Mana Ada Negara Bertamadun Ubah Pkp Dalam 5 Hari



Kerajaan Malaysia jelas sengaja tidak mahu belajar menangani wabak Covid 19 yang telah melanda negara ini sejak setahun lalu.
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan keputusan terbaharu menetapkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bersasar di beberapa negeri kemudian menjadi PKP di seluruh negara, ditukar dalam masa 5 hari.
“Kita cuba PKP setahun lalu, guna darurat Covid merebak juga. Kita tekan peniaga kecil tetapi kilang besar terus beroperasi. Walau ada jangkitan Covid 19, kilang masih berjalan. Kalau ada kes baru ambil tindakan. Tetapi mengapa hal yang sama tidak dikenakan kepada golongan kecil.
“(Sepatutnya dikenakan) syarat yang ketat dan dibuat keputusan. (Masalah buat keputusan) mana ada negara negara bertamadun boleh buat keputusan beberapa jam kemudian tukar. Hari ini PKP bersasar, petang tukar PKP seluruh negara?
“Apa jadi dengan kepimpinan, mana Perdana Menteri? Mana penyelarasan? Mengapa tidak ada pertemuan dia antara kementerian? Bila kepimpinan tidak bertanggungjawab, tidak ada ketelusan, rakyat yang terbeban.
“Saya tekankan dalam soal ini, profesional kesihatan kerajaan, profesional kesihatan swasta, disiplin dalaman, luar negara semua perlu dirangkulkan.
“Kalau kita tengok rakyat tidak puas hati. Peraturan boleh pilih kasih, ada orang besar yang dilepaskan, orang bawah ditekan. Kemudian bila dibuka ruang untuk buka perniagaan, kenapa hanya memilih industri besar dan menekan peniaga kecil?” tanyanya dalam siaran langsung di Facebook.
Justeru, Pengerusi Pakatan Harapan itu memberi amaran bahawa wabak Covid merupakan masalah yang serius dan tidak boleh dipandang remeh.
Katanya, pesakit yang berada di unit rawatan rapi dan menggunakan alat penafasan telah meningkat. Kategori pesakit pula mula memperlihatkan peningkatan dalam kalangan golongan lebih muda dan tidak kepada yang berusia seperti sebelum ini.
“Ramai anggap Covid melibatkan pesakit berumur lebih 60 tahun tetapi kita lihat peningkatan wabak kepada golongan muda, 25 dan 50 tahun kian meningkat. Maknanya tidak ada pilihan umur sama ada muda atau tua
“Apakah langkah yang diambil? Pada bulan Mei 2021, menteri menyebut akan dapatkan staf tambahan dan akan menyediakan 75,000 vaksin setiap hari. Kalau ini dilakukan akan selesai masalah.
“Tetapi apa yang kita saksikan adalah jumlah yang jauh lebih kecil yang tidak sampai unjuran. Saya sampaikan ini kerana bila diumumkan semua bertepuk tangan tetapi vaksin entah ke mana, kita tanya dari mana vaksin, berapa jumlah, kos, semua tiada jawapan. Yang ada hanyalah 75,000 vaksin akan disediakan.
“Apa yang berlaku, sekarang ini 25,000 vaksin sehari, kita capai lebih sejuta. Kalau ikut unjuran Januari lalu kita sepatutnya capai 25 juta. Apakah dasar yang digunakan untuk menetapkan unjuran itu?” tanyanya.
Ahli Parlimen Port Dickson itu juga menempelak kaedah baharu yang dinamakan Libat Urus Dinamik (HIDE). Kaedah itu, katanya telah digembar-gemburkan sebagai terbaik dalam mengesan penyebaran Covid.
Namun setelah dilancarkan pada 8 Mei, sehari selepasnya terjadi huru hara dan dikritik rakyat terbanyak.
“Bila kita gunakan big data dan kecerdasan buatan (AI) dalam HIDE, dia tidak boleh berselindung di belakang black box, kerana model itu setiap unjuran yang digunakan dan kaedah mesti diberitahu. Kalau diperkenalkan tanpa ketelusan maka penerimaan rakyat akan dipertikaikan.
“Dalam Jawatankuasa Khas (di bawah Ketua Pembangkang) yang memberi nasihat kepada Jawatankuasa Darurat (juga menggunakan kaedah big data). Big data dan AI mesti berupaya dibuat penilaian bebas oleh pakar-pakar. Tetapi syaratnya mesti telus dan bekerjasama dengan pakar-pakar lain. Ada di UM, UKM, syarikat swasta kemudian digabungkan dan disampaikan.
“Apa yang dibuat dalam jawatankuasa khas (Ketua Pembangkang) adalah untuk memastikan kita punyai keupayaan. Tetapi ini tidak berlaku (tidak mendapat kerjasama kerajaan) dan dibangkitkan pula soal kerahsiaan maklumat peribadi. Tidak ada sesiapa yang minta maklumat peribadi, yang diminta kategori daerah, umur dan sebagainya,” katanya lagi.
Anwar juga mempertikaikan sikap para menteri di Malaysia yang seramai 70 orang tetapi tidak mampu memikirkan langkah konkrit dalam menyelesaikan masalah Covid 19.
Katanya, fasa memerangai Covid masuk ke arah suntikan vaksin dan bukan lagi fasa melakukan ujian saringan sebagaimana yang dilakukan hari ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32134

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hari Pertama Pkp Kuala Lumpur Bazar Ramadan Tetap Meriah

Hari Pertama Pkp Kuala Lumpur Bazar Ramadan Tetap Meriah

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 202 hits
Pada hari pertama pelaksanaan semula perintah kawalan pergerakan di Kuala Lumpur suasana di bazar Ramadan tetap meriah dengan kehadiran pengunjung Berdasarkan tinjauan Malaysiakini di Bazar Ramadan Tasik Permaisuri Kuala Lumpur pengunjung t...
Salam Aidilfitri 2021 Hari Raya Dalam Pkp

Salam Aidilfitri 2021 Hari Raya Dalam Pkp

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 535 hits
Salam Aidilfitri 2021 Hari Raya Dalam PKP Hari raya aidilfitri 2021 disambut dalam keadaan pandemik covid 19 masih belum reda Seperti tahun 2020 hari raya tahun ini pun tidak boleh kemana mana Masak sendiri makan sendiri dan yang kemas pun ...
Naik Drastik 440 Ingkar Sop Hari Pertama Pkp

Naik Drastik 440 Ingkar Sop Hari Pertama Pkp

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 266 hits
Oleh AMREE AHMAD ISMAIL SABRI YAAKOBPUTRAJAYA Hari pertama pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan seluruh negara semalam menyaksikan kes ingkar prosedur operasi standard terus naik mendadak Menteri Kanan Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri...
Jom Ubah Sejarah Dan Identiti Negara Malaysia

Jom Ubah Sejarah Dan Identiti Negara Malaysia

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 358 hits
Lepas bidas buku teks pertubuhan Cina mahu sejarah Yap Ah Loy diangkatSebanyak sembilan pertubuhan Cina menggesa supaya sejarah mengenai kapitan Cina Yap Ah Loy dalam pembukaan ibu negara Malaysia Kuala Lumpur dipulihkan Naib Presiden Dewan...
Lepas Je Muhyiddin Yassin Umumkan Pkp Seluruh Negara Najib Razak Tulis Sesuatu Di Laman Fb Dia Tarik Perhatian Rakyat

Lepas Je Muhyiddin Yassin Umumkan Pkp Seluruh Negara Najib Razak Tulis Sesuatu Di Laman Fb Dia Tarik Perhatian Rakyat

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 554 hits
Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata sidang khas Majlis keselamatan Negara mengenai pengurusan covid 19 membuat keputusan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan di seluruh negara Menurut Perdana Menteri
Muhyiddin Umum Pkp Seluruh Negara

Muhyiddin Umum Pkp Seluruh Negara

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 316 hits
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengumumkan perintah kawalan pergerakan kini diperluas ke seluruh negara Langkah itu katanya diputuskan dalam Sidang Khas Majlis Keselamatan Negara Mengenai Pengurusan Covid 19 yang dipengerusikannya hari in...
Pkp Seluruh Negara Ini 11 Perkara Penting Yang Anda Perlu Tahu

Pkp Seluruh Negara Ini 11 Perkara Penting Yang Anda Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 320 hits
Perintah Kawalan Pergerakan akan mula berkuat kuasa pada 12 Mei ini umum Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Berikut antara perincian berkenaan PKP tersebut 1 Larangan rentas daerah dan rentas negeri kecuali untuk tujuan kecemasan kesi...
Pelaksanaan Pkp Di Seluruh Negara Bermula 12 Mei Ini

Pelaksanaan Pkp Di Seluruh Negara Bermula 12 Mei Ini

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 190 hits
Selepas satu satu daerah dan mukim dikenakan PKP akhirnya Kerajaan bersetuju pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan akan dilaksanakan terus untuk seluruh negara bermula 12 Mei iaitu sehari sebelum Raya sehingga 7 Jun 2021 BACA Pengumuman i...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand