Malaysia Pilih Pelaburan Tetapi Kenapa Pelabur Sedia Ada Angkat Kaki



Penjelasan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Azmin Ali terhadap kekurangan pelaburan langsung asing (FDI) ke Malaysia pada 2020 dianggap tidak masuk akal.
Menurut Bendahari Agung KEADILAN, Lee Chean Chung, alasan Azmin kononnya Malaysia memilih (selective) pelaburan yang ingin memasukki negara ini tidak menjawab dengan tepat kekurangan nilai pelaburan atau penyebab pelabur sedia ada memindahkan operasi ke negara Asia lain.
“Saya terkilan dengan penafian yang dibuat oleh Menteri Kanan MITI, Datuk Seri Azmin Ali bahawa Malaysia telah kehilangan pelaburan asing, terutamanya Syarikat Multinasional (MNC) yang besar ke negara-negara lain di rantau ini.
“Alasan Azmin menyatakan Malaysia kini menjadi lebih selektif dalam menarik pelaburan asing yang berkualiti adalah tidak munasabah.
“Hakikatnya negara-negara jiran kita, seperti Singapura sebagai negara pendapatan tinggi, Vietnam dan Indonesia yang merupakan negara pendapatan sederhana terus memperolehi pelaburan yang kukuh.
“Pada tahun 2019, ketiga-tiga negara tersebut menerima lebih daripada 80% aliran masuk FDI ke Asia Tenggara. Pada tahun lalu dengan cabaran kesihatan sedunia dan ekonomi, Singapura tetap berjaya mencatat aliran masuk FDI sebanyak AS$ 58 bilion iaitu 23.2 kali ganda lebih banyak daripada Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan.
Menurut Chean Chung, dengan prestasi teruk Malaysia sebagaimana Laporan Persidangan Perdagangan dan Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNCTAD) bahawa FDI ke negara ini menjunam sebanyak 68% iaitu AS$2.5 bilion pada tahun 2020, ia menjadikan Malaysia mencatat prestasi yang terburuk di rantau Asia Tenggara.
Azmin juga, kata Chean Chung, tidak menjawab mengenai pengaliran keluar modal sejak Perikatan Nasional (PN) mengambilalih teraju kerajaan.
“Satu tamparan lagi ke muka Azmin, setelah Kerajaan PN mengumumkan Pelan Pembangunan Ekonomi Digital Malaysia, IBM memutuskan untuk menutup Pusat Penyampaian Globalnya di Cyberjaya pada 31 Mei. Ia mungkin menyebabkan lebih kurang 1000 orang yang akan kehilangan pekerjaan.
“IBM bukannya syarikat multinasional pertama menghentikan pelaburan di Cyberjaya dalam beberapa bulan kebelakangan ini. Pada November 2020, syarikat IT Jerman T-Systems juga telah menjual perniagaannya di Malaysia dan menyebabkan 800 pekerja kehilangan pekerjaan.
“Kenapa ketika Azmin bicarakan pelaburan berkualiti, tetapi syarikat multinasional memilih untuk meninggalkan Malaysia? Lebih malang lagi sehingga ke hari ini, tiada sebarang penjelasan daripada Kerajaan PN mengenai sebab atau alasan syarikat MNC meninggalkan Malaysia atau mengumumkan penyelesaian untuk mengatasi masalah ini kepada orang ramai,” kata Chean Chung lagi.
Bagi ADUN Semambu itu, penafian Azmin dan Kerajaan PN tidak akan membantu mengakui kelemahan struktur yang sedia ada seperti yang telah diketengahkan oleh Bank Dunia baru-baru ini, serta mengenalpasti peluang pertumbuhan baharu untuk mendorong negara ke tahap yang berikutnya.
Katanya, kenyataan yang manis bermadu tidak akan membantu kerana pelabur-pelabur akan ‘mengundi melalui kaki’ mereka.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/31815

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cukup 3 Kopaska 2 Kapal Perang Malaysia Langsung Angkat Kaki

Cukup 3 Kopaska 2 Kapal Perang Malaysia Langsung Angkat Kaki

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 411 hits
Banyak cerita menarik soal Komando Pasukan Katak TNI AL Pasukan elite kebanggaan Indonesia yang memiliki skil unggul
Socso Pays Out Rm14 1 Billion During Covid 19 Crisis

Socso Pays Out Rm14 1 Billion During Covid 19 Crisis

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 487 hits
Socso says it will continue the five initiatives under the 2021 Budget and the PERMAI stimulus package to ensure no one was left behind during this pandemic KUALA LUMPUR The Social Security Organisation has disbursed more than RM14 1 billio...
Zack Snyder Serah Kepada Peminat Untuk Pilih Justice League Mana Satu Berada Dalam Dceu

Zack Snyder Serah Kepada Peminat Untuk Pilih Justice League Mana Satu Berada Dalam Dceu

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 252 hits
Walaupun dah lebih seminggu Zack Syder s Justice League mendominasi HBO Max HBO Go dan beberapa platform lain yang sedang menayangkan filem tersebut di seluruh dunia demam filem berdurasi 4 jam itu masih belum reda Peminat masih mahukan leb...
Artis Nikah Ingkar Sop Iesya Soal Kenapa Pilih Kasih

Artis Nikah Ingkar Sop Iesya Soal Kenapa Pilih Kasih

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 231 hits
Foto pernikahan pasangan selebriti semalam tular selepas ingkar SOP Covid 19 Foto ihsan Instsgram IesyaKUALA LUMPUR 28 Mac Bekas pengacara TV tetap mempersoalkan pelanggaran prosedur operasi standard selebriti terkenal semalam Iesya Toh ber...
Asyraf Walau Terluka Umno Pasrah Pas Pilih Bermadu

Asyraf Walau Terluka Umno Pasrah Pas Pilih Bermadu

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 176 hits
Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki mengakui parti itu terkilan apabila PAS terus mahu bekerjasama dengan Bersatu di saat telah pun memeterai Muafakat Nasional hampir dua tahun lalu Mengibaratkannya seperti bermadu Asyraf berkata Umno sen...
Pengundi Mentah Akan Pilih Kerajaan Mentah Haji Hadi

Pengundi Mentah Akan Pilih Kerajaan Mentah Haji Hadi

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 210 hits
KUALA TERENGGANU Negara tidak perlu terpengaruh dengan Barat yang lebih mengutamakan soal kelayakan usia pengundi berbanding faktor kematangan dalam membuat pemilihan menentukan kerajaan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata untu...
Saya Tak Dibenar Kuarantin Di Rumah Jaga Ibu Sakit Noor Hisham Pilih Kasih Dakwa Juruterbang

Saya Tak Dibenar Kuarantin Di Rumah Jaga Ibu Sakit Noor Hisham Pilih Kasih Dakwa Juruterbang

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 241 hits
Juruterbang syarikat penerbangan S Mani Vannan kesal kerana kerajaan tidak bersimpati terhadap keadaan keluarganya namun memberikan Santhara Kumar layanan istimewa PETALING JAYA Seorang juruterbang syarikat penerbangan yang merayu untuk men...
Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah Pilih Kasih

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah Pilih Kasih

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 315 hits
Frankie D CruzJuruterbang syarikat penerbangan S Mani Vannan kesal kerana kerajaan tidak bersimpati terhadap keadaan keluarganya namun memberikan Santhara Kumar layanan istimewa PETALING JAYA Seorang juruterbang syarikat penerbangan yang me...
Hiburan Tidak Ada Pilih Bulu Dalam Pelaksanaan Sop Polis Ambil Keterangan Saksi Di Majlis Nikah Neelofa

Hiburan Tidak Ada Pilih Bulu Dalam Pelaksanaan Sop Polis Ambil Keterangan Saksi Di Majlis Nikah Neelofa

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 264 hits
Selepas ramai yang mengkritik mengenai majlis pernikahan Neelofa dan PU Riz yang dikatakan tidak mematuhi prosedur operasi standard yang ditetapkan pihak polis telah tampil dan menyatakan bahawa kertas siasatan sudah pun dibuka mengenai dak...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu

Lelaki Diganggu Oleh Pemandu Selepas Mengekori Kenderaannya

Indonesia Kaji Semula Tadbir Urus Pekerja Asing