Manusia Iblis Oleh Mohamad Ali


 Yang berikut adalah sedikit hasil buah fikiran daripada seorang pembaca Mohamad Ali. (terima kasih).  Saya tidak boleh "tidak setuju" atau "setuju" sepenuhnya dengan pandangan penulis Mohamad Ali.  Saya telah selitkan sedikit komen sendiri dalam warna biru. 
Manusia adalah sebaik-baik ciptaan Allah. Bukan Iblis. Bukan Malaikat. Bukan haiwan. Bukan makhluk lain. 
Manusia dikurniakan sesuatu yang sangat 'POWERFUL' iaitu AKAL FIKIRAN. Manusia sudah cipta Kapal Terbang. Besi yang begitu berat boleh terbang di udara lebih laju dan lebih jauh dari burung. Manusia sudah cipta Kapal Pengangkutan di mana besi yang begitu berat boleh terapung di atas lautan. Manusia sudah cipta Kapal Selam yang dapat menyelam begitu dalam pada jangka masa yang panjang. Manusia sudah cipta roket untuk naik ke bulan membuat kajian tentang angkasa lepas. 
OSTB :  Surah 10:100  Dan tiadalah sebarang kuasa bagi seseorang untuk beriman melainkan dengan izin Allah; dan Allah menimpakan azab atas orang-orang yang tidak menggunakan akal ("laa ya'qiluun")
Maka, tidak mustahil bagi manusia berupaya mencipta suatu alat yang dapat membolehkan manusia melihat makhluk2 ghaib seperti Iblis. Sekarang ni pun dah program TV untuk mencari 'hantu' menggunakan alat detect gelombang hantu. 
OSTB Surah 7:27  Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh Syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari Syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kemaluan mereka. Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dari tempat kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan Syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman.
Kita tahu Iblis diciptakan dari api.  Dalam Sains, Api terdiri dari elektron2 yang bergerak. Sebenarnya manusia sudah lama terlibat dengan benda ghaib seperti tenaga elektrik. Kita tahu ada pengaliran elektrik, tapi tak nampak elektrik dengan mata kasar kita. Kita dengar gelombang bunyi tapi tidak nampak bunyi itu sendiri. Malangnya, pemahaman kita akan perkara2 ghaib hanya disempitkan pada Jin dan Jembalang sahaja. 
Manusia juga sudah berjaya cipta alat untuk scan baby dalam perut ibu yg mengandung. Dulu hanya 2D skg sudah 3D. Manusia sudah cipta alat X-Ray untuk tengok dalam anggota badan manusia. Betapa banyak manfaat diperolehi oleh mankind hasil ciptaan alat X-Ray ini. 
Dulu2 kita anggap adalah mustahil kita boleh mendengar suara dari beribu batu jauhnya. Harini kita boleh bercakap dengan sesiapa pun tanpa wayar beribu-ribu batu jauhnya. Ghaib. Wayar takde. Gelombang suara tak nampak. Tapi suara sampai split second je ke telinga kita. Dulu2 kita anggap mustahil boleh berhubung secara live sampai nampak muka. Harini dengan mudahnya kita berhubung sesama manusia menggunakan segala macam aplikasi yang PERCUMA sahaja. Dapat tengok muka sambil bercakap. 
Akhir-akhir ini, trend membodohkan manusia sedang giat berjalan. Trend anti-vaksin, anti-logik, anti-moden, anti-sains dan anti-kemajuan. 
OSTB :  
Surah 10:100  Dan tiadalah sebarang kuasa bagi seseorang untuk beriman melainkan dengan izin Allah; dan Allah menimpakan azab atas orang-orang yang tidak menggunakan akal ("laa ya'qiluun")
Surah 43:37  Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu tetap menghalangi mereka dari jalan yang benar, sedang mereka menyangka bahawa mereka orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.
Apabila Allah memerintahkan Iblis untuk 'sembah' manusia ini, Iblis engkar. Iblis refuse to acknowledge betapa hebatnya manusia ini. Iblis meminta Allah untuk diturunkan ke bumi untuk menyesatkan manusia sehingga Kiamat. Iblis tak kata nak sesatkan orang Islam sahaja, Iblis nak sesatkan seluruh manusia. Iblis tahu bahawa kelebihan dan kekuatan manusia itu adalah kerana diberinya Akal Fikiran yang POWERFUL. Iblis berjanji akan menyesatkan manusia.
OSTB : 
Surah 43:37 Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu tetap menghalangi mereka dari jalan yang benar, sedang mereka menyangka bahawa mereka orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.
Surah 4:76 Orang-orang yang beriman, berperang pada jalan Allah; dan orang-orang yang kafir pula berperang pada jalan Taghut. Oleh sebab itu, perangilah kamu akan pengikut-pengikut Syaitan itu, kerana sesungguhnya tipu daya Syaitan itu adalah lemah.
Maka Iblis sentiasa mencari jalan agar manusia BERHENTI menggunakan akal fikiran. Iblis melalui agen2nya akan terus cuba mengelirukan, menghalang dan menyesatkan manusia dengan believe yang bukan2 seperti jangan guna otak, jangan guna logik akal, jangan fikir, ikut saje, jangan tanya, buat saje, abaikan dunia, tinggalkan dunia, buat apa kejar dunia, jadilah miskin lebih baik, jadilah mundur lebih baik...pendekata Iblis berusaha meLEMBUkan manusia. 
(Surah 2:268  Syaitan itu menjanjikan kamu dengan kemiskinan dan kepapaan, dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji; sedang Allah menjanjikan kamu keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya). 
Dulu2 kita teruja menulis atau mewar-warkan sesuatu kemodenan, sains dan teknologi. Kalau tulis karangan, mesti kita akan sebut berkenaan kemajuan sains dan teknologi. Harini, rata2 takut nak tulis atau cakap berkenaan kemajuan sains dan teknologi kerana takut dilabel kan cintakan dunia, tak takut neraka la, tak takut mati la, tak beriman la macam2 lagi. Siapa yg menjadi agen2 iblis ini yg berusaha mengindoktrin kelapa hotak manusia agar berhenti berfikir ini? Kalau bukan agen2 IBLIS.
OSTB : Senarai negara di bawah agen-agen Iblis dan bukan di bawah agen Iblis:
Negara2 yang Iblis berjaya sesatkan biasanya mundur, huru-hara, berbunuhan sesama sendiri, sangat korup dan rendah mutu pendidikannya. 
(Surah 2:268  Syaitan itu menjanjikan kamu dengan kemiskinan dan kepapaan, dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji; sedang Allah menjanjikan kamu keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya). 
Negara yang Iblis tak berapa berjaya sesatkan biasanya maju, bersih dan mengikut Islamic Way of life. Tahap korupsi sangat rendah. Rakyat jujur dan amanah. Tidak berbunuhan sesama sendiri. Negaranya canggih dan maju. 
Pilihlah sendiri mana-mana negara ini: Pakistan, Syria, Egypt, Singapura, Jepun, New Zealand, Ireland, Libya, Sudan, negara2 Afrika, Bangladesh, Vietnam, China, USA, Afghanistan, Iran, Iraq, dll.
Conclusion :
The future atau masa depan pun adalah antara yang ghaib atau perkara yang tidak kelihatan pada mata kita.  Dalam bahasa omputih, the future is unseen. Tetapi kita perlu 'have faith in the future' atau kita perlu 'believe in the future' atau kita perlu ada keyakinan untuk menghadapi masa depan kita.
Sebab kalau kita tidak mempunyai faith atau belief atau keyakinan dalam masa depan atau future itu, maka tidak bergunalah kita bangun tidur di waktu pagi.  If we have no faith in the future then what is the point of waking up in the morning. Jadi "future" atau masa depan itu antara perkara yang ghaib atau tidak kelihatan pada mata kita tetapi kita tetap yakin juga atau percaya dengan future atau masa depan kita. 
Mesin X ray dan mesin ultra sound itu berupaya memperlihatkan perkara yang mata kita lazimnya tidak boleh melihatnya. Contohnya X ray boleh mengambil gambar tulang patah dalam tubuh kita dan mesin ultra sound boleh mengambil gambar bayi atau janin dalam rahim ibu. 
Tetapi X ray dan ultra sound boleh berfungsi sedemikian sebab X ray itu memang wujud. Ultra sound boleh berfungsi sebab gelombang bunyi ultra sound memang wujud. Maksudnya X ray dan ultra sound bukan "ghaib". X ray dan ultra sound adalah sebahagian daripada alam nyata atau alam realiti. Kita hanya perlu menjumpai atau mencipta cara atau kaedah untuk detect X ray dan ultra sound.
Serupa juga kita tidak boleh melihat lemak yang ada dalam susu lembu. Tetapi satu cara untuk "mengasingkan" lemak daripada susu ialah untuk memanaskan atau memasak susu tadi. Lemaknya akan terasing dan 'naik ke atas'. Jadi lemak dalam susu tadi tidak termasuk perkara yang ghaib. Lemak dalam susu lembu adalah sebahagian alam nyata atau alam realiti. Kita hanya perlu kenal pasti kaedah saintifik atau cara saintifik untuk "memperlihatkan" lemak dalam susu itu.  
Manusia yang menggunakan akal boleh cipta mesin yang boleh mengesan, mengukur, menyukat X ray, bunyi ultra sound dan serupa itu. Sebab X ray dan gelombang ultra sound memang wujud.  Maksudnya akal manusia hanya perlu kenal pasti sifat atau characteristic X ray dan gelombang ultra sound dulu. Menerusi kaedah saintifik, akal manusia boleh kenal pasti ciri-ciri X ray, bagaimana cara detect X ray, cara menyukat 'power' X ray dan begitu.
Lepas itu, maka akal manusia pun boleh maju ke langkah seterusnya ia itu mencipta alat elektronik dan software program yang sesuai untuk "tangkap" characteristic atau sifat X ray dan ultra sound tadi. Sebab characteristic X ray dan ultra sound itu adalah predictable. X ray behaves in exactly the same manner all the time. X ray itu wujud cuma kita perlu alat saintifik untuk kesannya.
Tetapi tidak ada manusia yang boleh mencipta mesin untuk mengesan, mengukur atau menyukat hantu, polong dan puchong sebab hantu, polong dan puchong memang tidak wujud. You cannot invent a machine to detect something that does not exist. Jadi TV entah apa tadi boleh buat "drama hantu dan polong" untuk menipu orang yang tidak menggunakan akal sahaja, untuk menarik tajaan "duit advertising".  Itu saja.
Tetapi oleh kerana benda itu tidak wujud dalam keseluruhan alam ciptaan Allah swt ini maka alat saintifik pun tidak boleh mengesannya. Jadi akan timbul pula geng-geng dunggu yang akan berkata "mungkin satu hari nanti agen-agen syaitan akan menciptakan teknoloji baru yang boleh buktikan kewujudan hantu dan polong".  
Ok kalau begitu, macam mana pula awak yang dunggu tahi lembu sudah pun tahu ada hantu dan polong? Awak pakai teknoloji kepala hotak apa pula? Lebih baik awak tunggu saja lah agen syaitan awak cipta alat elektronik yang boleh buktikan hantu. 
Manusia hanya mempunyai LIMA INDRA atau the Five Senses. Sight, sound, smell, taste and touch. Itulah FIVE SENSES atau LIMA INDRA manusia. Atau "Pancaindera".
There is no such thing as SIXTH SENSE atau Indera Nombor 6. Atau Magic Eye atau Third Eye. 
Kita hanya mempunyai LIMA INDERA untuk mengenali alam nyata di sekeliling kita -termasuk panaskan susu untuk "melihat" lemaknya, gunakan filem khas untuk "rakam" X ray, guna alat ultra sound untuk "melihat" bayi dalam rahim dsbnya. 
Tetapi kita tidak boleh gunakan X ray atau ultra sound untuk menangkap gambar hantu. Sebab hantu tidak wujud. 
Hantu berada diluar sempadan "Pancaindera" manusia. Hantu adalah sebahagian daripada alam imaginasi.  Bukan alam realiti.
Dalam alam imaginasi Superman boleh terbang dilangit dengan memakai cawat atas seluarnya pula. 




Alam imaginasi itu tidak termasuk alam nyata.  Imaginasi manusia tidak termasuk yang ghaib pun. Imagination is imagination.
Hantu, polong, puchong semua termasuk imagination saja. Kalau kita percaya imagination kita sebagai realiti, itu boleh sesat. Be advised.
The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/03/manusia-iblis-oleh-mohamad-ali.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+Know

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Kami Juga Manusia Biasa Ada Masa Penat Shakilla Khoriri Sedih Dituduh Sombong Tanpa Sebab Oleh Peminat

Hiburan Kami Juga Manusia Biasa Ada Masa Penat Shakilla Khoriri Sedih Dituduh Sombong Tanpa Sebab Oleh Peminat

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 435 hits
Pelakon Shakilla Khoriri meluahkan rasa terkilan apabila dirinya dituduh sombong tanpa sebab oleh sesetengah individu yang terserempak dengan dirinya ketika berada di luar seorang diri ataupun bersama keluarga Sumber Google Menurut Shakilla...
Leona Azhar Dikritik Teruk Oleh Warganet Dengan Perkongsian Dibuat Sekali Ini Respon Padu Dari Azhar Sulaiman Sendiri

Leona Azhar Dikritik Teruk Oleh Warganet Dengan Perkongsian Dibuat Sekali Ini Respon Padu Dari Azhar Sulaiman Sendiri

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 665 hits
Mugkin ada yang mengenali dan ada juga tidak Terdahulu anak kepada Azhar Sulaiman pernah menjadi bualan warganet selepas berkogsi perbelanjaan bulanan di Tiktok Tak lama kemudian anak kepada Azhar Sulaiman telah memohon maaf dan akui tindak...
Umno Kini Dianggap Isteri Tua Oleh Pas Kata Exco Pemuda Umno

Umno Kini Dianggap Isteri Tua Oleh Pas Kata Exco Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 233 hits
MALAYSIA DATELINEExco Pemuda Umno Shahrul Nasrun menegaskan beliau tidak perlu hormat orang yang tidak berpendirian dan takut memihak seperti Pas Bahasa mudah faham saya tidak perlu hormat orang tidak berpendirian dan takut berpihak Kedua d...
13 Petua Sihat Oleh Pakar Kesihatan

13 Petua Sihat Oleh Pakar Kesihatan

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 239 hits
13 Petua Sihat Oleh Pakar Kesihatan Makanan berminyak berlemak serta lambakan jenis manisan di pasaran menjadi petanda awal dunia bakal kehilangan spesis manusia dalam tempoh lebih cepat Mungkin kedengaran sungguh kasar tetapi ia hanya kias...
Senarai Pemain Dibawa Masuk Oleh Barcelona Era Laporta 2003 2010

Senarai Pemain Dibawa Masuk Oleh Barcelona Era Laporta 2003 2010

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 160 hits
Joan Laporta pertama kali dilantik sebagai presiden Barcelona pada 15 Jun 2003 Walaupun hanya berusia 40 tahun pada ketika itu beliau telah memperolehi 52 57 undi Laporta nyata tidak mengecewakan mereka yang memberi kepercayaan kepada belia...
Jadual Ujian Psikometrik Kerja Kerajaan Bulan Mac 2021 Oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awan Dan Rujukan Mudah Lulus

Jadual Ujian Psikometrik Kerja Kerajaan Bulan Mac 2021 Oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awan Dan Rujukan Mudah Lulus

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 283 hits
Ujian Psikometrik untuk beberapa jawatan dalam kerajaan akan diadakan untuk bulan Mac 2021 oleh Suruhanaya Perkhidmatan Awam Malaysia SPA The post first appeared on
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas