Love You Bro Air Mata Awie Pekin Gugur Kenang Allahyarham Mamat Khalid


‘Love You Bro’ Air Mata Awie, Pekin Gugur Kenang Allahyarham Mamat Khalid
“Beberapa minggu lalu arwah ada mesej berbunyi ‘Love you bro, cepat-cepat sembuh’. Dia tidak pernah mesej begitu dengan saya sebelum ini. Kalau bergurau pun kasar. Kemudian dia turut bertanya khabar. Berkongsi momen terakhir dengan Mamat, Awie atau nama sebenarnya Ahmad Azhar Othman, 52, berkata, dia menerima mesej terakhir arwah beberapa minggu lalu yang dianggap sedikit berbeza daripada kebiasaannya.
Kali terakhir kami berjumpa pada tayangan Kampung Pisang muzikal. Arwah disifatkan sebagai pengarah, sahabat dan abang yang baik kepada semua krew,” katanya.
Awie berkata demikian  yang turut menziarahi jenazah Mamat di rumah Allahyarham di Taman Ipoh Jaya Timur 1, Perak.
Awie yang tidak dapat menahan sebak ketika menceritakan kenangan bersama pengarah tersohor itu berkata, Allahyarham Mamat tidak pernah menghantar mesej sedemikian kepadanya.

Selain itu, pelakon filem Hantu Kak Limah itu berkata, Allahyarham jugalah satu-satunya individu menafikan bahawa Awie seorang yang sombong.
“Pertama sekali apabila dia membawa saya menjadi Husin (watak dalam filem Hantu Kak Limah), dia cakap ‘tak betul apa yang orang cakap fasal kamu Husin’. Dia panggil saya Husin sampai hari ini.
“Orang kata kamu ini berlagak, sombong… kamu tak (sebenarnya). Sejak itu lah kami berbaik dan bermesra seperti adik (dan) abang.
“Saya sepenuh hati mengucapkan terima kasih kepada abang Mamat yang membentuk (bakat lakonan)…” cerita Awie sebelum dilihat tidak mampu menahan sedih lalu menangis.
 
Berkongsi lanjut, pelantun lagu Iris itu berkata beliau menerima panggilan mengenai berita pemergian Mamat atau nama sebenarnya Mohamad Mohamad Khalid sekitar pukul 1 pagi.
Ketika itu beliau sedang menjalani penggambaran, dan tidak sempat menjawab panggilan tersebut.
“Bila saya tengok balik, dua kali panggilan tidak dijawab dari Perak. Bila saya tengok (panggilan) dari Perak, saya dah rasa ada sesuatu yang tak ‘best’.
“…. Susah saya (macam) tak percaya. Hubungan dengan abang Mamat ini saya sudah anggap seperti abang. Banyak yang saya pelajari daripadanya,” ujar Awie lagi.
Dalam masa yang sama, Awie menyifatkan Allahyarham sebagai seorang periang dan ‘cool‘ walaupun raut wajahnya seolah-olah garang.
Ujar beliau lagi, lagenda filem Melayu itu adalah penghibur di kala ada yang berdepan bermasalah di lokasi penggambaran.
PEMERGIAN Allahyarham Mamat Khalid ternyata cukup meninggalkan kesan kepada pelakon Pekin Ibrahim yang menganggap arwah bukan sahaja pengarah yang hebat tetapi juga sebagai seorang bapa.
Pekin atau nama sebenarnya, Mohd Iznan Ibrahim, 41, berkata, dia sering teringat pesanan dan nasihat arwah agar sentiasa merendah diri dan mencari ilmu.
“Saya masih ingat pesanan dia yang masih mekar di ingatan. Dia bukan hanya pengarah, dia macam bapa selalu tegur saya
“Terutamanya dalam filem dia selalu pesan kena pandai cari orang yang boleh mengajar kita jadi bagus, kena sentiasa merendah diri sebab kita bukan sentiasa berada di atas,” katanya kepada mStar.
Allahyarham Mamat Khalid atau nama sebenarnya, Mohamad Mohamad Khalid telah menghembuskan nafas terakhir di Hospital Slim River, Perak, kira-kira jam 12.30 tengah malam pada Ahad
Berkongsi pengalamannya sepanjang mengenali arwah, kata Pekin, Mamat adalah pengarah terawal yang percaya kepada bakatnya sebagai pelakon.
“Setiap apa yang saya nak buat, saya akan tanya dia sebagai rujukan dan minta pendapat.
“Apabila saya nak buat drama dan kalau dia kata okey baru saya buat. Dia macam guru saya
“Dia antara orang terawal yang bawa saya terjun ke filem dan percaya bakat saya sebagai pelakon filem. Sedangkan ramai pengarah lain yang ragu-ragu dengan saya, dia sering bagi peluang daripada watak kecil sampai watak utama,” ujarnya.
Allahyarham Mamat Khalid selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Masjid Paloh, Ipoh kira-kira pukul 2.20 petang Ahad.-mSTAR/Awani
 
‘Love You Bro’ Air Mata Awie, Pekin Gugur Kenang Allahyarham Mamat Khalid
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik :
Idris Haron tersepit tidak tahu mahu menagih parti mana PRN Melaka acuan PRU-15 – Najib PRN Melaka: ‘Rakyat Rindu Zaman BN’ Parti kerajaan akan ‘berperang’ PRN Melaka: PAS, Bersatu tak setuju dengan tawaran UMNO – Nazri Isteri baharu Fizo Omar Ada jurulatih suka melawak lucah, 7 tahun kemudian terlibat kes rogol – Pandelela Apa kaitan Emma Maembong dengan Addy Kana? Adegan rogol Raja Farah, netizen simpati kepadanya Gangguan seksual pegawai JAIS, Sajat perlu buktikan SAl-Quran dibakar, polis siasat kejadian DAP beri amaran pada Norhizam, ‘Pengkalan Batu tetap milik kami’ Cerita sampah Vida, Iqbal, mereka yang untung, kita dapat apa? Ibu gajah pijak mati buaya hendap anak Layari Laman Facebook MYKMU
Sempat ajar suami mengucap, berzikir

PRN Melaka: Mesyuarat Cawangan UMNO Klebang Kecil Kecoh, Idris Harun Muncul Beri Ucapan

The post ‘Love You Bro’ Air Mata Awie, Pekin Gugur Kenang Allahyarham Mamat Khalid appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/24/love-you-bro-air-mata-awie-pekin-gugur-kenang-allahyarham-mamat-khalid/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Awie Terima Mesej Terakhir Love You Bro Daripada Mamat Khalid Dia Tak Pernah Mesej Begitu Kalau Bergurau Pun Kas4r

Awie Terima Mesej Terakhir Love You Bro Daripada Mamat Khalid Dia Tak Pernah Mesej Begitu Kalau Bergurau Pun Kas4r

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 337 hits
PERNAH beberapa kali bekerjasama dalam filem penyanyi Datuk Awie menyifatkan Allahy4rham Mamat Khalid satu satunya bintang yang menyerlah dalam industri perfileman negara Berkongsi momen terakhir dengan Mamat Awie atau nama sebenarnya Ahmad...
Guru Cemerlang Kimia Terima Anugerah Global Teacher Award 2021

Guru Cemerlang Kimia Terima Anugerah Global Teacher Award 2021

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 640 hits
Komathy menunjukkan pengiktirafan dan anugerah yang diterimanya sepanjang 14 tahun berkhidmat dalam profesion guru IPOH Guru Sekolah Menengah Kebangsaan Ave Maria Convent Ipoh yang pernah menerima pengiktirafan sebagai Guru Cemerlang Kimia ...
Hiburan Berikan Saya Waktu Anak Bongsu Mamat Khalid Terkilan Tak Dapat Ziarah Jenazah Bapa

Hiburan Berikan Saya Waktu Anak Bongsu Mamat Khalid Terkilan Tak Dapat Ziarah Jenazah Bapa

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 581 hits
Anak bongsu kepada Allahyarham Mamat Khalid iaitu Ann Khalid yang kini sedang melanjutkan pelajaran di United Kingdom tidak sempat menziarah jenazah arwah bapanya ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementHasmah Hassan isteri kepada allahyarham Mamat ...
Hiburan Saya Akan Teruskan Apa Yang Dia Usahakan Anak Mamat Khalid Mahu Sambung Legasi

Hiburan Saya Akan Teruskan Apa Yang Dia Usahakan Anak Mamat Khalid Mahu Sambung Legasi

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 524 hits
Anak keempat kepada Allahyarham Mamat Khalid iaitu Mohd Khalid Amen tidak mahu legasi yang ditinggalkan bapa tercinta dalam bidang pengarahan berakhir begitu sahaja ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementAmen 25 akui kehilangan bapanya menjadi tamp...
Anak Terkejut Bapa Tiba Tiba Request Nak Pergi Hospital Di Hari Jadi Dua Kali Berlaku Drama Air Mata

Anak Terkejut Bapa Tiba Tiba Request Nak Pergi Hospital Di Hari Jadi Dua Kali Berlaku Drama Air Mata

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 617 hits
SIAPA yang tidak gembira apabila hari ulang tahun kelahiran disambut oleh orang tersayang Namun bagi seorang bapa perasaannya sebak sehingga menitiskan air mata ketika menjamah sepotong kek hari jadi Menerusi satu video yang dikongsi di apl...
Hiburan Dipulau Kerana Berbeza Fahaman Politik Ellie Suriaty Dedah Mamat Khalid Beri Peluang Untuknya Kembali Berlakon

Hiburan Dipulau Kerana Berbeza Fahaman Politik Ellie Suriaty Dedah Mamat Khalid Beri Peluang Untuknya Kembali Berlakon

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 236 hits
Pelakon dan juga pengarah Ellie Suriaty meluahkan rasa terkilan kerana tidak berpeluang untuk menziarahi Allahyarham Mamat Khalid sebagai penghormatan untuk terakhir kalinya ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementEllie yang dihubungi media berkata ...
Sentuhan Magis Menjadi Kalau Dia Pegang Gitar Jadilah Lagu Datuk Lat Kongsi Kehebatan Mamat Khalid

Sentuhan Magis Menjadi Kalau Dia Pegang Gitar Jadilah Lagu Datuk Lat Kongsi Kehebatan Mamat Khalid

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 279 hits
Sentuhan Magis Menjadi Kalau Dia Pegang Gitar Jadilah Lagu Datuk Lat Kongsi Kehebatan Mamat Khalid Kartunis negara Datuk Mohammad Nor Khalid mengambarkan adiknya Allahyarham Mamat Khalid sebagai seorang yang cukup berbakat Jelas beliau yang...
Gembira Air Terjun Bertukar Duka Air Mata

Gembira Air Terjun Bertukar Duka Air Mata

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 301 hits
Gembira air terjun bertukar duka air mata HULU SELANGOR Kegembiraan lima remaja lelaki mandi di Air Terjun Ulu Yam dekat sini hari ini bertukar air mata selepas seorang daripada mereka ditemui lemas Mangsa dikenali sebagai Muhammad Hafiz Kh...
Baru Faham Perasaan Mak Maid Rakam Syariq Sebut Mama Pertama Kali Buat Emma Men1tis Air Mata

Baru Faham Perasaan Mak Maid Rakam Syariq Sebut Mama Pertama Kali Buat Emma Men1tis Air Mata

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 287 hits
Aktres jelita Emma Maembong menitiskan air mata gembira apabila anak lelakinya Shariq Gabriel sudah pandai menyebut perkataan mama dengan sempurna Menurut Emma dia juga dibuai em0si kerana anaknya yang berusia 11 bulan itu cukup menyentuh n...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Fashion Forward Styling Tips For Incorporating Shapewear Into Your Outfits

Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang