Mahkamah Tinggi Bukan Luar Biasa Rosmah Mansor Terima Hadiah Mahal Dan Berjenama


 

KUALA LUMPUR - Peguam mewakili Datin Seri Rosmah Mansor memberitahu Mahkamah Tinggi di sini bukan “luar biasa” bagi isteri bekas perdana menteri itu menerima hadiah seperti beg tangan berjenama daripada individu.
Peguamnya, Iskandar Syah Ibrahim, yang mencabar percubaan kerajaan untuk melucut hak barangan yang dirampas daripada Rosmah berkata, beg tangan tersebut adalah hadiah yang diterimanya sebelum ini.
“Dalam afidavitnya (Rosmah) berkata, dia menerima hadiah daripada individu yang dikenali dan tidak dikenali, termasuk daripada besan dan menantunya.
“Pegawai penyiasat Bukit Aman (Foo Wei Min) juga berkata, siasatan polis mendapati majoriti beg tangan yang dirampas pada 17 Mei 2018 adalah ‘hadiah’,” kata Iskandar.
Rosmah mencabar permohonan kerajaan untuk melucut hak 263 beg tangan, yang menurutnya miliknya dan anaknya, Nooryana Najwa Najib.
Kerajaan juga memohon untuk melucut hak beratus-ratus barangan lain yang dirampas daripada Najib Razak dan 17 individu serta syarikat. Ia termasuk beg tangan, wang tunai pelbagai negara, jam tangan, kasut dan 27 kenderaan.
Semasa pendengaran kes hari ini, Iskandar menegaskan bahawa dana 1MDB tidak digunakan untuk membeli beg tangan Rosmah.
Kes pendakwaan tertumpu kepada wang daripada akaun bank Ambank, dan jejak wang selepas itu menunjukkan ia diagihkan kepada beberapa individu dan pertubuhan.
“Berhubung beg tangan Hermes, pihak pendakwaan gagal membuktikan di mana ia dibeli. Ia bukan beg tangan biasa yang boleh dibeli di pusat beli belah biasa,” kata beliau.
Berkait percubaan kerajaan untuk melucut hak 27 pasang kasut daripada Nooryana, Iskandar memberitahu mahkamah bahawa Nooryana memperoleh pendapatan sewaktu bekerja di beberapa negara antara 2011 dan 2014.
“Pihak pendakwaan berhujah bahawa beban pembuktian terletak ke atas Nooryana untuk menunjukkan dia mampu membeli barangan tersebut.
“Kami berhujah bahawa dia mampu membeli kasut tersebut, selain menerima hadiah beg tangan berjenama sebagai hadiah perkahwinan daripada suami (Daniyar Kessikbayez) dan mentuanya,” kata Iskandar.
Peguam bersama Azamuddin Aziz, yang mewakili anak Rosmah, Nor Ashman Najib, memberitahu mahkamah bahawa tiada jejak wang yang menunjukkan dana 1MDB mengalir ke akaunnya atau wang itu digunakan untuk membeli jam tangan untuknya.
“Pendakwa berkata (Nor Ashman) tidak mampu membeli jam tangan tersebut kerana tiada pendapatan.
“Dalam afidavitnya, dia mengesahkan menerima sebilangan jam tangan itu daripada bapanya (Najib) dan seorang rakan,” kata beliau.
Hakim Mahkamah Tinggi Mohamed Zaini Mazlan menetapkan 18 Jun untuk Timbalan Pendakwa Raya Mohd Saifuddin Hashim Musaimi menjawab hujah responden.
Mahkamah sebelum ini mendengar hujahan daripada peguam yang mewakili Najib, pegawai bank Ng Chong Hwa dan ibu Low Taek Jho, Goh Gaik Ewe yang juga dinamakan dalam permohonan pelucutan hak itu. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/05/mahkamah-tinggi-bukan-luar-biasa-rosmah.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Wajib Bagi Hadiah Mahal Masa White Day Fakta Menarik Kena Tahu

Lelaki Wajib Bagi Hadiah Mahal Masa White Day Fakta Menarik Kena Tahu

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 258 hits
Apa agaknya perbezaan Valentine dan White Day Kita biasa mendengar tentang Valentine tapi kurang memahami akan festival White Day Tahukah kamu bukan semua negara menyambut White Day hanya segelintir sahaja yang teruja Valentine dianggap seb...
Hampir Ragut Nyawa Sendiri Kisah Cikgu Luar Biasa Ini Patut Menjadi Inspirasi Buat Semua

Hampir Ragut Nyawa Sendiri Kisah Cikgu Luar Biasa Ini Patut Menjadi Inspirasi Buat Semua

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 610 hits
Masa kecik kecik dulu kita selalu dengar peribahasa Guru ibarat lilin yang membakar dirinya untuk menerangi orang lain Betul tak Tapi kita tak tahu pun maksud sebenar peribahasa tu kan Kisah Cikgu Luar Biasa Inspirasi Buat Semua Tapi bila d...
Pantau Gejala Sakit Kepala Luar Biasa Dan Kes Lebam Selepas Menerima Vaksin Astrazeneca

Pantau Gejala Sakit Kepala Luar Biasa Dan Kes Lebam Selepas Menerima Vaksin Astrazeneca

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 230 hits
PUTRAJAYA Sakit kepala luar biasa dan kesan lebam pada kulit antara gejala yang perlu diberi perhatian para penerima vaksin AstraZeneca dalam tempoh antara empat hari hingga empat minggu selepas menerima vaksin Covid 19 tersebut Menteri Kes...
3 Langkah Elak Malaysia Terima Nasib Seperti India

3 Langkah Elak Malaysia Terima Nasib Seperti India

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 258 hits
PKP untuk negeri rekod kes COVID 19 tinggi dalam tempoh dua minggu BANGI Malaysia perlu melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan bagi negeri negeri yang mempunyai kes tinggi COVID 19 meningkatkan pemberian vaksin kepada rakyat dan memperket...
Terima Kiriman 9 Kg Ganja 2 Pria Ditangkap Bnn Kabupaten Badung

Terima Kiriman 9 Kg Ganja 2 Pria Ditangkap Bnn Kabupaten Badung

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 168 hits
Petugas Badan Narkotika Nasional Kabupaten Badung Bali menangkap dua pria berinisial RP dan YR yang menerima kiriman 9 kilogram ganja Keduanya diduga sebagai anggota jaringan pengedar narkoba asal Medan Sumatera Utara
Keluarga 28 Anak Terima Banyak Bantuan Daripada Lzs

Keluarga 28 Anak Terima Banyak Bantuan Daripada Lzs

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 197 hits
Oleh MOHD YUNUS YAKKUB Gambar tular di laman sosial terhadap lawatan sebuah pertubuhan terhadap keluarga besar yang mempunyai 28 orang anak di KlangSHAH ALAM Sebuah keluarga besar yang mempunyai 28 orang anak di Klang dan tular di laman sos...
Hiburan Dituduh Jadi Punca Penularan Covid 19 Di Set Sweet Qismina Terima Dengan Hati Terbuka

Hiburan Dituduh Jadi Punca Penularan Covid 19 Di Set Sweet Qismina Terima Dengan Hati Terbuka

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 181 hits
Pelakon cantik manis Sweet Qismina mengakui berasa agak berang apabila dituduh menjadi punca penularan wabak COVID 19 di set penggambaran filem Tariandi di Kuala Kangsar sebelum ini Namun dia kemudiannya enggan menganggap perkara tersebut s...
Komisi Yudisial Terima 494 Aduan Dugaan Hakim Langgar Kode Etik Terbanyak Dki

Komisi Yudisial Terima 494 Aduan Dugaan Hakim Langgar Kode Etik Terbanyak Dki

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 123 hits
Kemudian berdasarkan jenis badan peradilan yang dilaporkan peradilan umum paling banyak yaitu 371 laporan disusul peradilan agama 36 laporan Mahkamah Agung 29 laporan niaga 17 laporan tata usaha negara 13 laporan tindak pidana korupsi 11 la...
Rizieq Syihab Tak Terima Ahli Samakan Kata Onar Disamakan Dengan Resah

Rizieq Syihab Tak Terima Ahli Samakan Kata Onar Disamakan Dengan Resah

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 224 hits
Kritik itu berawal dari Rizieq yang menyatakan arti kata onar dalam Kamus Besar Bahasa Indonesia adalah huru hura gempar keributan dan kegaduhan Sementara kata onar menurut ahli merupakan resah sehingga ada dua perbedaan dalam definisi kata
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


From Christopher Wray

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000