Majlis Setiausaha Politik Mahu Radzi Jidin Digantung Tugas




Majlis Setiausaha-Setiausaha Politik Kerajaan Madani yang bermesyuarat hari ini sebulat suara mendesak Ahli Parlimen Putrajaya, Dr Radzi Jidin yang mengganggu selama 20 minit sidang Dewan Rakyat semalam digantung tugas.
Pengerusi Majlis Setiausaha-Setiausaha Politik Kerajaan Madani, Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, Radzi mesti dihukum kerana keengganan beliau mematuhi arahan dikeluarkan oleh Yang di-Pertua Dewan Rakyat sewaktu sesi penggulungan Kajian Separuh Penggal RMK-12.
“Yang di-Pertua Dewan Rakyat Tan Sri Datuk Johari Abdul telah pun mengikut segala prosedur yang diperuntukkan di dalam Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat apabila Peraturan Mesyuarat 36(6) dibangkitkan berkaitan seorang ahli dewan tidak boleh membuat sangkaan jahat kepada ahli dewan yang lain.
“Beliau telah meminta YAB Perdana Menteri menjelaskan apa yang dimaksudkan dengan “Pentadbiran Putrajaya” dan dimaklumkan ianya merujuk kepada pentadbiran kerajaan terdahulu. Jelas, YB Putrajaya telah tersalah sangka kononnya “Putrajaya” yang dimaksudkan adalah diri beliau.
“YDP Dewan Rakyat seterusnya telah membuat keputusan menerima penjelasan YAB PM berdasarkan Peraturan 99 iaitu Petua-petua Tuan Yang di-Pertua.
“Sekiranya masih tidak berpuas hati YB Putrajaya boleh membuat usul namun arahan Speaker Dewan Rakyat telah tidak dihiraukan oleh beliau yang telah dikuasai emosi melampau hingga hilang sopan, hancur tatasusila dan mengganggu sesi penggulungan sehingga 20 minit lamanya,” kata Shamsul dalam kenyataan petang tadi.
Tegas mantan Ahli Prlimen Hang Tuah Jaya itu, tindakan ke atas Radzi sewajarnya diambil dan ianya akan menjadi pengajaran kepada Ahli ahli parlimen lain selepas ini untuk tidak mengganggu sidang yang amat penting bagi membahaskan isu isu rakyat dan negara.
“Mesyuarat Majlis Setiausaha-Setiausaha Politik Kerajaan Madani dengan ini telah membuat ketetapan untuk meminta Menteri Undang-Undang dan Reformasi Institusi, YB Datuk Seri Azalina Othman Said, memulakan segala usaha yang perlu bagi menggantung tugas Dr Radzi Jidin sebagai pengajaran kepada semua Ahli Parlimen.
“Adalah amat menjengkelkan apabila seorang bekas Menteri Kanan gagal menghayati prinsip Rukun Negara, Kesopanan dan Kesusilaan. Tindakan biadap Dr Radzi Jidin yang ditunjukkan kepada seluruh negara tidak wajar dibiar begitu sahaja,” kata Shamsul lagi.
Semalam, akibat tindakan Radzi yang mahu ‘menjaga maruahnya’ sidang Dewan Rakyat huru hara dan berakhir dengan anggota dewan daripada kalangan pembangkang bertindak meninggalkan dewan beramai ramai.
Gangguan ke atas sidang Dewan Rakyat semakin menjadi jadi akibat sikap ekstrem wakil rakyat Pas dan Bersatu mempolitikkan setiap perkara serta kurang menghormati peraturan dewan sejak permulaan sesi persidangan Dewan Rakyat kali ke 15.
The post Majlis Setiausaha Politik mahu Radzi Jidin digantung tugas first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/36720?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=majlis-setiausaha-politik-mahu-radzi-jidin-digantung-tugas

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gantung Tugas Mp Putrajaya Tindakan Biadab Radzi Jidin Tidak Wajar Dibiar

Gantung Tugas Mp Putrajaya Tindakan Biadab Radzi Jidin Tidak Wajar Dibiar

papar berkaitan - pada 21/9/2023 - jumlah : 239 hits
HarapanDaily comMenteri Undang Undang dan Reformasi Institusi Datuk Seri Azalina Othman Said digesa memulakan segala usaha yang perlu bagi menggantung tugas Ahli Parlimen Putrajaya Datuk Dr Mohd Radzi Jidin Pengerusi Majlis Setiausaha Setia...
Sprm Akan Panggil Radzi Jidin

Sprm Akan Panggil Radzi Jidin

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 95 hits
HarapanDaily comSuruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia akan memanggil Datuk Dr Radzi Jidin bagi membantu siasatan berhubung projek membabitkan percetakan buku J Qaf untuk prasekolah bernilai kira kira RM80 juta Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sr...
Setiausaha Politik Bekas Menteri Kanan Ditahan Disyaki Minta Rasuah Projek Cetak Buku Rm80 Juta

Setiausaha Politik Bekas Menteri Kanan Ditahan Disyaki Minta Rasuah Projek Cetak Buku Rm80 Juta

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 157 hits
Raja Noraina Raja Rahimrnoraina hmetro com myBEKAS setiausaha politik kepada bekas menteri kanan dan pemilik syarikat ditahan SPRM selepas disyaki terbabit rasuah bagi meluluskan projek bernilai RM80 juta FOTO Ihsan SPRMKuala Lumpur Bekas s...
Qazaf Jawi Akan Siasat Radzi Jidin Terima Empat Laporan

Qazaf Jawi Akan Siasat Radzi Jidin Terima Empat Laporan

papar berkaitan - pada 27/9/2023 - jumlah : 195 hits
HarapanDaily comJabatan Agama Wilayah Persekutuan akan menyiasat Ahli Parlimen Putrajaya Datuk Radzi Jidin kerana melakukan kesalahan qazaf terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim Perkara ini disahkan oleh Menteri di Jabatan Perda...
Radzi Jidin Tidak Perlu Gelabah Ikut Sahaja Teladan Najib Dan Zahid

Radzi Jidin Tidak Perlu Gelabah Ikut Sahaja Teladan Najib Dan Zahid

papar berkaitan - pada 27/9/2023 - jumlah : 234 hits
Oleh Adam MalikNampak gaya Ahli Parlimen Putrajaya Radzi Jidin begitu gelabah dan kalam kabut dengan isu yang terkait dengan dirinya Pada sesi Parlimen ketika berdebat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim di sidang Parlimen juga ...
Semua Setpol Menteri Akan Hantar Surat Gesa Radzi Digantung

Semua Setpol Menteri Akan Hantar Surat Gesa Radzi Digantung

papar berkaitan - pada 29/9/2023 - jumlah : 161 hits
Ho Kit YenKUALA LUMPUR Setiausaha politik semua menteri akan menghantar surat kepada menteri yang menyelia urusan Parlimen menggesa Ahli Parlimen Putrajaya Radzi Jidin digantung daripada Dewan Rakyat atas kelakuan biadab Setiausaha Politik ...
Selepas 20 Tahun Jepun Perkenal Wang Kertas Baharu

Feilina Feisol Mother Friend And Great Advocate Of Autism Rights

Muhyiddin Terlebih Perasan Di Sungai Bakap

With China Producing Many Cars Should We Be Happy

Israel Telah Kalah Tapi Ini Bukan Kata Pas

Najib Tun Razak Game Over

Apa Jadi Kalau Rakyat Jumpa Lubuk Emas Belakang Rumah Hak Milik Siapa Sebenarnya

Kenapa Melayu Makin Hilang Di Dunia



Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria


Senyuman Kecaman Air Mata Ruhainies Aliff

13 Ways To Correct Your Husband Without Hurting His Ego

Marisa Yong Tau Fu Sup Tak Pernah Tak Sedap

Pencen Diselaraskan Selari Semakan Gaji Penjawat Awam Malaysia

Sal Priadi Gala Bunga Matahari Chord

Lirik Jiwa Tersakiti Fatin Husna