Malu Itu Sebahagian Daripada Islam Adakah Najib Ada Sifat Itu



Rasanya semua sudah tahu itu adalah slogan dilaungkan Datuk Seri Najib Tun Razak dan penyokong-penyokongnya, terus kekal dan makin hebat dilaungkan walaupun bekas Perdana Menteri itu sudah disabitkan kesalahan salah guna kuasa dan rasuah.
Johan Salehuddin
Sejak kecil lagi, rata-rata orang Melayu pasti meningatkan anak-anak bahawa ‘malu itu adalah sebahagian daripada Islam’.
Malu mempunyai pengertian yang besar dalam Islam, sifat malu adalah sebahagian daripada iman. Mereka yang telah hilang sifat malu adalah orang yang tipis imannya kerana malu dan iman berjalan beriringan dan jika salah satu ditinggalkan, maka kedua-duanya akan hilang.
Sebab itu, apabila ada pemimpin politik dilihat seperti memperlekehkan sifat malu, mempromosi slogan ‘Malu Apa Bosku’ yang dilihat seolah-olah tidak perlu malu pun dengan apa-apa yang dilakukan, termasuk juga perlakuan-perlakuan negatif.
Rasanya semua sudah tahu itu adalah slogan dilaungkan Datuk Seri Najib Tun Razak dan penyokong-penyokongnya, terus kekal dan makin hebat dilaungkan walaupun bekas Perdana Menteri itu sudah disabitkan kesalahan salah guna kuasa dan rasuah.
Beliau dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta oleh Mahkamah Tinggi, membuat rayuan kepada Mahkamah Rayuan, tetapi ia ditolak dan kini menunggu nasibnya diputuskan di Mahkamah Persekutuan. Keseluruhannya, empat hakim yang bijaksana, seorang di Mahkamah Tinggi dan tiga di Mahkamah Rayuan, mendapati Najib bersalah.
Bukan itu sahaja, bekas Presiden Umno dan kini Pengerusi Lembaga Penasihat Barisan Nasional (BN) itu masih dibicarakan untuk pelbagai lagi kes jenayah yang sebelum ini mencalarkan reputasi negara kita.
Justeru, apabila Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini meminta Najib supaya ada sedikit rasa malu, saya melihat ia bukannya satu kesalahan.  Sebaliknya ia permintaan yang wajar kerana  Ahli Parlimen Pekan itu semakin hari semakin dilihat seperti tidak langsung mempunyai sifat malu yang mempunyai pengertian sangat besar dalam Islam.
Kenyataan Muhyiddin dibalas Najib, menuduh Pengerusi Perikatan Nasional (PN) dan Presiden Bersatu itu sebagai ‘hipokrit’, tetapi hakikatnya adalah ia seperti menepuk air di dulang. Memang ada ketikanya wujud tuduhan liar dan fitnah terhadap Muhyiddin, tetapi semua itu perkara biasa dalam polis, bila masanya beliau pernah didakwa di mahkamah?
Jadi, saya melihat tidak ada salah pun apabila Muhyiddin melahirkan rasa lega kerana tidak perlu lagi bekerjasama dengan parti yang masih menjulang seseorang yang disabitkan dengankesalahan jenayah, jelas merujuk kepada Najib yang kemudian mengungkit bahawa Muhyiddin tidak mampu menjadi Perdana Menteri pada Mac 2020 tanpa sokongan Umno.
Rasanya rakyat masih ingat kenyataan tegas Muhyiddin ketika menjadi Perdana Menteri Kelapan, bahawa beliau tidak akan melayan sebarang permintaan untuk campur tangan dalam sistem kehakiman negara.
Malah, ada pendedahan bahawa Najib ketika itu mahu Muhyiddin menyingkirkan Pendakwa Raya Kanan, Tan Sri Gopal Sri Ram daripada pasukan pendakwaan terhadap kes dihadapi Ahli Parlimen Pekan itu, namun Muhyiddin enggan melayan dan akibatnya, beliau kehilangan jawatan Perdana Menteri pada Ogos lalu berikutan penarikan sokongan oleh pemimpin-pemimpin Umno dikaitkan dengan ‘kluster mahkamah’ yang diketuai Najib.
Kini, Muhyiddin bukan lagi Perdana Menteri, namun beliau dilihat kekal mempertahankan prinsipnya dengan menjauhkan diri daripada pemimpin-pemimpin politik seperti Najib, yang masih berpengaruh dalam Umno. Dalam erti kata lain, Muhyiddin kekal tidak mahu bekerjasama dengan penjenayah kerana ia adalah perbuatan yang memalukan.
Untuk Najib, beliau tidak layak mempersoalkan mengapa Muhyiddin tidak malu menerima sokongan Umno yang mengangkatnya sebagai Perdana Menteri. Beliau tidak mempunyai kredibiliti untuk bercakap perihal ‘malu’ sedangkan Mahkamah Rayuan sudah merujuk tindakannya berkaitan kes penyelewengan dana SRC International sebagai ‘memalukan negara’.
Jika Najib ada sifat malu, beliau pastinya tidak akan menyeleweng dana negara dan menjadikan Malaysia sebagai bahan ketawa. Jika Najib ada sifat itu, beliau pastinya tidak akan menyalahgunakan jentera kerajaan untuk kekal memegang kuasa, sekali gus mengelak daripada disingkirkan pada masa yang sepatutnya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2022/02/10/malu-itu-sebahagian-daripada-islam-adakah-najib-ada-sifat-itu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Najib Seorang Patut Merasa Malu

Bukan Najib Seorang Patut Merasa Malu

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 139 hits
satuberita myBy February 7 2022 Oleh Dennis IgnatiusTANDA tanda perpecahan semakin ketara antara parti parti politik Melayu bilamana Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin menyelar bekas Perdana Menteri Datuk Seri ...
Tuduh Najib Tak Malu Mahathir Kecewa Kes Rekaannya Terhadap Najib Tidak Di Peduli Rakyat

Tuduh Najib Tak Malu Mahathir Kecewa Kes Rekaannya Terhadap Najib Tidak Di Peduli Rakyat

papar berkaitan - pada 7/2/2022 - jumlah : 268 hits
Oleh Sirajuddin AhmadSebaik sahaja Mahathir sihat dan boleh bercakap terus dia tidak tunggu masa lagi untuk serang Najib Lim Guan Eng ada Lim Kit Siang ada Muhyiddin ada Anwar ada Ismail Sabri pun ada tapi Mahathir pilih Najib juga Bukan su...
Najib Sebenarnya Khianati Umno Orang Melayu Muhyiddin

Najib Sebenarnya Khianati Umno Orang Melayu Muhyiddin

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 155 hits
satuberita myBy February 11 2022 MUHYIDDIN YASSINSeret parti ke dalam skandal 1MDB memalukan Malaysia di seluruh duniaTAN Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengingatkan orang Melayu khasnya segelintir pemimpin UMNO supaya sedar siapa sebenarnya...
Najib Repeats Call To End Power Tariff Hike Allow Further Epf Withdrawals

Najib Repeats Call To End Power Tariff Hike Allow Further Epf Withdrawals

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 165 hits
A sudden increase in electricity tariffs will result in costlier goods says Najib Razak PETALING JAYA Former prime minister Najib Razak has urged the government to immediately withdraw the electric tariff hike which could go up by as much a...
Najib Is The Real Traitor Not Me Muhyiddin

Najib Is The Real Traitor Not Me Muhyiddin

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 161 hits
Former Prime Minister Muhyiddin Yassin today lambasted a certain Umno leader for trying to paint him as a traitor of the Malays In a statement the Bersatu president claimed that the real traitor is one of its own Najib Abdul Razak who used ...
Najib Adalah Pengkhianat Umno Sebenar Punca Majoriti Rakyat Benci Umno Muhyiddin

Najib Adalah Pengkhianat Umno Sebenar Punca Majoriti Rakyat Benci Umno Muhyiddin

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 185 hits
Najib adalah pengkhianat UMNO sebenar punca majoriti rakyat benci UMNO MuhyiddinTan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mendakwa Datuk Seri Najib Tun Razak adalah pengkhianat UMNO yang sebenar kerana membiarkan skandal 1Malaysia Development Berha...
Muhyiddin Takut Populariti Najib Mampu Tarik Undi Kepada Umno Kata Noh

Muhyiddin Takut Populariti Najib Mampu Tarik Undi Kepada Umno Kata Noh

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 129 hits
freemalaysiatoday com February 12 2022 4 00 PMNoh Omar berkata Muhyiddin Yassin tiada hak menghalang mana mana pemimpin Umno turun berkempen di Johor melainkan Bersatu sendiri takut dengan bayang bayang pemimpin Umno khususnya Najib Razak K...
Dua Dua Pengkhianat Najib Pengkhianat Sebenar Khairuddin Digugur Jawatan Lagi Muda Biadab

Dua Dua Pengkhianat Najib Pengkhianat Sebenar Khairuddin Digugur Jawatan Lagi Muda Biadab

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 141 hits
Antara paparan Sekilas Fakta 11 Februari 2022 1 Najib kluster mahkamah pengkhianat sebenar bukan saya Muhyiddin 2 1MDB Najib setuju tangguh sementara saman sivil AS 8 bilion 3 Tak akan diam diri Khairuddin dipecat sebagai setiausaha Majlis ...
Kadir Jasin Disputes Malaysia 10th Spot In Global Peace Index 2024 As Murder Crime Rate Is On The Rise

213 Investors Sue Myairline Founder Over Investment Scheme

Justice Department To Recover Over 100 Million In Additional Funds Linked To 1mdb Scheme

Not All States Are Benefiting From Fdi

Gaji Hanya Rm2 000 Tetapi Teman Wanita Minta Belikan Honda Iphone 15 Pro Terpaksa Buat Loan

Lebuh Raya Hampir Siap Tapi Lantik Sub Kontraktor Lain Dengan Bayaran Tinggi

Langkah Langkah Mudah Top Up Honor Of Kings Melalui Pelbagai Platform

Quarters Academy Partners With Spectrum International University College For Professional Development



Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea

10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara


Joey King S Legs And Feet In Tights 22

Ada Hamba Allah Sedekah Pagi Tadi

Eco Friendly Ecommerce Brand

Aktiviti Kunjungan Hormat Ppim Ke Jabatan Pengairan Dan Saliran Ppim 28 06 2024

Penduduk Kg Sungai Baru Dakwa Ditakutkan Oleh Pemaju Ppim Malaysia Gazette 28 06 2024

Insomniacks Belum Mulai Chord