Mageran Menjurus Kediktaktoran



Kerajaan Majlis Gerakan Negara (Mageran) tidak boleh dipertimbangkan sebagai penyelesaian kepada kegagalan Perikatan Nasional menangani wabak Covid 19.
Menurut Ahli Dewan Negeri Selangor (ADN) Sentosa, Dr Gunaraj George, Mageran cadangan Tun Mahathir Mohamad merupakan langkah ke belakang yang bertentangan dengan prinsip asas demokrasi berparlimen.
Katanya, tidak wajar ketika pemimpin-pemimpin parti politik lain menggesa sidang Parlimen dibuka segera dan proklamasi darurat ditamatkan, bekas Perdana Menteri Tun Mahathir pula mencalonkan diri sendiri untuk mengetuai penubuhan Mageran.
“Penubuhan Mageran merupakan langkah sumbang yang ke belakang kerana memberi kuasa penuh kepada badan itu tanpa libat urus Parlimen secara terus, dan menjurus kepada pentadbiran diktator.
“Tun Dr Mahathir perlu sedar, segala ketidaktentuan politik Malaysia hari ini berpunca daripada tindakan beliau yang melepaskan jawatan Perdana Menteri tanpa berbincang dengan rakan komponen Pakatan Harapan. Segala permasalahan yang timbul adalah disebabkan kebrobokan beliau yang dambakan kuasa penuh untuk mentadbir negara dan menjurus kepada berlakunya politik khianat.
“Mencadangkan penubuhan Mageran dan menawarkan diri sendiri untuk memimpinnya membuktikan beliau bernafsu untuk berkuasa kembali dengan mentadbir secara diktator.
“Seharusnya dalam keadaan yang tenat ini, usul penubuhan Mageran tidak timbul daripada pemimpin yang telah mentadbir negara sebanyak tiga kali. Ketika di penghujung usianya ini, Tun sepatutnya membuktikan beliau seorang negarawan dengan merayu kepada Yang di-Pertuan Agong untuk menamatkan darurat agar Parlimen dibuka, selari dengan asas demokrasi berparlimen,” kata Dr Gunaraj dalam satu kenyataan.
Ketua Cabang KEADILAN Kota Raja itu turut menekankan perlunya Parlimen bersidang bagi mencari jalan penyelesaian yang terbaik secara kolektif untuk menyelesaikan kegagalan pentadbiran Kerajaan PN.
Katanya, semua pemimpin politik perlu meletakkan kepentingan rakyat dan negara sebagai keutamaan, dan harus merayu kepada Yang di-Pertuan Agong bagi menamatkan darurat serta membuka sidang Parlimen.
“Dalam hal ini Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengadap Yang di-Pertuan Agong pada 9 Jun lalu dengan mengemukakan beberapa cadangan bagi mengawal Covid-19 dan pemulihan ekonomi negara.
“Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda wajar mempertimbangan untuk memberi peluang kepada Datuk Seri Anwar bersama pemimpin PH mengemudi negara untuk menyelesaikan kegagalan pentadbiran pada hari ini.
“Hal ini wajar kerana Datuk Seri Anwar dan PH telah dipilih oleh rakyat pada PRU 14 yang lalu, sekaligus mengembalikan mandat rakyat yang telah dikhianati oleh pempimpin durjana,” kata beliau lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32315

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Mahathir Pengarah Mageran

Kalau Mahathir Pengarah Mageran

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 212 hits
Pelik Tun M ni Dia bantah darurat dia bantah gantung parlimen tapi dia cadang MAGERAN Kemudian dia tawar diri untuk kembali berkhidmat Sudah tentu sebagai Pengarah MAGERAN Kalau Tun M jadi pengarah pasti MAGERAN sukar ditamatkan Mujur dia b...
Mageran Langkah Ke Belakang Negara Ketika Ini Lebih Memerlukan Kerajaan Baharu Yang Berani Buka Parlimen

Mageran Langkah Ke Belakang Negara Ketika Ini Lebih Memerlukan Kerajaan Baharu Yang Berani Buka Parlimen

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 196 hits
Apa masalah kita di negara ini sekarang Jika boleh dihurai pendekkan antara masalah pokok negara kita sekarang ialah kegagalan PN sebagai kerajaan dan ketidakmampuan Mahiaddin Md Yasin selaku Perdana Menteri dalam mengurus negara memerangi ...
Lelaki Ini Kata Mageran Perlu Ditolak Kini Waktunya Realisasikan Idea Kerajaan Perpaduan

Lelaki Ini Kata Mageran Perlu Ditolak Kini Waktunya Realisasikan Idea Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 157 hits
June 11 2021 Ada yang kata idea Mageran ini datang dari Kerajaan hari ini bagi mempertahankan kuasa Bagi aku tidak Jika itu kehendak mereka Dah pasti semalam tidaklah kelam kabut Setiausaha Sulit Kanan Muhyiddin Marzuki Mohamad tiba tiba be...
Apa Itu Mageran Dan Adakah Diperlukan Sekarang

Apa Itu Mageran Dan Adakah Diperlukan Sekarang

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 184 hits
Nicholas ChungPETALING JAYA Generasi muda Malaysia mungkin tertanya tanya apa itu MAGERAN selepas disebut bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad semalam Bagi kebanyakan generasi yang lebih tua ia mengimbau semula detik sejarah hitam nega...
Dr Mahathir Tawar Diri Jadi Diktator Mageran

Dr Mahathir Tawar Diri Jadi Diktator Mageran

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 210 hits
OSTB Sila lihat soalan cepu mas di bawah sekali Dr Mahathir cadangkan MAGERAN ambil alih pentadbiran kerajaan Bekas PM cadang ketika hadap YDP Agong Namun penubuhannya bergantung kepada kerajaan PN menawarkan diri sekiranya kerajaan mahu be...
Selain Ph Pemimpin Umno Dan Pas Juga Tolak Mageran Dr M

Selain Ph Pemimpin Umno Dan Pas Juga Tolak Mageran Dr M

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 161 hits
Nora Mahpar dan Yasmin Abdul LatifPETALING JAYA Pemimpin empat parti daripada gabungan pemerintah dan pembangkang utama negara menolak cadangan menubuhkan Majlis Gerakan Negara yang diajukan oleh Dr Mahathir Mohamad dan meminta bekas perdan...
Ph Tolak Idea Mageran

Ph Tolak Idea Mageran

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 230 hits
Idea penubuhan Majlis Gerakan Negara sebuah majlis eksekutif dianggotai campuran ahli politik dan bukan politik yang memerintah dalam situasi Darurat sebagaimana dicadangkan oleh Tun Dr Mahathir semalam ditolak sebulat suara oleh Pakatan Ha...
Mageran Bakal Menamatkan Pemerintahan Kelam Kabut Pn

Mageran Bakal Menamatkan Pemerintahan Kelam Kabut Pn

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 236 hits
Kalau tidak ada angin masakan pohon bergoyang Kalau tiada dapur memasak kari mana datang aroma mengisi taman perumahan Begitulah pepatah Melayu lama dan kiasan masa kini yang disesuaikan dengan keadaan semasa buat masa ini Berbagai spekulas...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Skuter Ev Yang Tengah Viral Tu Rupanya Nak Gila Boleh Cecah Top Speed 175km Jam

Liverpool Bukan Pilihan Yang Tepat Untuk Alonso Kata Matthaeus

Kadar Mas Kahwin Pahang Naik Bermula Rm100 Daripada Rm22 50 Sultan Pahang

Zahid Selar Bekas Ahli Samakan Umno Biawak Hidup

Kempen Mypalmpride Dilancar Demi Betulkan Salah Anggap Pengeluaran Minyak Sawit

Walaupun Rasa Down Sunyi Dan Hancur Tapi Ada Anak Anak Ni Bella Astillah