Masih Berdegil Keluar Rumah Pegawai Polis Ini Sekolahkan Remaja Seperti Seorang Bapa


Sepanjang tempoh PKP ini, masih ada segelintir masyarakat yang berdegil dan masih keluar sesuka hati. Walaupun sudah diberi amaran, tetap keluar rumah tanpa sebarang keperluan.
Seperti mana yang dikongsikan oleh Mohd Fadli Salleh, ada sebuah video yang menunjukkan seorang pegawai polis sedang menasihatkan seorang remaja yang dilihat berkeliaran di luar rumah pada waktu PKP ini. Remaja lelaki ini dipercayai sudah ditegur berkali-kali tetapi masih berdegil.
Ikuti perkongsian ini.
Kawan-kawan share video ni dalam group WhatsApp kemudian pakat gelakkan budak itu kena marah.
Tapi bila aku tonton, sejujurnya aku terharu dengan sikap pegawai polis ini. Penuh sikap kebapaan, ada pula unsur motivasi hebat di situ.


Kawan-kawan share video ni dalam group WhatsApp kemudian pakat gelakkan budak itu kena marah.Tapi bila aku tonton, sejujurnya aku terharu dengan sikap pegawai polis ini. Penuh sikap kebapaan, ada pula unsur motivasi hebat di situ.Apa yang aku faham, remaja itu anak yatim. Anak sulung dalam keluarga pula. Jika lihat kondisi rumah, kita dapat simpulkan dia dari keluarga miskin dan kurang senang.Namun remaja ini degil. Tempoh PKP ini dia merayau diluar sehingga beberapa kali diberi amaran oleh anggota polis.Agaknya kerana polis di sana tahu remaja ini anak yatim, anak sulung harapan keluarga pula dan datang dari keluarga kurang senang, mereka kasihan untuk terus tangkap dan hantar ke Sekolah Tunas Bakti, Sg Besi tempat sepatutnya remaja bermasalah dikumpulkan.Maka pegawai polis berpangkat tinggi sendiri ke rumah remaja ini.Apa yang orang lihat sebagai marah-marah itu sebenarnya adalah nasihat yang tegas bagai seorang bapa. Aku melihat kata-kata beliau seolah beliau sedang memarahi anak sendiri.Penuh sikap kebapaan. Penuh rasa kerisauan tentang masa depan. Penuh dengan simpati dengan nasib keluarga remaja ini.Antara part yang paling mahal dalam video ini ialah bila pegawai polis itu mencabar remaja ini,"Aku cabar kamu. Kamu tunjuk pada aku, 5 tahun lagi kamu berjaya masuk IPTA. Aku cabar kamu!"Ah, ini salah satu teknik motivasi yang paling berkesan. Mencabar ke arah kebaikan. Mencabar remaja ini berusaha dan mengeluarkan potensi yang ada dalam diri dia.Hebat sungguh pegawai ini. Aku sangat respek cara dia handle kes ini. Dalam ketegasan, ada nasihat. Dalam nasihat, ada cabaran yang mungkin akan menjadi kenyataan.Terima kasih kepada pegawai polis ini. Ia mungkin nampak kecil pada mata sebahagian orang, namun percayalah, ia memberi impak yang sangat besar pada anak yatim dari keluarga miskin ini.Semoga remaja ini berubah dan semoga Tuhan terus memelihara barisan polis, askar dan frontliners lain yang bekerja demi memastikan keselamatan kita semua.Tabik hormat untuk tuan! #StayAtHome#MFS.
Posted by Mohd Fadli Salleh on Monday, 6 April 2020
Apa yang aku faham, remaja itu anak yatim. Anak sulung dalam keluarga pula. Jika lihat kondisi rumah, kita dapat simpulkan dia dari keluarga miskin dan kurang senang.
Namun remaja ini degil. Tempoh PKP ini dia merayau diluar sehingga beberapa kali diberi amaran oleh anggota polis.
Agaknya kerana polis di sana tahu remaja ini anak yatim, anak sulung harapan keluarga pula dan datang dari keluarga kurang senang, mereka kasihan untuk terus tangkap dan hantar ke Sekolah Tunas Bakti, Sg Besi tempat sepatutnya remaja bermasalah dikumpulkan.
Maka pegawai polis berpangkat tinggi sendiri ke rumah remaja ini.
Apa yang orang lihat sebagai marah-marah itu sebenarnya adalah nasihat yang tegas bagai seorang bapa. Aku melihat kata-kata beliau seolah beliau sedang memarahi anak sendiri.
Penuh sikap kebapaan. Penuh rasa kerisauan tentang masa depan. Penuh dengan simpati dengan nasib keluarga remaja ini.
Antara part yang paling mahal dalam video ini ialah bila pegawai polis itu mencabar remaja ini,
“Aku cabar kamu. Kamu tunjuk pada aku, 5 tahun lagi kamu berjaya masuk IPTA. Aku cabar kamu!”
Ah, ini salah satu teknik motivasi yang paling berkesan. Mencabar ke arah kebaikan. Mencabar remaja ini berusaha dan mengeluarkan potensi yang ada dalam diri dia.
Hebat sungguh pegawai ini. Aku sangat respek cara dia handle kes ini. Dalam ketegasan, ada nasihat. Dalam nasihat, ada cabaran yang mungkin akan menjadi kenyataan.
Terima kasih kepada pegawai polis ini. Ia mungkin nampak kecil pada mata sebahagian orang, namun percayalah, ia memberi impak yang sangat besar pada anak yatim dari keluarga miskin ini.
Semoga remaja ini berubah dan semoga Tuhan terus memelihara barisan polis, askar dan frontliners lain yang bekerja demi memastikan keselamatan kita semua.
Tabik hormat untuk tuan!
#StayAtHome
#MFS
The post Masih Berdegil Keluar Rumah, Pegawai Polis Ini ‘Sekolahkan’ Remaja Seperti Seorang Bapa appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/masih-berdegil-keluar-rumah-pegawai-polis-ini-sekolahkan-remaja-seperti-seorang-bapa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Bapa Remaja Hina Polis Sebak Bertemu Insan Sudi Bayarkan Denda Buat Anak

Ibu Bapa Remaja Hina Polis Sebak Bertemu Insan Sudi Bayarkan Denda Buat Anak

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 322 hits
Terdahulu pernah tular berkenaan kes seorang remaja perempuan dikenali sebagai Nurshahira yang dihadapkan ke mahkamah selepas memuat naik status berbaur hinaan terhadap anggota polis Nurshahira yang sebelum ini dimaklumkan tidak mampu memba...
Pegawai Polis Sebat Remaja Dikenakan Tindakan

Pegawai Polis Sebat Remaja Dikenakan Tindakan

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 349 hits
Imej dari video yang tular di laman sosial Pegawai polis rotan remaja dikenakan tindakan Polis akan mengambil tindakan sewajarnya terhadap seorang pegawainya yang dilihat secara agresif menyebat enam remaja lelaki kerana ingkar Perintah Kaw...
Polis Buka Siasatan Kes Pegawai Rotan Remaja Ingkar Pkp Di Kunak

Polis Buka Siasatan Kes Pegawai Rotan Remaja Ingkar Pkp Di Kunak

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 349 hits
Imej dari video yang tular di laman sosial Polis siasat pegawai rotan remaja ingkar PKP POLIS akan menyiasat tindakan pegawainya yang merotan lima remaja lelaki yang didapati mengingkari Perintah Kawalan Pergerakan ketika menjalankan operas...
Remaja Ingkar Pkp Dicabar Polis Masuk Universiti Ubah Nasib Keluarga

Remaja Ingkar Pkp Dicabar Polis Masuk Universiti Ubah Nasib Keluarga

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 426 hits
Sering ingkar Perintah Kawalan Pergerakan seorang pegawai polis terpaksa datang ke rumah seorang remaja dan menasihatinya agar tidak lagi berbuat demikian Tular di media sosial sejak semalam video seorang anggota polis dikatakan ketua Balai...
Seorang Perawat Berbagi Kisah Betapa Berat Jalani Hari Di Tengah Wabah Covid 19 Seperti Ini

Seorang Perawat Berbagi Kisah Betapa Berat Jalani Hari Di Tengah Wabah Covid 19 Seperti Ini

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 166 hits
Yang paling berat beberapa rekannya ada yang sampai dijauhi masyarakat karena dianggap menyebarkan virus Hingga harus pindah ke kos kosan Duh kasihan banget
Jika Ramai Masih Berdegil Adakah Kita Bersedia Untuk Fasa Ketiga Pkp

Jika Ramai Masih Berdegil Adakah Kita Bersedia Untuk Fasa Ketiga Pkp

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 202 hits
Hari ini cukuplah sudah 14 hari kita di dalam Perintah Kawalan Pergerakan dan esok sepatutnya kita semua sudah boleh keluar seperti biasa Namun kerajaan terpaksa melanjutkannya dan tempoh ini dijangka akan terus dilanjutkan sekiranya masih ...
Wilayah Di Indonesia Guna Pocong Untuk Halang Penduduk Keluar Rumah

Wilayah Di Indonesia Guna Pocong Untuk Halang Penduduk Keluar Rumah

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 367 hits
Sebuah kampung di Kabupaten Purworejo menjalani isolasi dan dijaga pocong agar pendduknya terhindar dari Covid 19 Sosok pocong digunakan untuk mengingatkan penduduk pada kematian Pocong itu mengingatkan kita pada kematian jadi sesiapa sahaj...
Kerana Ingkar Pkp Mak Lapor Polis Remaja Ini Kena Ceramah Dengan Ketua Balai Polis Ada Video

Kerana Ingkar Pkp Mak Lapor Polis Remaja Ini Kena Ceramah Dengan Ketua Balai Polis Ada Video

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 317 hits
Mak tak dengar pak saudara tak dengar apa nak jadi Saya cabar kamu tunjukkan lima tahun lagi kamu boleh berjaya sampai masuk universiti Kerana Ingkar PKP Mak Lapor Polis Remaja Ini Kena Ceramah Dengan Ketua Balai Polis Ada Video
Pkp Orang Ramai Digalak Bawa Bil Beralamat Kediaman Ketika Keluar Di Selangor Polis

Pkp Orang Ramai Digalak Bawa Bil Beralamat Kediaman Ketika Keluar Di Selangor Polis

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 327 hits
SHAH ALAM 2 April Orang ramai di Selangor digalakkan membawa sebarang bil beralamat kediaman sekiranya ada keperluan untuk keluar bagi tujuan dibenarkan sepanjang tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan yang berakhir 14 April ini Ket...
Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah