Mampukah Rakyat Harungi Bulan Julai


satuberita.my
By SatuBerita
-June 22, 2022
KEPUTUSAN kerajaan menarik subsidi minyak masak botol 3 hingga 5 kilogram (kg) mulai 1 Julai ini ternyata mengundang perasaan marah banyak pihak kerana ia dilaksanakan dalam keadaan ekonomi rakyat masih belum pulih sepenuhnya.

Sungguhpun kerajaan mengatakan ia bagi memastikan bekalan bahan makanan itu stabil dalam pasaran, ia bukanlah justifikasi sewajarnya untuk menarik subsidi bahan keperluan utama dapur itu.

Pertamanya, Malaysia adalah pengeluar minyak sawit kedua terbesar di dunia selepas Indonesia tetapi rakyat sendiri sengsara perlu membeli minyak masak dengan harga yang tinggi.

Ketika ini dalam keadaan kerajaan masih memberikan subsidi minyak masak, harga bagi 3 kilogram minyak masak botol ialah kira-kira RM32 manakala bagi minyak masak 5kg, ia mencecah RM50 sebotol. Apabila kerajaan menarik subsidi, maka sudah pasti harga minyak masak tersebut akan meningkat dengan drastik.

Walaupun kerajaan berkata subsidi bagi minyak masak paket satu kilogram masih diteruskan, ia bukan jaminan ia akan membantu rakyat kerana ia amat sukar diperoleh di pasaran. Minyak masak jenis paket juga sering menjadi buruan peniaga-peniaga yang bergantung sepenuhnya kepada bahan keperluan masakan itu.

Peniaga goreng pisang, peniaga roti canai dan peniaga kecil-kecilan lain sudah pasti tidak mampu untuk menggunakan minyak masak botol dalam masakan mereka.

Adalah amat mengecewakan apabila menteri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal pengguna dan kerajaan khususnya mengambil langkah ‘senang’ mengumumkan penarikan subsidi berbanding mencari solusi untuk meringankan beban rakyat.

Kesusahan rakyat makin bertimpa-timpa apabila pada bulan hadapan harga ayam boleh mencecah RM15 sekilogram selepas skim harga maksimum runcit bahan mentah itu tamat akhir bulan ini. Dengan kenaikan harga ayam itu, sudah pasti harga makanan yang berkaitan dengan ayam akan mengalami kenaikan mendadak.

Sudahlah impak bekalan ayam baru-baru ini yang masih belum reda sepenuhnya, kini rakyat terpaksa berhadapan dengan kenaikan ayam yang diramalkan peniaga sebagai paras tertinggi yang pernah direkodkan. Tidak cukup dengan kenaikan dua bahan mentah utama itu, terdapat ura-ura yang mengatakan tarif elektrik akan dinaikkan kerana kos penjanaan elektrik yang meningkat mendadak.

Apabila ahli ekonomi mula memberi pandangan bahawa tarif itu terpaksa dinaikkan, maka ia adalah signal bahawa rakyat perlu bersedia dengan kenaikan tarif elektrik. Ayat-ayat yang selalu kita dengar golongan bersasar akan terus dibantu dan kenaikan tidak membebankan adalah ‘jaminan’ yang tidak akan melegakan rakyat.

Golongan pertengahan yang sering tercicir akan terus tercicir kerana sering dianggap tidak terkesan tetapi sebenarnya mereka amat memerlukan bantuan ketika ini.

Berbalik kepada ura-ura kenaikan tarif elektrik, apabila ia dilaksanakan kelak, sudah pasti rakyat terpaksa berhadapan dengan kenaikan harga barang yang lain.

Seperti yang kita sedia maklum, apabila pihak industri terpaksa membayar harga yang tinggi untuk bil elektrik, mereka akan memindahkan kos tersebut kepada pengguna akhir iaitu rakyat. Maka, seperti biasa rakyat terpaksa berhadapan dengan pelbagai jenis kenaikan harga barang.

Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang mencatatkan keuntungan selepas cukai sebanyak RM3.86 bilion pada 31 Disember tahun lalu sepatutnya menangguhkan dahulu kenaikan pada ketika ini kerana jika dilaksanakan juga, sudah pasti memberi kesan berganda kepada rakyat.

Lagipun sebagai syarikat monopoli, tiada istilah rugi dicatatkan oleh syarikat gergasi tersebut melainkan pada sesetengah keadaan, ia hanya mencatatkan pengurangan keuntungan.

Oleh itu, kerajaan perlu lebih berhati-hati dalam setiap tindakan yang melibatkan kos sara hidup rakyat kerana ketika ini rakyat sudah cukup terkesan dengan apa yang berlaku.

*Penulis adalah penganalisis politik dan ekonomi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/06/mampukah-rakyat-harungi-bulan-julai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Subsidi Minyak Masak Tulen Botol Dimansuhkan Bulan 1 Julai Ini Kata Datuk Seri Alexander Nanta Linggi

Subsidi Minyak Masak Tulen Botol Dimansuhkan Bulan 1 Julai Ini Kata Datuk Seri Alexander Nanta Linggi

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 129 hits
Subsidi minyak masak tulen botol dua hingga lima kilogram dimansuhkan bermula 1 Julai ini Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata tindakan itu diambil bagi memastikan be
Vaksin Pfizer Moderna Lulus Untuk Kanak Kanak 6 Bulan Ke 5 Tahun

Vaksin Pfizer Moderna Lulus Untuk Kanak Kanak 6 Bulan Ke 5 Tahun

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 228 hits
Pentadbiran Makanan dan Ubat Ubatan Amerika Syarikat meluluskan penggunaan kecemasan vaksin COVID 19 keluaran Pfizer dan Moderna untuk kumpulan umur kanak kanak dari enam bulan ke lima tahun Ia susulan saranan daripada pakar penasihat agens...
Tiga Bulan Menyepi Netizen Teruja Lihat Kemunculan Kembali Dj Wong Dan Dj Sal

Tiga Bulan Menyepi Netizen Teruja Lihat Kemunculan Kembali Dj Wong Dan Dj Sal

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 130 hits
Selepas hampir tiga bulan menyepi pasangan DJ Wong dan DJ Sal yang pernah mencetuskan kontroversi kerana kisah kehilangan dan perceraian mereka kembali bersiaran secara dalam talian di Facebook sejak malam kelmarin Kemunculan secara lang
Bulan Lalu Kata Mahu Bincang Letak Jawatan Hari Ini Zuraida Harap Kekal Sebagai Menteri

Bulan Lalu Kata Mahu Bincang Letak Jawatan Hari Ini Zuraida Harap Kekal Sebagai Menteri

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 122 hits
freemalaysiatoday com June 19 2022 5 44 PMZuraida Kamaruddin akan mengadakan pertemuan bersama Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob berhubung kedudukannya dalam Jemaah Menteri minggu iniPETALING JAYA Zuraida Kamaruddin berharap dapat mengeka...
Jokowi Sebut Luhut Dan Zulhas Minta Waktu 1 Bulan Agar Harga Minyak Goreng Merata

Jokowi Sebut Luhut Dan Zulhas Minta Waktu 1 Bulan Agar Harga Minyak Goreng Merata

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 113 hits
Kepala negara meminta produksi minyak terus didorong agar meningkat Selain itu dia meminta harga minyak goreng distabilkan
Dalam Masa 6 Bulan Sajat Gembira Beli Rumah Rm1 5 Juta Di Australia

Dalam Masa 6 Bulan Sajat Gembira Beli Rumah Rm1 5 Juta Di Australia

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 105 hits
Usahawan sensasi Muhammad Sajjad Kamaruzaman atau popular dipanggil Sajat meluahkan kesyukuran apabila berjaya membeli sebuah rumah di Sydney Australia Berita gembira tersebut dikongsikan usahawan berusia 37 tahun itu menerusi sebuah postin...
Kerajaan Melayu Isle Ni Nak Naik Gila Apa Harga Ayam Akan Naik Lagi Bulan Depan

Kerajaan Melayu Isle Ni Nak Naik Gila Apa Harga Ayam Akan Naik Lagi Bulan Depan

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 130 hits
June 20 2022 Harga ayam dijangka naik bulan depan apabila ia diapungkan ekoran berakhirnya skim harga maksimum runcit ayam pada 30 Jun ini Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata sus...
Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


10 Tahanan Berkait Lelaki Israel Dirujuk Agc Minggu Ini Kp Kl

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group

Police To Meet Ag On Further Action Against 10 Sosma Detainees Linked To Israeli Man Says Kl Top Cop

Don T Use Mosques Suraus For Political Activities Reminds Jais

There Is An Awakening

2 Aidilfitri 2024