Malaysia Akan Hadapi Satu Lagi Skandal Kewangan



Penutupan Parimen dan pemerintahan darurat menyukarkan ‘semak dan imbang’ berlaku dalam sistem kewangan negara
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim melahirkan kekhuatiran akan perkembangan terbaharu di mana seorang pegawai bank yang terlibat skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) telah dilantik sebagai Pengerusi Bank Pembangunan Malaysia Berhad di bawah Kementerian Kewangan.
Hal itu, kata Anwar, akan membawa kepada ketidakyakinan pasaran kepada sistem kewangan dan kemungkinan akan berlaku satu lagi skandal kewangan pada masa hadapan.
“Baru-baru ini, seorang pegawai bank yang terlibat dalam skandal 1MDB dilantik sebagai Pengerusi Bank Pembangunan Malaysia Berhad yang bernaung di bawah Kementerian Kewangan. Pegawai bank yang sama itu juga sedang berusaha memperoleh saham yang besar dalam pelaksanaan penggalangan dana di AmBank melalui syarikat ekuiti swasta di Singapura.
“AmBank telah membayar sejumlah RM2.3 bilion untuk penyelesaian terkait keterlibatan institusi bank itu dalam kes 1MDB lebih kurang enam minggu yang lalu.
“Sehingga hari ini, rakyat masih belum tahu tentang salahlaku AmBank dalam kes 1MDB. Masa dan keterlibatan pihak tersebut dalam pelaksanaan penggalangan dana di AmBank saat ini amat diragui, terutamanya dalam aspek tetakelola dan ketelusan.
“Kita juga mahu tahu apakah Bank Negara Malaysia (BNM) telah melakukan penelitian yang munasabah bagi memastikan transaksi ini mengikut piawaian yang beretika dan cemerlang,” kata Anwar dalam satu kenyataan.
Ahli Parlimen Port Dickson itu memberi amaran sebarang salah laku yang disembunyikan akan menyebabkan ketidakyakinan kepada sistem kewangan negara, dan kesan besarnya kepada pengurangan kemasukan pelabur luar menanam modal di Malaysia.
“Saya bimbang dengan tidak adanya langkah proaktif dari pihak pemerintah memastikan wujudnya keyakinan terhadap sistem kewangan.
“Malangnya, reputasi serta keupayaan Malaysia akan terus diragui oleh para pelabur serta institusi kewangan dalam dan luar negara kesan dari skandal 1MDB. Ini akan terus memberi dampak buruk pada ekonomi kita yang telah tersedia parah kerana sikap dan kelakuan kerajaan PN.
“(Misalnya) sehingga sekarang, BNM masih belum memberi sebarang penjelasan terkait isu bayaran yang dibuat Jho Low kepada ahli keluarga mantan Gabenor Bank Negara,” katanya lagi.
Menurut Anwar, dengan perkembangan terbaharu ini, para pemerhati ekonomi membayangkan apakah Malaysia akan sekali lagi melahirkan skandal kewangan terbesar berdasarkan fakta-fakta serta sikap Kementerian Kewangan dan BNM.
Tanpa fungsi dan peranan Parlimen, katanya, amat sukar untuk mewujudkan imbangan serta penelitian yang berkesan terkait hal berkenaan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/31910

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Demokrat Klb Nazaruddin Salah Satu Yang Bisa Hadapi Cikeas

Demokrat Klb Nazaruddin Salah Satu Yang Bisa Hadapi Cikeas

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 160 hits
Dia mengatakan salah satu yang masuk dalam pengurus ialah Nazaruddin Rahmad tidak memungkiri bahwa Nazaruddin adalah orang yang bisa menghadapi kubu Cikeas atau Susilo Bambang Yudhoyono
Astrazeneca Covid 19 Vaccine Safe For Use In Malaysia Dr Adham

Astrazeneca Covid 19 Vaccine Safe For Use In Malaysia Dr Adham

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 237 hits
Datuk Seri Dr Adham Baba 8211 Bernama file photo PUTRAJAYA The AstraZeneca Covid 19 vaccine is safe for use in Malaysia said Health Minister Datuk Seri Dr Adham Baba He said the AstraZeneca Covid 19 vaccine safety data obtained from clin
Pasaran Saham Malaysia Paling Corot Di Dunia Kesan Darurat Dilaksana

Pasaran Saham Malaysia Paling Corot Di Dunia Kesan Darurat Dilaksana

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 177 hits
March 24 2021 Kerajaan PN kata perlaksanaan Darurat dan penggantungan perlembagaan negara sejak lebih dua bulan lalu tidak memberi apa apa kesan terhadap ekonomi Malaysia Malah akan membantu ekonomi kata menteri PN Tapi realitinya ialah seb...
Najib Mampu Ketuai Kebangkitan Umno Hadapi Pru15

Najib Mampu Ketuai Kebangkitan Umno Hadapi Pru15

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 166 hits
SHAH ALAM UMNO memerlukan sinar baharu yang berperanan menguatkan kembali parti itu dan memberi semangat kebangkitan kepada lebih 3 6 juta ahlinya demi menghadapi Pilihan Raya Umum ke 15 Sehubungan itu Ketua UMNO Bahagian Kubang Pasu Datuk ...
Mampukah Zahid Bertahan Hadapi Tekanan Dari Dalam Luar

Mampukah Zahid Bertahan Hadapi Tekanan Dari Dalam Luar

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 130 hits
Minderjeet KaurPETALING JAYA Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi yang berdepan dengan 47 pertuduhan berkaitan rasuah dan salah guna kuasa kini berdepan tekanan untuk memaksanya melepaskan jawatan yang disandang Tekanan ke atas Zahid datang dar...
Keadilan Pagoh Sedia Hadapi Pru Tolak Kerjasama Tun Mahathir Pejuang

Keadilan Pagoh Sedia Hadapi Pru Tolak Kerjasama Tun Mahathir Pejuang

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 181 hits
KEADILAN Cabang Pagoh yang melaksanakan Mesyuarat Agung Tahunan Cabang baru baru ini menyatakan kesiap siagaan untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke 15 yang mungkin diadakan pada tahun ini Menurut kenyataan KEADILAN Pagoh beberapa usul pent...
Zahirah Aiman Pulang Ke Malaysia April Ini

Zahirah Aiman Pulang Ke Malaysia April Ini

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 308 hits
Setelah hampir lima bulan menetap di Perth pelakon Zahirah Macwilson memberithu dia dan suaminya yang juga pelakon Aiman Hakim Ridza serta anak mereka Isaac Raees bakal pulang ke Malaysia dijangka pada bulan April ini Sudah tidak sabar lagi...
Malaysia Pilih Pelaburan Tetapi Kenapa Pelabur Sedia Ada Angkat Kaki

Malaysia Pilih Pelaburan Tetapi Kenapa Pelabur Sedia Ada Angkat Kaki

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 313 hits
Penjelasan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Azmin Ali terhadap kekurangan pelaburan langsung asing ke Malaysia pada 2020 dianggap tidak masuk akal Menurut Bendahari Agung KEADILAN Lee Chean Chung alasan Azmin kononnya Malaysia ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte