Manfaat Bekam Dan Penjelasannya Dalam Hadis


Bekam adalah teknik rawatan dengan cara membuang darah kotor atau racun berbahaya dari dalam tubuh melalui permukaan kulit, namun adakah berbekam itu sunnah atau ia sekadar rawatan biasa yang berkaitan dengan hal keduniaan?


Bekam sebenarnya merupakan rawatan penyakit yang digalakkan oleh Nabi SAW, sebagaimana yang telah dijelaskan dalam hadis.

Daripada Ibn Abbas r.a. Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Kesembuhan itu ada pada tiga hal: dengan minum madu, pisau hijamah (bekam) dan dengan besi panas. Dan aku melarang umatku dengan besi panas.” (Riwayat alBukhari)

Seperti yang dinyatakan oleh Dr. Muhammad Ijaj al-Khatib dari bukunya yang bertajuk “al-Sunnah al-Nabawiyyah”, terdapat banyak hadis yang menceritakan berkaitan berbekam.

Daripada Anas bin Malik, bahawa Nabi SA bersabda:

Maksudnya, “Abu Thaibah membekam Rasulullah SAW lalu Baginda SAW membayarnya dengan satu sha’ kurma dan Baginda SAW mengarahkan keluarganya untuk meringankan pajaknya." -Riwayat al-Bukhari

Daripada Abdullah bin Abbas:

Maksudnya, “Nabi SAW pernah berbekam oleh seorang hamba kepunyaan Bani Bayadhah. Maka Nabi SAW memberinya upah dan Nabi SAW bercakap dengan tuannya agar meringankan tugasnya.” -Riwayat Muslim

Jika berbekam ini adalah haram, tentu Nabi SAW tidak memberikannya upah.

Daripada Anas bin Malik, bahawa Nabi SAW bersabda yang maksudnya:

"Sesungguhnya sebaik-baik perubatan yang kalian gunakan adalah berbekam” atau “Sebaik-baik ubat untuk kalian adalah berbekam." -Riwayat al-Tirmizi

Daripada Abdullah bin Abbas, bahawa SAW bersabda yang maksudnya, “Nabi SAW pernah berbekam di lehernya dan juga di antara dua bahunya.” -Riwayat Ahmad

Daripada Abdulla Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:

“Nabi SAW berbekam dalam keadaan Baginda SAW berihram dan juga Baginda SAW berbekam ketika Baginda SAW berpuasa.”

Ulasan ringkas

Jumhur ulama mengatakan dibolehkan mengambil upah untuk berbekam kerana larangan yang terdapat di dalam hadith adalah berbentuk makruh bukannya haram.

Selain itu juga, berbekam tidak membatalkan puasa jika ia dilakukan ketika berpuasa berdasarkan hadith Ibn Abbas r.a.

Tambahan pula, berbekam juga merupakan sebaik-baik perubatan sepertimana yang diberitakan oleh Nabi SAW kepada kita tetapi perlu melihat pada penyakit yang sesuai untuk diubati dengan cara ini.

Hukum berbekam

Terdapat sebahagian para ulama mengatakan bahawa ia adalah sunnah secara mutlak, iaitu sesiapa sahaja yang melakukan akan mendapat ganjaran sama ada ia berhajat padanya ataupun tidak.

Namun begitu, Dr. ijaj al-Khatib berpendapat bahawa berbekam adalah satu tuntutan terhadap sesiapa yang memerlukannya dan Nabi SAW juga telah mengatakan sedemikian.

Jika orang yang sakit berbekam dengan pembekam yang berautoriti kerana beramal dengan apa yang dinasihatkan dan diajar oleh Nabi SAW maka perbuatan tersebut akan mendapat pahala daripada Allah SWT tanpa syak lagi.

Adapun bagi sesiapa yang tidak memerlukannya maka tidak akan mendapat pahala daripada Allah SWT melainkan melakukannya hanya sekali seumur hidup disebabkan beramal dengan hadith Nabi SAW yang sahih dan thabit seperti dilakukan oleh Imam Ahmad bin Hanbal.

Tarjih

Kami cenderung mengatakan sepertimana yang dinyatakan oleh Dr. Ijaj al-Khatib bahawa berbekam adalah salah satu daripada teknik atau cara perubatan yang diamalkan sejak dari zaman Rasulullah SAW lagi.

Selain itu, kepada sesiapa yang berhajat padanya maka tidak menjadi masalah dan akan mendapat ganjaran di sisi Allah SWT.

Manakala kepada sesiapa yang tidak berhajat kepadanya maka tidak akan diberi ganjaran oleh Allah SWT.

Ini kerana, di dalam hadis menunjukkan bahawa Nabi SAW melakukannya apabila Baginda SAW perlu dan bukan setiap masa.

Walapun begitu, setiap orang mempunyai keselesaan dalam perubatan, maka dengan itu, setiap orang boleh membuat pilihannya sendiri selagimana ia tidak bertentangan dengan syarak dan Islam seperti bertemu bomoh dan perubatan yang berunsur khurafat.

Islam sangat merai dan menitikberatkan soal keselesaan setiap penganutnya agar agama ini tidak dilihat sulit dan menyusahkan kerana ini bertentangan dengan ciri-ciri agama ini iaitu memudahakan.

Waktu Berbekam

Daripada Nafi, daripada Ibn Umar bahawa ia berkata, “Ya Nafi ’, darah saya membeku, carikan untukku seorang pembekam. Kalau boleh carikan pembekam daripada kalangan hamba, jangan mencari orang tua atau kanak -kanak kecil, kerana saya mendengar Rasulullah SAW bersabda, berbekam kepada seorang hamba itu lebih baik, di dalamnya ada kesembuhan dan barakah, serta menambah kekuatan menghafal.

"Maka berbekamlah untuk mencari berkat Allah pada hari Khamis dan jauhilah berbekam pada hari Rabu, Jumaat, Sabtu dan Ahad untuk kepanasan.

"Berbekamlah pada hari Isnin dan Selasa, kerana itu adalah hari ketika Allah sembuhkan Nabi Ayub daripada penyakit dan menguji dengannya dengan penyakit pada hari Rabu.

"Sesungguhnya tidak muncul penyakit sopak dan kusta kecuali pada hari Rabu atau malam Rabu.” (Riwayat Ibn Majah)

Waktu terbaik berbekam ialah pada 15, 17, 19 dan 21 bulan Qamariyah (bulan Melayu).

Berbekam paling baik dilakukan ketika pertengahan bulan kerana ketika itu, darah toksik berhimpun.

Bagaimanapun, berbekam boleh dilakukan pada bila-bila masa untuk tujuan menyembuhkan penyakit.

Penutup

Semoga Allah SWT membantu kita dan memberi kekuataan kepada kita agar kita dapat melaksanakan sunnah-sunnah yang diajar dan ditinggalkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Amin.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Sejarah Bekam Sepanjang Tamadun ManusiaManfaat Dan Kebaikan Berbekam Dalam Kajian Saintifik
sumber: addeen



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/10/manfaat-bekam-dalam-hadis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
3 Manfaat Sit Up Yang Perlu Diketahui

3 Manfaat Sit Up Yang Perlu Diketahui

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 214 hits
informasitips com Selain pola makan yang baik dengan gizi yang seimbang olah raga juga merupakan kunci dari kesehatan dan juga kebugaran tubuh Tidak jarang olah raga juga merupakan menu rutin bagi sebagian besar orang yang peduli akan penam...
Mdec Bantu Peniaga Tempatan Manfaat Digital Sepenuhnya Menjelang 2020

Mdec Bantu Peniaga Tempatan Manfaat Digital Sepenuhnya Menjelang 2020

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 230 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Bumiputera Penerima Manfaat Terbesar Wbk2030 Muhyiddin

Bumiputera Penerima Manfaat Terbesar Wbk2030 Muhyiddin

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 165 hits
Diterbitkan Hari ini 3 21 petangBumiputera bakal menjadi penerima manfaat terbesar dalam Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 kata Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin Beliaa yang juga pengerusi Institut Masa Depan Malaysia yang terlibat merang...
Contoh Makalah Pengertian Dan Manfaat Olahraga

Contoh Makalah Pengertian Dan Manfaat Olahraga

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 562 hits
Olahraga adalah proses sistematik yang berupa segala kegiatan atau usaha yang dapat mendorong mengembangkan dan membina potensi potensi jasmaniah dan rohaniah seseorang sebagai perorangan atau anggota masyarakat dalam bentuk permainan perlo...
Founder Produk Trisha Kosmetik Kongsi Manfaat Penggunaan Produk Kesihatan Kulit Muka Dan Alat Sulit Lelaki

Founder Produk Trisha Kosmetik Kongsi Manfaat Penggunaan Produk Kesihatan Kulit Muka Dan Alat Sulit Lelaki

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 804 hits
Beberapa hari yang lepas saya sempat bertemu dengan Founder Produk TRISHA Kosmetik untuk mengetahui beberapa jenis produk keluaran jenamanya sendiri Beliau baru saja memulakan perniagaan produk kosmetik ini sejak beberapa bulan yang lalu Ag...
Apa Itu Kaedah Fikih Dan Manfaat Mempelajarinya

Apa Itu Kaedah Fikih Dan Manfaat Mempelajarinya

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 325 hits
Apa itu kaedah fikih dan apa manfaat mempelajarinya Posting ditampilkan lebih awal di
Spa Bekam Ar Rayyan Johor Bahru A Trip With Mama

Spa Bekam Ar Rayyan Johor Bahru A Trip With Mama

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 540 hits
Spa Bekam Ar Rayyan Johor Bahru A trip with mama Dari mula aku nak bawa mama sekali Tapi Cam biasa Takut Ngeri Semua bercampur baur Sama macam aku memula nak berbekam dulu Sekali Tuan punya badan sendiri yang offer nak try Apa lagi Khamis d...
Lelaki Ini Rekomen Hadiahkan Mesin Dryer Untuk Ringankan Tugas Isteri Ini Penjelasannya

Lelaki Ini Rekomen Hadiahkan Mesin Dryer Untuk Ringankan Tugas Isteri Ini Penjelasannya

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 247 hits
Ramai para isteri yang menghabiskan banyak masa untuk mencuci baju menyidai melipat dan menggosok baju setiap hari Jika anda bekerja dan tiada pembantu rumah kerja kerja itu akan memakan masa dan tenaga yang banyak untuk menyelesaikan tugas...
Harga Rokok Naik Hingga Rp 50 Ribu Per Bungkus Heboh Di Medsos Ini Penjelasannya

Harga Rokok Naik Hingga Rp 50 Ribu Per Bungkus Heboh Di Medsos Ini Penjelasannya

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 324 hits
Kabar soal harga rokok naik beredar di masyarakat luas bahkan kenaikan harga puluhan merek rokok itu sudah tersebar dan heboh di media sosial baru baru ini Pesan berantai yang menyebutkan 42 merek rokok mengalami kenaikan harga tersebar sec...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara

Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu