Malangnya Wanita Taat Ibadah Tapi Tidak Berhijab


Al-Kisah diceritakan, ada seorang wanita yang dikenal taat dalam beribadah. Dia sangat rajin melakukan ibadah wajib maupun sunah. Hanya ada satu kekurangannya, ia tak mau berjilbab menutupi auratnya.
Setiap kali ditanya ia hanya tersenyum, seraya menjawab: Insya Allah yang penting hati dulu yang berjilbab. Sudah banyak orang yang menanyakan maupun menasihatinya. Tapi jawabannya tetap sama.
Hingga suatu malam ia bermimpi sedang berada di sebuah taman yang indah. Rumputnya sangat hijau. Berbagai macam bunga bermekaran.
Ia bahkan bisa merasakan bagaimana segarnya udara dan wanginya bunga. Sebuah sungai yang sangat jernih. Airnya kelihatan melintas di pinggir taman.
Semilir angin pun ia rasakan di sela-sela jarinya. Ada beberapa wanita di situ yang terlintas juga menikmati pemandangan keindahan taman.
Ia pun menghampiri salah satu wanita tersebut. Wajahnya sangat bersih, seakan-akan memancarkan cahaya yang sangat lembut.
Assalamualaikum saudariku Waalaikum salam, selamat datang wahai saudariku Terimakasih, apakah ini surga? Wanita itu tersenyum. Tentu saja bukan wahai saudariku. Ini hanyalah tempat menunggu sebelum surga.
Benarkah? Tak bisa kubayangkan seperti apa indahnya surga jika tempat menunggunya saja sudah seindah ini Wanita itu tersenyum lagi kemudian bertanya,
Amalan apa yang bisa membuatmu kembali wahai sudariku? Aku selalu menjaga salat, dan aku menambah dengan ibadah-ibadah sunah. Alhamdulillah.
Tiba-tiba jauh diujung taman ia melihat sebuah pintu yang sangat indah. Pintu itu terbuka, dan ia melihat beberapa wanita yang di taman tadi mulai memasukinya satu per satu.
Ayo, kita ikuti mereka! Kata wanita itu sambil setengah berlari. Apa di balik pintu itu? Tentu saja surga wahai saudariku
Larinya semakin cepat. Tunggu tunggu aku Ia berlari sekancang-kencangnya, namun tetap tertinggal.
Wanita itu hanya setengah berlari sambil tersenyum padanya. Namun ia tetap saja tak mampu mengejarnya meski ia sudah berlari sekuat tenaga.
Ia lalu berteriak, Amalan apa yang engkau lakukan sehingga engkau tampak begitu ringan? Sama denganmu wahai saudariku Jawab wanita itu sambil tersenyum.
Wanita itu telah mencapai pintu. Sebelah kakinya telah melewati pintu. Sebelum wanita itu melewati pintu sepenuhnya, ia berteriak pada wanita itu,
Amalan apalagi yang engkau lakukan yang tidak aku lakukan? Wanita itu menatapnya dan tersenyum lalu berkata, Apakah engkau tidak memperhatikan dirimu apa yang membedakan dengan diriku?
Ia sudah kehabisan napas, tak mampu lagi menjawab, Apakah engkau mengira bahwa Rabbmu akan mengizinkanmu masuk ke surga-Nya tanpa jilbab penutup aurat? Kata wanita itu.
Tubuh wanita itu telah melewati, tapi tiba-tiba kepalanya mengintip keluar memandangnya dan berkata, Sungguh disayangkan, amalanmu tak mampu membuatmu mengikutiku memasuki surga ini.
Cukuplah surga hanya sampai di hatimu karena niatmu adalah menghijabi hati.
Ia tertegun lalu terbangun beristighfar lalu mengambil wudhu. Ia tunaikan salat malam, menangis dan menyesali perkataannya dahulu.
Dan sekarang ia berjanji sejak saat ini ia akan menutup auratnya. Allah Ta’ala berfirman,
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا “Hai Nabi, katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu, dan istri-istri orang mukmin, Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal karena mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. al-Ahzab: 59)
Berjilbab adalah perintah langsung dari Allah Subhanahu Wa Taala, lewat utusan-Nya yakni baginda Nabi Besar Muhammad Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam.
Yang namanya perintah dari Allah adalah wajib bagi seorang hamba untuk mematuhi-Nya. Dan apabila dilanggar, ini jelas ia telah berdosa.
Semoga cerita di atas mengilhami bagi wanita yang belum berhijab. Karena berhijab bukan sekadar menjadi identitas seorang musimah saja tapi ini adalah kewajiban yang harus dikerjakan.
Semoga bermanfaat.
Sumber: inilah.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/malangnya-wanita-taat-ibadah-tapi-tidak-berhijab/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jamu Homemade Wanita Ni Bukan Hanya Angin Keluar Tapi Berjaya Turunkan Berat Badan Rileks Media

Jamu Homemade Wanita Ni Bukan Hanya Angin Keluar Tapi Berjaya Turunkan Berat Badan Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 389 hits
Amalan makan jamu memang amat disarankan oleh nenek nenek kita pada zaman dahulu Namun membiasakannya dengan masyarakat kita hari ini agak sukar dilakukan oleh wanita zaman sekarang Boleh dikatakan amalan makan jamu hanya diamalkan oleh wan...
5 Hint Lelaki Dah Jatuh Cinta Pada Anda Tapi Wanita Je Yang Tak Perasan

5 Hint Lelaki Dah Jatuh Cinta Pada Anda Tapi Wanita Je Yang Tak Perasan

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 750 hits
5 HINT Lelaki Dah Jatuh Cinta Pada Anda Tapi Wanita Je Perasan Setiap orang mempunyai cara yang tersendiri untuk menunjukkan rasa sayang mereka terhadap seseorang Begitu juga dengan lelaki yang memiliki cara berbeza mengikut individu dan pe...
Sepatutnya Aku Luang Lebih Masa Mak Tapi Lebih Pentingkan Teman Wanita Sebak Baca Luahan Hati Lelaki Ini

Sepatutnya Aku Luang Lebih Masa Mak Tapi Lebih Pentingkan Teman Wanita Sebak Baca Luahan Hati Lelaki Ini

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 336 hits
Sepatutnya Aku Luang Lebih Masa Mak Tapi Lebih Pentingkan Teman Wanita Sebak Baca Luahan Hati Lelaki Ini Masa sudah berlalu tidak mungkin boleh dikembalikan semula Oleh sebab itulah kita sering diingatkan untuk hargai masa yang ada sekarang...
Hiburan Video Wanita Mirip Fathia Latiff Tidak Berhijab Tersebar

Hiburan Video Wanita Mirip Fathia Latiff Tidak Berhijab Tersebar

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 667 hits
Kecoh di media sosial hari ini apabila tersebarnya sebuah video seorang wanita berambut pendek mirip pelakon Fathia Latiff sedang berkaraoke di hadapan khalayak ramai Video tersebut yang dimuat naik di akaun Instagram Makcik Puaka itu dirak...
Bukan Kes Mak Nyah Tapi Lelaki Pukul Wanita

Bukan Kes Mak Nyah Tapi Lelaki Pukul Wanita

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 253 hits
Mufti Perlis mahu masyarakat bersikap sensitif apabila ada golongan mak nyah bertindak ganas dan menanganinya sebagai kes dibuat lelaki
Baru Nak Jadi Laki Balik Kahwin Wanita Bertudung Tapi

Baru Nak Jadi Laki Balik Kahwin Wanita Bertudung Tapi

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 362 hits
Usahawan kosmetik Safiey Ilias sememangnya tidak pernah lekang daripada kontroversi panas Namun sehingga hari ini masih ramai yang berharap agar Safiey berubah The post appeared first on
Dua Kalimat Ringan Tapi Sangat Dicintai Allah Dan Berat Pada Timbangan Rileks Media

Dua Kalimat Ringan Tapi Sangat Dicintai Allah Dan Berat Pada Timbangan Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 745 hits
Subhaanallaahi Wa Bihamdihi Subhaanallaahil Adzim Maha Suci Allah dan segala puji untuk Nya Maha Suci Allah Yang Maha Agung Dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu ia berkata Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda Dua kalimat yang ring...
Orang Rasa Seksi Tapi Saya Rasa Biasa Saja

Orang Rasa Seksi Tapi Saya Rasa Biasa Saja

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 254 hits
Zizi Kirana sememangnya sangat sinonim dengan imejnya yang agak seksi Gara gara sering tampil dengan pakaian yang mendedahkan tubuh Instagram penyanyi itu sering The post appeared first on
7 Golongan Manusia Yang Diselamatkan Allah Ketika Di Padang Mahsyar No 3 Senang Nak Amalkan Tapi Susah Kita Nak Buat

7 Golongan Manusia Yang Diselamatkan Allah Ketika Di Padang Mahsyar No 3 Senang Nak Amalkan Tapi Susah Kita Nak Buat

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 399 hits
Rasulullah s a w pernah bersabda Tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah dalam naungannya di hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah itu sendiri iaitu 1 Imam yang adil 2 pemuda yang sentiasa beribadat ke...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

15 Fresh And Vibrant Spring Flowers Centerpiece Decorations

Saraswathy Lodges Report Against Satees Portal For Alleged Defamation

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Two Malaysians Injured In Narathiwat Blast Discharged From Hospital