Malaysia Dibakar Isu Tulisan Jawi Hiasan Tanglung


Timmy Say
-January 13, 2020 9:00 AM

Tatkala Australia sedang menghadapi kebakaran hutan yang berleluasa, negara kita Malaysia juga sedang terbakar dengan isunya tersendiri.

Ketegangan dan kontroversi yang ditimbulkan kerana 3 muka surat tulisan Jawi dan hiasan tanglung sempena sambutan Tahun Baru Cina di sebuah sekolah mencerminkan Malaysia sedang dibakar kemarahan.

Api kemarahan ini sedang merebak merata-rata dan ianya menjadi lebih rancak apabila dikaitkan dengan kaum dan agama. Api ini dimarakkan lagi oleh reaksi bodoh orang politik dan juga komen-komen yang merenggangkan kaum di media sosial.


Jika hutan menjadi medan paling rancak kebakaran di Australia, kebakaran di Malaysia berlaku dengan ganas di media sosial, aplikasi WhatsApp dan juga komen-komen di portal berita tempatan.

Ada orang yang menganggap tulisan Jawi itu tulisan agama, walhal Jawi hanya alat komunikasi sejak zaman dulu sehingga awal 1970-an.

Apabila tulisan rumi menjadi tulisan komunikasi secara meluas, tulisan Jawi semakin pupus, bahkan wang kertas negara China mempunyai tulisan Jawi.

Ada orang menganggap tanglung dan Tahun Baru Cina sebagai perayaan agama, walhal ia perayaan kebudayaan.

Hakikatnya, tulisan Jawi dan tanglung langsung tidak melibatkan sebarang unsur agama, namun sedihnya, di dalam kebakaran yang sedang melanda Malaysia, kedua-duanya dikaitkan dengan agama.

Pengenalan tulisan Jawi di sekolah vernakular dikatakan menimbulkan kekhuatiran Islamisasi. Kekhuatiran ini sememangnya tidak masuk akal.

Bolehkah seseorang dipujuk untuk mendekati Islam dengan hanya belajar 3 muka surat pengenalan kepada tulisan Jawi yang ada pada logo polis dan wang kertas? Sudah tentu ia mustahil!

Jika pengenalan kepada tulisan Jawi bertujuan menyebarkan Islam, bukankah tujuan dakwah lebih senang dicapai jika kitab al-Quran diterbitkan dalam bahasa ibunda orang bukan Islam seperti bahasa Cina dan Tamil yang dikatakan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang?

Apa yang menyayat hati ialah meskipun kekhuatiran yang ditimbulkan terhadap pengenalan tulisan Jawi tidak masuk akal, ada juga pimpinan Pakatan Harapan sendiri yang tetap memberi dorongan kepada Dong Zong untuk mengadakan kongres bagi membantah isu pembelajaran tulisan Jawi di sekolah vernakular.

Apabila polis berjaya mendapatkan perintah mahkamah di saat akhir untuk menghentikan kongres tersebut demi mengekalkan ketenteraman dan keharmonian di dalam negara ini, pimpinan PH yang sama itu pula mengecam polis.

Apakah mereka ini tidak sedar persidangan Dong Zong akan menyebabkan api kemarahan rakyat Malaysia merebak dengan lebih serius? Di mana keutamaan mereka? Hak berhimpun Dong Zong atau meraih mata politik di kalangan penyokong sendiri lebih penting daripada mengekalkan keharmonian negara?

Bagaimana pula dengan isu tanglung? Isu ini timbul apabila peguam Mohd Khairul Azam Abdul Aziz, yang juga naib presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra) mendakwa beliau menerima aduan ibu bapa yang merasakan hiasan Tahun Baru Cina di SMK Pusat Bandar Puchong I ialah satu cubaan menyebarkan kepercayaan agama lain kepada murid Islam.

Beliau turut mendakwa hiasan itu melanggar Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan (berkenaan Islam sebagai agama persekutuan).

Sebagaimana pengenalan kepada tulisan Jawi, mana mungkin tanglung menjadi alat menyebarkan agama, sedangkan tanglung bukan lambang keagamaan, tetapi kebudayaan.

Perayaan Tahun Baru Cina juga tiada kena-mengena dengan agama, ia cuma satu perayaan kebudayaan. Jika sekolah dihiasi lilin merah atau colok sembahyang, mungkin dakwaan Khairul berasas.

Isu tanglung ini berakhir apabila 7 menteri hadir memasang semula tanglung yang diturunkan.

Namun, kehadiran 7 menteri ini menimbulkan kemarahan yang lain. Di manakah mereka ini ketika Dong Zong ingin mengadakan kongres membantah isu pembelajaran tulisan Jawi di sekolah vernakular?

Sepatutnya, perlu ada sekurang-kurangnya 7 menteri ke pejabat Dong Zong untuk menyeru mereka membatalkan kongres tersebut, sebagaimana 7 menteri yang sanggup pergi ke sekolah untuk memasang semula tanglung yang diturunkan.

Itu barulah dikatakan kesamarataan yang baik.

Apabila 7 menteri hanya hadir memasang semula tanglung yang diturunkan, manakala di kalangan pimpinan kerajaan sendiri ada yang menyokong tindakan Dong Zong, ia menjadi kesamarataan bangang di mata rakyat dan menambah kebencian kepada kerajaan secara tidak langsung.

Kepada ahli politik, berhentilah cuba menjadi juara mana-mana kaum. Jadilah juara penyelesaian, juara penerangan dan juara berkorban.

Isu tulisan Jawi dan tanglung sebenarnya boleh diredakan dengan penerangan menyeluruh melalui media milik kerajaan. Penerangan perlu dilakukan dengan cepat, sebelum si jahil dan politikus menjadikannya isu perkauman demi kepentingan politik.

Pendek kata, komunikasi amat penting. Rakyat Malaysia sudah tahu bagaimana untuk hidup bersama, apa yang perlu sekarang ialah rakyat berkomunikasi semula.

Percayalah, hanya rakyat Malaysia dapat menyelamatkan rakyat Malaysia. Jadilah rakyat Malaysia yang mengutamakan negara dan keharmonian, nescaya negara dapat diselamatkan.

Jika anda masih marah, berpuasalah daripada media sosial selama sebulan atau selama-lamanya. Sesungguhnya media sosial menjadi sumber segala kebencian, negatif, fitnah dan medan memecah belah kepada pengguna jahil dan mudah beremosi.

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili FMT.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/01/malaysia-dibakar-isu-tulisan-jawi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Dakwa Pakatan Utamakan Isu Hiasan Tahun Baru Cina Berbanding Tulisan Jawi

Zahid Dakwa Pakatan Utamakan Isu Hiasan Tahun Baru Cina Berbanding Tulisan Jawi

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 431 hits
Zahid dakwa Pakatan utamakan isu hiasan Tahun Baru Cina berbanding tulisan Jawi Dikemas kini 13 minit yang lalu Diterbitkan p
Rentasan Berita 622 Panas Ini Sindiran Dr Maza Terhadap Isu Tulisan Jawi

Rentasan Berita 622 Panas Ini Sindiran Dr Maza Terhadap Isu Tulisan Jawi

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 495 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 622 1 DEDAH KONSPIRASI JENAYAH TIDAK JEJAS HUBUNGAN DIPLOMATIK 2 KERAJAAN BISU BERHADAPAN ISLAMOPHOBIA DAN SINOPHOBIA 3 ETNOSENTRISME BERGEMA DI KIMANIS 4 RAKYAT MISKIN PEMIMPIN BERSUKARIA Layari Facebook kami untuk m...
Saya Dilihat Banyak Timbulkan Krisis Terutama Isu Tulisan Jawi Dr Maszlee Letak Jawatan Sebagai Menteri Pendidikan

Saya Dilihat Banyak Timbulkan Krisis Terutama Isu Tulisan Jawi Dr Maszlee Letak Jawatan Sebagai Menteri Pendidikan

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 751 hits
Dr Maszlee Malik hari ini mengumumkan perletakan jawatan sebagai Menteri Pendidikan yang akan berkuat kuasa mulai esok selepas mendapat nasihat dari Perdana Menteri Saya dengan taat setia dan reda walaupun berat dengan nasihat ayahanda Perd...
Antara Tanglung Dan Tulisan Jawi Warisan Negara

Antara Tanglung Dan Tulisan Jawi Warisan Negara

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 577 hits
Prihatin sungguh menteri menteri kita isu tanglungBANGI Jadi sekarang kita semua sudah tahu bahawa kalau mahu menteri menteri datang melawat turunkan perhiasan perhiasan Tahun Baru Cina sindir Haji Aminuddin Yahaya Presiden gerakan Islam Ik...
Si Rambut Kuning Jahil Bila Cakap Isu Tulisan Jawi

Si Rambut Kuning Jahil Bila Cakap Isu Tulisan Jawi

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 389 hits
Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah Pelik bila ada orang Melayu sanggup subahat tentang jawiGARA gara jawi hubungan kaum Melayu Cina makin bermasalah Gara gara jawi ini juga tidak pasal pasal seorang dua Melayu ultra kiasu ini boleh jadi murtadSay...
Kenapa Menteri Tak Bersungguh Isu Jawi Seperti Tanglung

Kenapa Menteri Tak Bersungguh Isu Jawi Seperti Tanglung

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 354 hits
Tak kisah gantung di SJK tapi ini sekolah kebangsaan janganlah over 10 01 2020BANGI 14 Jamadilawal 1441H Jumaat Pendakwah bebas Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah kesal apabila isu perhiasan Tahun Baru Cina di sebuah sekolah di Puchong Selangor l...
Isu Tulisan Jawi Spb Raja Permaisuri Agong Dah Bersuara Apakah Dong Jiao Zong Masih Berdegil

Isu Tulisan Jawi Spb Raja Permaisuri Agong Dah Bersuara Apakah Dong Jiao Zong Masih Berdegil

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 855 hits
Isu Tulisan Jawi terus terusan dipolimikkan oleh NGO ultra kiasu Dong Jiao Zong Admin pelik apa yang buatkan Dong Jiao Zong melompat macam kera dengan isu Tulisan Jawi nie Yang nak diperkenalkan HANYA 3 MUKASURAT yang nak diajar HANYA 3 pat...
Harussani Desakan Halang Tulisan Jawi Langgar Akta Hasutan

Harussani Desakan Halang Tulisan Jawi Langgar Akta Hasutan

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 291 hits
Mufti Perak Tan Sri Dr Harussani Zakaria menyifatkan desakan menghalang pelaksanaan tulisan jawi di sekolah yang dilakukan pihak tertentu adalah cubaan menggangu gugat keamanan nasional dan perpaduan kaum Loading Beliau berkata Perkara 152 ...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

App Inarah

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History

Kkb By Election Remarks May Cost Pn Support Of Voters

1 Mei 2024 Selamat Hari Pekerja

Menyantuni Rumah Terbuka

Hadits Arbain Nawawi 2 Islam Iman Ihsan

Yerba Mate Teh Hijau Banyak Manfaat