Malaysia Golden Arowana Ikan Hiasan Termahal Penyeri Rumah Dan Penawar Stres




Malaysia merupakan pengeluar arowana baka golden terbesar dunia, dan sebahagian besar dari pengeluaran anak-anak arowana baka ini diekspot ke luar negara. Permintaan dunia terhadap spesies arowana baka golden sangatlah tinggi, terutamanya dari negara-negara Asia. Hanya sebahagian kecil sahaja dari anak-anak yang dikeluarkan dari kolam-kolam pembiakan arowana di negara ini yang dijual untuk pasaran tempatan.


Malaysia Golden Arowana adalah baka yang berasal dari Semenanjung Malaysia dan pada suatu ketika dulu banyak terdapat secara liar di Sungai Kerian dan Tasik Bukit Merah. Bagaimana pun baka asal yang hidup secara liar sudah hampir pupus kerana ditangkap oleh penggemar-penggemar arowana, sebahagiannya dijual kepada penggemar-penggemar luar negara manakala sebahagian lagi masih terdapat di kolam-kolam peliharaan arowana seperti di sekitar Tasik Bukit Merah
Malaysia Golden (MG) badannya mempunyai warna emas tetapi tidak meliputi keseluruhan "ring" pada sisik baris ke-6 (barisan sisik atas belakang). Kriteria utama baka MG dapat diringkaskan seperti berikut:

i.  Warna emas yang pekat pada gold ring

ii. Gold ring meliputi sisik di paras 5.5 (iaitu sehingga sebahagian dari sisik pada paras 6) apabila matang

iii. Chu yang halus pada bahagian badan di bawah sirip dorsal

iv. Chu yang halus juga terdapat pada pada bahagian bawah badan, di atas sirip "anal"
"Chu" atau juga dipanggil "pearlis" adalah merupakan sisik-sisik halus berwarna keemasan yang terdapat pada badan ikan di bahagian bawah sirip atas (dorsal fin).

Arowana dari baka golden yang boleh didapati hari ini kebanyakannya bukannya merupakan baka Malaysia Golden (MG) tulen, sebaliknya telah dikacuk. Ia boleh dikelaskan kepada beberapa jenis, berikut 2 jenis terbaik iaitu:
1. Golden Head Arowana

Golden Head sebenarnya bukanlah baka Malaysia Golden atau MG tulen. Malah ia adalah baka yang terhasil dari teknologi kacukan (hibrid) di antara baka MG dan baka arowana merah (red arowana).

 

Arowana golden head ini tergolong dalam famili Golden series. Terdapat jalur berwarna emas yang berbentuk seperti cincin melitupi lingkaran luar sisik, yang merupakan kriteria utama MG.

 

Bagi arowana golden head, gold ring ini meliputi semua barisan sisik termasuk sisik di paras 6. Walau bagaimanapun, warna emas "gold ring" ini kurang pekat berbanding dengan MG (iaitu less intense). Di samping itu terdapat tompokan emas pada bahagian atas kepala (forehead) juga.


Untuk melayakkan sesekor arowana dari baka gold dipanggil MG, ia mestilah mempunyai sekurang-kurangnya sebaris penuh "chu". Sekiranya ia hanya mempunyai beberapa keping 'chu' kasar, arowana ini hanya layak dipanggil Super Highback.

 

Arowana Golden Head yang berkualiti tinggi merupakan baka termahal dalam species Malaysia Golden. Ia matang dan mula membiak selepas usia 3 tahun.



 
2. Malaysian Golden Crossback Arowana

Malaysian Golden Crossback Arowana adalah baka kedua termahal dalam spesies arowana Malaysia selepas Golden Head Arowana . Rupanya kelihatan seperti Golden Head dengan kehadiran chu yang halus dan tersusun rapi, tetapi kepala tidak mempunyai tompokan emas. 
Selain itu, satu lagi perbezaan antara Golden Head dan Crossback adalah warna emas "gold ring" pada Crossback adalah lebih pekat (very intense). Ini adalah kerana pada GH, kepekatan warna semakin pudar kerana ia dikacuk dengan arowana merah.

 

Kelihatan hujung sisik pada semua barisan disaluti "ring" emas termasuk pada sisik barisan ke 6 (barisan sisik atas belakang). Oleh kerana warna emas sudah "cross" sampai ke barisan sisik atas belakang, ia dipanggil CrossBack.
Baka Crossback juga matang dan membiak selepas usia 3 tahun.



Panduan Umum Memelihara Arowana
Kapasiti Akuarium Minimum yang Disyorkan: 55 galon / 220 liter untuk remaja, tetapi bagi arowana yang dewasa memerlukan akuarium yang berukuran 250 gelen / 1000 liter atau lebih besar. [akuarium berukuran 4x2x2 kaki]



Keserasian: hanya seekor arowana untuk akuarium bersaiz 4x2x2 kaki atau lebih besar.  Bagi akuarium yang bersaiz sangat besar seperti akuarikum berukuran 8 kaki panjang x 3 kaki lebar dan tinggi 3 kaki anda boleh meletakkan 6-10 ekor arowana remaja dalam satu akuarium.

 

Suhu: 75 - 86 Deg F / 24 - 30 Deg C
Kimia air: pH 7.0 - 7.7
Makanan: ikan kecil, berudu, udang air garam hidup, cacing coklat hidup, cacing tanah kecil dan makanan hidup lain.
Ia boleh dilatih untuk menerima pelet, sepotong makanan beku, udang cincang dan lain makanan.
Jantina: Terdapat kajian yang mengaitkan ukuran kepala dengan jantina yang 70% tepat
Maklumat Tambahan: Sangat penting bahawa akuarium anda perlu mempunyai penutup yang ketat kuat. Arowana  gemar melompat!

 

Arowana tidak bertolak ansur dengan kualiti air yang buruk, jadi penyaringan yang sangat baik bersama dengan perubahan air separa yang kerap sebanyak 25% atau lebih diperlukan untuk memastikan nitrat rendah.

 

Tangki akuarium anda harus diletakkan di kawasan yang privasi, aman tidak banyak gangguan agar arowana tidak takut dengan pergerakan secara tiba-tiba. Pergerakan tiba-tiba di sekitar akuarium merek. harus dielakkan. Penc ahayaan sebaiknya redup dan bukannya menyalakan atau mematikannya secara tiba-tiba. Arowana yang ketakutan atau gelisah dengan mudah boleh melukai dirinya sendiri. [ rujukan dari pelbagai sumber]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.orangmuo.my/2020/06/malaysia-golden-arowana-ikan-hiasan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketahui Pandangan Pakar Mengenai Menanam Letak Pokok Hiasan Dalam Rumah

Ketahui Pandangan Pakar Mengenai Menanam Letak Pokok Hiasan Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 1634 hits
Viral tanam dan letak pokok hiasan dalam rumah Fenomena menghias rumah dengan pokok hiasan terutama pokok Daun Lidah Jin atau Lidah Mentua telah menuntut ramai pakar memberikan pandangan Setiap perkara akan ada baik dan buruknya Begitulah h...
Netizen Seram Tengok Tangan Dan Kaki Palsu Jadi Hiasan Laman Rumah

Netizen Seram Tengok Tangan Dan Kaki Palsu Jadi Hiasan Laman Rumah

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 297 hits
Berkebun atau menanam pokok merupakan satu terapi diri selain mengisi masa terluang bagi sesetengah individu Ada sahaja idea kreatif untuk menghias tanaman namun kadangkala ada yang tidak terfikir oleh akal Seperti perkongsian di Facebook o...
Kerja Dari Rumah Buat Berat Badan Naik Trend Obesiti Di Malaysia Menggerunkan

Kerja Dari Rumah Buat Berat Badan Naik Trend Obesiti Di Malaysia Menggerunkan

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 278 hits
KUALA LUMPUR Sepanjang bekerja dari rumah berikutan pandemik wabak COVID 19 bukan sahaja golongan wanita malah lelaki juga berkeluh kesah di media sosial tentang berat badan yang semakin bertambah Bukan setakat sekilogram malah berkilo kilo...
Trend Menanam Pokok Hiasan Jom Hijaukan Rumah Anda Tanpa Mengancam Biodiversiti

Trend Menanam Pokok Hiasan Jom Hijaukan Rumah Anda Tanpa Mengancam Biodiversiti

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 392 hits
Oleh Aliaa Athirah Adam Malek Rafidah Abdul Rahman Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia Semenjak Perintah Kawalan Pergerakan berkuat kuasa oleh kerajaan berikutan berlakunya penularan jangkitan virus pandemik Covid 19 di seluruh dunia ...
Sudah 4 Tahun Menemaniku Anak Pasrah Bapa G0reng Ikan Arowana Emas Benilai Rm 600

Sudah 4 Tahun Menemaniku Anak Pasrah Bapa G0reng Ikan Arowana Emas Benilai Rm 600

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 543 hits
Setiap individu mesti mempunyai haiwan peliharaan masing masing tak kisah haiwan jenis apa sekalipun Macam lelaki yang berasal dari Sukoharjo Jawa Tengah Indonesia ini dia memiliki ikan arowana emas yang dibelinya 4 tahun lepas Namun dia pa...
Busa Mirip Salju Di Bkt Karena Limbah Detergen Rumah Tangga

Busa Mirip Salju Di Bkt Karena Limbah Detergen Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 285 hits
Kepala Dinas Lingkungan Hidup DKI Jakarta Andono Warih menyatakan gumpalan busa putih di permukaan air Sungai Banjir Kanal Timur Duren Sawit Jakarta Timur karena endapan detergen limbah rumah tangga yang terangkat turbulensi arus
Kalau Rumah Macam Ni Kuarantin Setahun Pun On Kediaman Azhar Sulaiman Tarik Perhatian Netizen

Kalau Rumah Macam Ni Kuarantin Setahun Pun On Kediaman Azhar Sulaiman Tarik Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 266 hits
Anak pelakon Azhar Sulaiman Kasih Iris Leona mencuri perhatian wargamaya apabila berkongsi suasana kuarantin di dalam kawasan rumahnya Menerusi laman sosial Twitter seorang pengguna anisuhailah berkongsi video Instagram Kasih yang menikmati...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment