asytrazeneca dan Sinovac selepas hari ke 14 tarikh suntikan kedua, manakala satu dos Johnson &Johnson dan Cahsino selepas hari ke 18 dari tarikh suntikan,” mengikut laporan tersebut.
Pelanggaran pematuhan boleh menyebabkan kebenaran menjalankan aktiviti keagamaan ditarik balik dan tindakan tegas dari pihak berkuasa akan dikenakan.
Pihak PAD boleh menarik balik kelonggaran ini jika terdapat kes Covid-19 di kalangan jemaah atau yang menjadi kontek rapat kepada kes terbabit. – HARAKAHDAILY

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/masjid-di-kedah-dibenar-solat-fardu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kelantan Benar 40 Jemaah Tunai Solat Jumaat Fardu Mulai Hari Ini

Kelantan Benar 40 Jemaah Tunai Solat Jumaat Fardu Mulai Hari Ini

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 153 hits
Kebenaran dalam tempoh Fasa 2 Pelan Pemulihan Negara itu hanya dibenarkan kepada jemaah yang terdiri daripada kakitangan masjid dan jemaah terpilih sahaja PETALING JAYA Pelaksanaan solat Jumaat dan solat fardu lima waktu di seluruh masjid n...
Pahang Benar Individu Belum Vaksin Hadir Solat Jumaat Fardu

Pahang Benar Individu Belum Vaksin Hadir Solat Jumaat Fardu

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 266 hits
Oleh GAMBAR Abd Razak Aid KERAJAAN Negeri Pahang membenarkan individu yang belum lagi menerima vaksin untuk hadir mengerjakan aktiviti ibadah solat fardu dan Jumaat di masjid negeri masjid daerah masjid kariah dan surau kebenaran Jumaat neg...
Panas Pemimpin Pas Berang Pas Sahaja Yang Dipersalahkan Bila Umat Islam Tak Boleh Solat Jemaah Di Masjid Surau

Panas Pemimpin Pas Berang Pas Sahaja Yang Dipersalahkan Bila Umat Islam Tak Boleh Solat Jemaah Di Masjid Surau

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 224 hits
September 17 2021Tahap bencinya adun Titi Serong pada PAS sampai merendahkan akal budinya ke tahap sampah Dulu PAS keluar PAS masuk Amanah menang bertanding jadi EXCO hilang jawatan EXCO kerana bertukar kerajaan menangis melolong macam buda...
Isu Solat Jumaat Imam Masjid Putrajaya Mohon Maaf Secara Terbuka

Isu Solat Jumaat Imam Masjid Putrajaya Mohon Maaf Secara Terbuka

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 168 hits
Imam Besar Masjid Putra Putrajaya Ustaz Ikmal Zaidi Hashim tampil membuat permohonan maaf secara terbuka kepada seluruh umat Islam berhubung reaksinya terhadap video mengenai solat Jumaat yang tular baru baru ini Permohonan maaf secara terb...
Hiburan Tiada Diskriminasi Rita Rudaini Kagum Kerajaan Pahang Benarkan Individu Belum Vaksin Tunai Solat Di Masjid

Hiburan Tiada Diskriminasi Rita Rudaini Kagum Kerajaan Pahang Benarkan Individu Belum Vaksin Tunai Solat Di Masjid

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 153 hits
Pelakon penuh kontroversi Rita Rudaini meluahkan rasa kagum dengan kerajaan Pahang apabila membenarkan mereka yang belum divaksin untuk menunaikan solat fardu dan Jumaat di masjid ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementPerkara tersebut dikongsikan ...
500 Jemaah Boleh Solat Jumaat Di Masjid Wilayah Persekutuan

500 Jemaah Boleh Solat Jumaat Di Masjid Wilayah Persekutuan

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 231 hits
250 jemaah di tujuh masjid zon dan kariah 150 jemaah di surau Jumaat BANGI Kapasiti jemaah bagi solat Jumaat di Masjid Wilayah Persekutuan diperluas sehingga 500 orang berkuat kuasa 17 September Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekut...
Solat Jemaah Di Masjid Surau Wp Dibenarkan Kapasiti Penuh Esok

Solat Jemaah Di Masjid Surau Wp Dibenarkan Kapasiti Penuh Esok

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 195 hits
Jemaah diingatkan untuk patuhi SOP yang telah ditetapkan Gambar hiasan KUALA LUMPUR Kehadiran jemaah bagi solat Jumaat fardu dan lain lain di Kuala Lumpur Putrajaya dan Labuan adalah mengikut kapasiti sebenar masjid dan surau dengan penjara...
Tertidur Selepas Solat Lelaki Terkejut Dilihat Puluhan Bidadari

Tertidur Selepas Solat Lelaki Terkejut Dilihat Puluhan Bidadari

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 277 hits
Utusan online TANGKAP layar video lelaki yang disaksikan puluhan pelajar wanita di Indonesia MEDIA SOSIALJAKARTA Sebuah video tular ketika seorang pelajar yang tertidur selepas solat dikejutkan oleh seorang lelaki Pelajar yang tidak diketah...
Pm Umum 11 Jenis Perniagaan Dibenar Beroperasi Pada Jumaat

Pm Umum 11 Jenis Perniagaan Dibenar Beroperasi Pada Jumaat

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 126 hits
AGENDA DAILY Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan 17 jenis perniagaan di bawah sektor pekerjaan dan ekonomi yang dibenarkan beroperasi di negeri Fasa Satu Pelan Pemulihan ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan

Craving Roti Canai Restoran Abc Brickfield