Mana Siasatan Pendedahan Ketua Polis Negara



Dua minggu telah berlalu sejak ucapan persaraan bekas Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Hamid Bador yang menggoncangkan negara.
Namun pendedahan mengenai ‘campurtangan menteri’ dalam urusan pasukan polis itu seolah-olah tidak diambil peduli oleh pentadbiran Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan polis pula tidak kedengaran mengambil sebarang tindakan.
Bagi pakar undang-undang Perlembagaan, Dr Aziz Bari, pendedahan tidak harus disenyapkan dan isu campurtangan menteri tidak wajar dipertahankan oleh pemimpin kerajaan sedia ada.
Katanya, isu asas itu perlu dijawab dengan tindakan bagi mengembalikan keyakinan rakyat terhadap integriti polis.
“Kalau lihat komen Rais Yatim (Yang DiPertua Dewan Negara) dan bekas KPN Musa Hasan kita lihat (komen mereka) ke arah untuk mempertahankan kerajaan.
“Biar pun ada beberapa perkara disebut oleh Hamid tidak tepat tetapi apa yang beliau lakukan memberikan kita satu kesempatan (menilai) apa yang berlaku. Di sini kita perlu ucapkan tahniah dan menyokong apa yang dibuat oleh Hamid kerana jika tiada pendedahan seperti itu mungkin apa yang berlaku tidak dianggap serius. Ini membezakan Hamid dengan KPN sebelum itu.
“Cuma setakat ini belum ada lagi respons atau sanggahan oleh bekas-bekas KPN kepada soalan yang ditanyakan oleh Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Lim Kit Siang apakah berlaku campurtangan politik seperti didakwa oleh Hamid. Bagi saya ini bukan perkara baru.
“Mungkin sebelum ini perkara itu ditolak ansur oleh pasukan polis tetapi perkara ini enggan diterima oleh Hamid maka jelas apa yang disebut itu menimbulkan rasa tidak senang
“Cuma nampaknya petadbiran yang ada sekarang ini tidak peduli dan mungkin selepas ini kita akan melihat perkara sebaliknya akan berlaku,” kata Aziz dalam siaran langsung di Facebook, semalam.
Isu campurtangan dilanjurkan oleh Ketua Pembangkang DUN Perak itu dengan amalan yang sering berlaku dalam kalangan kakitangan kanan kerajaan pada era BN yang tidak mampu membezakan antara ketetapan politik dan ketetapan undang-undang yang perlu dipatuhi.
Menurut Aziz, kerap berlaku perkhidmatan awam melaksanakan hal-hal yang dibangkitkan dalam Perhimpunan Agung Umno yang bukannya urusan kerajaan.
Begitu juga layanan ke atas negeri pembangkang dan negeri kerajaan yang berbeza dan sama sekali serta tidak berlandaskan hak-hak dalam Perlembagaan.
“Saya pernah menyebut perkhidmatan awam tidak perlu setia kepada kerajaan dan hanya setia kepada negara. Mereka harus patuh kepada kerajaan kerana mempunyai mandat (semasa). Mereka dibenarkan mengundi parti yang lain selain kerajaan.
“Satu lagi soal yang saya dengar dari pegawai kanan kerajaan, mereka terpaksa mengikuti apa yang dibincang dalam Perhimpunan Agung Umno. Ini ditimbulkan dalam kalangan pegawai kerajaan tertentu. Saya pernah dengar ada pegawai kanan kerajaan perlu akur keputusan yang diputuskan dalam Perhimpunan Agung Umno.
“Apa yang saya sebutkan pada 2009, saya mengatakan itu satu prinsip (tidak setia kepada politik pemerintah) dalam perkhidmatan awam. (Bekas KPN) Musa Hassan melenting kerana katanya boleh menimbulkan rampasan kuasa. Panglima tentera darat waktu itu pun setuju.
“Mereka ini kurang faham apa yang saya katakan kerana sebelum 2018, sebelum Pakatan Harapan mengambilalih pentadbiran (Malaysia), kita lihat begitu banyak dasar perkhidmatan awam dipengaruhi oleh Umno.
“Sebab itulah kita lihat dalam Pilihan Raya Kecil pihak Angkatan Tentera Malaysia mengadakan projek khidmat bakti kepada masyarakat. Ketika itu soal hubungan perkhidmatan awam, seolah-olah menerima mereka perlu setia dengan kerajaan yang ada.
“Bila berlaku pertukaran kerajaan di Selangor, Pulau Pinang dan sebagainya maka baru mereka melihat apa sebenarnya diperuntukkan dalam Perlembagaan. Dan memang betul Umno yang memegang pentadbiran di peringkat pusat mengamalkan double standard,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32142

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Ketua Polis Negara Buat Pendedahan Lagi

Bekas Ketua Polis Negara Buat Pendedahan Lagi

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 1013 hits
Bekas Ketua Polis Negara Buat Pendedahan Lagi Bekas ketua polis negara Abdul Hamid Bador mendedahkan kisah di sebalik dakwaan bahawa Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin melakukan campur tangan terhadap pelantikan pegawai kanan polis Hamid ...
Timbalan Ketua Polis Negara Diumum Selepas Aidilfitri Kpn

Timbalan Ketua Polis Negara Diumum Selepas Aidilfitri Kpn

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 171 hits
Oleh SIAPA Timbalan Ketua Polis Negara akan diumumkan selepas Aidilfitri kata Ketua Polis Negara Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani Katanya Polis Diraja Malaysia telah mengenal pasti dan menyenarai pendek nama calon untuk mengisi kekosonga...
Kerajaan Perlu Perbaharui Proses Pelantikan Ketua Polis Negara

Kerajaan Perlu Perbaharui Proses Pelantikan Ketua Polis Negara

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 340 hits
ALIRAN KESEDARAN NEGARA Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil menggesa kerajaan untuk mengkaji semula dan menambahbaik proses pelantikan ketua polis negara bagi meningkatkan integriti jawatan tersebut serta menambahkan keyakinan rakyat terh...
Lawak Kompaun Pun Belum Macam Mana Boleh Bayar Siasatan Kes Awie Belum Selesai Kata Polis

Lawak Kompaun Pun Belum Macam Mana Boleh Bayar Siasatan Kes Awie Belum Selesai Kata Polis

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 267 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Setakat ini tiada sebarang kompaun dikeluarkan berhubung kes pelanggaran SOP Covid 19 melibatkan penyanyi rock Awie dalam program misi kemanusiaan di sebuah hotel di Jalan Hang Tuah Melaka Ini kerana kes berkenaan...
Rentasan 882 Panas Bekas Ketua Polis Negara Beri Amaran Keras Kepad

Rentasan 882 Panas Bekas Ketua Polis Negara Beri Amaran Keras Kepad

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 223 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 882 1 LOMPAT PARTI BUKAN KESALAHAN NETIZEN BERANG 2 ULAMA PAS BERHENTI JADI LEBAI MALANG 3 RESTORAN MAMAK SELAMAT 4 LAPORAN SUDAH DIBUAT SILA SIASAT
Bekas Ketua Polis Negara Jawab Takiyuddin Hassan

Bekas Ketua Polis Negara Jawab Takiyuddin Hassan

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 398 hits
Bekas Ketua Polis Negara Jawab Takiyuddin Hassan Bekas ketua polis negara berkata Akta Polis memberi kuasa penuh kepada pegawai tertinggi polis itu untuk memerintah dan mengawal pasukan tersebut berbanding peranan yang dimainkan oleh sebuah...
Dua Tahun Sudah Cukup Kata Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador

Dua Tahun Sudah Cukup Kata Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 333 hits
1 906 total views 1 550 views today Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador memberitahu tempoh dua tahun sudah mencukupi bagi beliau untuk mengemudi pasukan Polis Diraja Malaysia Menurut beliau dia sudah bersedia untuk mengundurkan dir...
Fb Dewan Ulama Pas Diserbu Bila Kata Ketua Polis Negara Fitnah Menteri

Fb Dewan Ulama Pas Diserbu Bila Kata Ketua Polis Negara Fitnah Menteri

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 365 hits
MALAYSIA DATELINESelepas laman Facebook Universiti Utara Malaysia orang ramai menyerbu laman milik Dewan Ulama Pas pula apabila mereka tidak berpuashati dengan tindakan Ulama Pas menyerang Ketua Polis Negara yang akan bersara Tan Sri Hamid ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu