Main Kepal Kepal Menu Simple Tapi Berkhasiat Ibu Ni Kongsikan Resipi Chicken Rice Ball


Banyak cara untuk menarik perhatian anak-anak kecil untuk makan. Salah satunya adalah menyediakan nasi dalam bentuk bebola yang dikepal kemas dengan salutan telur. Menariknya bukan hanya kepalan nasi biasa bahkan disalut dengan telur dan oat yang tinggi khasiat ditambah pula dengan campuran lobak merah yang menyihatkan.
Resipi ringkas tetapi berkhasiat yang dikongsikan oleh Puan Noriza Rahman ini boleh dijadikan menu sarapan buat anak-anak. Jom cuba!
Petang semalam sempat goreng bagi anak-anak makan. Yang paling selera si Humaira lah. Dia ni bab makan agak cerewet juga, tak mau pedas. Yang jenis nuget chicken ball ni dia layan. Tu yang meqza buat ni.
Meqza check peti ais ada ayam, ada carrot. So, apa lagi teruih buat lahhh. Serbuk roti takda, meqza salut saja dengan rolled oat. Dari tak makan berbulan-bulan bagus juga bagi depa ni merasa. Kan jimat! Ok, moh kita tengok resipi mudah ni.
Bahan-bahan:
½ pot beras (ini meqza guna tin sardin)
3 ketul ayam (bahagian dada)
2 biji carrot
Meqza masak ½ pot beras. Kiranya masak bagi nasi tu lembik. Senang nak kepai buat bulat-bulat. Ayam dalam 3 ketoi isi. Ambik bahagian dada lah part ni. Meqza potong kecik-kecik.
Takde tumis-tumis atau goreng-goreng bagai okeh. Ayam mentah bodo gitu ja. Sebab, satgi nak goreng juga. Carrot meqza parut halus dalam 2 biji.
Bila dah sedia semuanya, kita gaul saja dalam satu bekas. Jangan lupa letak garam sikit, bagi ada rasa orang kata (tapi anak dua tahun ke bawah jangan letak garam). Then, buat kepal bulat-bulat macam fish@chicken ball tu. Kemain pakai plastik, tak mau tangan belemoih satgi cepat basi nasi tu. Depa kata lah.
Telor ni saiz C, dalam 3 biji gitu. Doh yang dah siap kepal, celup letak dalam ni. Salut bagi elok na. Satgi bila goreng dia tak pecah.
Lepas tu, masuk dalam serbuk oat pulak. Kalau tak mau blend oat tu kena cari serbuk roti. Golek golek doh tu sampai tertutup habis. Then letak dalam bekas lain.
Dah siap. Tadaaaa! Banyak juga bila kira. Ni Meqza buat banyak sebab nak frozen. Bila bila boleh goreng. Sat saja habis sekali makan.
Haaaa, tengok Humaira makan. Walaupun rasa plain, dia tetap makan sampai tinggal separuh. Sedap katanya. Kanak-kanak tak pandai menipu kan?
Kongsi Tip Masak
Kalau orang dewasa nak makan, boleh tambah spices dan daun bawang bagi wangi dan beraroma. Nak lagi umphhh letak la cheese. Perghhh! Bila makan tu cheese meleleh-leleh keluaq.
Kalau nak kata sedap macam juai di supermarket nu, idok lah. Tapi sangat sihat untuk anak-anak. Sebab takda tambahan gula atau perisa lain.
Memasak gaya meqza yang ada 2 anak kecik menyusu ni perlukan ketangkasan, kerajinan dan timing yang tepat. Kalau anak ni teriak ka apa, kena layan depa dulu. Habih layan depa sambung pulak. Ohhh terasa macam #supermommy. Power kan!
Sesambil masak tu Ustaz Abdullah Khairi pesan baca ayat 4 surah Yusuf, hembus lah kat makanan hat kita sediakan ni. Doalah moga anak-anak sayang kita lebey dan suami pulak puji inilah masakan paling sedap di abad ini.
Chill.
The post Main Kepal-Kepal, Menu Simple Tapi Berkhasiat, Ibu Ni Kongsikan Resipi Chicken Rice Ball! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/main-kepal-kepal-menu-simple-tapi-berkhasiat-ibu-ni-kongsikan-resipi-chicken-rice-ball/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menu Antibiotik Untuk Anak Tak Sihat Ibu Ni Kongsikan 6 Resipi Ringkas

Menu Antibiotik Untuk Anak Tak Sihat Ibu Ni Kongsikan 6 Resipi Ringkas

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 512 hits
Musim panas yang melanda negara kini membuatkan anak anak mudah berdepan dengan masalah demam batuk berpanjangan dan tidak kurang juga selsema Penyediaan makanan yang tepat dan sesuai adakalanya membantu meredakan sakit anak Adakalanya maka...
Ee Ji Ban Halal Chicken Rice Ball

Ee Ji Ban Halal Chicken Rice Ball

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 417 hits
Are you in Melaka If yes have you tried chicken rice at Ee Ji Ban If no then you should Head over to Ee Ji Ban located on Jalan Melaka Raya 3 which is a famous Halal shop selling chicken rice ball I would also recommend to order the sambal ...
Badan Cepat Penat Lesu Je Ibu Ini Kongsi Resipi Jamu Pulih Tenaga Yang Super Simple

Badan Cepat Penat Lesu Je Ibu Ini Kongsi Resipi Jamu Pulih Tenaga Yang Super Simple

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 284 hits
Sebagai seorang ibu sudah pastinya badan selalu letih dan sakit sakit Tuntutan bekerja dan kemudian menguruskan hal rumah tangga sememangnya memenatkan Sebab itulah para ibu perlu ada suplemen yang dapat membantu mengekalkan kecergasan anda...
Nak Anak Jadi Macam Apa Kita Mahu Bukan Sekadar Beri Arahan Tapi Ibu Ayah Tunjuklah Contoh Yang Baik

Nak Anak Jadi Macam Apa Kita Mahu Bukan Sekadar Beri Arahan Tapi Ibu Ayah Tunjuklah Contoh Yang Baik

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 341 hits
Dalam mendidik anak anak memang ada cabarannya Dan yang pasti setiap ibu bapa mahukan yang terbaik untuk setiap anak Oleh yang demikian kita sering beritahu anak anak untuk menjadi orang yang Berjaya orang yang pandai orang yang baik dan se...
Sering Kali Anak Sulung Selalu Kena Marah Tapi Sebenarnya Paling Istimewa Di Hati Ibu Ayah

Sering Kali Anak Sulung Selalu Kena Marah Tapi Sebenarnya Paling Istimewa Di Hati Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 262 hits
Anak sulung adalah insan pertama yang ada dalam rahim ibu menjadikan dia cukup istimewa berbanding anak anak lain Betulkah kenyataan tersebut Menurut Dato Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah anak pertama atau sulung mempunyai karektor yang tenang ...
Ikea Has Tom Yam Chicken Puffs Strawberry Cheesecake Ice Cream Other Menu Additions

Ikea Has Tom Yam Chicken Puffs Strawberry Cheesecake Ice Cream Other Menu Additions

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 443 hits
I ll take one of everything please small Cover image via Instagram lbsmich Instagram natalietjn small A trip to IKEA is never truly complete unless you ve left with a happy tummy And its menu just got a whole lot better with its all new Tom...
Semuanya Sedap Sedap Belaka Pilih Bahan Banyakkan Susu Resipi Pantang Ibu Ni Awesome

Semuanya Sedap Sedap Belaka Pilih Bahan Banyakkan Susu Resipi Pantang Ibu Ni Awesome

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 266 hits
Berpantang sendirian tanpa ibu atau ibu mertua tidaklah menjadikan kita berlapar perut Menyediakan sendiri menu ringkas tetapi berkhasiat dan segar sudah cukup membuatkan ibu lebih bertenaga malah kenyang sepanjang tempoh berpantang Resipi ...
Fluffy Carrot Pancake Versi Bayi Gebu Lembutnya Lain Macam Ibu Ni Kongsi Resipi

Fluffy Carrot Pancake Versi Bayi Gebu Lembutnya Lain Macam Ibu Ni Kongsi Resipi

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 204 hits
Pancake atau lempeng antara menu yang cukup mudah disediakan pada anak anak kita Semakin lembut strukturnya semakin senang anak menjamahnya Lagi lagi rasanya yang enak berlemak dan manis semulajadi Fluffy Carrot Pancake Versi Bayi yang diha...
Taufik Ibu Mega Tidak Menolak Tapi Mempertanyakan Formula E

Taufik Ibu Mega Tidak Menolak Tapi Mempertanyakan Formula E

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 224 hits
Wakil Ketua DPRD DKI Jakarta Muhammad Taufik meminta pihak penyelenggara Formula E menjawab pertanyaan dari Ketua Umum PDIP Megawati Soekarnoputri
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau