Mama Selalu Ingat Aktiviti Macam Ni Remeh Tapi Rupanya Bukan Biasa Biasa Pada Anak Kita Take Note Mama


Kadang-kadang bila di rumah ada masanya kita rimas bila anak nak berkepit 24 jam. Sudahlah penat bekerja di siang hari, malam pulak anak minta perhatian. Nak mengendeng saja, tak kurang juga bertanya itu ini.
Jangan jadikan penat dan kesibukan kerja sebagai alahan pada anak. Sebenarnya nak bonding dengan anak taklah sesusah mana, aktiviti biasa yang nampak remeh pada mama dan papa sebenarnya bukan biasa-biasa pada anak kita.
Menurut Dr Airil Haimi Mohd Adnan, Ketua Pusat Pengajian di UiTM Cawangan Perak dan penyelidik aktif ilmu psikologi perkembangan awal serta sosiologi pendidikan usia praformal (0-6 tahun), aktiviti yang kita rasa sebagai biasa ini sebenarnya membantu dalam perkembangan diri, personaliti dan pemikiran si kecil.

Aktiviti 1: Baca Sama-Sama
Tak ada aktiviti ‘biasa’ yang lebih bermanfaat melainkan membaca bersama-sama keluarga. Variasi aktiviti membaca boleh dilakukan, misalnya dengan membaca kitab agama atau bersama-sama membaca sambil melakukan kerja rumah si kecil atau menghabiskan serba-sedikit kerja pejabat papa atau mama.
Membaca bahan bacaan santai seperti suratkhabar, majalah atau buku cerita juga patut dilakukan ‘berjemaah’ agar tabiat ‘super-positif’ ini dapat disematkan dalam diri si kecil kesayangan kita.
Aktiviti 2: Makan Sambil Bermesra
Masa yang paling berkualiti dalam institusi keluarga adalah masa yang dikongsi bersama-sama ketika waktu makan, waktu malam sebenarnya menjadi waktu paling berkualiti untuk keluarga. Rugi jika aktiviti ‘makan-minum’ dilakukan secara berasingan. Dengan makan bersama-sama buat masa rasa lebih istimewa dan mampu mencipta bonding keluarga.

Sambil makan-makan, minta si kecil bercerita tentang aktiviti dia di tadika pada hari itu. Kemesraan yang terjalin masa makan boleh jana nilai positif dalam diri anak kita. Dia akan tahu dan sedar bahawa dirinya, pendapatnya dan pengalamannya penting bukan kepada dirinya sahaja tetapi juga pada ahli familinya. Rasa dihargai bila dapat luahkan semua perkara dengan bercerita.
Aktiviti 3: Kemas Rumah Sama-Sama
Belajar untuk bertanggungjawab adalah salah satu tahap perkembangan (developmental milestone) utama untuk kanak-kanak dalam peringkat usia pendidikan praformal sekitar 0-6 tahun. Salah satu aktiviti biasa ‘yang bukan biasa-biasa’ yang membantu pemahaman tentang pertanggungjawaban dalam hidup adalah aktiviti mengemas rumah!
Berapa ramai anak muda kita sekarang yang mengemas katil dan biliknya sendiri? Maka, mulakanlah kemahiran hidup ini sedari usia kanak-kanak lagi. Bila bangun pagi, didik anak untuk mengemas katilnya; pakaian yang kotor harus diletak di tempat yang sepatutnya. Selepas makan-minum, letakkan perkakasan di dalam singki; bersihkan semua ruang yang ada agar tanggungjawab dapat dikongsi bersama.

Aktiviti 4: Tolong Mama Di Dapur
Ruang dapur boleh diklasifikasi sebagai ruang yang berbahaya kerana ada peralatan elektrik, pisau yang tajam dan sebagainya. Akan tetapi, dalam keadaan yang terkawal, tidak ada salahnya jika anak anda dibawa ke dapur untuk sama-sama ‘membantu’ mama menyediakan makan-minum.

Siapa tahu kalau pengalaman awal ini akan menjadi pemangkin kepada pembentukan diri ‘Master Chef’ yang tersohor pada masa hadapan kelak. Pendedahan awal berserta dengan pengalaman awal yang bermakna (meaningful early experiences) amat mempengaruhi identiti dan pembentukan personaliti positif kanak-kanak.
Aktiviti 5: Tolong Papa Di Luar Rumah
Kalau mama tidak tidak berapa suka kalau si kecil masuk ke dapur, papa pula mungkin agak risau apabila si kecil ingin menyibuk di luar rumah. Namun, aktiviti ‘membuat sibuk’ ini membawa kesan positif dari sudut fizikal antara seorang anak kecil dan juga ayahnya.
Berilah peluang kepada anak untuk bantu siram pokok bunga, bakar daun kering, cuci kereta dan apa-apa sahaja aktiviti fizikal lain yang selalu dilakukan oleh papa. Bagi yang tinggal di pangsapuri, rajinkan diri ajak anak ke tempat buang sampah, turun ke bawah untuk periksa peti surat dan sebagainya. Paling utama, jangan dipersiakan peluang positif untuk jaga dan didik anak seperti ini.

Aktiviti 6: Jalan-Jalan Ambil Angin
Kalau aktiviti kelima tadi memfokus kepada aktiviti berbentuk fizikal seperti menyiram pokok bunga atau membuang sampah, aktiviti keenam ini lebih bersifat santai dan untuk menghiburkan anak sambil memberi rangsangan positif kepadanya dari alam sekeliling.
Memang betul, dewasa ini pelbagai aktiviti boleh dilakukan oleh anak sebagai hiburan, terutamanya dengan bermain dengan peranti/gajet atau permainan komputer. Namun, semua itu tidak ada tolok bandingnya dengan aktiviti fizikal di luar rumah!
Kalau tak dapat dilakukan setiap hari, lakukan selang sehari atau selang beberapa hari, atau mungkin juga setiap hujung minggu. Kanak-kanak pada peringkat usia pendidikan praformal amat memerlukan rangsangan di sekelilingnya. Antara aktiviti yang paling memberi rangsangan dan adalah berjalan-jalan di luar rumah atau beriadah di taman permainan. Jangan sia-siakan peluang ini.

Aktiviti 7: Bercerita Sambil Berimaginasi
Sambil membaca cerita untuk menidurkan anak, apa kata aktiviti ‘biasa’ ini diberi nafas baru dengan meminta anak anda pula yang bercerita kepada anda sebelum dia tidur? Nah, pasti waktu sebelum tidur tidak lagi seperti ‘biasa-biasa’!
Usia kanak-kanak adalah usia yang penuh dengan nilai imaginasi. Kanak-kanak yang ada daya imaginasi tinggi selalunya akan memiliki intelek tinggi pada masa depan. Jangan kita lepaskan peluang yang ada untuk membina daya imaginasi ini. Sambil bercerita dan berimaginasi hingga anak tertidur.
 
The post Mama Selalu Ingat Aktiviti Macam Ni Remeh Tapi Rupanya Bukan ‘Biasa-Biasa’ Pada Anak Kita, Take Note Mama! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mama-selalu-ingat-aktiviti-macam-ni-remeh-tapi-rupanya-bukan-biasa-biasa-pada-anak-kita-take-note-mama/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ingat Tak Bahaya Tapi Macam Mercun Pula Ibu Cemas Tangan Anak Melecur Bunga Api Meletup

Ingat Tak Bahaya Tapi Macam Mercun Pula Ibu Cemas Tangan Anak Melecur Bunga Api Meletup

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 863 hits
Bahaya ada di mana mana Bunga api yang disangka tidak berbahaya rupanya boleh meletup Ibu ini tidak menjagka bunga api boleh menyebabkan kecederaan pada anaknya Hati hati mama papa Dalam kejadian yang berlaku malam Jumaat lalu ibu Intan Dia...
Selongkarlah Macam Mana Pun Lipatan Baju Tetap Kemas Mama Ada Anak Kecil Tak Perlu Pening Lagi

Selongkarlah Macam Mana Pun Lipatan Baju Tetap Kemas Mama Ada Anak Kecil Tak Perlu Pening Lagi

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 525 hits
Bila anak anak mula merangkak dan berjalan habislah satu rumah dikemasnya Kadang kadang penat si ibu nak melarang dan menyusun balik barang barang tersebut terutama sekali baju yang baru sahaja dilipat Puan melalui akaun facebooknya telah b...
Anak Dah 7 Bulan Tapi Masih Tak Merangkak Mama Boleh Praktis 6 Cara Rangsang Bayi Cepat Je Anak Merangkak

Anak Dah 7 Bulan Tapi Masih Tak Merangkak Mama Boleh Praktis 6 Cara Rangsang Bayi Cepat Je Anak Merangkak

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 575 hits
Melihat perkembangan anak dari meniarap merangkak dan seterusnya berjalan memang mengujakan mama Namun bila anak alami kelewatan dalam perkembangannya mama mulalah cuak Apa yang mama kena tahu perkembangan anak sebenarnya tidak sama berband...
Bila Anak Nak Dukung Bukan Mengada Ngada Tapi Dia Rindu Pelukan Dari Ayah

Bila Anak Nak Dukung Bukan Mengada Ngada Tapi Dia Rindu Pelukan Dari Ayah

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 542 hits
Pernah tak bila kita bawa anak keluar berjalan jalan atau ketika di rumah tiba tiba anak minta dukung Tapi jawapan kita bila anak berbuat demikian mesti akan cakap kakak abang atau adik dah besar Papa mama tak larat nak dukung dah Perasan t...
Hanya Demam Biasa Akhirnya Anak Syurga Ini Dijemput Illahi Bila Anak Sering Batuk Dan Demam Wajib Ambil Perhatian

Hanya Demam Biasa Akhirnya Anak Syurga Ini Dijemput Illahi Bila Anak Sering Batuk Dan Demam Wajib Ambil Perhatian

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 436 hits
Siapa sangka hanya demam biasa akhirnya anak kecil ini dijemput illahi Tidak terduga pemergian si kecil ini sangat mudah di bulan yang penuh mulia Ibu kepada anak syurga ini Puan telah berkongsi saat saat sebelum anaknya dijemput illahi Bag...
10 Gambar Fitri Aprinasari Kini Sah Jadi Tunangan Anak Najib Bukan Biasa Biasa

10 Gambar Fitri Aprinasari Kini Sah Jadi Tunangan Anak Najib Bukan Biasa Biasa

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 746 hits
Nazifuddin Najib iaitu anak bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah selamat mengikat tali pertunangan dengan ahli politik muda dari bekas parti pemerintah Indonesia Golkar pada 4 Mei lalu Foto FMT Seperti yang dilaporkan oleh...
13 Gambar Kocak Anak Sd Saat Jawab Soal Posisi Tahiyat Akhir Mau Ngakak Tapi Takut Jadi Lemes D

13 Gambar Kocak Anak Sd Saat Jawab Soal Posisi Tahiyat Akhir Mau Ngakak Tapi Takut Jadi Lemes D

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 264 hits
Jawaban anak SD saat ditanya posisi tahiyat akhir yang sungguh kocak Lagian sih suruh digambar D
Anak Faham Arahan Tapi Tak Boleh Cakap Lagi Jika 18 Bulan Tetap Sama Jangan Tangguh

Anak Faham Arahan Tapi Tak Boleh Cakap Lagi Jika 18 Bulan Tetap Sama Jangan Tangguh

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 359 hits
Anak saya faham je arahan tapi tak bercakap lagi Ayat yang biasa disebut oleh ibu bapa bila ditanya mengenai anak faham atau tak Ya memang ada kanak kanak yang mempunyai kefahaman yang sepatutnya dengan usia mereka tapi masih belum bercakap...
Rupa Rupanya Tahlil Untuk Diri Sendiri Majlis Tahlil Bukan Saja Untuk Arwah Bapa Tapi Tahlil Untuk Diri Sendiri

Rupa Rupanya Tahlil Untuk Diri Sendiri Majlis Tahlil Bukan Saja Untuk Arwah Bapa Tapi Tahlil Untuk Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 287 hits
Rupa Rupanya Tahlil Untuk Diri Sendiri Majlis Tahlil Bukan Saja Untuk Arwah Bapa Tapi Tahlil Untuk Diri Sendiri Pengasas produk kecantikan Dnars Skincare Faziani Rohban Ahmad sempat menjemput pelajar dari Madrasah Ahbabul Mustafa Al Islamia...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer

Only Challenge Is Ensuring Voters Return For Polls Says Pang