Malaysia Public Holiday 2023 Check Indonesia Vs Singapore


Check Singapore vs Indonesia This Month May dan Malaysia Public Holiday 2023

Public holiday yang membawa maksud public holiday, di mana setiap individu layak untuk dikecualikan daripada melakukan urusan kerja.
Public holiday 2023 Malaysia ini dibahagikan kepada dua (2) jenis holiday iaitu holiday peringkat kebangsaan dan holiday peringkat negeri. Public holiday peringkat kebangsaan ini merupakan cutii yang membenarkan semua badan kerajaan dan swasta untuk memberhentikan operasi dan servis mereka pada hari tersebut.
Manakala, public holiday peringkat negeri ialah holiday yang diberikan kepada negeri-negeri tertentu sahaja. Tuntasnya, kerajaan Malaysia telah menetapkan beberapa hari public holiday yang wajib dipatuhi oleh semua rakyat.
Ianya adalah bertujuan untuk memastikan setiap individu mengambil jeda daripada segala urusan harian bagi meningkatkan kualiti kerja dan produktiviti seseorang. Bukan itu sahaja, cuti ini juga penting untuk memastikan kesejahteraan mental dan fizikal seseorang.
Jadual Malaysia Public Holiday 2023 Berikut merupakan jadual public holiday malaysia 2023 yang telah ditetapkan oleh pihak Kerajaan di Malaysia bagi tahun 2023;
BACA SINI >> Tarikh penting sepanjang blan Ramadhan, https://mypt3.com/kalendar-malaysia BACA SINI >> Bila hari raya di Malaysia, https://mypt3.com/hari-raya BACA SINI >> Senarai holiday yang terlibat di Malaysia boleh terus cek di sini, https://mypt3.com/cuti-umum-malaysia SENARAINEGERI TERLIBATTARIKHTahun Baru  Semua negeri kecuali Johor, Kedah, Kelantan, Perlis dan Terengganu.1 Januari 2023Hari Yang di-Pertuan Besar Negeri SembilanNegeri Sembilan14 Januari 2023Tahun Baru CinaSemua negeri22 dan 23 Januari 2023Hari Wilayah PersekutuanKuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya.1 Februari 2023Hari ThaipusamJohor, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Perak, Putrajaya dan Selangor.4 Februari 2023Israk & MikrajKelantan, Kedah, Negeri Sembilan, Perlis dan Terengganu18 Februari 2023Hari Ulang Tahun Pertabalan Sultan TerengganuTerengganu4 Mac 2023Awal RamadhanJohor, Kedah dan Melaka23 Mac 2023Hari Sultan JohorJohor23 Mac 2023Good FridaySabah dan Sarawak7 April 2023Nuzul QuranSemua negeri kecuali Johor, Kedah, Melaka, Negeri Sembilan, Sabah dan Sarawak.8 April 2023Hari Perisytiharan Negeri Melaka Bandaraya BersejarahMelaka15 April 2023Hari Raya AidilfitriSemua negeri22 dan 23 April 2023Hari Keputeraan Sultan TerengganuTerengganu26 April 2023Hari PekerjaSemua negeri1 Mei 2023Hari WesakSemua negeri4 Mei 2023Hari Raja PerlisPerlis17 Mei 2023Pesta KeamatanLabuan dan Sabah 30 dan 31 Mei 2023Hari GawaiSarawak1 dan 2 Jun 2023Hari Yang di-Pertuan Agong MalaysiaSemua negeri5 Jun 2023Hari Sultan KedahKedah18 Jun 2023Hari ArafahTerengganu27 Jun 2023Hari Raya HajiSemua negeri29 dan 30 Jun 2023Hari Warisan Dunia Georgetown Pulau PinangPulau Pinang7 Julai 2023Hari Tuan Yang Terutama PenangPulau Pinang8 Julai 2023Awal MuharramSemua negeri19 Julai 2023Hari SarawakSarawak22 Julai 2023Hari Sultan PahangPahang30 Julai 2023Hari Almarhum Sultan Iskandar JohorJohor 23 Ogos 2023Hari Tuan Yang Terutama MelakaMelaka24 Ogos 2023Hari KebangsaanSemua negeri31 Ogos 2023Hari MalaysiaSemua negeri16 September 2023Maulidur RasulSemua negeri28 September 2023Hari Tuan Yang Terutama SabahSabah7 Oktober 2023Hari Tuan Yang Terutama SarawakSarawak14 Oktober 2023Hari Sultan KelantanKelantan11 dan 12 November 2023DeepavaliSemua negeri kecuali Sarawak12 November 2023Hari Sultan SelangorSelangor11 Disember 2023Hari NatalSemua negeri25 Disember 2023SUMBER: PMO Adakah 1 Februari 2023 Merupakan Public Holiday Tanggal 1 Februari pada setiap tahun, Kerajaan Malaysia telah menetapkan hari tersebut sebagai hari perlepasan am atau public holiday bagi penduduk di tiga (3) buah wilayah iaitu Wilayah Kuala Lumpur, Wilayah Labuan dan Wilayah Putrajaya.
Ianya dikenali sebagai Hari Wilayah Persekutuan.
Oleh itu, pada 1 Februari 2023, setiap individu yang tinggal, menetap dan bekerja di ketiga-tiga wilayah ini diberikan public holiday.
Senarai Compulsary (Wajib) Public Holiday di Malaysia Berdasarkan Jadual Pertama Akta Hari Perlepasan, kerajaan Malaysia telah menetapkan sepuluh (10) hari public holiday yang wajib dipatuhi oleh semua rakyat.
Berikut merupakan senarai 10 hari public holiday yang telah digariskan oleh pihak kerajaan;
Tahun Baru Cina  Hari Wesak Hari Raya Aidilfitri  Hari Merdeka (31 Ogos) Hari Raya Haji Hari Kelahiran Agong Hari Malaysia (16 September) Sambutan Deepavali Hari Keputeraan Nabi Muhammad Hari Krismas (25 Disember) Berapa Jumlah Public Holiday Diberikan Employee Dengan Bayaran Gaji Berdasarkan Akta Kerja 1955, kerajaan Malaysia telah mewartakan public holiday atau hari perlepasan am kepada setiap pekerja sebanyak sebelas (11) hari dalam satu tahun.
Setiap majikan wajar memberi holiday kepada pekerja mereka pada hari tersebut. Ianya dikategorikan sebagai public holiday berbayar. 
Daripada keseluruhan 11 hari yang dinyatakan, lima (5) hari public holiday ini majikan wajib membenarkan pekerja-pekerja mereka bercuti.
Manakala, enam (6) hari lagi majikan boleh memilih untuk memberi pelepasan kepada pekerja mereka sama ada bercuti atau tidak.
Jika majikan memilih untuk pekerja bekerja pada hari tersebut, majikan wajib menggaji pekerja mereka dengan kadar yang lebih tinggi. 
Negara Menawarkan Public Holiday Paling Banyak Di Dunia Sri Lanka merupakan antara negara yang menawarkan public holiday yang paling tinggi di dunia dengan jumlah public holiday sebanyak 25 hari.
Sri Lanka yang merupakan negara berpendudukan masyarakat berbilang kaum pastinya banyak perayaan dan tarikh-tarikh penting disambut.
Oleh itu, ianya dinobatkan sebagai negara yang paling banyak public holiday berbanding negara-negara lain.
Berapa Banyak Singapore Public Holiday 2023 Seperti kebanyakkan negara, Singapura juga menawarkan public holiday kepada rakyat mereka.
Jumlah public holiday yang dibenarkan oleh kerajaan Singapore adalah sebanyak sepuluh (10) hari.
Berikut merupakan senarai public holiday yang dipraktikkan di Singapura;
Hari Tahun Baru  Hari Tahun Baru Cina  Hari Raya Haji  Good Friday  Hari Buruh  Hari Vesak Hari Kebangsaan Hari Deepavali  Hari Raya Puasa  Hari Krismas  Berapa Hari Indonesia Public Holiday 2023 Kerajaan Indonesia telah menetapkan public holiday tahunan sebanyak 15 hari.
Berikut merupakan senarai public holiday yang dipraktikkan di Indonesia;
Libur Tahun Baru  Tahun Baru Imlek 2574 Kongzili Isra Mikraj Nabi Muhammad SAW Hari Suci Nyepi Tahun Baru Saka 1945 Wafat Isa Al Masih Hari Raya Idul FItri  Hari Buruh Internasional Kenaikan Isa Al Masih Hari Lahir Pancasila Hari Waisak  Hari Raya Idul Adha  Tahun Baru Islam  Hari Kemerdekaan Republik Indonesia Maulid Nabi Muhammad SAW Hari Raya Natal Bagaimana Jika Public Holiday Pada Hari Sabtu / Ahad Cutii tahunan adalah berbeza mengikut tahun. Ianya berkemungkinan akan jatuh pada hari Ahad atau Sabtu.
Oleh itu, jika public holiday jatuh pada hari Sabtu, tiada cuti gantian perlu diambil oleh majikan.
Namun, jika public holiday jatuh pada hari Ahad, cuti gantian perlu diambil, iaitu pada hari berikutnya.
Berapa Majikan Perlu Bayar Kepada Pekerja Kerja Semasa Public Holiday Berdasarkan Seksyen 60D Akta Pekerja 1955, setiap majikan wajib membenarkan pekerjanya untuk cutii pada public holiday iaitu sebanyak 11 hari.
5 hari daripadanya adalah wajib, manakala 6 hari daripadanya majikan boleh memilih untuk membenarkan pekerjanya untuk bekerja.
Walaubagaimanapun, majikan perlu membayar gaji pekerja yang bekerja pada hari public holiday lebih daripada kadar bayaran hari biasa.
Hal ini kerana berdasarkan undang-undang public holiday merupakan hak pekerja. 
Tertakluk pada Seksyen 60 Akta Pekerja 1955, majikan yang meminta pekerjanya untuk menjalankan tugas pada hari public holiday wajib membayar atau menggaji pekerja mereka dua kali ganda daripada kadar bayaran hari biasa.
Ini adalah untuk memastikan pihak majikan tidak mengambil kesempatan dan menafikan hak-hak pekerja. 
Sumber Asal Yang Rasmi : Malaysia Public Holiday 2023: Check Indonesia vs Singapore
Portal Rasmi Mypt3 : Mypt3


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mypt3.com/malaysia-public-holiday

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Heavy Traffic Expected At Singapore Malaysia Land Checkpoints During Aidilfitri

Heavy Traffic Expected At Singapore Malaysia Land Checkpoints During Aidilfitri

papar berkaitan - pada 21/4/2023 - jumlah : 186 hits
Traffic is expected to be heavy at both Woodlands and Tuas land checkpoints NSTP file picSINGAPORE Singapore is anticipating for heavy traffic flow at both Woodlands and Tuas land checkpoints in the lead up to and during the Aidilfitri fest...
Hati Hati Gas Kimia Pembunuh Serangga Dalam Mi Segera Di Malaysia 2023

Hati Hati Gas Kimia Pembunuh Serangga Dalam Mi Segera Di Malaysia 2023

papar berkaitan - pada 26/4/2023 - jumlah : 345 hits
Hati hati Gas Kimia Pembunuh Serangga Dalam Mi Segera Di Malaysia 2023 Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh Hari ini admin kongsikan satu maklumat berkaitan satu isu yang menjadi polemik dalam kalangan penggemar mi segera di Malaysia ...
Rashif Amila Yaqin Atlet Penyumbang Emas Pertama Indonesia Di Sea Games 2023

Rashif Amila Yaqin Atlet Penyumbang Emas Pertama Indonesia Di Sea Games 2023

papar berkaitan - pada 6/5/2023 - jumlah : 183 hits
Rashif Amila Yaqin Atlet Penyumbang Emas Pertama Indonesia di SEA Games 2023 Indonesia berhasil meraih medali emas pertama di SEA Games 2023 Kamboja Emas pertama tim Merah Putih dipersembahkan oleh Rashif Amila Yaqin dari cabang olahraga tr...
Gaming Laptops With Best Price In Malaysia 2023

Gaming Laptops With Best Price In Malaysia 2023

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 267 hits
Assalamualaikum hi everyone Kak Sue want to share an insteresting story for gaming fans Gaming Laptops with Best Price in Malaysia 2023 Gaming Laptops With Best Price in Malaysia 2023From casual gamers to professional esports players the de...
Perjuangan Odekta Naibaho Persembahkan Emas Ketiga Untuk Indonesia Di Sea Games 2023

Perjuangan Odekta Naibaho Persembahkan Emas Ketiga Untuk Indonesia Di Sea Games 2023

papar berkaitan - pada 6/5/2023 - jumlah : 112 hits
Atlet lari Odekta Elvina Naibaho berhasil mengikuti jejak Agus Prayogo menjadi yang tercepat di nomor maraton SEA Games 2023 Tak mudah bagi Odekta untuk menjadi yang tercepat dalam perlombaan ini Dia harus berjuang melawan cuaca panas denga...
Menggila Indonesia Sikat Filipina 3 0 Di Sea Games 2023

Menggila Indonesia Sikat Filipina 3 0 Di Sea Games 2023

papar berkaitan - pada 30/4/2023 - jumlah : 277 hits
Menggila Indonesia Sikat Filipina 3 0 di SEA Games 2023 Dalam laga perdana Grup A cabor sepak bola putra SEA Games 2023 Timnas Indonesia berhasil menumbangkan Filipina Pasukan Garuda Muda menang dengan skor 3 0
Permohonan Jawatan Kosong Telekom Malaysia Berhad 2023 Ambilan Mei

Permohonan Jawatan Kosong Telekom Malaysia Berhad 2023 Ambilan Mei

papar berkaitan - pada 29/4/2023 - jumlah : 336 hits
Permohonan Jawatan Kosong Telekom Malaysia Berhad 2023 Ambilan Mei Berita baik untuk para pencari kerja di Malaysia Telekom Malaysia sedang membuka banyak lowongan pekerjaan untuk memperkuat operasinya Pengambilan ini terbuka untuk warga ne...
Terkini Program Bekerja Sambil Belajar Untuk Belia Malaysia 2023

Terkini Program Bekerja Sambil Belajar Untuk Belia Malaysia 2023

papar berkaitan - pada 26/4/2023 - jumlah : 162 hits
Program Bekerja Sambil Belajar Untuk Belia Malaysia 2023 Program Bekerja Sambil Belajar Untuk Belia Malaysia 2023 Assalamualaikum bersyukur kepada allah swt kerana dapat lagi untuk bernafas dan nikmat iman Hari inu admin ingin kongsikan sat...
Perjuangan Timnas Bola Basket Putri Indonesia Raih Perunggu Sea Games 2023

Perjuangan Timnas Bola Basket Putri Indonesia Raih Perunggu Sea Games 2023

papar berkaitan - pada 8/5/2023 - jumlah : 169 hits
Timnas bola basket putri Indonesia sukses meraih medali perunggu di SEA Games 2023 Keberhasilan itu diperoleh usai mengalahkan tuan rumah Kamboja dalam pertandingan perebutan posisi ketiga di Morodok Techo Elephant Hall 2 Phnom Penh Kamboja...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Building Information Modeling And Digital Tools In Architecture

1 Kebaikan Kakak Ipar

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Kpm Guru Perlu Runding Umum Tarikh Spm Kata Ahli Akademik

Expect More Royal Reprimands After Agong Sultan Ibrahim S Maiden Visit To Singapore Parliament