Mahkamah Tangguh Keputusan Kristian Sabah Sarawak Guna Kalimah Allah


V Anbalagan Persoalan sama ada penganut Kristian boleh menggunakan perkataan ‘Allah’ hangat diperdebatkan di negara ini. (Gambar Bernama) PUTRAJAYA: Mahkamah Tinggi menangguhkan keputusannya untuk kali ke-6 sama ada orang Kristian di Sabah dan Sarawak boleh menggunakan kalimah “Allah” dalam penerbitan agama untuk mendidik ahli dalam komuniti mereka.

Peguam Kanan Persekutuan Shamsul Bolhassan berkata Hakim Nor Bee Ariffin membenarkan lebih banyak masa untuk mencari penyelesaian pentadbiran berhubung isu itu susulan permintaan pihak yang mempertikaikan.

“Perkara itu tidak perlu diteruskan jika penyelesaian pentadbiran dijumpai kedua-dua pihak,” kata Shamsul kepada FMT selepas bertemu Nor Bee di dalam kamarnya bersama peguam Lim Heng Seng yang mewakili penduduk Sarawak, Jill Ireland.

Nor Bee, yang kini hakim Mahkamah Rayuan, menetapkan 4 Okt untuk pihak terbabit mengemas kini kepada beliau mengenai isu itu.

Pada 2008, kastam Terminal Tambang Murah (LCCT) Sepang merampas 8 CD daripada Ireland yang bertajuk “Cara Hidup Dalam Kerajaan Allah”, “Hidup Benar Dalam Kerajaan Allah” dan “Ibadah Yang Benar Dalam Kerajaan Allah”.

Ireland, seorang Melanau Kristian, memfailkan semakan kehakiman untuk menuntut semula CD dan mencari beberapa pengisytiharan relief.

FMT difahamkan menteri, timbalan menteri dan ahli parlimen bukan Islam dari negeri Borneo sedang berunding dengan Putrajaya untuk membenarkan penganut Kristian menggunakan kalimah “Allah” dalam pendidikan agama mereka.

Nor Bee menangguhkan penghakiman tahun lepas, selepas mendengar hujah daripada Lim dan Shamsul pada akhir 2017.

Mahkamah Tinggi pada awalnya menetapkan 22 Mac untuk keputusan itu, tetapi ditangguhkan beberapa kali, yang terakhir adalah 14 Nov 2018.

Pada 2014, Mahkamah Tinggi mengarahkan Kementerian Dalam Negeri mengembalikan CD kepada Ireland tetapi enggan mengeluarkan pengisytiharan kerana ia terikat oleh keputusan Mahkamah Persekutuan.

Pada tahun berikutnya, Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan itu tetapi mengarahkan Mahkamah Tinggi mendengar permohonan Ireland untuk mencari relief.

Dia kini mencari perisytiharan bahawa hak perlembagaannya untuk mengamalkan agamanya dilanggar dengan menyekat atau melarang pengimportan bahan pendidikan.

Sebuah gereja di Sabah juga berusaha mendapatkan hak menggunakan perkataan “Allah” dalam pendidikan agama, dan menulis kepada kerajaan PH untuk membuat keputusan pentadbiran mengenai perkara itu.

Sidang Injil Borneo (SIB), yang mempunyai cabaran undang-undang yang belum selesai, menulis kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mujahid Yusof Rawa mengenai isu itu tetapi hasilnya tidak jelas.

Mahkamah Rayuan juga mengosongkan jadual pendengaran berhubung rayuan SIB mengenai perkara interlokutori.

SIB memfailkan rayuan itu pada 2017 sebagai sebahagian usaha untuk menukar keputusan Mahkamah Tinggi di mana Nor Bee menolak permohonan penemuannya untuk dokumen yang digunakan oleh Kementerian Dalam Negeri untuk menyokong pengharamannya berhadap hak gereja menggunakan perkataan “Allah”.

Nor Bee memutuskan tidak ada keperluan bagi apa-apa perintah dalam permohonan semakan kehakiman.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/08/mahkamah-tangguh-keputusan-kristian.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Court Defers Ruling On Sabah Sarawak Christians Using Allah In Religious Material

Court Defers Ruling On Sabah Sarawak Christians Using Allah In Religious Material

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 255 hits
The High Court has deferred its ruling for the sixth time on whether Christians in Sabah and Sarawak can use the word Allah in religious publications meant to educate members in their community Senior federal counsel Shamsul Bolhassan said ...
Mana Pulak Anwar Dipecat Berdasarkan Keputusan Mahkamah

Mana Pulak Anwar Dipecat Berdasarkan Keputusan Mahkamah

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 159 hits
oleh Ahmad Faiz Benda dah berlaku 21 tahun kita faham kalau ramai yang lupa tapi kalau yang buat keputusan sendiri pun terlupa ini betul betul membingungkan kita semua Atau betul ke Apa pun kita taknak sentuhlah hal itu sebab kita semua fah...
Pribumi Sabah Sarawak Tak Minta Pun Sekolah Aliran Dayak

Pribumi Sabah Sarawak Tak Minta Pun Sekolah Aliran Dayak

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 248 hits
Oleh Hazwani Mohd Dah Perjuangan Dong Zong berjaya kerana mampu kekang kuasa menteriDURIAN TUNGGAL Kewujudan sekolah vernakular yang diperjuangkan golongan ultra kiasu bukan sahaja menghasilkan murid yang tidak fasih berbahasa kebangsaan ba...
Why Is Pakatan Still Robbing Sabah Sarawak Terengganu And Kelantan

Why Is Pakatan Still Robbing Sabah Sarawak Terengganu And Kelantan

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 253 hits
Since Pakatan Harapan took over in May 2018 Sabah Sarawak Terengganu and Kelantan have been robbed a further RM80 billion or so Pakatan promised since back in 1999 this is going to end But it appears like they blame Umno and Barisan Nasiona...
Kami Mahu Buat Sendiri Keputusan Mengenai Pendidikan Sabah Beritahu Putrajaya

Kami Mahu Buat Sendiri Keputusan Mengenai Pendidikan Sabah Beritahu Putrajaya

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 152 hits
Timbalan Ketua Menteri Sabah Christina Liew berkata Putrajaya tidak harus memaksakan dasarnya ke atas negeri itu KOTA KINABALU Sabah menggesa Kementerian Pendidikan supaya membenarkan negeri itu membuat keputusan sendiri berhubung langkahny...
Apa Sudah Janji Bantu Sabah Sarawak

Apa Sudah Janji Bantu Sabah Sarawak

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 230 hits
Ahli Parlimen Port Dickson Datuk Seri Anwar Ibrahim diingatkan supaya mengotakan janji Pakatan Harapan dalam manifesto untuk memberi keadilan sosial kepada Sabah dan Sarawak termasuk soal royalti minyak Sehubungan itu Ahli Majlis Tertinggi ...
Bayar Bil Guna Sarawak Pay Jimat Berganda

Bayar Bil Guna Sarawak Pay Jimat Berganda

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 719 hits
Bayar Bil Guna SARAWAK PAY Jimat BergandaApps Sarawak PaySiapa dah guna apps Sarawak Pay sini Kalau belum guna apps ni sekarang anda boleh dah download apps ni di playstore okey Apa kelebihan apps Sarawak Pay Ok meh nak ringkaskan Sarawak P...
Guna Seat Belt Clip Tipu Tahu Tak Betapa Ramai Yang Dah Tercampak Keluar Kenderaan

Guna Seat Belt Clip Tipu Tahu Tak Betapa Ramai Yang Dah Tercampak Keluar Kenderaan

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 288 hits
Tali pinggang keledar merupakan satu kelengkapan penting yang perlu ada pada setiap kereta Fungsinya adalah untuk memastikan kedudukan pemandu atau penumpang kekal pada posisi ketika terlibat dalam hentakan yang kuat Selain itu tali pinggan...
Najib Tidak Pernah Saman Ambank Kerana Akaun Disalah Guna

Najib Tidak Pernah Saman Ambank Kerana Akaun Disalah Guna

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 193 hits
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak pernah memfailkan saman sivil terhadap AmBank kerana akaunnya disalah guna Mahkamah Tinggi diberitahu hari ini Bekas Pengurus Perhubungan AmBank Joanna Yu Ging Ping 48 berkata demikian ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


10 Amazing Wordpress Design Resouces

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Kebut Pemberantasan Judi Online Satgas Khusus Bentukan Jokowi Mulai Bekerja Pekan Depan

Cak Imin Unggah Foto Salaman Dengan Sufmi Dasco Gerindra Jos Itu

Dasyatnya Banjir Lahar Semeru Putus Jembatan Hingga Buat Ratusan Warga Mengungsi

Wisatawan Tewas Tenggelam Di Pantai Dampar Lumajang