Mana Yang Lebih Baik Di Antara Mrtt Dan Mltt


 


Mana yang lebih baik di antara MRTT dan MLTT | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Baru baru ini aku ada buat refinance rumah. Percubaan kali pertama untuk buat refinance rumah gagal dek kerana pendapatan aku tergangu oleh wabak covid19. Kemudian, percubaan kali kedua,alhamdulilah Berjaya dan kini menunggu proses untuk pemindahan bank. Tapi bukan itu yang aku nak kongsikan kali ini, tetapi apakah Perbezaan di antara MRTT dan MLTT?

Baik. Setiap kali kita beli rumah, samada kita tahu atau tidak, bank akan tawarkan kita MRTT. Apakah maksud MRTT itu? Ianya adalah Mortgage Reducing Term Takaful. Ianya adalah perlindungan takaful bagi tempoh pembiayaan rumah.

Dan tahukah anda, setiap kali kita submit loan untuk beli rumah, bank biasanya atau pasti akan cadangkan kita untuk ambil MRTT ini. Nak tahu kenapa? Kenalah lanjutkan bacaan korang.

Baik. Untuk MLTT pula, ianya membawa maksud Mortgage Level Term Takaful. Ianya juga sebenarnya sama dengan MRTT tadi, memberi perlindungan takaful bagi tempoh pembiayaan rumah. Namun apakah Perbezaan di antara MRTT dan MLTT ini?

Baik. Macam ini, dalam kata mudah faham, jika kita ambil MRTT, perlindungan takaful akan berkurangan mengikut tempoh pembiayaan rumah. Maksudnya jika buat pinjaman selama 35 tahun dan dah bayar 20 tahun, perlindungan takaful juga akan berkurangan.

Berbeza dengan MLTT, perlindungan takaful kekal sepanjang tempoh pembiayaan tersebut. Makna kata, buat pinjaman selama 35 tahun, dah bayar selama 20 tahun, perlindungan takaful tetap sama.

Masih kurang faham?

Aku beri contoh lagi supaya semua faham ya. Hehehe.

Perbezaan di antara MRTT dan MLTT.

MRTT ini Cuma akan cover lebihan hutang sahaja. Contoh, korang buat pinjaman selama 35 tahun. Kemudian dah bayar pinjaman selama 20 tahun. Dan berlaku kematian. Baki pinjaman ada lagi RM100,000. Maka bank akan cover RM100,000 ini sahaja.

Untung? Bertuah? Sebab bank dah bayarkan baki pinjaman? Waris tak perlu pening kepala nak bayar bulanan? Ya! Memang beruntung dan tak pening kepala. Tapi nanti dulu, jom tengok apa yang korang bakal dapat kalau ambil MLTT.

Untuk MLTT, ambil contoh pinjaman perumahan adalah sebanyak RM300,000. Dan peminjam dah bayar untuk beberapa tahun kemudian meninggal dunia. Baki pinjaman perumahan ketika itu ambil contoh RM100,000.

Kalau korang ambil MRTT, bank akan bayar lebihan RM100,000 tersebut. Berbeza dengan MLTT, waris akan dapat pampasan RM300,000. Bayar duit lebihan pinjaman perumahan sebanyak RM100,000. Dan waris akan ada lebihan kewangan dalam tangan sebanyak RM200,000.

Mudah faham. Berlaku kematian, ambil MRTT, waris akan dapat rumah. Dan jika ambil MLTT, waris akan dapat rumah serta lebihan wang.

Namun, ada Pro & contranya juga pelan perlindungan ini. Sebagai contoh, MRTT boleh di masukkan ke dalam loan perumahan (tak perlu bayar setiap bulan). Ianya juga boleh dikatakan murah. Namun bagi kes refinance rumah, ianya akan terbatal. Dan seperti yang aku kongsikan di awal tadi, waris hanya akan terima rumah sahaja jika berlaku kematian kepada peminjam.

Berbeza dengan MLTT. Ianya sedikit mahal dan bayaran pula secara ansuran setiap bulan. Namun, polisi tidak terbatal jika kita refinance rumah dan ianya boleh dipindah milik. Dan yang lebih penting, ianya adalah berdasarkan jumlah pinjaman dan waris akan dapat rumah serta lebihan wang jika berlaku kematian kepada peminjam.

Jadi, sekarang, korang dah faham kan Perbezaan di antara MRTT dan MLTT?

Untuk sebarang pertanyaan mengenai pelan takaful kedua-dua ini, korang kenalah cari agent yang berdekatan korang. Aku belum jadi agent lagi, nanti dah sah sebagai agent, korang bolehlah Tanya dengan aku ya. Hehehe.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2021/01/perbezaan-mrtt-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Mana Yang Lebih Baik Whole Grain Atau Multigrain

Doktor Mana Yang Lebih Baik Whole Grain Atau Multigrain

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 294 hits
DOKTOR MANA YANG LEBIH BAIK WHOLE GRAIN ATAU MULTIGRAIN Assalamualaikum Doktor saya keliru dengan perkataan Whole Grain dan Multigrain Makanan yang manakah lebih baik Adakah yang dilabelkan sebagai whole grain atau multi grain Terima kasih ...
Tiadalah Yang Lebih Baik Daripada Kehidupan Yang Dipenuhi Dengan Kemaafan

Tiadalah Yang Lebih Baik Daripada Kehidupan Yang Dipenuhi Dengan Kemaafan

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 295 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Tiadalah yang lebih baik daripada kehidupan yang dipenuhi dengan kemaafan KITA BUAT KITA BAIK ATAU BURUK Bukanlah kerana hari iniIndah kita bahagiaTetapi kerana kita bahagiaHari ini pun menjadi INDAH Alan...
Ada Baik Pm Letak Jawatan Serah Negara Kepada Yang Lebih Mampu

Ada Baik Pm Letak Jawatan Serah Negara Kepada Yang Lebih Mampu

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 205 hits
ZOLKHARNAIN ABIDINPerdana Menteri dan pasukan Kabinetnya sudah habis tenaga untuk mengendalikan pandemik Covid 19 Idea pun sudah kering Menteri Kesihatan tidak kelihatan lagi Kita pun tidak tahu dia dan dua timbalannya sedang buat apa dan b...
Pkp Idea Tumpul Tambah 10 000 Kakitangan Kkm Lebih Baik

Pkp Idea Tumpul Tambah 10 000 Kakitangan Kkm Lebih Baik

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 312 hits
Idea Kerajaan Perikatan Nasional ingin melaksanakan semula Perintah Kawalan Pergerakan terhad di Lembang Kelang atau negeri negeri tertentu tidak menyelesaikan rantaian penularan Covid 19 secara menyeluruh Mantan Timbalan Menteri Kesihatan ...
Bayar Rm3 Bilion Tapi Mana Pergi Lebih 23 Juta Vaksin

Bayar Rm3 Bilion Tapi Mana Pergi Lebih 23 Juta Vaksin

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 243 hits
December 23 2020 Bekas pemimpin Umno Datuk Zaharin Mohd Yassin mempersoalkan apa alasan kerajaan yang didakwa telah membayar RM3 bilion hanya untuk pembelian 10 juta dos vaksin Covid 19 Sedangkan katanya Belgium secara rasmi telah menyebut ...
Dalil Kenapa Struktur Kepimpinan Dap Adalah Lebih Baik Berbanding Umno

Dalil Kenapa Struktur Kepimpinan Dap Adalah Lebih Baik Berbanding Umno

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 171 hits
Pada 4 Januari 2021Oleh Liew Chin TongBukan sahaja ahli dan sekutu DAP perlu mempunyai kefahaman tentang parti DAP Pengaruh DAP yang signifikan selain kekuatannya di Parlimen hari ini bermakna para pengamal media dan juga orang ramai perlu ...
Pampasan Hsr Rm1 Bilion Lebih Baik Beri Kepada Rakyat

Pampasan Hsr Rm1 Bilion Lebih Baik Beri Kepada Rakyat

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 304 hits
Pembatalan Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur Singapura seperti yang diumumkan semalam menyebabkan pembayaran pampasan yang menghampiri jumlah RM1 bilion Bagi Ketua Angkatan Muda KEADILAN Malaysia Akmal Nasir jumlah yang sang...
Hiburan Dia Seorang Individu Yang Baik Noraniza Idris Lega Dapat Kenali Hati Budi Michael Ang Dengan Lebih Dekat

Hiburan Dia Seorang Individu Yang Baik Noraniza Idris Lega Dapat Kenali Hati Budi Michael Ang Dengan Lebih Dekat

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 303 hits
Majlis Anugerah MeleTOP ERA 2020 yang berlangsung pada malam tadi telah menyaksikan pelbagai perkara kejutan yang tidak disangka sangka Dari momen lamaran pelakon Kamal Adli untuk menikahi Uqasha Senrose pentas tersebut turut menjadi saksi ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya

Menikahi Ibu Kandung Humor Kampung By Dr Hm Rakib S H M Ag Pekanbaru

Lirik Lagu Sio Ado Mnukwar