Manfaat Tidur Malam


Selalunya kita memandang remeh tentang kepentingan tidur. Itu yang ada individu sampai tidak kisah jika berjaga malam. Tetapi sebenarnya ada 7 manfaat tidur malam yang perlu anda ketahui.
Manfaat tidur malam
Jika dahulu, tidur adalah antara perkara yang sering dianggap remeh. Namun seiring dengan peredaran masa, ramai individu mula menyedari tentang kepentingan tidur dalam kehidupan seharian dan kesihatan.



Sebagai contoh, kita sudah memahami tentang manfaat tidur malam sekurang-kurangnya 8 hingga 9 jam sehari. Bagi individu yang mendapat tidur kurang daripada jumlah yang diperlukan, mereka akan berdepan dengan risiko mengalami masalah kesihatan.
Ingin tahu kepentingan tidur malam yang lain? Berikut adalah 7 kebaikan tidur waktu malam yang perlu anda tahu:
1 - Jantung sihat
Masalah serangan jantung dan angin ahmar lebih kerap terjadi pada waktu awal pagi. Keadaan ini mungkin disebabkan oleh hubungan yang terjadi antara tidur dengan saluran darah. 
Tidak mendapat tidur yang mencukupi dipercayai akan memburukkan lagi keadaan tekanan darah dan kolesterol – sekali gus menjadi faktor punca penyakit berkaitan jantung dan strok.
Jantung anda akan menjadi lebih sihat jika anda dapat tidur antara 7 hingga 9 jam setiap malam. Jadi, pastikan badan mendapat rehat yang cukup, okay?
2 - Mencegah kanser
Tahukah anda individu yang perlu bekerja pada waktu malam lebih cenderung untuk mengembangkan kanser payudara dan kolon? Penyelidik percaya keadaan ini mempunyai kaitan dengan pendedahan berlebihan kepada cahaya.
Ini kerana cahaya dipercayai mengurangkan tahap melatonin. Ia adalah sejenis hormon yang mengawal kitaran tidur-bangun. Ia dipercayai dapat melawan kanser dengan mencegah pertumbuhan tumor. 
Jadi apabila hendak tidur malam, mungkin anda boleh menggunakan cahaya lampu yang malap atau paling baik menutup lampu terus. Elakkan juga penggunaan alatan elektronik sebelum tidur bagi membantu badan menghasilkan melatonin mengikut keperluan. 
3 - Mengurangkan tekanan
Apabila badan kurang tidur, ia boleh berada dalam keadaan yang tertekan. Badan akan berada dalam keadaan kewaspadaan yang tinggi. Situasi tersebut boleh menjadi punca kepada tekanan darah tinggi dan menggalakkan pengeluaran hormon tekanan.
Tekanan darah yang tinggi boleh meningkatkan risiko untuk mengalami tekanan jantung dan strok. Lebih memburukkan keadaan, hormon tekanan yang semakin banyak dalam badan akan menyukarkan lagi peluang anda untuk tidur. 
Anda boleh belajar teknik menenangkan diri bagi mengatasi tekanan dan membantu anda tidur dengan lebih cepat. Jadi bolehlah anda beroleh manfaat tidur malam selepas ini!
4 - Mengurangkan kerengsaan
Peningkatan hormon tekanan yang berpunca daripada tidak mendapat tidur yang mencukupi boleh menyebabkan kerengsaan dalam badan anda. Keadaan ini pastinya boleh menyebabkan anda lebih terdedah kepada penyakit berkaitan jantung.
Bukan itu sahaja anda juga cenderung untuk mendapat masalah kesihatan seperti diabetes dan kanser. Kerengsaan dialami boleh menyebabkan fungsi badan semakin merosot seiring peningkatan usia.
5 - Meningkatkan kewaspadaan
Kepentingan tidur yang mencukupi bukan sekadar melibatkan aspek kesihatan semata-mata. Namun manfaat tidur malam untuk tempoh 8 hingga 9 jam boleh menjadikan badan lebih bertenaga keesokan harinya. 
Rehat yang mencukupi pastinya dalam membantu meningkatkan tahap kewaspadaan diri anda dan menjadikan anda lebih aktif pada hari tersebut. Ia sekali gus meningkatkan peluang untuk mendapat tidur malam yang baik.
6 - Memperbaiki memori
Saintis masih tidak memahami mengapa kita tidur dan bermimpi. Tetapi mereka mendapati tidur memainkan peranan penting dalam proses yang dikenali sebagai penyatuan memori (memory consolidation).
Semasa tidur, badan mungkin berehat. Namun, otak sedang sibuk memproses hari anda, membuat sambungan peristiwa, input deria, perasaan dan kenangan.
Tidur yang lena penting untuk otak membuat hubungan dan kenangan, dan mendapat tidur yang berkualiti membantu anda untuk lebih mengingati dan memproses sesuatu perkara dengan lebih baik. 
7 - Mengurangkan berat
Manfaat tidur malam yang paling penting adalah ia mungkin membantu menurunkan berat anda. Mengikut kajian, individu yang tidak mendapat tidur yang cukup lebih cenderung untuk berdepan masalah obesiti atau berlebihan berat badan. 
Ia mempunyai kaitan dengan kepentingan tidur terhadap keseimbangan hormon dalam badan yang mempunyai hubungan dengan selera makan. Jadi make sure tidur malam ini cukup 8 hingga 9 jam, okay?
Tidur siang vs tidur malam
Tidur siang atau napping merupakan antara cara mudah untuk membantu meningkatkan prestasi kerja, tahap kesihatan dan kesejahteraan diri. Terdapat bukti saintifik yang menunjukkan kepentingan tidur siang.
Ia dikatakan dapat memperbaiki prestasi ketika kerja dan tahap kewaspadaan seseorang individu walaupun selepas mendapat tidur yang mencukupi. 
Namun tidur siang secara berlebihan bagi menggantikan tidur malam yang tidak mencukupi adalah tidak digalakkan. Ini kerana ia mungkin menjadi punca anda semakin sukar untuk melelapkan mata pada waktu malam. 
Ikut kesesuaian diri
Kini anda sudah menyedari mengenai manfaat tidur malam kepada kesejahteraan diri. Jadi selepas ini mungkin anda boleh cuba untuk memberikan badan rehat yang secukupnya.
Manakala anda mungkin perlu menghindari tidur siang jika mendapati waktu tidur malam anda menjadi lebih sukar selepas napping. Jika keadaan anda semakin teruk, anda mungkin perlu berjumpa pakar bagi mendapatkan rawatan sewajarnya. Selamat menyambut Hari Tidur Sedunia!
Sumber artikel adalah dengan keizinan dari Hello Doktor. Sumber asal artikel di SINI.
Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis, atau rawatan.
Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://cikguzim.blogspot.com/2020/10/manfaat-tidur-malam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bersenamlah Waktu Pagi Agar Mendapat Tidur Yang Lebih Lena Pada Waktu Malam

Bersenamlah Waktu Pagi Agar Mendapat Tidur Yang Lebih Lena Pada Waktu Malam

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 264 hits
BERSENAMLAH WAKTU PAGI AGAR MENDAPAT TIDUR YANG LEBIH LENA PADA WAKTU MALAM Bagi mereka yang mengalami masalah tidur di waktu malam cara terbaik ialah melakukan senaman pada waktu pagi Bila kita bersenam tubuh akan mengeluarkan hormon yang ...
Punca Kanak Kanak Kecil Berdengkur Kuat Ketika Tidur Malam

Punca Kanak Kanak Kecil Berdengkur Kuat Ketika Tidur Malam

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 337 hits
Punca Kanak kanak Kecil Berdengkur Kuat Ketika Tidur MalamPunca Kanak kanak Kecil Berdengkur Kuat Ketika Tidur Malam Anak saya daripada lahir dia memang tidur berdengkur Masa umur 2 tahun dia baru ada 2 perkataan yang dia pandai sebut 2 tah...
Kadang Kadang Malam Pun Tak Boleh Tidur Rintih Noor Hisham

Kadang Kadang Malam Pun Tak Boleh Tidur Rintih Noor Hisham

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 244 hits
Perang yang panjang dan berterusan menyebabkan kakitangan Kementerian Kesihatan Malaysia menghadapi kelesuan mental dan fizikal kata Dr Noor Hisham Abdullah hari ini Menurut ketua pengarah kesihatan itu perang melawang Covid 19 kini berlanj...
Kurang Tidur Amp Bekerja Syif Malam Meningkatkan Risiko Obesiti

Kurang Tidur Amp Bekerja Syif Malam Meningkatkan Risiko Obesiti

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 293 hits
Kebiasaannya obesiti atau masalah berat badan berlebihan dikaitkan dengan cara pemakanan yang tidak seimbang atau pengambilan kalori berlebihan Tapi tahukah anda faktor lain seperti waktu tidur yang tidak mencukupi juga berisiko meningkatka...
Hasil Mesyuarat Malam Tadi

Hasil Mesyuarat Malam Tadi

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 149 hits
IbrahimMat Isa Assalamualaikum wbt Hasil dari mesyuarat malam tadi 1 UMNO bersedia untuk terus bersama dengan PN tetapi dengan beberapa syarat a Yiddin perlu meletakkan jawatan b Azmin dan Hamzah Zainuddin perlu keluar dari barisan kabinet ...
Kartika Putri Bikin Mertua Muntah Saat Makan Malam Habib Usman Tegur Keras Gaya Gayaan Demi Konten

Kartika Putri Bikin Mertua Muntah Saat Makan Malam Habib Usman Tegur Keras Gaya Gayaan Demi Konten

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 212 hits
Kartika Putri terlihat makan malam bareng mertua juga sang suami Habib Usman bin Yahya Namun tiba tiba di tengah makan malam mertua Kartika Putri ini muntah Sang suami Habib Usman bin Yahya lantas menegur Kartika Putri di depan mertua Sebel...
Polisi Siapkan Skenario Jika Arah Cikampek Padat Malam Ini

Polisi Siapkan Skenario Jika Arah Cikampek Padat Malam Ini

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 148 hits
Sambodo mengatakan pihaknya juga berencana melakukan buka tutup di rest area yang menjadi tanggung jawab kepolisian di Polda Metro Jaya Tentunya dengan berkoordinasi pihak rest area
Malam Ini

Malam Ini

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 270 hits
Masih bincang tentang perut dan tengkok yang miss sorrruuu
Makan Malam

Makan Malam

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 279 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Sebenarnya tadi KK nak pergi makan lepas habis waktu kerja tapi entahlah kenapa tiba tiba langit pun menangisSelebatnya hujan elok elok nak balik dah sikit lagi nak keluar hujan turun selebatnya terus t...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family