Lynas Dapat Kelulusan Bina Kemudahan Lupus Sisa Radioaktif Di Pahang



(FMT) – Lynas mendapat kelulusan bertulis daripada kerajaan Pahang untuk membina kemudahan pelupusan kekal (PDF) di sebuah tapak di negeri itu bagi sisa Water Leached Purification (WLP) yang dihasilkan loji nadir buminya di Gebeng, seperti syarat ditetapkan Putrajaya dalam pembaharuan lesen operasinya.
Ketua Pegawai Eksekutifnya, Amanda Lacaze berjanji akan mempercepatkan pembinaan PDF itu dan beliau juga yakin Lynas boleh mendapat kebenaran negara lain untuk menerima sisa WLP sebagai alternatif.
“Rangka kerja perancangan dan pemilihan tapak PDF Lynas diluluskan Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) sebelum ini. Tambahan, kerajaan Pahang sudah memberi kelulusan bertulis untuk mencari sebuah tapak PDF di negeri itu,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Semalam, AELB di bawah Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim mengumumkan lesen operasi Lynas dilanjutkan 6 bulan bersama 3 syarat, lebih pendek daripada kebiasaan 3 tahun.
Syarat pertama ialah membina kemudahan “Cracking and Leaching” di luar negara dalam masa 4 tahun daripada tarikh lesen diperbaharui dan ia tidak boleh menghasilkan sisa radioaktif melebihi 1 becquerel per gram di Gebeng selepas itu.
Syarat kedua ialah mengenal pasti tapak pembinaan PDF dengan kebenaran bertulis daripada kerajaan negeri, serta mengemukakan kebenaran rasmi bertulis daripada pihak berkuasa negara lain untuk membawa keluar sisa WLP ke negara terbabit.
Syarat ketiga ialah menamatkan semua aktiviti penyelidikan dan pembangunan berkaitan penggunaan semula sisa WLP sebagai “Condisoil” dalam bidang pertanian serta 0.5% hasil jualan kasar tahunan untuk R&D diserahkan kepada Putrajaya sebagai cagaran tambahan sehingga kemudahan “Cracking and Leaching” di luar negara mula beroperasi.
Lacaze berkata, Lynas akan menyerahkan 0.5% jualan kasar tahunan yang digunakan untuk menjalankan R&D sebelum ini kepada Putrajaya sebagai jaminan tambahan sehingga kemudahan “Cracking and Leaching” mula beroperasi di Australia.
“Bahagian berkaitan jumlah jaminan itu dijangka boleh digunakan untuk projek pembinaan PDF. Tetapi, butiran mengenai kos dan jadual pembinaan akan diberikan ketika projek ini bermula.”
Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada kerajaan persekutuan yang memperbaharui lesennya dan berharap langkah itu dapat menggalakkan pelabur asing melabur dalam industri hiliran di Malaysia.
“Kami optimis keputusan ini akan menamatkan permainan politik terhadap Lynas sejak beberapa tahun lalu. Lynas akan terus memberi sumbangan positif kepada ekonomi Malaysia dan wawasan Revolusi Industri Keempat (Industri 4.0) Malaysia.”
Lacaze mengulangi operasi Lynas adalah selamat dan ia adalah pelabur langsung asing yang baik dengan mewujudkan 1,000 peluang pekerjaan dan membelanjakan lebih RM600 juta dalam ekonomi tempatan setiap tahun.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/08/16/lynas-dapat-kelulusan-bina-kemudahan-lupus-sisa-radioaktif-di-pahang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Pahang Digesa Tak Lulus Tapak Pelupusan Sisa Lynas

Kerajaan Pahang Digesa Tak Lulus Tapak Pelupusan Sisa Lynas

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 225 hits
KUANTAN Kerajaan Negeri Pahang digesa supaya tidak meluluskan tapak pelupusan bagi tujuan penyimpanan sisa pemprosesan nadir bumi yang dikendalikan oleh Lynas Corporation Ltd di Gebeng Ahli Dewan Undangan Negeri Semambu Lee Chean Chung berk...
Anwar Kerajaan Di Gesa Kaji Semula Syarat Kelulusan Lynas

Anwar Kerajaan Di Gesa Kaji Semula Syarat Kelulusan Lynas

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 324 hits
KUALA LUMPUR Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa kerajaan mengkaji semula keputusan melanjutkan lesen operasi Lynas Malaysia Sdn Bhd di Gebeng Kuantan yang sepatutnya tamat September ini kepada enam bulan Menurut Anwar perbincang...
Experts Confirm Lynas Operation Safe Pahang Mb

Experts Confirm Lynas Operation Safe Pahang Mb

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 162 hits
KUANTAN Pahang Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail yesterday said many experts from the atomic energy field have confirmed the operation of rare earth processing company Lynas Malaysia Sdn Bhd as safe He said many studies and asse...
Lynas Pemuda Umno Pahang Pelawa Fuziah Bahas Terbuka

Lynas Pemuda Umno Pahang Pelawa Fuziah Bahas Terbuka

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 272 hits
KUANTAN Pergerakan Pemuda UMNO negeri mempelawa Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh untuk berdebat secara terbuka bagi menjelaskan apa yang dimaksudkan dalam surat terbukanya berhubung isu Lynas Corporation Ltd Ketuany...
Lynas Kerajaan Pusat Dapat Lampu Hijau Bina Fasiliti Pelupusan Kekal

Lynas Kerajaan Pusat Dapat Lampu Hijau Bina Fasiliti Pelupusan Kekal

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 263 hits
Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad berucap pada Majlis Sesi Town Hall bersama pemilik tanah kawasan MAS Kampung Baru di Pintu Utama Perkarangan Masjid Jamek Kampong Bharu Jalan Raja Alang Kuala Lumpur foto AFFAN FAUZI KUALA LUMPUR Ker...
Kaji Semula Keputusan Kelulusan Syarat Lynas Anwar

Kaji Semula Keputusan Kelulusan Syarat Lynas Anwar

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 212 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan wajar mengkaji semula keputusannya berhubung pembaharuan lesen operasi kilang nadir bumi Lynas Malaysia Sdn Bhd kata Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www ...
Isu Lynas Kalau Tun M Tunduk Dengan Lynas Biar Fuziah Wanita Besi Pahang Berdepan Dengan Mereka

Isu Lynas Kalau Tun M Tunduk Dengan Lynas Biar Fuziah Wanita Besi Pahang Berdepan Dengan Mereka

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 285 hits
ISU LYNAS KALAU TUN M TUNDUK DENGAN LYNAS BIAR FUZIAH WANITA BESI PAHANG BERDEPAN DENGAN MEREKASemalam sekali lagi Tun M bercakap dengan menyatakan sokongan kepada Lynas iaitu satu projek yang diluluskan oleh kerajaan Najib dahulu tanpa cuk...
7 Pahang Dap Reps Issue Joint Statement Slamming Cabinet Over Lynas

7 Pahang Dap Reps Issue Joint Statement Slamming Cabinet Over Lynas

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 246 hits
Seven Pahang DAP state assemblypersons have come together to reaffirm their opposition to the continued operation of Lynas s rare earths processing plant in Gebeng near Kuantan We are deeply disappointed by the cabinet s decision to extend ...
Perhimpunan Anti Lynas Masih Melum Dapat Kelulusan Mpk

Perhimpunan Anti Lynas Masih Melum Dapat Kelulusan Mpk

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 279 hits
KUANTAN Penganjur perhimpunan anti Lynas yang akan diadakan pada Ahad ini difahamkan masih belum mendapat kebenaran daripada pemilik premis lokasi tempat perhimpunan hendak diadakan Ketua Polis Daerah Kuantan ACP Mohamad Noor Yusof Ali berk...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024