Makcik Travels Jasa Layanan Transportasi Khusus Wanita Di Malaysia


Mendapat kesempatan berkunjung ke negeri orang untuk pertama kali tentu saja akan menjadi pengalaman yang cukup menyenangkan bagi sebagian orang. Blogger Borneo sendiri merasakan hal ini ketika pertama kali berkunjung ke Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia satu dasawarsa lalu.
Mungkin banyak yang mengira jika ingin keluar negeri itu cukup susah dan membutuhkan biaya yang tidak sedikit, padahal jika dicermati sebenarnya ada beberapa negara tujuan yang bisa dikunjungi dengan cukup mudah dan murah.
MakCik Travels Salah satu negara tujuan yang paling mudah dikunjungi dan berbiaya murah jika ingin kesana adalah Kuala Lumpur Malaysia. Dari Pontianak, hanya membutuhkan waktu sekitar 1 jam 40 menit saja menggunakan maskapai murah meriah Air Asia.
Blogger Borneo sendiri masih ingat di tahun 2017 lalu ketika mengikuti kegiatan Sepetang Bersama Blogger, total biaya yang dikeluarkan selama berada di Kuala Lumpur selama 3 hari adalah 1,5 juta rupiah (sudah termasuk tiket pesawat Air Asia Pontianak – Kuala Lumpur PP).
Ya memang pada saat itu Air Asia lagi gencar-gencarnya memberikan harga tiket murah ke Kuala Lumpur jika terbang dari Bandar Udara Internasional Supadio Kubu Raya. Jika ditotal kurang lebih 800-an ribu biaya yang harus dikeluarkan untuk membeli tiket PP.
Layanan Transportasi Umum Bicara mengenai layanan transportasi publik, Blogger Borneo menganggap sudah sesuai standar dengan tingkat keamanan dan kenyamanan bagi para pengunjung yang baru datang untuk pertama kalinya.
Meskipun sempat bingung ketika kaki ini pertama kali menginjakkan kakinya di Kuala Lumpur Airport Internasional 2 di Penang, pada akhirnya Blogger Borneo menggunakan jasa layanan kereta api listrik yang langsung menghubungkan bandara di Malaysia dengan Kuala Lumpur (KL) Sentral.
Image: Wikipedia Dibutuhkan waktu hanya sekitar 30 menit saja Blogger Borneo sudah sampai di KL Sentral. Sebenarnya masih bisa menggunakan opsi lebih murah lagi yaitu menggunakan bus eksekutif, hanya saja karena pada saat itu tidak ingin mengambil resiko maka memiliki layanan transportasi yang cepat meskipun harus membayar sedikit lebih mahal.
Layanan Transportasi Khusus Wanita Selama berada di Kuala Lumpur, Blogger Borneo mencoba untuk mengeksplorasi tempat-tempat istimewa apa saja yang ada di Malaysia. Dan karena pada saat itu tujuan kunjungan adalah memenuhi undangan oleh owner DenaiHati Network, Cik Amir Hassan, maka tidak begitu banyak lokasi dapat dikunjungi karena waktunya cukup terbatas.
Jalan kaki dan menggunakan monorail, hanya metode ini yang Blogger Borneo gunakan selama berada di negara Melayu dengan etnis budaya masyarakat cukup beraneka ragam ini. Sebenarnya ada layanan Grab dan angkutan dalam kota seperti bus dan taksi biasa bisa digunakan, akan tetapi karena masih merasa cukup asing maka Blogger Borneo tidak berani ambil resiko.
Nah, baru-baru ini Blogger Borneo mendapatkan informasi dari salah seorang sahabat di Malaysia bahwa sekarang sudah ada tersedia jasa layanan transportasi khusus wanita disana yaitu MakCik Travels.
Profil MakCik Travels MakCik Travels, didirikan oleh Dr. Sazlina Kamaralzaman dan putrinya, Miss Siti Sarah Anuar dibawah bendera Auntie Wanders Enterprise. Layanan MakCik Travels justru dimulai pertama kali di kampung halaman mereka sendiri di Bangi, Selangor. setelah melakukan survei pasar sederhana di Facebook.
Dr. Sazlina lulus dengan gelar kedokteran dari Irlandia dan memiliki gelar Magister Ilmu Rehabilitasi. Saat ini Beliau bekerja di Universitas Kebangsaan Malaysia sebagai dosen dan pelatih terapis yang bekerja dengan orang-orang berkebutuhan khusus.

Auntie Wander Enterprise didirikan pada bulan November 2018. MakCik Travels mulai beroperasional menggunakan modal berasal dari tabungan sendiri. Berawal dari survei sederhana melalui Facebook, Sazlina dan Sarah mulai menerima pemesanan menggunakan nomor WhatsApp pribadi.
Tak lama berjalan, mereka mulai berpikir untuk mengembangkan panggilan platform digital BooMs (Sistem Manajemen Pemesanan) sebagai salah satu bentuk investasi mereka memaksimalkan layanan yang diberikan selama ini.
Layanan AdiNita MakCik Travels pada awal mula menjalani usaha hanya menyediakan jasa layanan transportasi khusus wanita, akan tetapi di bulan April 2019 mereka memutuskan untuk mengubah model bisnis menjadi layanan pendamping.
Dan pada bulan Desember 2020, Auntie Wanders Enterprise menjalani restrukturisasi dengan Nona Siti Sarah sebagai CEO MakCik Travels yang baru dan Dr. Sazlina diangkat sebagai penasihat.

Jasa Pendamping ini dinamakan AdiNita, wanita yang bekerja secara freelance (pekerja bebas) dan terdaftar secara resmi di MakCik Travels. AdiNita melakukan tugas sebagai pemandu atau pendamping kepada pelanggan wanita dan individu yang membutuhkan layanan khusus.
Untuk menjadi seorang AdiNita tidak dikenakan biaya pendaftaran alias GRATIS. Info lengkap mengenai cara mendaftar menjadi AdiNita MakCik Travels bisa dilihat melalui laman FAQ AdiNita.
Kesimpulan MakCik Travels memberikan layanan kepada para penumpang wanita dalam bentuk jasa transportasi dan jasa pendamping. Dengan adanya jasa ini, maka para pengunjung yang datang ke Malaysia tidak perlu kuatir lagi jika ingin berjalan-jalan dan berkeliling sesuai keinginan tujuan.
Alamat Kantor MakCik Travels
M5D5, Jalan Pandan Indan 4/1A Pandan Indah Ampang, 51000 Kuala Lumpur, Malaysia
Telepon: +60 10-228 4020


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bloggerborneo.com/makcik-travels-malaysia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Annamah Wanita Tertua Di Malaysia Pada Usia 110 Tahun

Annamah Wanita Tertua Di Malaysia Pada Usia 110 Tahun

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 90 hits
Oleh ISWAN SHAFIQ ISA ANNAMAH menunjukkan isyarat bagus selepas menerima sijil pengiktirafan sebagai wanita tertua di Malaysia oleh MBOR pada majlis sambutan ulang tahun kelahirannya yang ke 110 di Butterworth Pulau Pinang hari ini BUTTERWO...
Cendolah Minuman Cendol Sedia Diminum Pertama Di Malaysia

Cendolah Minuman Cendol Sedia Diminum Pertama Di Malaysia

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 133 hits
Cendolah Minuman Cendol Sedia Diminum Pertama Di Malaysia Syarikat tempatan berasaskan makanan dan minuman Asia Innovative F B Sdn Bhd tampil dengan pelancaran produk baharu khusus untuk pengemar pencuci mulut Cendolah yang merupakan minuma...
Bina Semula Malaysia Yang Dihancurkan Penyangak

Bina Semula Malaysia Yang Dihancurkan Penyangak

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 45 hits
ARIF ATANPresiden AMANAH Mohamad Sabu menyeru golongan muda untuk bangkit membina semula negara yang dirosakkan oleh golongan pengkhianat dan perompak Bekas Menteri Pertahanan itu berharap anak muda tidak putus asa untuk menuntut sistem dem...
Senarai Menteri Kabinet Malaysia 2020

Senarai Menteri Kabinet Malaysia 2020

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 54 hits
Perdana Menteri Malaysia ke 8 Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan pelantikan barisan Jemaah Menteri Kabinet Malaysia yang akan menerajui kabinet Kerajaan Persekutuan Pengumuman ini amat dinantikan dan sedikit sebanyak memberi kele...
Malaysia To Deliberate On Astrazeneca Vaccine Over Very Rare Blood Clots Link

Malaysia To Deliberate On Astrazeneca Vaccine Over Very Rare Blood Clots Link

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 78 hits
The Covid 19 vaccine committee will deliberate on whether to use the AstraZeneca vaccine after European Union Regulators found a link between it and very rare cases of blood clots The committee will deliberate on the matter and decide if we...
Keabsahan Sekolah Vernakular Di Malaysia

Keabsahan Sekolah Vernakular Di Malaysia

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 90 hits
Kumpulan guru mahu mahkamah tertinggi putuskan keabsahan sekolah vernakularPETALING JAYA Sebuah kumpulan guru Muslim memfailkan permohonan bagi mendapatkan penghakiman Mahkamah Persekutuan mengenai keperlembagaan dan keabsahan sekolah verna...
Malaysia Under Fire After Ambassador Meets With Myanmar Junta Minister

Malaysia Under Fire After Ambassador Meets With Myanmar Junta Minister

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 62 hits
Malaysia is coming under criticism after its ambassador to Myanmar met with a member of the military junta government The meeting between ambassador Zahairi Baharim and the junta s Electricity and Energy Minister Aung Than Oo reportedly occ...
Skmm Dan Cybersecurity Malaysia Akan Siasat Audio Zahid Anwar Jika Dilaporkan

Skmm Dan Cybersecurity Malaysia Akan Siasat Audio Zahid Anwar Jika Dilaporkan

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 62 hits
ARAU Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia atau CyberSecurity Malaysia masih belum menerima laporan berhubung rakaman audio yang didakwa perbualan antara Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bersama Presiden PKR Datuk Ser...
Hampir 600 Cawangan Bank Di Malaysia Dijangka Tutup

Geran Filem Angel Of Sandakan Kena Reject Sebab Pengarah Sertai Pembangkang

Gu Hyesun Kongsi Sudah Maafkan Bekas Suami Minta Orang Ramai Maafkan Juga Kesilapan Ahn Jaehyun

Sejarah Kota A Famosa Dibina Dari Runtuhan Batu Masjid Makam Dan Istana

Google Assistant Now Can Say Difficult Names

Kenapa Dulu Hamid Bador Diam

Doa Akhir Ramadan

Mana Lebih Bagus Antara Berbuka Di Buffet Ramadan Dengan Berbuka Puasa Di Rumah



Kisah Raja Ponteng Kerja Itali 15 Tahun Ponteng Tapi Gaji Jalan

Maxis Tawarkan Subsidi Sehingga RM300 60GB Internet Prihatin Sebulan Menerusi Kempen KauBoleh

5 Faedah Utama Beli Belah Dalam Talian Yang Jarang Diperkatakan

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Cukup Derita Itu Slot Samarinda TV3

7 Undang Undang Pelik Yang Hanya Wujud di Belanda


Tkkan Benda Basic Macam Tu Pun Tak Tau Kata Ustad Suhaimi Saad Backvp Tokti

Mana Lagi Untung Beli Atau Sewa Sahaja Rumah

Pelik Umno Masih Pelihara Biawak Hidup Yang Tumpang Menang Di Kawasan Melayu

Resepi Popia Daging Black Pepper

Telefilem Ibu Belum Mati Citra Exclusive

Tart Nenas Raya