Malaysia Quranhour Surah Al Mulk 7 Surah Musabbihat Formula Malaysia Berbudi Penyayang


Lebih 10 ribu lokasi berdaftar di dalam negara dan 18 lakoasi di luar negara menyertai Malaysia #QuranHour tahun ke 7 yang berlangsung hari ini dari studio TV Al-Hijrah sebagai penyiar rasmi. 

Pada tahun ini, Surah Al-Mulk berserta 7 Surah Al-Musabbihat telah dipilih sebagai formula kejayaan untuk membentuk sebuah negara yang harmoni, progresif dan utuh berdasarkan prinsip yang diformulasi daripada al-Quran. Panduan al-Quran dirujuk agar keharmonian dalam kalangan masyarakat dapat diwujudkan dengan memaknai jiwa merdeka yang sebenar serta berusaha membentuk kitaran sosial yang sihat, aman, saling bertolak ansur dan bebas dari gejala negatif yang mampu menggugat ketenteraman negara.
Surah Al-Mulk dilihat dapat memberi 3 motivasi terbaik dalam pembentukan negara yang dirahmati dan diberkati sekaligus menjadi asas kepada formula pembentukan Malaysia Berbudi & Penyayang melalui 7 Surah Al-Musabbihat.

3 motivasi dari surah Al-Mulk (67:1-3) : Keberkatan, Ingat Mati & Ahsanu ‘Amala; merupakan satu motivasi terbaik yang perlu dihayati bersama.
Bina Keluarga Malaysia
Pengasas WUIF, Datuk Hussamuddin Yaacub berkata, sasaran Malaysia #QuranHour adalah untuk rakyat Malaysia beragama Islam, di dalam dan luar negara kerana mereka adalah majoriti di dalam negara ini.
DATUK HUSSAMUDDIN YAACUB  
“Lebih 20 juta orang beragama Islam daripada 32.7 juta rakyat Malaysia. Kita perlu bangkit menjadi model untuk merawat rakyat kerana bersama dengan kita ada Mukjizat luar biasa iaitu Al-Quran.
“Malaysia #QuranHour adalah seruan untuk berinteraksi dengan al-Quran selama satu jam sebagai permulaan sehingga lahir karakter Muslim sejati dengan panduan al-Quran.”
Tambah beliau, sebagai orang Islam, walau dalam apa keadaan sekalipun, seorang muslim tidak mengenal erti putus asa. Cabaran yang datang adalah peluang untuk kita terus menjadi lebih baik dan kental jiwa. Jiwa yang merdeka, meyakini bahawa selagi hidup, kita ada rezeki dan peluang yang ALLAH berikan untuk menguruskan kehidupan dan negara ini dengan lebih baik.
“Kualiti dan watak ini amat penting agar kita terubati dan bangkit membina negara tercinta ini. Semoga zikir dan solat dapat membina karakter mantap warga Malaysia yang merdeka. Kita berharap rakyat dalam negara ini akan dibentuk dengan nilai yang teguh dengan panduan al-Quran bagi membina Keluarga Malaysia.
Hussamuddin turut mengucap setinggi penghargaan kepada Yang Amat Berhormat Perdana Menteri atas sokongan Malaysia #QuranHour dalam membina Keluarga Malaysia yang berbudi dan penyayang.
Usaha ini diharapkan dapat membawa masyarakat agar menjadikan al-Quran dan nilai yang diperolehi daripadanya sebagai solusi dan cara hidup seterusnya menjadi teras kepada kesepaduan ummah di Malaysia secara khususnya dan di seluruh dunia secara umumnya.
Kemerdekaan yang dikemudi berpandukan nilai dengan petunjuk dari al-Quran akan berupaya memperkasa dan menggilap potensi setiap individu dalam masyarakat yang akhirnya, akan mewujudkan sebuah Negara yang Berbudi dan Penyayang, InshaAllah.

Malaysia #QuranHour kali ini menyaksikan TV al-Hijrah sebagai media rasmi bersama rakan-rakan sinergi yang lain terdiri daripada media elektronik, media cetak, media digital, selebriti, badan kerajaan dan bukan kerajaan, sektor korporat, institusi pengajian, organisasi dan individu bersolidariti bersama al Quran tanpa mengira status politik, ekonomi dan sosial.
The post Malaysia #QuranHour: Surah Al-Mulk & 7 Surah Musabbihat Formula Malaysia Berbudi & Penyayang appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/malaysia-quranhour-surah-al-mulk-7-surah-musabbihat-formula-malaysia-berbudi-penyayang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keluarga Malaysia Erti Mendalam Keluarga Malaysia Usahawira

Keluarga Malaysia Erti Mendalam Keluarga Malaysia Usahawira

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 221 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam ucapan awam sulungnya menyeru semua pihak supaya bersepakat menyelamatkan Keluarga Malaysia Beliau menggunakan pendekatan Keluarga Malaysia kerana frasa itu sifatnya lebih inklusif merent...
Kaunter Perbankan Perladangan Lonjakkan Urus Niaga Bursa Malaysia Pada Sesi Tengah Hari

Kaunter Perbankan Perladangan Lonjakkan Urus Niaga Bursa Malaysia Pada Sesi Tengah Hari

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 145 hits
Bursa Malaysia mencatatkan dagangan yang tinggi ketika mengakhiri urus niaga sesi awal hari ini dirangsang oleh kaunter perladangan dan perbankan Pada jam 12 30 tengah hari indeks penanda aras FTSE Bursa Malaysia KLCI meningkat 20 80 mata k...
Senarai 10 Muzium Di Malaysia Yang Anda Boleh Lawati

Senarai 10 Muzium Di Malaysia Yang Anda Boleh Lawati

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 426 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraRindu nak melancong dan melawat tempat tempat menarik Jangan risau in shaa Allah masanya akan tiba untuk kita semua boleh merentas negeri dan melancong semula Sementara itu anda bolehlah melakukan senarai ...
Us Bakes X Kopi Lain Hati Malaysia Kombinasi Kopi Donut Sandwich Yang Sangat Sedap

Us Bakes X Kopi Lain Hati Malaysia Kombinasi Kopi Donut Sandwich Yang Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 440 hits
US Bakes X Kopi Lain Hati Malaysia Kombinasi Kopi Donut Sandwich Yang Sangat Sedap Assalammualaikum semua Apa khabar Semoga anda di dalam keadaan sihat Stay safe okay Keluar rumah apabila perlu sahaja Disamping patuh SOP hati ini teringin j...
Grs Terus Dipertahan Selaras Agenda Keluarga Malaysia Bung Moktar

Grs Terus Dipertahan Selaras Agenda Keluarga Malaysia Bung Moktar

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 228 hits
Timbalan Pengerusi I GRS merangkap Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin KOTA KINABALU Gabungan Rakyat Sabah akan terus dipertahan selaras dengan agenda Keluarga Malaysia yang menuntut kebersamaan semua pihak dalam mengh...
Garmin Malaysia Presents The Garmin Run Club 21 Km Training Program

Garmin Malaysia Presents The Garmin Run Club 21 Km Training Program

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 319 hits
Garmin Malaysia today presents the Garmin Run Club 21 KM training program a series of calibrated training activities designed by Garmin Certified Coaches Coach Faiz and Coach Akashah in league with Garmin s accomplished coaching experience ...
Rasa Sama Kat Korea Maryam Ryzal Durian Kimchi Approve Cu Malaysia

Rasa Sama Kat Korea Maryam Ryzal Durian Kimchi Approve Cu Malaysia

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 469 hits
Bila tengok k drama automatik rasa jealous dengan kedai serbaneka kat sana Macam macam pilihan snek makanan dan minuman yang ditawarkan Malah nak masak mi segera pun ada mesin khas Daebak Tapi korang tau tak kat Malaysia sekarang pun dah ad...
Shorts Keluarga Malaysia Adakah Abah 2 0

Shorts Keluarga Malaysia Adakah Abah 2 0

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 182 hits
WACANA SINAR 283 24 OGOS 2021 Berikut merupakan petikan Wacana Sinar Siri 283 bertajuk Keluarga Malaysia penawar luka rakyat bersama Ketua Pemuda DAP Howard Lee UNTUK VIDEO PENUH SILA LAYARI https bit ly 3gu3EjQ Muzik www bensound com Sin
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Designing The New Model 3 Performance

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk