Manfaat Khasiat Minyak Sacha Inchi




Buah sacha inchi yang matang boleh diproses menjadi minyak sacha inchi. Minyak sacha inchi (sacha inchi oil) kaya dengan nutrisi atau khasiat yang banyak memberi kebaikan kepada kesihatan dan merawat atau mengurangkan kesan bahaya penyakit.

Sacha inchi kaya dengan omega-3, omega-6, dan omega-9. Ia juga mengandungi vitamin A dan E, menjadikannya sumber antioksidan yang bagus.
Antara kebaikan mengamalkan pengambilan minyak sacha inchi secara teratur dan berterusan adalah:
Mengawal kolestrolKandungan asid lemak omega-3, omega-6, dan omega-9 yang ada membantu dalam merendahkan tahap kolestrol LDL (Low Density Lipoprotein, terlalu banyak akan membahayakan kesihatan) dan meningkatkan kolestrol HDL (High Density Lipoproteins, baik untuk kesihatan).
Mengekalkan kesihatan mentalAsid amino tryptophan yang terkandung dalam sacha inchi meningkatkan pengeluaran hormon serotonin yang dikenal sebagai hormon penstabil mood. Ini amat membantu dalam mengekalkan kesihatan mental.
Meningkatkan fungsi otakLebih kurang 60% kandungan otak kita adalah lemak. Bermaksud kita memerlukan lemak yang sihat dari sumber makanan seperti Sacha Inchi untuk membina membran sel otak dan menyuburkan sel-sel otak kita. Pengambilan omega-3 dapat meningkatkan konsentrasi dan mengurangkan keradangan otak yang menyebabkan masalah keletihan, kemurungan, dan ingatan. 
Mengawal berat badanTubuh manusia akan mengeluarkan hormon kortisol apabila mengalami tekanan untuk mengawal tekanan darah dan tahap insulin. Tetapi kortisol berlebih akan menyebabkan kita ingin makan secara berlebihan terutamanya makanan manis. Omega-3 terbukti dapat mengawal kortisol. Maka selera kita juga lebih terkawal.
Mengekalkan kesihatan jantungAliran dan tekanan darah yang baik dan tahap kolesterol yang terkawal pastinya memberi kesan bagus kepada kesihatan jantung.
Mengelak diabetesOmega-3 yang ada turut mengawal tahap glukosa, sekaligus boleh mengelakkan diabetes.
Meningkatkan kekuatan tulangKandungan omega-3 membantu tubuh menyerap kalsium secara optimum, sekaligus meningkatkan kepadatan tulang dan mengelakkan penyakit tulang seperti osteoporosis.
Melancarkan kesihatan mataVitamin E, A dan omega yang ada melancarkan pandangan dan mengekalkan kesihatan mata.
Mengurangkan sakit sendiKandungan nutrisi yang ada turut membantu dalam mengurangkan sakit sendi dan rheumatoid arthritis. Bagi menambahkan lagi manfaat, anda boleh mencampurkan minyak sacha inchi dengan halia.
Mencantikkan kulit dan rambutOmega3 dan vitamin E memainkan peranan penting untuk manfaat ini. Ia membantu dalam mengawal pengeluaran minyak pada kulit dan rambut, mengekalkan keanjalan kulit, membekalkan hidrasi kepada kulit dan rambut, melindungi kulit dan rambut daripada sinar matahari, dan memperbaiki kerosakan kulit dan rambut yang ada.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lokmanismail.blogspot.com/2020/11/gpe.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tanam Pokok Sacha Inchi Tambah Pendapatan

Tanam Pokok Sacha Inchi Tambah Pendapatan

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 2952 hits
Penanaman pokok sacha inchi atau nama saintifiknya plukenetia volubilis iaitu tumbuhan herba amat sesuai ditanam untuk menambah pendapatan pekebun Permintaan terhadap biji sacha inchi kini melebihi penawaran Biji sacha inchi kini diproses u...
Niaga Hadapan Minyak Sawit Mentah Ditutup Tinggi

Niaga Hadapan Minyak Sawit Mentah Ditutup Tinggi

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 299 hits
CGS CIMB Futures berkata harga minyak sawit melonjak ke paras tertingginya dalam tempoh lebih daripada 6 minggu KUALA LUMPUR Kontrak niaga hadapan minyak sawit mentah di Bursa Malaysia Derivatives ditutup tinggi hari ini apabila sentimen pa...
20 Tip Jimat Minyak Kenderaan Yang Mungkin Anda Tidak Tahu

20 Tip Jimat Minyak Kenderaan Yang Mungkin Anda Tidak Tahu

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 137 hits
Dari segi kenderaan1 Pilih dan beli kenderaan dengan penggunaan bahan api yang rendah Sekiranya anda sudah membeli kenderaan lain sila baca petua seterusnya 2 Periksa tekanan udara tayar kenderaanPastikan tekanan udara pada tayar sama seper...
Terdapat Dua Sebab Pertumbuhan Minyak

Terdapat Dua Sebab Pertumbuhan Minyak

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 200 hits
Harga minyak meningkat kerana dua sebab mesyuarat OPEC dan dolar AS melemah yang dikaitkan dengan pilihan raya AS Khususnya kenaikan harga minyak disebabkan oleh jangkaan perbincangan OPEC hampir menjelang mengenai penangguhan pelonggaran y...
Stesen Minyak Dikompaun Jual Petrol Mahal

Stesen Minyak Dikompaun Jual Petrol Mahal

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 216 hits
Mohd Rafi Mamat Rompin Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna cawangan Rompin mengesan perbuatan sebuah stesen minyak di sini yang menjual petrol RON95 pada harga melebihi ditetapkan kerajaan semalam Ketua Cawangan KPDN...
Saluran Paip Di Kilang Proses Minyak Stering Terbakar

Saluran Paip Di Kilang Proses Minyak Stering Terbakar

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 236 hits
SALURAN PAIP DI KILANG PROSES MINYAK STERING TERBAKAR PASIR GUDANG 301020 Pekerja di sebuah kilang terbakar di Jalan Pekelilng di sini hari ini berdepan detik cemas apabila satu saluran paip memproses minyak stering terbakar Kebakaran pada ...
Menengok Pembuatan Pot Minyak Tembikar Jelang Perayaan Diwali

Menengok Pembuatan Pot Minyak Tembikar Jelang Perayaan Diwali

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 282 hits
Menengok Pembuatan Pot Minyak Tembikar Jelang Perayaan Diwali Diwali Juga dikenal sebagai festival lampu perayaan ini populer dengan dekorasi lampunya yang sangat spektakuler
Pelajar Form 3 Rompak Stesen Minyak Di Pasir Mas Direman 6 Hari

Pelajar Form 3 Rompak Stesen Minyak Di Pasir Mas Direman 6 Hari

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 200 hits
Polis menahan seorang remaja lelaki berusia 15 tahun yang didakwa merompak sebuah stesen minyak dalam keadaan di bawah pengaruh dadah pada jam 6 45 pagi Selasa 3 November 2020 Ketua Polis Daerah Pasir Mas Asisten Komisioner Mohamad Roy Suha...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Bolehkah Nak Henti Ambil Ubat Tidur Lor Azepam

Kenapa Muhyiddin Kluster Mahkamah Mudah Dapat Passport

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Elak Menyerabutkan Fikiran Sendiri Dengan Mengamalkan 7 Perkara Ini

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users