Mana 800 Siaran Tv Rm2 Juta Untuk Murid Soal Maszlee Kepada Kerajaan


 
Adam Abu Bakar -November 16, 2020 Bekas menteri pendidikan Maszlee Malik berkata projek itu diberikan kepada sebuah syarikat secara rundingan terus.
PETALING JAYA: Bekas menteri pendidikan Maszlee Malik meminta penjelasan Putrajaya berhubung status 800 rancangan pendidikan bernilai RM2 juta yang diberi secara rundingan terus kepada sebuah syarikat.

Maszlee (Bebas-Simpang Renggam) berkata, syarikat berkenaan sepatutnya menyiapkan semua program itu pada Oktober lalu untuk diserahkan kepada Kementerian Pendidikan.

“Rakyat tahu KPM ada berikan projek, melalui tender terus berharga RM2 juta sejak beberapa bulan lalu untuk hasilkan 800 kandungan yang sepatutnya diselesaikan pada Oktober lalu.

“Dewan ingin penjelasan, apakah status pembekalan kandungan yang KPM (Kementerian Pendidikan) berikan pada syarikat berkenaan, di manakah 800 kandungan dijanjikan itu. Pendidik dan anak-anak sekolah sedang menantikannya,” katanya dalam sesi perbahasan di Dewan Rakyat hari ini.

Lapan ratus rancangan pendidikan untuk siaran TV itu dilihat penting berikutan pengajaran dan pembelajaran beralih ke atas tallan ataú menerusi televisen setelah semua sekolah dan kolej vokasional awam ditutup sejak 9 Nov lalu kerana Covid-19.

Maszlee berkata, tempoh masa 2 jam siaran pendidikan menerusi stesen televisyen arus perdana tidak memadai, jika dibandingkan dengan negara jiran lain.

“Setakat ini TV pendidikan percuma di Malaysia hanya boleh diakses di TV Okay selama 2 jam sehari sahaja. Ini amat memalukan.  Di Indonesia, mereka (pemerintah) memperuntukkan 6 jam sehari di stesen televisyen arus perdana. Di Thailand pula mereka sediakan 15 saluran untuk pendidikan.

“Manakala, di Turki, siaran televisyen pendidikan disediakan bagi setiap kelas berbeza dari pra sekolah hingga peringkat universiti. Di Malaysia hanya 2 jam sehari,” katanya.

 

Sementara itu, bekas timbalan menteri pendidikan Teo Nie Ching turut berkata tempoh siaran pendidikan di Malaysia terlampau pendek dan tidak boleh menampung keperluan pelajar.

“Untuk tingkatan 6 hanya 3 subjek yang diajar iaitu fizik yang diajar selama 55 minit, subjek ekonomi pula selama 27.5 minit dan sejarah 27.5 minit. Itu sahaja untuk tingkatan 6. Lagi teruk untuk tingkatan 2, bagi tempoh 5 November hingga 12 November, tidak ada mata pelajaran yang diajar dalam saluran ini.

 
“Berbanding dengan tahun 1, hanya 1 mata pelajaran diajar iaitu matematik selama 30 minit, sedangkan di sekolah rendah untuk darjah 1, bagi tempoh seminggu sepatutnya mereka boleh belajar 300 minit seminggu,” katanya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/11/mana-800-siaran-tv-rm2-juta-untuk-murid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6059 Kerajaan Perlu Perjelas Kewujudan Lebih 1 Juta Talian Prabayar Meragukan Ppim Malaysia Gazette 04 11 2020

6059 Kerajaan Perlu Perjelas Kewujudan Lebih 1 Juta Talian Prabayar Meragukan Ppim Malaysia Gazette 04 11 2020

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 377 hits
KUALA LUMPUR Suruhanjaya Komunikasi dan Mulitimedia Malaysia digesa menubuhkan satu jawatankuasa khas untuk menangani isu berkaitan talian prabayar yang meragukan Dalam masa yang sama Persatuan Pengguna Islam Malaysia juga mendesak kerajaan...
Demokrasi Mana Yang Terjejas Soal Annuar Musa

Demokrasi Mana Yang Terjejas Soal Annuar Musa

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 160 hits
Gambar hiasan KUALA LUMPUR Walaupun hanya 80 Ahli Parlimen sahaja yang dibenarkan berada dalam Dewan Rakyat sepanjang tempoh persidangan Mesyuarat Ketiga Dewan Rakyat namun ia tidak bermakna demokrasi terjejas kata Tan Sri Annuar Musa Mente...
Kerajaan Peruntuk Rm10 Juta Untuk Pertanian Berasaskan Peranti Berhubung

Kerajaan Peruntuk Rm10 Juta Untuk Pertanian Berasaskan Peranti Berhubung

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 188 hits
Dalam Belanjawan 2021 Kerajaan telah mengumumkan peruntukan untuk Program Ladang e Satelit dalam sektor pertanian Sebanyak RM10 juta diperuntukkan untuk pertanian berasaskan IoT secara geran padanan dan sehingga RM30 ribu kepada setiap Pert...
Hutang Kerajaan Akan Jadi Rm1 3 Trilion Macam Mana Nak Bayar

Hutang Kerajaan Akan Jadi Rm1 3 Trilion Macam Mana Nak Bayar

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 288 hits
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad meluahkan rasa curiga terhadap unjuran kerajaan berkenaan pemulihan ekonomi tahun depan Kerajaan meramal pertumbuhan keluaran dalam negara kasar pada kadar 4 ke 7 5 peratus Tetapi menurut Mahathir r...
Belanjawan 2021 Kerajaan Beri Murid Susu Setiap Hari

Belanjawan 2021 Kerajaan Beri Murid Susu Setiap Hari

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 309 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan akan menambah baik Rancangan Makanan Tambahan dengan penyediaan bekalan susu daripada dua kali seminggu sahaja kepada setiap hari persekolahan membabitkan peruntukan RM420 juta Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul...
Tutup Sekolah Mudah Nasib Murid Macam Mana

Tutup Sekolah Mudah Nasib Murid Macam Mana

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 221 hits
Dr Maszlee Malik Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada YB Menteri Kanan Pendidikan dan seluruh warga Kementerian Pendidikan Malaysia di atas pengumuman penting sebentar tadi Sekurang kurangnya terdapat 2 pengumuman penting yang telah d...
Kerajaan Perlu Perjelaskan Kenapa Jasa Dapat Peruntukan Besar Belanjawan Rm85 5 Juta

Kerajaan Perlu Perjelaskan Kenapa Jasa Dapat Peruntukan Besar Belanjawan Rm85 5 Juta

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 332 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan Persekutuan perlu memberi penjelasan lanjut mengapa Jabatan Hal Ehwal Khas di bawah Kementerian Komunikasi dan Multi Media diberi peruntukan besar sebanyak RM85 5 juta Ketua Penerangan UMNO Shahril Sufian Hamdan berkat...
Umno Gesa Kerajaan Perjelaskan Peruntukan Rm85 5 Juta Yang Di Khususkan Kepada Jasa

Umno Gesa Kerajaan Perjelaskan Peruntukan Rm85 5 Juta Yang Di Khususkan Kepada Jasa

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 270 hits
PETALING JAYA UMNO percaya peruntukan RM85 5 juta yang dikhususkan kepada Jabatan Hal Ehwal Khas di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia merupakan jumlah yang berlebihan dan perlu diberikan penjelasan segera kata Naib Presiden parti ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte