Pelaksanaan Pkp Di Seluruh Negara Bermula 12 Mei Ini



Selepas satu-satu daerah dan mukim dikenakan PKP, akhirnya Kerajaan bersetuju pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan dilaksanakan terus untuk seluruh negara bermula 12 Mei iaitu sehari sebelum Raya sehingga 7 Jun 2021.
BACA : Kes Menunjukkan Peningkatan, Akhirnya Kuantan Dikenakan PKP Berkuatkuasa 10 Mei Ini
Pengumuman ini dibuat menerusi kenyataan media yang dikeluarkan oleh Perdana Menteri Malaysia semalam, Tan Sri Muhiyiddin Yassin selepas mempengerusikan Sidang Khas Majlis Keselamatan Negara Mengenai Pengurusan COVID-19.
Pelaksanaan PKP 3.0 secara menyeluruh ini dibuat berdasarkan trend kes-kes harian COVID-19 yang semakin meningkat dari hari ke hari. Jadi Kerajaan perlu memutuskan untuk mengambil langkah yang lebih tegas dan ketat bagi mengekang penularan wabak COVID-19.

Nampaknya bukan daerah atau mukim sahaja yang terlibat, kini seluruh negara juga dikenakan PKP walaupun berada dalam zon hijau sekali pun. Paling tak best, ianya berkuatkuasa sehari sebelum Hari Raya dan berlangsung hampir sebulan.
SOP AM Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)Disamping itu, Kerajaan juga telah menetapkan SOP seragam bagi PKP seluruh negara ini. Antaranya adalah tiada aktiviti rentas negeri dan daerah kecuali tujuan kecemasan, bekerja, pasangan jarak jauh, kesihatan, ekonomi dan temu janji vaksinasi.
Dalam tempoh ini juga, semua bentuk perhimpunan sosial seperti kenduri, majlis perkahwinan, majlis rasmi kerajaan & swasta adalah dilarang. Pengecualian dibuat bagi majlis akad nikah tetapi mestilah tertakluk dengan SOP yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa agama Islam negeri.

Selain itu, aktiviti sukan dan rekreasi dilarang diadakan kecuali aktiviti jogging, berbasikal dan senaman di kawasan terbuka sahaja dibenarkan. Tapi mesti amalkan penjarakan fizikal antara yang lain.
Semua institusi pendidikan ditutup kecuali bagi pelajar yang menduduki peperiksaan antarabangsa, pusat asuhan kanak-kanak, tabika, taska dan tadika dibenarkan beroperasi mengikut SOP.
Sepanjang PKP ini, jika anda ingin bergerak menggunaakn kenderaan persendirian, teksi atau e-hailing, ianya dihadkan kepada 3 orang sahaja termasuk pemandu. Restoren dan kedai makan dibenarkan beroperasi tetapi hanya secara pandu lalu dan take-away sahaja, dine-in tidak dibenarkan.

Majikan juga diwajibkan melaksanakan dasar Work From Home (WFHM) dengan kehadiran tidak lebih 30 peratys kekitangan pengurusan pada setiap masa.
SOP Hari Raya
Sepertinya pelaksanaan PKP kali ini, tidak menggalakkan rakyat untuk berkumpul ramai-ramai apabila MKN dengan nasihat KKM memutuskan ziarah rumah ke rumah dan ziarah kubur semasa sambutan Hari Raya Aidilfitri tidak dibenarkan.
Walaupun Solat Sunat Aidilfitri dibenarkan di masjid dan surau, tetapi kehadiran jemaat adalah tidak melebihi 50 orang bagi masjid yang memuatkan lebih 1000 jemaah dan 20 orang bagi masjid yang memuatkan kurang daripada 1000 jemaah.
Akan tetapi, sepanjang tempoh ini, semua sektor ekonomi dibenarkan untuk beroperasi. Aik???


sumber : Kenyataan Media Perdana Menteri


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aimanabdullah.com/2021/05/pelaksanaan-pkp-di-seluruh-negara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rentas Negeri Daerah Di Seluruh Negara Dilarang Mulai 10 Mei Hingga 6 Jun

Rentas Negeri Daerah Di Seluruh Negara Dilarang Mulai 10 Mei Hingga 6 Jun

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 341 hits
Semua aktiviti rentas negeri dan daerah tanpa kebenaran Polis Diraja Malaysia di seluruh negara tidak dibenarkan berkuat kuasa Isnin ini hingga 6 Jun depan Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata sepanjang tempoh itu juga aktiv...
Pkp Seluruh Negara Ini 11 Perkara Penting Yang Anda Perlu Tahu

Pkp Seluruh Negara Ini 11 Perkara Penting Yang Anda Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 314 hits
Perintah Kawalan Pergerakan akan mula berkuat kuasa pada 12 Mei ini umum Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Berikut antara perincian berkenaan PKP tersebut 1 Larangan rentas daerah dan rentas negeri kecuali untuk tujuan kecemasan kesi...
Kerajaan Laksanakan Pkp Di Daerah Kuantan Berkuatkuasa Bermula 10 Mei Hingga 23 Mei

Kerajaan Laksanakan Pkp Di Daerah Kuantan Berkuatkuasa Bermula 10 Mei Hingga 23 Mei

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 284 hits
nbsp PUTRAJAYA Kerajaan akan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan di seluruh daerah Kuantan Pahang tiga daerah dan tiga mukim di Pulau Pinang serta tiga mukim di Perak Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob memaklumkan PKP
Muhyiddin Umum Pkp Seluruh Negara

Muhyiddin Umum Pkp Seluruh Negara

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 313 hits
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengumumkan perintah kawalan pergerakan kini diperluas ke seluruh negara Langkah itu katanya diputuskan dalam Sidang Khas Majlis Keselamatan Negara Mengenai Pengurusan Covid 19 yang dipengerusikannya hari in...
Lepas Je Muhyiddin Yassin Umumkan Pkp Seluruh Negara Najib Razak Tulis Sesuatu Di Laman Fb Dia Tarik Perhatian Rakyat

Lepas Je Muhyiddin Yassin Umumkan Pkp Seluruh Negara Najib Razak Tulis Sesuatu Di Laman Fb Dia Tarik Perhatian Rakyat

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 552 hits
Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata sidang khas Majlis keselamatan Negara mengenai pengurusan covid 19 membuat keputusan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan di seluruh negara Menurut Perdana Menteri
Sop Pkp Hanya 3 Orang Dalam Satu Kereta Bermula 12 Mei

Sop Pkp Hanya 3 Orang Dalam Satu Kereta Bermula 12 Mei

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 256 hits
3 564 total views 1 883 views today Kerajaan kini mengehadkan hanya tiga orang boleh berada dalam satu kereta termasuk pemandunya bermula 12 Mei hingga 7 Jun Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata demikian susulan pelaksanaan perintah kaw...
Pkp Di Seluruh Negara Raya 2021 Hancur Berkecai

Pkp Di Seluruh Negara Raya 2021 Hancur Berkecai

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 330 hits
KENYATAAN MEDIAYAB PERDANA MENTERIBerdasarkan trend kes kes harian COVID 19 yang semakin meningkat Kerajaan telah memutuskan untuk mengambil langkah langkah yang lebih tegas dan ketat bagi mengekang penularan wabak COVID 19 dalam masyarakat...
Terkini Pkp 6 Daerah Di Selangor Termasuk Petaling Dan Gombak Bermula 6 Mei Rentas Daerah Tidak Dibenarkan

Terkini Pkp 6 Daerah Di Selangor Termasuk Petaling Dan Gombak Bermula 6 Mei Rentas Daerah Tidak Dibenarkan

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 307 hits
PENINGKATAN kes Covid 19 yang membimbangkan mendorong pihak kerajaan mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan di enam buah daerah negeri Selangor Hari ini sebanyak 3 120 kes positf Covid 19 baharu dilaporkan yang mana Selangor mencatat jumla...
Mana Ada Negara Bertamadun Ubah Pkp Dalam 5 Hari

Mana Ada Negara Bertamadun Ubah Pkp Dalam 5 Hari

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 306 hits
Kerajaan Malaysia jelas sengaja tidak mahu belajar menangani wabak Covid 19 yang telah melanda negara ini sejak setahun lalu Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan keputusan terbaharu menetapkan Perintah ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan