Mama Nak Makan Tak Sampai 15 Minit Makan Minta Lagi Makanan Asyik Lapar Ini Sebabnya


“Mama, nak makan”, pinta si manja. Eh…tak sampai 15 minit makan tadi dah lapar balik? Pernah berdepan situasi anak sering lapar? Adakah keinginan untuk makan itu berbahaya?
Kanak-kanak (dan juga individu dewasa) sering mengambil makanan walaupun bukan pada ketika lapar.

Selalunya anak akan mempunyai keinginan untuk makan sebagai tindak balas terhadap emosi dan perasaan mereka.
Jika si manja sentiasa kelihatan lapar, mungkin mereka bukanlah benar-benar lapar secara fizikal. Diharapkan penjelasan berikut dapat membantu anda memahami keadaan si manja.
Mengapa anak sering lapar? Sekiranya anak sudah makan 3 hidangan makanan seimbang bersama hidangan snek sehari tetapi masih mengadu lapar, mungkin ada faktor lain yang menjadi punca keinginan untuk makan itu.
Perhatikan keadaan anak dan tanyakan soalan berikut kepada diri anda sendiri:
1. Adakah anak mempunyai keinginan untuk makan apabila berdepan dengan situasi berikut:
Kebosanan Kemurungan Tekanan Kekecewaaan Ketidakselesaan Kesunyian Keletihan Kebencian Kemarahan Kebahagiaan 2. Adakah si manja makan pada waktu lain selain waktu hidangan makanan dan snek yang ditetapkan? Selalukah anak mengunyah makanan setiap masa?
3. Adakah anda kerap memberi ganjaran makanan kepada anak? Sebagai contoh, jika si manja mendapat A dapat ujian, maka anda akan belanja aiskrim kepada mereka.
Situasi ini secara tidak langsung turut menyumbang kepada masalah obesiti anak.
4. Adakah anda memberitahu semasa si kecil melakukan perkara yang betul? Kata sokongan yang diberikan boleh meningkatkan harga diri anak.
Ia juga menjadikan mereka lebih bermotivasi untuk membuat keputusan tepat berkaitan kesihatan dan berat badan.
5. Bagaimana cara anda berbual dengan anak? Adakah cenderung ke arah yang negatif dan kritikal?
Percayalah, jika ini berlaku, ia situasi yang sukar tidak kira bagi sesiapa juga untuk melakukan perubahan dalam keadaan seperti itu.
Sering lapar kerana bosan Jika mengesyaki anak mempunyai keinginan untuk makan kerana rasa bosan, anda mungkin perlu mengubah kecenderungan itu dengan melakukan aktiviti lain sebagai gangguan (distraction).
Galakkan si manja untuk melakukan perkara lain selain daripada makan, seperti:
Berjalan di taman Bermain basikal, badminton atau bola sepak Melukis atau mewarna gambar Melakukan aktiviti riadah seperti bermain kasut roda Menari Bermain dengan binatang peliharaan Sekiranya anda mahu memberikan snek, tawarkan snek sihat seperti sayuran mentah (lobak merak atau salad), buah-buahan, bertih jagung tanpa garam, atau sup sayuran.
Elakkan daripada memberikan snek seperti kerepek kentang atau gula-gula. Makanan sebegitu biasanya tidak mempunyai kalori yang mengenyangkan.
Tabiat pemakanan sihat Berlainan pula keadaannya jika si manja sering lapar kerana rasa kelaparan yang sebenarnya. Pun begitu, terdapat 2 jenis rasa lapar yang utama: emosi dan fizikal.
Rasa lapar disebabkan emosi bermakna pemakanan yang dilakukan adalah berkaitan dengan emosi.
Makanan kelaparan fizikal melibatkan isyarat badan yang berasa lapar dan memerlukan tenaga dan nutrien.
Walau bagaimanapun, anda tidak perlu berasa takut atau bimbang untuk membiarkan si kecil berasa lapar sekali sekala, sama ada dari segi emosi atau fizikal.
Perubahan hormon dan proses tumbesaran kanak-kanak juga boleh menjadi punca anak sering lapar dengan lebih kerap. Jadi penting untuk anak mendengar isyarat lapar daripada badan mereka.
Tetapi bagaimana untuk menentukan keinginan untuk makan anak itu kerana rasa lapar yang sebenar?
Jangan bimbang, gunakan skala kelaparan di bawah untuk mengetahui perbezaan antara kelaparan fizikal atau makan kerana emosi.
Penggunaan skala kelaparan
Sebelum waktu hidangan makan, tentukan kadar kelaparan anak daripada skala 1 hingga 10:
1 bermakna benar-benar lapar 5 bermaksud berada di tengah antara lapar dan kenyang 10 membawa erti sudah terlebih kenyang Ia mungkin memerlukan masa untuk menentukan bagaimana rasanya skala kelaparan 2 atau 7. Anda juga boleh bertanyakan si manja untuk menentukan tahap kelaparannya.
Secara asasnya, waktu ideal untuk makan apabila lapar ketika berada pada skala 2 atau 3. Pada saat ini, keinginan untuk makan anak dipengaruhi oleh keadaan lapar fizikal.
Pada saat kelaparan fizikal menyerang, ia akan menggalakkan si manja untuk makan makanan berkhasiat seperti buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin, kekacang atau yogurt.
Minta anak berhenti makan apabila berada pada skala 7.
Elakkan daripada membiarkan rasa lapar itu jatuh sehingga skala 1. Jika tidak, wujud risiko untuk makan berlebihan.
Jika seorang itu mula makan pada skala melebihi 5, biasanya rasa sering lapar itu adalah dipengaruhi oleh emosi.
Makan kerana emosi bukanlah sesuatu yang tidak baik, cuma ia boleh menjadi satu kecenderungan untuk makan bagi mengatasi keadaan melibatkan emosi.
Elakkan tabiat makan mengikut emosi Tidak salah untuk anak mengadu sering lapar jika keinginan untuk makan itu tidak dipengaruhi emosi.
Namun jika kehendak untuk mengunyah atau makan itu dirasakan keterlaluan sehingga berisiko menyebabkan masalah kesihatan seperti obesiti, dapatkan rundingan doktor untuk mengetahui cara terbaik mengatasinya.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Followers Pa&Ma yang nak dapatkan barangan permainan anak dengan harga murah boleh klik di SINI
The post “Mama, Nak Makan” Tak Sampai 15 Minit Makan, Minta Lagi Makanan.Asyik Lapar, Ini Sebabnya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mama-nak-makan-tak-sampai-15-minit-makan-minta-lagi-makanan-asyik-lapar-ini-sebabnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Makanan Tekstur Lembut Anak Tolak Tepi Ini Cara Nak Biasakan Anak Makan Jenis Makanan Ni

Makanan Tekstur Lembut Anak Tolak Tepi Ini Cara Nak Biasakan Anak Makan Jenis Makanan Ni

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 267 hits
Setiap kali nak suapkan bubur atau jenis makanan lembik dan lembut anak pasti akan menolak mentah mentah Rasa geli dengan teksur dan sebagainya Menurut menolak makanan jenis lembik dan lembut merupakan sebahagian daripada masalah sensori AN...
Anak Asyik Nak Makan Sendiri Sahaja Tak Apa Biarkan Sahaja Anak Anda Makan Comot

Anak Asyik Nak Makan Sendiri Sahaja Tak Apa Biarkan Sahaja Anak Anda Makan Comot

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 241 hits
Bila anak makan sendiri ini ibu bapa mesti ada pelbagai reaksi Ada yang menarik nafas lega rasa dah tak perlu dah suap anak Tapi ada juga ibu bapa yang melahirkan kerisauan apabila melihat anak sudah mula makan sendiri atau self feeding Apa...
Ada Tak Cara Nak Turunkan Kolestrol Selain Dari Kena Makan Ubat Kolestrol Setiap Hari

Ada Tak Cara Nak Turunkan Kolestrol Selain Dari Kena Makan Ubat Kolestrol Setiap Hari

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 305 hits
You punya bacaan darah semuanya ok Gula ok kolestrol ok Teruskan maintain macam ini ya kata doktor pada saya baru baru ini Saya duduk di kerusi sebelah sambil doktor wanita berbangsa India membaca laporan makmal ketika bertemu buat pemeriks...
Dah Tak Sabaq Nak Makan Kuih Pau

Dah Tak Sabaq Nak Makan Kuih Pau

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 187 hits
Hari tu hanya PAU2020 yg tertangguh angkara PKP Tahun ini juga akan ada satu lagi kuih PAU2021 Kluster Menteri dah tak sabaq nak lanyak Kluster Mahkamah Once and for all kata Rajinikanth Malaya Kalau menang dan berjaya take over UMNO dari K...
Buat Smoothies Waktu Sahur Elak Makanan Bergoreng Tip Untuk Ibu Menyusu Yang Nak Berpuasa

Buat Smoothies Waktu Sahur Elak Makanan Bergoreng Tip Untuk Ibu Menyusu Yang Nak Berpuasa

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 251 hits
Adakah menyusu badan ketika berpuasa boleh mendatangkan kesan kepada anak Bagaimana pula caranya untuk mengekalkan bekalan susu pada bulan Ramadan Bolehkah ibu menyusu badan ketika berpuasa Sama seperti ibu hamil yang ingin berpuasa ibu yan...
Nak Turun 32 Kg Dalam 3 Bulan Dengan Makan Epal Hijau

Nak Turun 32 Kg Dalam 3 Bulan Dengan Makan Epal Hijau

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 311 hits
Nak turun 32 Kg Dalam 3 Bulan Dengan Makan Epal Hijau Banyak saya share tentang cara mengawal pemakanan untuk tuy mempengaruhi turun naik berat badan seseorang Senaman pula hanya menyumbang 30 daripada itu Nampak tak mengapa saya kerap kong...
Cara Mudah Nak Buat Apam Balik Homemade Yang Sedap Puas Makan

Cara Mudah Nak Buat Apam Balik Homemade Yang Sedap Puas Makan

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 374 hits
Sedapnya kuih Apam Balik panas panas ni Sekeping je tak cukup Tapi ramai yang tak berani nak cuba masak secara homemade sebab tak ada dapur khas Usah risau sebab walau tak ada dapur khas untuk apam balik anda masih boleh masak kuih ni Guna ...
Pandainya Nak Suap Sendiri Fatima Cukup Enam Bulan Fazura Teruja Suapkan Anak Makan

Pandainya Nak Suap Sendiri Fatima Cukup Enam Bulan Fazura Teruja Suapkan Anak Makan

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 524 hits
Pengalaman menyuapkan anak makan buat pertama kalinya menjadi momen paling berharga buat ibu Debaran untuk melihat reaksi anak sudah semestinya ditunggu tunggu malah bimbang anak tidak mahu makan turut menjadi keraguan bagi semua ibu bapa P...
Minyak Ikan Makanan Otak Untuk Anak Boleh Tingkatkan Sistem Imun Beri Pada Waktu Makan

Minyak Ikan Makanan Otak Untuk Anak Boleh Tingkatkan Sistem Imun Beri Pada Waktu Makan

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 288 hits
Anda pasti pernah mendengar tentang kebaikan mengambil minyak ikan dalam diet pemakanan seharian bukan Tetapi adakah anda benar benar memahami apa itu minyak ikan dan apakah manfaat dan kebaikan yang boleh diperolehi daripadanya Artikel ini...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap