Malam 10 Terakhir Ramadhan Dan Lailatulqadar


Bismillahirrahmanirrahim:
Lagi beberapa hari kita akan masuk ke 10 hari terakhir Ramadhan Kareem dan yang paling istimewa ialah Anugerah yang Allah SWT sediakan untuk kita iaitu malam Lailatulqadar pada salah satu malam dalam 10 malam terakhir ini. Subhanallah! Di sini saya menjemput saudara muslimin muslimat sekalian, serta memotivasi diri saya agar turut menghidupkan malam-malam 10 terakhir ini. Apakah amalan-amalan yang boleh kita lakukan dalam menghidupkan 10 malam terakhir Ramadhan ini?



Ramai yang dah mengetahui, dan ramai yang telah bertahun-tahun mengamalkannya – namun saya ingin mencatatkannya di sini sebagai peringatan kepada diri saya dan saudara-saudara muslimin muslimat yang tiba ke blog ini – semoga kerja buat saya ini dikira sebagai amalan yang diberkati dan memperolehi ganjaran pahala oleh Allah SWT.

Malam Lailatul Qadar
Allah SWT menyebut tentang malam lailatul qadar ini dalam surah khas iaitu Surah Al-Qadr.  Ayat ke-3 Surah AL-Qadr ini berbunyi:

Malam lailatulqadar itu lebih baik dari 1,000 bulan.
Sebagaimana yang kita tahu, 1,000 bulan adalah bersamaan dengan 83 tahun. Jadi, andainya malam itu kita bersolat fardhu berjemaah, bersolat tarawikh, witir dan solat-solat sunat seperti yang dilakukan oleh Rasulullah SAW sehingga menjelang Subuhnya, maka pahala semua solat-solat itu seumpama kita melakukannya selama 83 tahun.

Dan 83 tahun ini, sesetengah dari kita tak sempat sampai pun umur sejauh itu. MasyaAllah… Tabaarakallah…


Bila malam lailatulqadar ini?
Terdapat hadis sahih:

Daripada Aisyah RA, beliau menceritakan : “Adapun Rasulullah SAW apabila tiba 10 hari terakhir bulan Ramadhan, Baginda SAW membangunkan ahli rumahnya, mengikat kainnya (menjauhi isteri-isterinya) serta menghidupkan malam tersebut”. [Riwayat Ibn Hibban, no. Hadith 3436]

Hadis ini menyebut tentang 10 hari terakhir bulan Ramadhan, di mana Rasulullah SAW akan mengajak iaitu mengejutkan ahli rumahnya untuk bangun menghidupkan malam. Ini adalah kerana malam lailatulqadar boleh jatuh pada mana-mana malam dalam 10 hari terakhir bulan Ramadhan.

Ulamak-ulamak muktabar turut mengupas bahawa malam lailatulqadar berlaku pada malam-malam yang ganjil di antara 10 malam tersebut iaitu samada malam 21, 23, 25, 27 atau 29.

Dulu masa saya di usia muda, atau zaman jahiliah saya, saya tidak mengambil berat pesanan orang-orang tua – mungkin kerana tidak mendapat hidayah lagi, tetapi sekarang bila umur hampir mencecah 50 tahun ini, saya rasa amat menyesal kerana tidak mengambil peluang bersungguh-sungguh dalam berpuluh tahun saya melalui bulan Ramadhan.

Bukankah, insyaAllah, seandainya ada kesungguhan dan kesedaran – sekiranya saya melalui 10 malam terakhir bulan Ramadhan setiap tahun, mungkinkah Allah SWT menemukan saya dengan malam lailatulqadar yang lebih baik dari 1,000 bulan?

Tadi terdengar di radio IKIM, seorang penceramah menyebut bahawa malam lailatulqadar itu LEBIH BAIK dari 1,000 bulan, bukannya bersamaan dengan 1,000 bulan. Apakah tahap LEBIH BAIK itu disisi Allah SWT? Allahualam bissawab..., tidaklah mampu fikiran kita membuat pengiraannya tetapi yang pasti apa yang Allah SWT janjikan pastinya benar-benar LEBIH BAIK.

Saya mendoakan hidayah kepada sahabat saudara muslimin dan muslimat agar timbul rasa hendak bersungguh-sungguh menghidupkan 10 malam terakhir ini.


Amalan pada 10 malam terakhir Ramadhan
Di dalam satu hadis yang dikeluarkan oleh Imam Nasa’I, daripada Abu Hurairoh telah berkata:
Ketika mana telah datang bulan Ramadan, telah bersabda Rasulullah SAW.

"Telah datang kepada kamu bulan Ramadan, bulan yang penuh keberkatan, telah difardukan Allah ke atas kamu untuk berpuasa, dibuka padanya pintu-pintu syurga, dan ditutup padanya pintu-pintu neraka, dirantai padanya syaitan-syaitan, padanya malam Lailatul Qadar sebaik 1,000 bulan, siapa yang terlepas daripada kebaikannya maka ia hilang kelebihan itu,"

Antara amalan yang dianjurkan adalah:

1. Daripada Abu Hurairah RA sesungguhnya Rasullulah SAW pernah berkata yang bermaksud : "Sesiapa yang bangun malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan perhitungan (muhasabah diri), akan diampunkan dosa-dosanya yang lalu". Di sini Rasulullah SAW berpesan supaya bangun malam atau qiamullail – dengan penuh keimanan (percaya dan yakin janji-janji Allah SWT), bermuhasabah diri dan mohon keampunan dengan bersolat Taubat.

2. Perbanyakkan membaca Al-Quran serta berzikir mengingati Allah SWT.

3. Beriktikaf di Masjid – namun begitu, dalam arahan PKP atau PKPB ini, kita masih belum dapat beriktikaf di Masjid, tetapi ini hanya salah satu daripada saranan. Allah SWT lebih mengetahui sekiranya kita tidak dapat melaksanakan saranan ini.

4. Bersedekah dengan penuh keikhlasan iaitu, tanpa rasa berat untuk memberikan sebahagian dari rezeki kita kepada orang lain. Saya pernah terdengar di dalam radio IKIM menyuruh kita bersedekahlah walaupon pada kadar RM1.00 (sebagai contoh) sebab, jika ketemuan kita dengan malam lailatulqadar, nilai tersebut berganda-ganda lebih dari 1,000 bulan nilai sedekah kita tadi. Bayangkan kalau kita berkemampuan bersedekah lebih dari RM1.00. Syaratnya hanya ikhlas – tidak berfikir balik pemberian kita dan tidak rasa berat pun untuk melepaskan nilai sedekah itu. Juga kita sedekahkan itu dengan harapan memperolehi ganjaran dari Allah SWT kerana Allah SWT sangat suka kepada orang yang bersedekah.


Qiamullail
Alhamdulillah pada tahun sebelum ini, saya berkesempatan atau diberi kelapangan untuk berqiamullail di masjid berhampiran rumah. Dari pengalaman saya, amalan semasa qiamullail adalah:

1. Solat Tahiyatul Masjid (sebab dilakukan di masjid) Bila kita melakukannya di rumah, kita teruskan dengan solat Tahajjud terlebih dahulu.
2. Setelah selesai solat tahajjud, solat Taubat.
3. Setelah selesai solat taubat, solat Tasbih – 4 rakaat dengan 2 salam.
4. Solat Subuh berjemaah selepas sahur.

Sebelum kita bangkit untuk qiamullail, seelok-eloknya kita akhiri malam tersebut iaitu sebelum tidur dengan solat witir dan tadarus Al-Quran. Kemudian kita tidur dengan niat untuk bangun qiamullail. Kita boleh bangun seawal jam 4.00 pagi supaya sempat mengerjakan kesemua solat di atas.

Apa yang penting ialah, kesungguhan untuk mendapatkan malam lailatulqadar yang muncul pada salah satu malam 10 malam terakhir bulan Ramadhan. Walaupun terdapat pendapat ulamak bahawa malam lailatulqadar ini jatuh pada malam ganjil tetapi sebaik-baiknya kita istiqamah melakukan ibadat dan amalan bersungguh-sungguh setiap malam. Pastikan niat kita betul-betul untuk merebut peluang anugerah Allah SWT. Jangan lupa juga berdoa agar kita diketemukan dengan malam lailatulqadar itu kerana Allah SWT sangat-sangat menyuruh kita untuk berdoa dan meminta daripadaNya.

Semoga kita terpilih oleh Allah SWT untuk memperolehi malam lailatulqadar ini dan menjadikan kita tergolong di dalam golongan orang-orang yang beruntung di akhirat kelak. Allahumma.. Aminn..

Allahualam bissawab.



-----------------------------------
RAYUAN SUMBANGAN DAN INFAQ SEMPENA BULAN RAMADHANMADRASAH AT TAKLIMIAH AL KHAIRIAH(TOK KELING)Sebuah Sekolah Agama Rakyat Mukim Tok Keling Alor Setar Kedahdengan pelajar seramai 300 orang dan 25 guru sukarelawan dan ustaz-ustazah

KLIK GAMBAR UNTUK INFO DI FACEBOOK MTK

Peluang menggandakan ganjaran pahala sedekah/infaq di 10 hari terakhir RamadhanTabaarakallahuminkum..


--





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wafacw.blogspot.com/2020/05/malam-10-terakhir-ramadhan-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Telefilem Khas Ramadhan 10 Malam Terakhir 16 Mei 2020 Jam 8 00 Malam Di Saluran Tv Okey Rtm

Telefilem Khas Ramadhan 10 Malam Terakhir 16 Mei 2020 Jam 8 00 Malam Di Saluran Tv Okey Rtm

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 1141 hits
Telefilem khas Ramadhan 10 Malam Terakhir 16 Mei 2020 jam 8 00 malam di saluran TV Okey RTM Lakonan Syafie Naswip Aedy Ashraf Liyana Jasmay Nik Adam Mika Laila Nasir Bohari Ibrahim Saidi Sabri Amirulhafiz
Hampir Tiba Di Penghujung Ini Amalan Soleh Malam Malam Terakhir Bulan Ramadhan

Hampir Tiba Di Penghujung Ini Amalan Soleh Malam Malam Terakhir Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 388 hits
Menurutr memburu Lailatul Qadr yang merupakan sebuah malam yang lebih baik dari seribu bulan adalah satu perbuatan yang dituntut Memperbanyakkan amalan soleh terutama di malam malam terakhir Ramadan adalah digalakkan untuk kita melakukannya...
Jadual Ibadat Kita Di 10 Malam Terakhir Ramadhan

Jadual Ibadat Kita Di 10 Malam Terakhir Ramadhan

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 1250 hits
Jadual Ibadat Kita Di 10 Malam Terakhir Ramadhan Insya Allah kita semua akan melalui 10 malam terakhir ramadhan tahun ini bersama sama Dengan orang yang tersayang bersama dengan anak anak dan juga keluarga tercinta Semoga kita semua di kurn...
Rebut Kelebihan 10 Malam Terakhir Ramadhan

Rebut Kelebihan 10 Malam Terakhir Ramadhan

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 457 hits
oleh DR SHAMSIAH MOHAMAD MASA begitu cepat berlalu Tahun ini kita menjalani puasa Ramadan dalam suasana yang sangat istimewa Sangat sangat berlainan daripada tahun tahun sebelumnya Saya sudah diberikan hayat selama 53 tahun di dunia ini Dan...
Salam Nuzul Quran Dan Salam Ibadah 10 Malam Terakhir Ramadhan

Salam Nuzul Quran Dan Salam Ibadah 10 Malam Terakhir Ramadhan

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 708 hits
Berbahagialah kepada yang meraikannya dengan memenuhi waktu malam tersebut dengan amalan dan ibadah kepada Allah SWT Kami menyedut kiriman doa ini untuk jadi panduan untuk tahun tahun mendatang jika dizinkan Allah insyaaAllah DOA MALAM NUZU...
Nanti Malam Nuzulul Quran Jangan Sampai Dilewatkan Ini Doa Dan Amalan Yang Bisa Dilakukan Di 17 Ramadhan

Nanti Malam Nuzulul Quran Jangan Sampai Dilewatkan Ini Doa Dan Amalan Yang Bisa Dilakukan Di 17 Ramadhan

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 494 hits
Nanti malam 17 Ramadhan 1441 H diperingati sebagai Malam Nuzulul Quran lakukan amalan dan perbanyak doa ini agar mendapat keberkahan dan ampunan dari Allah Malam Nuzulul Quran jatuh pada hari ini 17 Ramadhan 1441 H Bertepatan dengan tanggal...
Cek Fakta Suara Keras Akan Muncul Pada 15 Ramadhan Malam Jumat

Cek Fakta Suara Keras Akan Muncul Pada 15 Ramadhan Malam Jumat

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 262 hits
Akhir akhir ini banyak pertanyaan seputar hadist tentang suara keras di pertengahan Ramadan karena pertengahan Ramadan tahun ini bertepatan dengan hari Jumat suara yang muncul tersebut katanya sebagai tanda huru hara akhir zaman Teks panjan...
Doa Bertemu Malam Lailatul Qadar Serta Amalan Untuk Dilakukan Di 10 Malam Terakhir Ramadan

Doa Bertemu Malam Lailatul Qadar Serta Amalan Untuk Dilakukan Di 10 Malam Terakhir Ramadan

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 915 hits
Semoga kita sama sama dapat bertemu malam Lailatuq Qadar small Cover image via Malaysia Dateline small Begitu cepat masa berlalu Sedar atau tidak hanya berbaki 10 hari sahaja lagi untuk umat Islam menjalani ibadah puasa di bulan yang penuh ...
10 Malam Terakhir

10 Malam Terakhir

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 807 hits
Nantikan tayangan telefilem khas Ramadhan 10 Malam Terakhir arahan Sabri Yunus pada 16 Mei 2020 jam 8 00 malam di saluran TV Okey RTM JUDUL 10 MALAM TERAKHIRWAKTU SIARAN Sabtu 16 Mei 2020 8 00 malam SIARAN TV Okey PENULIS SKRIP Sabri Yunus ...
Transforming Malaysia S Healthcare Financing System

Twinboss The Story Of Irwann Cheng S Twin Engine Yamaha Rxz

Bulan Malaysia Sihat Sejahtera 2024 Tarikh Senarai Aktiviti

Legoland Nagoya Travel Guide

Hyatt Alila Bangsar Kuala Lumpur Best Hotel Ever

Happy168 Happy168 Asia 29 2567 Happy168 168 Top 35 By Princess

Linkin Park The Emptiness Machine Chord

Autism Walkathon Melaka 2024


echo '';
Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Pinjaman Syurga Slot Akasia TV3

Kini Kembali Ini Butiran Info Gegar Vaganza 2024 Musim 11


Mengapa Hadi Tidak Bekerjasama Dengan Anwar

Lunch Spicy Buttermilk Chicken Rice Di Bite N Sip Alor Setar

Sedapnya Makan Pizza Wagyu By Chef Jofliam

Budoxe The Dark Knight

Kedah Air Melimpah Di Kedah Empat Kampung Dilanda Banjir Kilat

Budak Didakwa Bawa Ipad Pada 1941