Mahu Perjalanan Bercuti Smooth Ikuti Panduan Ini Sebelum Naik Pengangkutan Awam Di Korea


Pengangkutan awam bukanlah perkara pertama yang terlintas di kepala seseorang apabila sedang membuat persiapan untuk melancong. Tahukah korang menggunakan pengangkutan awam boleh menjimatkan masa dan wang?

ARTIKEL BERKAITAN Ingin Bercuti Dengan 'Smooth' Di Korea? Jom Baca Tips Berguna Sebelum Berseronok Di Sana! Lebih kurang di Kuala Lumpur, jika pergi ke Seoul korang disarankan menaiki pengangkutan awam untuk pergi ke tempat-tempat yang ingin dilawati.
Subway
Terdiri daripada 22 laluan secara keseluruhan, Seoul mempunyai salah satu rangkaian yang paling luas lagi sistem kereta api bandar yang mudah di dunia. Beroperasi dari seawal 4 pagi hingga selewat 1 malam, ia merupakan salah satu cara paling berkesan untuk mengembara di sekitar bandar dan membawa ke tempat yang mahu dikunjungi dengan cepat. Tambang juga agak murah bermula pada tambang asas 1,350 won (RM 4.68) dengan diskaun 100 won (RM 0.35) untuk pengguna T-money!
T-money
T-money dianggap seperti Touch N’ Go, ia digunakan khas untuk pengangkutan awam. Korang boleh dapatkan kad T-money di lapangan terbang di Korea atau mana-mana kedai serbaneka di sana. Bagi memudahkan korang, ikuti langkah di bawah untuk tambah nilai kad tersebut:
Mesin tambah nilai
Gunakan mesin penjual tiket yang terletak di dalam semua stesen kereta api bawah tanah dan stesen kereta api. Korang jangan risau kerana mesin ini ada menyediakan kemudahan pilihan bahasa Inggeris.
Klik butang ketiga dengan logo T-money di hujung kanan dan sentuh butang reloading the transit car Letakkan kad  pada pad pemuatan dan kemudian pilih jumlah wang yang ingin tambahkan. Masukkan syiling atau wang tunai dan tunggu sebentar sementara kad T-money anda selesai memuatkan semula. Sahkan baki kad T-money. Tambah Nilai: Korang boleh tambah nilai kad dalam lingkungan KRW 1,000 (RM 3.47) hingga KRW 90,000 (RM 312.26).
Bas Sistem bas awam di Seoul dibangunkan dengan baik, menghubungkan setiap sudut Seoul dengan ratusan laluan di seluruh bandar seperti kereta api bawah tanah.Selain itu, korang tidak akan menghadapi masalah untuk mengesan bas yang perlu dinaiki kerana ia mudah dilihat dan dibezakan dengan warna.

Setiap satu daripadanya adalah berkod warna mengikut kawasan yang mereka lalui. Secara amnya, bas dikategorikan mengikut sama ada bas Umum, Rapid dan Tempatan:
Bas biru (Mainline) – menghubungkan kawasan pinggir bandar ke pusat bandar Seoul, berjalan di sepanjang laluan jarak jauh dengan kelajuan lebih pantas
Bas hijau (Cawangan) – menghubungkan stesen kereta api bawah tanah utama dan terminal bas di luar pusat bandar Seoul, berjalan di sepanjang laluan jarak dekat pada kelajuan yang lebih perlahan.
Bas kuning (Edaran) – beroperasi di pusat bandar Seoul, berhenti di stesen kereta api bawah tanah, tarikan pelancong serta daerah membeli-belah dan perniagaan.
Bas Merah (Rapid) – beroperasi di laluan ekspres, terutamanya untuk penumpang yang berulang-alik antara kawasan metropolitan dan pusat bandar Seoul.
Bas Maeul (Tempatan) – ialah bas berasaskan komuniti kecil yang berjalan di sepanjang laluan yang agak pendek, terutamanya di sekitar kawasan perumahan.
Jom ‘Like’ dan ‘Follow’ Facebook, Twitter, Instagram dan Telegram KimchiDaily untuk mendapatkan berita Korea paling latest yang sensasi.
The post Mahu Perjalanan Bercuti ‘Smooth’? Ikuti Panduan Ini Sebelum Naik Pengangkutan Awam Di Korea first appeared on KimchiDaily.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kimchidaily.my/mahu-perjalanan-bercuti-smooth-ikuti-panduan-ini-sebelum-naik-pengangkutan-awam-di-korea/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=mahu-perjalanan-bercuti-smooth-ikuti

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perlu Ambil Tahu Jom Pelajari Bahasa Sapaan Mudah Korea Boleh Guna Ketika Bercuti

Perlu Ambil Tahu Jom Pelajari Bahasa Sapaan Mudah Korea Boleh Guna Ketika Bercuti

papar berkaitan - pada 16/8/2023 - jumlah : 180 hits
Melawat negara baharu dan tidak tahu bahasa basic tempatan di sana BACA Jika merasa terlalu sukar untuk menggunakan aplikasi di telefon korang boleh cuba mempelajari beberapa ucapan Korea yang paling biasa dan ringkas Hello Sebagai pelancon...
Cuepacs Yakin Kerajaan Tunai Janji Naik Gaji Penjawat Awam

Cuepacs Yakin Kerajaan Tunai Janji Naik Gaji Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 17/8/2023 - jumlah : 142 hits
KUALA TERENGGANU Kongres Kesatuan Pekerja Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam yakin kerajaan akan menunaikan janji untuk menaikkan gaji penjawat awam biarpun keputusan pilihan raya negeri di beberapa negeri menyaksikan kekalahan teruk gabungan ...
Pengangkutan Awam Di Bangkok

Pengangkutan Awam Di Bangkok

papar berkaitan - pada 24/8/2023 - jumlah : 368 hits
Sewaktu kembara selama 5 hari 4 malam di Bangkok pada bulan Jun Julai lalu saya dan Encik Suami bergerak ke sana sini dengan menaiki beberapa jenis pengangkutan awam Dalam entri ini saya cuba senaraikan semua jenis pengangkutan awam yang ad...
Jpa Arah Semua Penjawat Awam Diwajibkan Baju Batik Setiap Hari Khamis

Jpa Arah Semua Penjawat Awam Diwajibkan Baju Batik Setiap Hari Khamis

papar berkaitan - pada 24/8/2023 - jumlah : 210 hits
JPA Arah Semua Penjawat Awam Diwajibkan Baju Batik Setiap Hari Khamis Bermula 21 Ogos 2023 semua pegawai awam diwajibkan memakai pakaian batik Malaysia setiap hari Khamis seperti yang diumumkan melalui Surat Edaran JPA 100 1 4 1 Penggunaan ...
Saya Naik Heli K Jaan Hang Sakit Hati Pasal Apa Pmx

Saya Naik Heli K Jaan Hang Sakit Hati Pasal Apa Pmx

papar berkaitan - pada 5/8/2023 - jumlah : 134 hits
Raveena NagotraPerdana Menteri Anwar Ibrahim sempat menyindir lawan politiknya apabila dia hadir ke Jeneri kubu kuat menteri besar sementara Kedah Muhammad Sanusi Md Nor hari ini Saya naik heli ke Jeneri mereka marah kenapa naik heli Sekara...
Subsidi Harga Padi Naik Kepada Rm500 Selepas 25 Tahun

Subsidi Harga Padi Naik Kepada Rm500 Selepas 25 Tahun

papar berkaitan - pada 9/8/2023 - jumlah : 239 hits
Subsidi harga padi bagi pesawah akan dinaikkan mulai esok di seluruh negara Hal itu diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa berucap pada Majlis Sentuhan Agro Madani Negeri Perak di Parit Buntar pagi tadi Kadar Skim Su...
Naik Heli Pun Nak Cemburu Ka

Naik Heli Pun Nak Cemburu Ka

papar berkaitan - pada 7/8/2023 - jumlah : 107 hits
Saya naik heli ke Jeneri mereka marah kenapa naik heli Sekarang ini heli kerajaan yang hang nak sakit hati kenapa Kerajaan punya bukan aku punya Hang tak boleh pakai Perdana Menteri boleh pakai katanya ketika berucap pada majlis Segalanya F...
Pengambilan Besar Besaran Pekerja Di Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Spa9 Ambilan Ogos 2023

Pengambilan Besar Besaran Pekerja Di Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Spa9 Ambilan Ogos 2023

papar berkaitan - pada 23/8/2023 - jumlah : 170 hits
Pengambilan Besar Besaran Pekerja Di Suruhanjaya Perkhidmatan Awam SPA9 Ambilan Ogos 2023 Bagi mereka yang sedang mencari peluang pekerjaan kami gembira untuk mengumumkan bahwa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam sedang menjemput warganegara Mala...
10 Vacuum Cordless Terbaik Untuk Bersihkan Rumah 2024

Drama Terjerat Kisah Cinta Terlarang Hingga Terjerat Dan Menjerat Hidup Hakiki

Jangan Bersangka Sudah Beriman

For Winning Games Slot Gacor123 Apply Strategies

Plan Nak Pergi Holiday

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Pakar Tak Semestinya Tinggi Kelulusan Akademik



6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies


Panduan Praktis Mengetahui Umur Burung Cendet

Aidil Adha

Leadership 5 0 Navigating The Future Of Leadership In A Rapidly Changing World

Confidence Starts Here Invest In Yourself At Your Orlando Med Spa

Isu Projek Rm1 2 Bilion Pegawai Felcra Ditangkap

Rafizi Govt Studying The Need For Ron95 Subsidy Rationalisation