Majoriti Bajau Laut Islam Sebelum Ebit Lew Datang Mufti Sabah




"Kami sebenarnya tidak terkejut bila dengar Ustaz Ebit Lew dan team datang ke Sabah terutamanya ke Semporna dan "mengislamkan sekampung" .. tulis Abu Muhammad Al-Izz dilaman facebook miliknya.
"Kami rasa gembira kerana hasil sumbangan dana dari masyarakat beliau terus dan tetap agihkan kembali kepada masyarakat yang memerlukan. Kredit kepada para penyumbang dana dalam dakwah amal ini.
"Sebelum kedatangan Ust. Ebit Liew dan team, sudah banyak NGO, individu yang datang ke Semporna dalam misi dakwah.
"Sehinggakan didirikan surau, dihantar guru agama sebagai tenaga pengajar untuk masyarakat sana. Semenjak pkp, kerja dakwah tergendala di kawasan tersebut.
"Tentang pengislaman satu kampung tu, sebenarnya majoriti mereka semua memang beragama Islam.
.. Mufti Sabah juga mengatakan mereka sememangnya beragama Islam sebelum kedatangan Ustaz Ebit Lew lagi..
KOTA KINABALU, 2 Feb — Badan agama Islam Sabah memuji tindakan pendakwah terkenal Ebit Lew mengIslamkan masyarakat Bajau Laut secara beramai-ramai, namun menjelaskan etnik itu kebanyakannya sudah pun beragama Islam sebelumnya.
Mufti Sabah Datuk Bungsu Aziz Jaafar berkata Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) mengklasifikasikan etnik Bajau Laut sebagai masyarakat Islam berdasarkan laporan dan kaji selidik.
“Setakat yang saya tahu, Bajau Laut atau masyarakat Pala’u dianggap sebagai orang Islam. Berdasarkan kaji selidik JHEAINS beberapa tahun lalu, mereka diklasifikasikan sebagai Islam,” katanya ketika dihubungi.
Bungsu berkata, beliau sedar tentang kedatangan Ebit Lew ke Sabah kecuali majlis pengIslaman yang dipercayainya perkara yang tidak dirancang.
Namun katanya pengIslaman itu masih sah selagi mereka mengucapkan shahadah dan percaya dengan Allah.
“Masuk Islam itu mudah, seseorang hanya perlu percaya kepada Allah, ikhlas dan yakin tidak ada tuhan selain-Nya, dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, kemudian lafaz shahadah.
“Dari pandangan agama, mereka sudah memeluk Islam,” katanya ketika ditanya tentang prosedur yang diperlukan untuk mengIslamkan masyarakat secara beramai-ramai.
Namun katanya proses pendaftaran agama melibatkan komuniti terbabit mungkin melibatkan hal berbeza memandangkan kebanyakan 157 penduduk Pulau Tatagan di Semporna dipercayai tidak memilki dokumen ekoran hidup mereka yang nomad.
“Biasanya saudara baru perlu datang ke pejabat untuk proses pentadbiran, iaitu dengan mendaftar, ambil foto, dan beberapa prosedur lain.
“Tetapi jika mereka tidak ada dokumen atau tidak ada kerakyatan, prosesnya menjadi lebih rumit,” katanya.
Katanya isu itu pula melibatkan agensi lain seperti Jabatan Imigresen dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) laporan penuh sila baca di Malay Mail
Jadi.. kenapa mereka tidak berterus terang dengan Ustaz Ebit Lew mengatakan mereka sebenarnya memang beragama Islam?..
Bacalah..


Ramai yang mungkin tidak tahu tentang pola kehidupan Bajau Laut (Palaoh) di Semporna ini. 
Orang Sabah terutamanya di Pantai Timur Sabah terutamanya di kawasan Kunak, Semporna, Lahad Datu tahu sangat tentang kehidupan Palaoh ini. 
Sebelum kedatangan Ust. Ebit Liew dan team, sudah banyak NGO, individu yang datang ke Semporna dalam misi dakwah. 
Sehinggakan didirikan surau, dihantar guru agama sebagai tenaga pengajar untuk masyarakat sana. 
Semenjak pkp, kerja dakwah tergendala di kawasan tersebut. Tentang pengislaman satu kampung tu, sebenarnya majoriti mereka semua memang beragama Islam. 
Cumanya mereka masih kurang memperaktikkan hidup beragama. Antara sebabnya mereka ini hidup di atas laut. Tidak suka di darat. 
Mereka jenis mencari rezeki dari sumber laut kemudian jual kpd orang di didarat dan juga ihsan dari para pelancong yang datang ke Semporna. 
Siapa yang pernah pergi melancong di Semporna pasti akan merasa "dikerumuni bot" mereka oleh Palaoh ini untuk diberikan ihsan makanan. 
Kembali pasal pengislaman. Masyarakat palaoh ini jenis suka guna taktik dan kaedah yang sama untuk meraih simpati dari orang ramai supaya diberikan "gula²". 
Kedatangan UEL ni bagi masyarakat Palaoh sama sahaja dengan pendakwah yang lain datang. Kamu bagi mereka "gula²", mereka akan bersyahadah kembali. 
Begitu saja berulang dan berulang. 
Kerajaan bukan tidak membantu mereka dari segi pendidikan, perubatan dan kebajikan, tapi masyarakat Palaoh sendiri yang memilih cara hidup seperti yang kita lihat hari ini. 

Hari ini mereka sudah ramai berkeliaran di jalan raya di bandar besar Sabah mengemis meminta duit di trafic light. 
Dengan cara menggendong anak kecil untuk simpati. Bukan hanya kanak² malah orang dewasa juga terlibat sama. 
 Apapun, kredit kita berikan kepada UEL dan team dan juga badan² NGO, individu atas usaha dakwah yang mereka lakukan di Sabah ini. 
Teruskan buat kerja amal. Allah SWT
, إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوۡمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمۡۗ 
"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri." 
Dipetik dari Facebook Ustaz Abu Muhammad Al-Izz


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2021/02/majoriti-bajau-laut-islam-sebelum-ebit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sabah Mufti Ebit Lew S Mass Conversion Stands But Most Bajau Laut Already Muslims

Sabah Mufti Ebit Lew S Mass Conversion Stands But Most Bajau Laut Already Muslims

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 175 hits
Preacher Ebit Lew is currently on a 10 day humanitarian visit to Sabah s east coast districts of Lahad Datu Tawau Kunak and Semporna Picture via FacebookKOTA KINABALU Feb 2 Sabah s Islamic authorities lauded the mass conversion of a Bajau L...
157 Suku Bajau Laut Di Sabah Peluk Islam Ada Yang Pertikai Tindakan Ebit Lew

157 Suku Bajau Laut Di Sabah Peluk Islam Ada Yang Pertikai Tindakan Ebit Lew

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 227 hits
KUALA LUMPUR Umum mengetahui Ebit Lew kini berada di Sabah untuk ke beberapa lokasi bagi menghulurkan bantuan kepada yang memerlukan Pelbagai bantuan seperti keperluan makanan keperluan gajet untuk Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah dihul...
Ebit Lew Islamkan 157 Orang Suku Bajau Laut Di Sabah

Ebit Lew Islamkan 157 Orang Suku Bajau Laut Di Sabah

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 302 hits
tuncarlos com Gambar FB Ebit LewKUALA LUMPUR Dalam usaha yang tidak mengenal penat dan lelah pendakwah bebas Ebit Lew menangis gembira apabila beliau berjaya membawa satu kampung berjumlah 157 orang dari suku Bajau Laut di Sabah memeluk Isl...
Kerajaan Akan Hantar Ustaz Bimbing Bajau Laut Diislamkan Ebit Lew

Kerajaan Akan Hantar Ustaz Bimbing Bajau Laut Diislamkan Ebit Lew

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 175 hits
Kerajaan akan menghantar ustaz bertauliah dan berkaliber ke Sabah bagi membimbing komuniti Bajau Laut yang baru mengucap dua kalimah syahadah diajarkan aktivis serta pendakwah terkenal Ebit Lew Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Ah...
Mahu Ke Sabah Ebit Lew Terharu Ceo Mas Airlines Tunggu Dari Subuh Di Airport

Mahu Ke Sabah Ebit Lew Terharu Ceo Mas Airlines Tunggu Dari Subuh Di Airport

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 265 hits
Umum sedia maklum bahawa pendakwah terkenal Ustaz Ebit Lew sememangnya sangat giat memberikan bantuan kepada masyarakat tanpa mengira kaum dan agama di seluruh Malaysia Baru baru ini beliau telah menghantar 1 000 set makanan 100 kerusi roda...
Baiknya Hati Ebit Lew Kali Ini Ke Sabah Bawa 1000 Set Makanan 100 Kerusi Rodan Dan 200 Biji Tab Kepada Yang Memerlukan

Baiknya Hati Ebit Lew Kali Ini Ke Sabah Bawa 1000 Set Makanan 100 Kerusi Rodan Dan 200 Biji Tab Kepada Yang Memerlukan

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 380 hits
Kali ini Ebit Lew tampil melakukan misi bantuan ke Sabah dengan membawa 1000 set makanan 100 kerusi roda 75 ribu penutup mulut dan hidung serta 200 biji Samsung Tab bagi kegunaan para pelajar dan mereka yang benar benar memerlukan Doakan ye...
Penganut Kristian Terharu Kebajikan Pendakwah Islam Ebit Lew

Penganut Kristian Terharu Kebajikan Pendakwah Islam Ebit Lew

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 169 hits
KEIKHLASAN pendakwah Islam Ebit Lew masuk ke dalam gereja di Sabah dan menghulurkan bantuan mengundang rasa hormat dan rasa terharu dalam kalangan penganut Kristian Menurut mereka sikap yang ditunjukkan oleh ahli perniagaan itu ketika mengh...
Ebit Lew Dihalang Untuk Kembang Islam

Ebit Lew Dihalang Untuk Kembang Islam

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 252 hits
NI ORANG BESAR SABAH SIAPA NAK JAWAB NI Tahniah islam Sabah takbir takbir takbir APA SUDAH JADI KATA MALAYSIA NEGARA ISLAM SEMPORNA MENENTANG BERKEMBANGNYA ISLAM Sayu hati saya apabila saya tidak dibenarkan ke Pulau andainya pergi juga saya...
Terkini Ebit Lew Akan Dipenjara 3 Tahun Jika Teruskan Bantuan Di Sabah

Terkini Ebit Lew Akan Dipenjara 3 Tahun Jika Teruskan Bantuan Di Sabah

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 346 hits
Pendakwah terkenal ustaz ebit Lew harini memberitahu dia akan dipenjaran selama 3 tahun jika meneruskan misi bantuan di Pulau Semporna Ini tulisan beliau di FB Sayu hati Saya minta maaf pada penduduk di Pulau Pulau di Semporna yang saya Isl...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance