Majlis Presiden Ph Tentu Jawatan Pm Kata Dr Mahathir


Bernama
-October 28, 2019 7:58 AM

Dr Mahathir Mohamad berkata, beliau tidak dapat meletakkan tempoh yang tetap untuk berlakunya peralihan kepimpinan negara. (Gambar Bernama)
ASHGABAT: Dr Mahathir Mohamad menegaskan hanya Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) yang akan menentukan kedudukannya sebagai perdana menteri.

Mahathir berkata, cadangan ahli Parlimen pembangkang supaya beliau kekal sebagai perdana menteri sehingga pilihan raya umum (PRU) akan datang adalah pandangan mereka sahaja.

“Itu pendapat dia orang, yang akan menentukan (saya sebagai perdana menteri) ialah Majlis Presiden PH. Kita yang akan putuskan.

“Kalau dulu dia (pembangkang) cadang saya jadi perdana menteri sebelum adakan pilihan raya umum (ke-14), dia ada hak nak suruh saya duduk lama atau bila sampai masanya,” kata Mahathir pada sidang media bersama wartawan Malaysia pada Ahad, sebelum mengakhiri lawatan rasmi dua hari ke Turkmenistan.

Khamis lepas, enam ahli Parlimen Umno pada satu sidang media di lobi Parlimen, tampil memberi sokongan agar Mahathir meneruskan mandat sebagai perdana menteri sehingga PRU akan datang.

Enam individu berkenaan adalah Mohd Shahar Abdullah (Paya Besar), Adham Baba (Tenggara), Mastura Mohd Yazid (Kuala Kangsar), Abdul Rahman Mohamad (Lipis), Ismail Abdul Muttalib (Maran) dan Ahmad Nazlan Idris (Jerantut).

Sementara itu, sewaktu sesi perbahasan pada persidangan Dewan Rakyat pada hari sama, Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan turut memberi jaminan kesemua ahli Parlimen parti itu seramai 16 orang turut memberi sokongan kepada Mahathir.

Dalam pada itu, Mahathir yang berada di sini untuk lawatan rasmi dua hari bermula Ahad, mengulangi bahawa beliau tidak dapat meletakkan tempoh yang tetap untuk berlakunya peralihan kepimpinan negara.

“Saya janji tidak akan duduk lama, cuma saya berpendapat bahawa berasaskan pengalaman saya dulu saya boleh cuba betulkan segala kesalahan yang dilakukan oleh (bekas perdana menteri) Najib (Razak).

“Apabila saya berpuas hati, saya tidak akan teruskan (jadi perdana menteri) tetapi saya tidak dapat memberi masa tertentu kerana masalah negara ini (Malaysia) amat besar dan tidak mudah untuk kita selesaikan. Hutang kita banyak dan jentera kerajaan telah dirosakkan oleh Najib.

“Itu perlu dibetulkan lagi dan macam-macam masalah yang ditinggalkan oleh Datuk Najib. Sedikit sebanyak saya mempunyai pengalaman dalam menyelesaikan perkara ini,” katanya.

Mengikut perjanjian PH sebelum PRU14, Mahathir akan dilantik sebagai perdana menteri dan kemudiannya menyerahkan teraju kepimpinan negara kepada Presiden PKR, Anwar Ibrahim. Namun tiada tempoh masa khusus dinyatakan.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/10/majlis-presiden-ph-tentu-jawatan-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hairan Mahathir Tidak Tahu Kandungan Komik Hadiah Kepada Presiden China Kata Wee

Hairan Mahathir Tidak Tahu Kandungan Komik Hadiah Kepada Presiden China Kata Wee

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 312 hits
Presiden MCA dan ahli Parlimen Ayer Hitam Wee Ka Siong berkata protokol dan prosedur operasi standard menghendaki Wisma Putra membuat semakan tentang isi kandungan komik terbabit KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Ayer Hitam Wee Ka Siong hairan den...
Tun Mahathir Setuju Peralihan Kuasa Dibincang Dalam Majlis Presiden

Tun Mahathir Setuju Peralihan Kuasa Dibincang Dalam Majlis Presiden

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 257 hits
Pengerusi Pakatan Harapan Tun Mahathir Mohamad bersetuju untuk membincangkan isu peralihan jawatan perdana menteri antara beliau dan Presiden PKR Anwar Ibrahim dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Presiden PH Kalau nak bincang boleh bincang ...
Mahathir Harimau Kertas Ronnie Jangan Melampau Kata Pemimpin Pusat Ppbm

Mahathir Harimau Kertas Ronnie Jangan Melampau Kata Pemimpin Pusat Ppbm

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 354 hits
Ronnie jangan melampau kata pemimpin pusat PPBM Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP Ronnie Liu diingatkan tidak bertindak melampaui batas dengan membuat kenyataan boleh menjejaskan hubungan dan kerjasama di antara komponen Pakatan Harapan...
Kaitkan Pas Dengan Ltte Usaha Jahat Kata Timbalan Presiden

Kaitkan Pas Dengan Ltte Usaha Jahat Kata Timbalan Presiden

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 249 hits
PAS mengucapkan terima kasih kepada semua termasuk pihak polis dalam usaha memerangi LTTE KUALA LUMPUR PAS berkata usaha pihak tertentu mengaitkan parti itu dengan Harimau Pembebasan Tamil Eelam disifatkan sebagai usaha jahat terhadap merek...
Peralihan Jawatan Pm Bukan Perkara Mendesak Kata Anwar

Peralihan Jawatan Pm Bukan Perkara Mendesak Kata Anwar

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 245 hits
PENAMPANG Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata peralihan jawatan Perdana Menteri bukanlah satu perkara mendesak sebaliknya semua kepimpinan dalam Pakatan Harapan harus memberi perhatian penuh kepada soal pembangun...
Biar Dr Mahathir Kekal Pm Sehingga Tamat Penggal Kata Azmin

Biar Dr Mahathir Kekal Pm Sehingga Tamat Penggal Kata Azmin

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 332 hits
Biar Dr Mahathir kekal PM kata Azmin Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali hari ini mengambil pendirian untuk menyokong Dr Mahathir Mohamad sebagai sebagai perdana menteri sehingga tempoh mandat pilihan raya umum ke 14 berakhir Keputusann...
Rakyat Perlu Bijak Memilih Hanya Calon Parti Kerajaan Mampu Tunai Janji Kata Dr Mahathir

Rakyat Perlu Bijak Memilih Hanya Calon Parti Kerajaan Mampu Tunai Janji Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 469 hits
PONTIAN Pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad mahu rakyat di Tanjung Piai lebih bijak memilih dan tidak mudah percaya dengan janji janji yang ditaburkan pembangkang pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai kali ini Menurut ...
Jawatan Kosong Majlis Daerah Kota Tinggi

Jawatan Kosong Majlis Daerah Kota Tinggi

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 394 hits
Jawatan Kosong Majlis Daerah Kota Tinggi Portal kerja kosong kerajaan ingin berkongsi maklumat peluang pekerjaan di Majlis Daerah Kota Tinggi yang kini dibuka untuk Warganegara Malaysia dan kepada mereka yang berminat serta berkelayakan dip...
Tarikh Mahathir Letak Jawatan Pm Anwar Bohong Semasa Temuramah Bbc

Tarikh Mahathir Letak Jawatan Pm Anwar Bohong Semasa Temuramah Bbc

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 397 hits
Ini jawapan Anwar Ibrahim apabila ditekan berulang kali oleh Lyse Doucet wartawan BBC tentang tempoh peralihan kuasa PM Anwar setuju ada perjanjian yang ditandatangani oleh parti parti dalam PH Lihat video Beliau juga setuju perjanjian itu ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran