M Sia Dapat Kembali Wang Us 322 Juta Daripada Aset 1mdb Peguam Negara


THE MALAYSIAN TIMES 

KUALA LUMPUR: Malaysia mendapat semula US$322 juta (kira-kira RM1.3 bilion) daripada nilai aset 1Malaysia Development Berhad (1MDB) hasil penyiasatan yang berkesan terhadap 1MDB selepas Pilihan Raya Umum ke-14 pada Mei 2018.

Peguam Negara Tommy Thomas dalam satu kenyataan berkata dana berasingan sejumlah S$50 juta yang dikesan berkaitan 1MDB telah diperintahkan oleh Mahkamah Singapura supaya dipulangkan.

“Sejumlah S$15 juta dikreditkan ke dalam akaun pemulihan aset 1MDB antara September tahun lepas hingga Mac tahun ini. Baki S$35 juta akan dikreditkan tidak lama lagi.

“Kerajaan Malaysia dengan sukacitanya mengumumkan bahawa Amerika Syarikat (AS) akan memulangkan wang yang besar jumlahnya kepada Malaysia, yang mewakili ansuran pertama dana yang diperoleh daripada rampasan aset yang berkaitan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) di bawah Inisiatif Pemulihan Aset Kleptokrasi Jabatan Keadilan AS (DOJ), “katanya.

Thomas berkata perlu diingatkan bahawa DOJ baru-baru ini mengumumkan bahawa daripada US$4.5 bilion yang dialihkan dengan salah dari 1MDB, nilai aset yang DOJ telah berusaha untuk melucutkan hak melalui begitu banyak aduan pelucutan sivil yang difailkan dari 2016 hingga 2019 dianggarkan kira-kira US$1 .7 bilion.

“Aset-aset ini termasuk kapal mewah, Equanimity yang dijual secara rasmi oleh Mahkamah Admiralti Malaysia bulan lepas untuk US$126 juta.

Tranche pertama pengembalian dana sebanyak US$57,036,688.68 dikreditkan ke dalam akaun pemulihan aset 1MDB, akaun amanah terasing yang dibuka khusus untuk tujuan ini.

Jumlah ini dirampas daripada Red Granite Pictures, sebuah syarikat pengeluaran filem berasaskan AS yang dikaitkan dengan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan anak tirinya Riza Aziz yang timbul daripada penyelesaian US$60 juta di hadapan Mahkamah California, “katanya.

Thomas berkata potongan sebanyak US$3 juta telah dibuat untuk membayar balik kos yang dikenakan oleh DOJ dan Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dalam menyiasat, merampas, membuat dakwaan dan mendapatkan penyelesaian untuk dana Red Granite.

Beliau berkata potongan itu termasuk kos yang dilakukan oleh DOJ dan FBI dalam menyiasat,
merampas dan senggaraan Equanimity ketika ditahan di perairan Indonesia sebelum tiba di perairan negara ini.

Thomas berkata DOJ sedang dalam proses menyerahkan semula sejumlah US$139 juta yang merupakan hasil penjualan kepentingan Jho Low di Hotel Park Lane, di Manhattan.

Beliau berkata semua kos yang ditanggung oleh DOJ dan FBI dalam menyiasat, merampas, membuat pendakwaan dan mendapatkan penyelesaian bagi aset Park Lane akan ditolak daripada jumlah penyelesaian ini dan baki dijangka dikreditkan ke akaun pemulihan aset 1MDB tidak lama lagi.

Thomas berkata pemulihan itu tidak akan tercapai tanpa bantuan dan kerjasama yang sangat baik antara pihak berkuasa Malaysia dengan rakan-rakan di Amerika Syarikat dan Singapura.

“Kami mengucapkan penghargaan dan terima kasih kepada mereka. Usaha pemulihan aset 1MDB di seluruh dunia masih berterusan, dan Malaysia optimistik untuk memperolehi lebih banyak wang dalam beberapa bulan akan datang, “katanya. –Bernama 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/05/msia-dapat-kembali-wang-us322-juta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
As Pulangkan Rm236 Juta Wang Syarikat Anak Tiri Najib Peguam Negara

As Pulangkan Rm236 Juta Wang Syarikat Anak Tiri Najib Peguam Negara

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 375 hits
Peguam Negara Tommy Thomas mengesahkan Malaysia telah menerima pemindahan pertama sebanyak AS 57 juta dari Amerika Syarikat yang disita dari Red Granite Pictures selepas dituduh membiayai filem menggunakan dana yang didakwa diselewengkan da...
Rm1 Juta Wang Anak Yatim Bayar Yuran Peguam Pembantu Najib

Rm1 Juta Wang Anak Yatim Bayar Yuran Peguam Pembantu Najib

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 406 hits
ISMA WEB PH menang dengan fitnah lepas menang terus fitnah kata bekas PM Portal The Malaysian Insight menggunakan gambar Datuk Seri Najib Razak bagi melaporkan berita bekas pembantu beliau yang didakwa kononnya menggunakan wang anak yatim u...
Malaysia Terima Pemindahan Pertama Rm236 Juta Dari As Peguam Negara

Malaysia Terima Pemindahan Pertama Rm236 Juta Dari As Peguam Negara

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 395 hits
Malaysia sudah menerima pemindahan pertama dana 1Malaysia Development Berhad sebanyak AS 57 juta dari Amerika Syarikat yang disita daripada Red Granite Pictures Red Granite Pictures adalah syarikat pembikinan filem berpangkalan di AS yang d...
Ph Tiada Bukti Najib Guna Wang 1mdb

Ph Tiada Bukti Najib Guna Wang 1mdb

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 541 hits
Wartawan Watan Online Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa sehingga ke hari ini kerajaan Pakatan Harapan masih gagal membuktikan kesemua barangan dan wang yang dirampas di kediaman beliau tahun lalu berkaitan dengan 1Malays...
Peguam Negara Tegaskan Agong Tidak Dikehendaki Bertanggungjawab Berkaitan Isytihar Perang

Peguam Negara Tegaskan Agong Tidak Dikehendaki Bertanggungjawab Berkaitan Isytihar Perang

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 234 hits
foto sumber internet KUALA LUMPUR 27 April Peguam Negara Tommy Thomas menegaskan bahawa Yang di Pertuan Agong selaku Panglima Tertinggi Angkatan Tentera tidak dikehendaki bertanggungjawab atas keputusan dibuat perdana menteri kabinet dan ke...
As Singapura Pulang Wang 1mdb Bukti Ph Boleh Mentadbir Ir Nizar

As Singapura Pulang Wang 1mdb Bukti Ph Boleh Mentadbir Ir Nizar

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 341 hits
AS Singapura pulang wang 1MDB bukti PH boleh mentadbir Ir NizarPosted By on May 05 2019Pembangkang yang memperdaya rakyat kononnya kerajaan Pakatan Harapan tidak mampu mentadbir seharusnya membuka mata dengan keputusan Amerika Syarikat dan ...
Najib Rosmah Boleh Mohon Aset Dirampas Dikembalikan Kata Peguam

Najib Rosmah Boleh Mohon Aset Dirampas Dikembalikan Kata Peguam

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 297 hits
Barangan mewah Najib Razak dan isterinya Rosmah Mansor yang dianggarkan bernilai RM900 juta hingga RM1 1 bilion dirampas polis tahun lalu Bekas perdana menteri Najib Razak dan isterinya Rosmah Mansor boleh memohon kepada Mahkamah Tinggi unt...
Pemulangan Aset 1mdb Akan Digunakan Untuk Bayar Hutang Guan Eng

Pemulangan Aset 1mdb Akan Digunakan Untuk Bayar Hutang Guan Eng

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 317 hits
KUALA LUMPUR Dana daripada pemulangan aset 1Malaysia Development Bhd akan digunakan untuk membayar semula hutang sebanyak RM51 bilion termasuk faedah berjumlah RM10 8 bilion dan pinjaman yang telah diberikan oleh Kementerian Kewangan bagi m...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik