Mak Saya Nak Kahwin Bagaimana Cara Yang Betul Memujuk Orang Tua Anda



Perkahwinan bukan permainan dan boleh dilakukan secara suka-suka atau mengikut ‘trend’. Ia merupakan sebuah ibadah dan melaksanakannya mampu mendekatkan atau menjauhkan diri anda kepada tuhan, bergantung kepada siapa pasangan yang anda pilih.
Disebabkan itu, bukan mudah untuk memilih pasangan yang betul-betul menepati kriteria dan kehendak diri sendiri apatah lagi ibu bapa.
Kadang-kadang dilemanya mampu menimbulkan masalah yang besar kepada sesebuah keluarga sehinggakan ada ibu bapa yang membuat keputusan untuk menetapkan sendiri jodoh anak-anak mereka, bimbang dapat menantu yang kurang elok perangainya.
Apabila anak-anak mengutarakan niat untuk berkahwin, ibu bapa akan merasa was-was dengan kebolehupayaan mereka untuk mengemudi bahtera rumah tangga tersebut dan cenderung untuk menepis niat tersebut dengan alasan anak-anak masih muda dan belum matang untuk perkahwinan.
Antara sebab lain permintaan mereka ditolak juga kerana kurangnya kepercayaan terhadap anak-anak. Mungkin disebabkan oleh perangai anak-anak yang ditonjolkan tidak sesuai untuk menggalas tanggungjawab sebagai suami atau isteri orang.
Ibu bapa juga cenderung untuk meletakkan sendiri garis panduan yang diperlukan terhadap sesebuah perkahwinan tanpa memikirkan perasaan anak-anak sendiri kerana asam garam yang mereka lalui dalam perkahwinan menjadikan segelintir ibu bapa ingin memberikan yang terbaik untuk perkahwinan anak-anak.
Namun, jika anda sudah berjumpa dengan pasangan yang dirasakan sesuai dengan anda dengan telah meminta petunjuk dari tuhan, maka teruskanlah niat anda dengan mengatur strategi yang betul untuk memujuk ibu bapa anda.
Untuk entri kali ini, terdapat beberapa tips yang boleh digunakan berkenaan bagaimana cara yang betul untuk memujuk ibu bapa anda agar menerima calon menantu mereka dan percaya dengan keputusan besar yang anda lakukan dalam hidup.
#1 – Tunjukkan Kematangan
Antara sebab utama mengapa sukar unutk ibu bapa melepaskan anak-anaknya ialah kerana sikap dan perangai yang ditunjukkan tidak berkenan di mata mereka, baik sikap anda mahupun pasangan tersebut.
Oleh itu, mula ubah sedikit demi sedikit sikap anda. Jika anda seorang yang kurang handal dalam melakukan kerja rumah, mula ubah sikap tersebut dengan membantu mereka memasak atau berkebun.
Jika anda seorang yang sukar bangun pagi, mula ubah gaya hidup tersebut dengan bangun di awal pagi. Adalah lebih baik mengajak ibu bapa anda untuk solat bersama waktu Subuh. Ia sedikit sebanyak membuktikan bahawa anda sudah mampu menggalas tanggungjawab sebagai imam bukan sahaja dalam sembahyang namun dalam rumah tangga.
Ibu bapa sudah menjaga anda sedari kecil. Mereka tahu sejauh mana kematangan anda dan tidak akan sewenang-wenangnya melepaskan anda kepada sebuah tanggungjawab yang amat besar.
Disebabkan itu, apabila anda tidak menunjukkan usaha yang jitu dan secara konsisten, maka kepercayaan mereka kepada anda masih kurang. Terus tunjukkan usaha yang berterusan kepada mereka sebagai tanda anda sudah bersedia.
#2 – Tunjukkan Simpanan Yang Ada
Ibu bapa hanya inginkan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Zaman sekarang, semua benda memerlukan wang apatah lagi perkahwinan. Ia memerlukan bajet yang besar.
Jika anda tidak ingin melangsungkan perkahwinan secara besar-besaran sekali pun, namun fikirkan bayaran kepada Tok Kadi atau bahan-bahan masakan yang diperlukan sekurang-kurangnya untuk menjamu keluarga anda dan bakal mertua.
Bayangkan bagaimana ibu bapa akan mengizinkan anda untuk berkahwin jika anda sendiri tidak punya wang yang cukup untuk menampung diri sendiri, bagaimana pula anda akan menampung anak orang lain.
Kumpul wang terlebih dahulu dan tunjukkan sedikit simpanan yang telah anda lakukan bagi membuktikan bahawa anda mampu untuk berdikari menampung rumah tangga anda suatu hari nanti tanpa mengharapkan duit ibu bapa anda.
Tugas mengumpul wang bukan jatuh kepada kaum lelaki sahaja, namun kepada si gadis juga. Tunjukkan usaha yang anda akan membantu pasangan anda tanpa membiarkannya mengumpul wang sendiri.
Sekurang-kurangnya di situ, ibu bapa masing-masing akan melihat bahawa kalian sudah mempunyai titik persamaan untuk saling menyokong antara satu sama lain di setiap kesusahan dan juga kesenangan.
Hari ini, kita melihat banyak kisah kejayaan dan kesungguhan mereka yang melakukan dua ke tiga kerja semata-mata untuk menghalalkan hubungan dan membuktikan kesungguhan itu kepada orang tua.
Mungkin di antara kisah yang ada boleh dijadikan inspirasi buat anda agar mampu mengejar impian tersebut.
#3 – Pujuk Dengan Konsisten
Setelah melakukan istikharah, anda boleh mula berbincang mengenai perkahwinan kepada orang tua anda dengan perbincangan yang matang dan bukan sekadar basa-basi. Kedua ini mempunyai perbezaan yang besar.
Tunjukkan kepada mereka pandangan anda mengenai perkahwinan agar ibu bapa anda faham dan boleh bersikap terbuka mengenainya. Jika mereka membantah sekali pun, jangan cepat memberontak dan terus membuat keputusan untuk berkahwin lari.
Kita hidup di zaman era 21, jadi pemikiran harus matang dan selari dengan zaman ini. Terus mengatur strategi untuk memujuk ibu bapa anda agar perbincangan mengenai perkahwinan itu terjadi secara konsisten, menunjukkan anda serius untuk melangsungkan perkahwinan.
Ustaz Ahar Idrus pernah berkongsi mengenai perkara ini melalui kuliahnya – “Pujuk dulu hari ini, cakap secara perlahan dan lembut. Jika mereka tidak bagi, sabar. Bagi peluang kepada mereka untuk hadam perkara tersebut. Kemudian, cuba pujuk lagi dan lagi, dari masa ke masa agar mereka yakin dengan keputusan anda. Mana tahu, suatu hari nanti mereka akan terbuka hati untuk menerima.”
Oleh itu, jangan berputus asa untuk terus memujuk ibu bapa anda dengan perkataan dan perbuatan yang baik-baik.
#4 – Cuba Fahami Isi Hati Mereka
Jika perkara tersebut berlarutan sehingga boleh menyebabkan hubungan tidak elok, cuba ambil sedikit ruang dan masa untuk memahami isi hati ibu bapa anda.
Kita hanya berfikir mengenai perasaan dan isi hati sendiri untuk berkahwin tanpa mengambil berat mengenai ibu bapa. Di sebalik sikapnya yang menolak perkahwinan tersebut, pasti ada alasan tersendiri.
Tanya dan faham mereka dengan melakukan perbincangan secara baik dan telus. Cuba untuk capai titik persamaan antara mereka agar semuanya boleh berjalan dengan lancar.
Kadang-kadang, kita mungkin terlepas pandang satu perkara yang dianggap kecil iaitu komunikasi sedangkan ia merupakan langkah awal untuk pembentukan persefahaman.
Kesimpulan
Yang paling penting ialah sentiasa berdoa kepada Allah agar dilembutkan hati untuk mereka menerima dan merestui setiap keputusan yang anda bakal lakukan dalam hidup.
Walau banyak usaha yang dilemparkan, namun Allah yang memegang hati hamba-hambaNya. Oleh itu doa dan tawakkal merupakan salah satu kunci utama yang perlu ada dalam setiap usaha yang diletakkan.
وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لَا يَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِ ۚ وَكَفَىٰ بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا
Mafhum: “Dan berserahlah kepada Allah Tuhan Yang Hidup, yang tidak mati; serta bertasbihlah dengan memujiNya; dan cukuplah Ia mengetahui secara mendalam akan dosa-dosa hambaNya.” (Surah Al-Furqan, 25:58)
 
Sumber: tzkrh.com 
The post “Mak, Saya Nak Kahwin” – Bagaimana Cara Yang Betul Memujuk Orang Tua Anda appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/mak-saya-nak-kahwin-bagaimana-cara-yang-betul-memujuk-orang-tua-anda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tutorial Cara Nak Buat Scroll Box Untuk Blog List

Tutorial Cara Nak Buat Scroll Box Untuk Blog List

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 397 hits
Hari ni aku nak kongsi di sini cara nak buat scroll box untuk blog list Aku buat ini kerana sedang nak cari balik apabila nakdi gunakan fungsi scroll box ini di blog aku Aku tau ramai blogger yang dah tahu cara nak buat scroll box ini Senan...
Bila Anak Jatuh Keluar Darah Mama Tentu Panik Bapa Ini Kongsi Cara Nak Pastikan Keadaan Anak Ok Ke Tak

Bila Anak Jatuh Keluar Darah Mama Tentu Panik Bapa Ini Kongsi Cara Nak Pastikan Keadaan Anak Ok Ke Tak

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 297 hits
Memang seriau bila tiba tiba anak jatuh terluka dan seterusnya berdarah Boleh mengundang panic attack lah Tapi benda kalau nak jadi anak yang kita pantau depan mata pun boleh jatuh dan terluka Paling penting mama papa jangan panik dan cuba ...
Tutorial Cara Nak Buang Broken Link Dalam Blogpost

Tutorial Cara Nak Buang Broken Link Dalam Blogpost

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 413 hits
Tutorial Cara Nak Buang Broken Link Dalam Blogpost Assalamualaikum Sekarang duk kecoh dekat facebook rakan rakan blogger update pasal broken link Sebenar broken link dah lama Cik Ash tahu hihihi Tapi masa tu ramai yang tak ambik tahu sangat...
Cara Mudah Nak Semak Nilai Ipu Tempat Anda Guna Smartphone

Cara Mudah Nak Semak Nilai Ipu Tempat Anda Guna Smartphone

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 821 hits
Ramai yang nak tahu mengenai Indeks Pencemaran Udara di kawasan masing masing namun tak tahu cara paling mudah dan pantas untuk melakukannya Sebenarnya memang ada cara mudah untuk menyemak dan mengetahui kadar IPU di kawasan masing masing S...
Tips 4 Cara Penjagaan Powerbank Dengan Betul

Tips 4 Cara Penjagaan Powerbank Dengan Betul

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 895 hits
Sebut sahaja powerbank pasti ramai yang tahu di era teknologi ini kan Ada yang jenis silinder lah petak lah dan macam macam lagi keluaran powerbank yang mambang jumpa di pasaran Namun adakah anda semua tahu Cara Penjagaan Powerbank dengan b...
Macam Mana Rezeki Nak Berkat Kalau Asyik Burukkan Tempat Kerja Ini Cara Berkesan Atasi Sengketa Dengan Majikan

Macam Mana Rezeki Nak Berkat Kalau Asyik Burukkan Tempat Kerja Ini Cara Berkesan Atasi Sengketa Dengan Majikan

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 660 hits
Mungkin ramai di kalangan mahasiswa universiti yang sudah tidak sabar untuk memasuki alam pekerjaan punyai profesion impian miliki wang kenderaan dan rumah Namun ternyata semua realiti tak seindah mimpi banyak perkara yang perlu dihadapi un...
5 Cara Islam Kalau Nak Jaga Wajah Agar Kelihatan Awet Muda Rugi Kalau Tak Cuba

5 Cara Islam Kalau Nak Jaga Wajah Agar Kelihatan Awet Muda Rugi Kalau Tak Cuba

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 388 hits
5 Cara Islam Kalau Nak Jaga Wajah Agar Kelihatan Awet Muda Rugi Kalau Tak Cuba Wajah yang kelihatan awet muda sememangnya menjadi impian ramai orang Kecantikan bukan hanya boleh dipelihara melalui teknologi kecantikan sahaja Melalui amalan ...
Cara Nak Gembirakan Isteri Bila Sedih

Cara Nak Gembirakan Isteri Bila Sedih

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 704 hits
Takyah tunggu dia sedih bang Bagi hari hari lagi baik kui kui
Betul Nak Jadi Kaya

Betul Nak Jadi Kaya

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 218 hits
Ramai yang mengimpikan untuk menjadi kaya Ada yang kerja siang
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Wish List April 2024

Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different