Makan Nasi Tak Bertambah Ikan Tenggiri Cuka Campur Halia Cara Sharifah Shahirah Berpantang


Makan nasi semasa berpantang tanpa bertambah dan amalan memakan cuka bersama halia adalah antara rutin berpantang pengacara TV Pa&Ma Sharifah Shahirah Syed Abu Bakar Al-Khaired atau Shiera. Disiplin mengambil jamu berpantang yang diramu ahli keluarga sendiri juga salah satu kemestian.
Ibu kepada lima anak ini melalui enam kali proses berpantang. Setiap satunya dilalui dengan rutin yang diatur oleh ahli keluarga seperti ibu, arwah nenek tiri, ibu mertuanya, Datin Maria Arshad, arwah nenek dan ibu saudara suaminya, Ijoy Azhari. Hasil daripada gabungan rutin berpantang beberapa orang ahli keluarga terdekatnya maka terhasillah amalan pantang yang menjadikan dirinya sangat selesa dan seronok berpantang.

 
 
SAPUAN MINYAK URAT “Saya amalkan pantang selama 44 hari. Dalam pantang, yang paling saya suka ialah bertungku dan memakai minyak urat. Dalam family memang ada minyak urat yang pakcik buat sendiri. Lepas mandi dan urut semua saya akan sapu banyak-banyak minyak urat pada keseluruhan badan.
“Minyak tersebut tidak panas cuma menyebabkan badan rasa ringan. Kita rasa buang angin dan kulit juga rasa sangat halus kerana ada kunyit sebagai ramuan di dalamnya. Rasa lembut. Kalau orang tanya, inilah yang saya suka, seolah-olah memanjakan diri,”kata Shiera.

 
CUKA DENGAN HALIA & IKAN TENGGIRI Siapa yang menjaga Shiera semasa pantang? Aktres yang juga turut bertugas sebagai DJ radio ini amat menghargai pengalamannya dijaga orang-orang lama yang berusia hampir 100 tahun.
“Dulu-dulu arwah nenek jaga. Arwah nenek tiri dan mak menjaga pemakanan saya ketika berpantang. Makan yang kering-kering sahaja. Tapi bila kenal ibu mertua saya, Datin Maria Arshad, dia ajar saya makan halia dengan cuka. Pantang pemakanannya juga saya buat. Dalam berpantang, nasi dihidang banyak dalam pinggan tapi kalau dah makan habis jangan tambah lagi. Itulah yang sama amalkan.

 
IKAN TENGGIRI SEBAGAI MENU “Saya makan ikan tenggiri sahaja sepanjang pantang. Ibu mertua saya akan beli ikan tenggiri segar setiap hari dan kemudian perapkan dengan garam dan kunyit dan salaikan (goreng tanpa minyak). Dulu-dulu memang saya makan ikan bilis, tetapi selepas itu saya buat apa yang macam ibu mertua selalu masakkan iaitu ikan tenggiri.  Lepas tiga minggu, barulah saya akan ambil sajian sup.
“Tapi apabila berpantang bersalinkan Adeena baru-baru ini secara caeserean, doktor nasihatkan untuk tidak mengambil cuka. Jadi masa berpantang baru-baru ini cara pemakanan saya agak lain sikit. Bila tahun 2018 ni banyak yang dah tawarkan pakej berpantang, jadi perawat pantang yang akan sediakan makanan. Perawat pantang yang bantu dengan menu dan cara pantang mereka,” kata Shiera lagi.

IKUTI SHIERA DALAM RANCANGAN TV PA&MA Ikuti Shiera bersama suaminya Ijoy Azhari dalam rancangan TV Pa&Ma yang ke udara setiap Selasa, jam 12 tengah hari dan ulangannya jam 9 malam. Rancangan TV Pa&Ma yang kini sudah Musim Kedua mengutarakan topik-topik menarik keibubapaan yang sangat berinformasi dan bermanfaat diketengahkan setiap minggu.
Minggu depan, episod 9 rancangan TV Pa&Ma Survival Anak Pramatang akan diutarakan. dan akan disiarkan pada 6 November 2018 yang mengupas topik berkenaan kelahiran bayi pramatang dan survival anak-anak yang dilahirkan pramatang.

The post Makan Nasi Tak Bertambah, Ikan Tenggiri & Cuka Campur Halia Cara Sharifah Shahirah Berpantang appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/makan-nasi-tak-bertambah-ikan-tenggiri-cuka-campur-halia-cara-sharifah-shahirah-berpantang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Cara Buat Fillet Mak Mak Boleh Cuba Supaya Anak Anak Suka Makan Ikan

Ini Cara Buat Fillet Mak Mak Boleh Cuba Supaya Anak Anak Suka Makan Ikan

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 619 hits
Ikan masak apapun sedap tapi sayang anak anak sekarang tidak suka ikan kerana tidak mahu bersusah payah membuang tulang Mak mak ambik jalan mudah bagi lauk yang tak bertulang seperti isi ayam Jangan kecewa masalah tulang ikan boleh diatasi ...
Makan Di Kak Yan Nasi Campur Langkawi Murah Dan Sedap

Makan Di Kak Yan Nasi Campur Langkawi Murah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 536 hits
Rasanya kalau sesiapa yang pernah pergi Langkawi pasti akan Makan Di Kak Yan Nasi Campur Langkawi Makan Di Kak Yan Nasi Campur Langkawi Murah Dan Sedap Masa mama ke sini kebetulan saing dengan 3 bas dari Melaka Dan semasa mama makan pula ad...
Aneka Hidangan Sambal Kering Cili Padi Ikan Fuhh Terrbaik Confirm Bertambah Nasi Lah

Aneka Hidangan Sambal Kering Cili Padi Ikan Fuhh Terrbaik Confirm Bertambah Nasi Lah

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 1389 hits
Sebut je sambal cili padi tidak kiralah untuk apa masakan apa sekalipun ia memang sedap dan terbaik Apa lagi kalau dipadankan dengan ikan goreng Cukup asam garamnya memang terangkat sedap biarpun pedas ia tetap menjadi pilihan sebagai hidan...
Pernah Makan Nasi Goreng Gaul Daging

Pernah Makan Nasi Goreng Gaul Daging

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 463 hits
PERNAH MAKAN NASI GORENG GAUL DAGING Tak pasti korang pernah makan ke tidak tapi ini antara makan kegemaran aku kebelakangan ini Dapat pula makan dengan cili potong curah kicap manis memang terangkat Daging tu dia pakai daging salai sebelum...
Cara Buat Cili Jeruk Homemade Tanpa Guna Cuka Tiruan

Cara Buat Cili Jeruk Homemade Tanpa Guna Cuka Tiruan

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 1235 hits
Sesetengah dari kita ada yang alah terhadap cuka buatan tiruan Asal makan je pasti perut rasa sakit Jadi cuba resipi Cili Jeruk homemade perkongsian saudari Norashikin Bt Hasan ni Menurut beliau resipi cili jeruk ni menggunakan bahan organi...
Cara Atasi Sembelit Masa Berpantang Sila Baca Kalau Tak Nak Jahitan Bersalin Terbuka

Cara Atasi Sembelit Masa Berpantang Sila Baca Kalau Tak Nak Jahitan Bersalin Terbuka

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 515 hits
Masalahnya ialah ramai ibu berpantang yang alami sembelit terutama dalam minggu pertama lepas bersalin Bila dah sembelit memang pasti la korang akan menerankan Nak Tau Cara Elak Sembelit Masa Pantang
Makan Nasi Ayam Hainan Di Ipoh Hainan Chicken Rice

Makan Nasi Ayam Hainan Di Ipoh Hainan Chicken Rice

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 1069 hits
IPOH Hainan Chicken Ricedalam restoran IPOH Hainan Chicken RiceKalau korang ada di Ipoh Perak aku rekomen korang makan nasi ayam hainan di Restoran IPOH Hainan Chicken Rice ni Memang terbaik sedap Cuma korang nak dapat parking depan restora...
Cara Makan Biji Bunga Teratai Yang Betul

Cara Makan Biji Bunga Teratai Yang Betul

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 1508 hits
Rasa macam ketinggalan zaman pula sebab baru tahu biji bunga teratai tu memang betul betul boleh makan rupanya Sebelum ni pernah nampak video kat instagram seorang lelaki Thai instafamous food bernama Chumnan Maunghong yang suka makan berca...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan

Craving Roti Canai Restoran Abc Brickfield

Dah Macam Acik Cleaner Dah Ha Kami Yang Multi Talented