London Sehingga Bertemu Lagi Day 13




Akhirnya saya tiba ke catatan akhir percutian saya dan keluarga ke United Kingdom dan Scotland dari 19 March hingga 2 April. Ianya adalah percutian yang amat bermakna kerana ianya adalah sempena majlis konvokesyen Juita yang tertangguh sejak tahun 2020. 
Ianya juga menyeronokkan kerana seleps Covid 19 melanda dunia, inilah pertama kali kami bercuti ke luar negara. Banyak prosedur dan SOP yang kena dipatuhi. 
Banyak juga kos tambahan yang terlibat seperti travel insurans untuk cover Covid yang agak mahal dan juga test Covid yang perlu dibuat untuk menaiki kapalterbang. 

Ok berbalik pada aktiviti kami pada hari akhir di London. Kami kena check out pukul 10 pagi dan flight pukul 9.00 malam. Agak lama juga kalau nak melepak di airport. Jadi kami terpaksa hubungi Dato Salahuddin untuk meninggalkan luggage bag di pejabat beliau. Hubby dan Juita mengambil teksi untuk menghantar bag bag kami ke sana. 
Sementara itu, saya, Nelly dan Aween ke kedai Tumi untuk beli bag Tumi sebagai hadiah sempena tamat pengajian Master Nana. 
Selepas itu, kami ke butik longchamp untuk last minute shopping. Bila dah di sana, ada jer yang terasa nak beli. Jadi saya beli handbag untuk Mia. 

Selepas itu, kami kemudian ke John Lewis bertemu dengan Juita yang mencari barang barang dia di sana. 
Semasa berjalan ke untuk mengambil bas ke Hotel Titiwangsa, salji turun walaupun tidak banyak cukup membuatkan saya teruja. Hahaha yang penting kita tak kacau orang kan 

Kami makan di Bonda Cafe yang terletak di tingkat bawah Hotel Titiwangsa One Paddington. Sedap sedap juga makanan di sini. Hajat hati nak tumpang solat tapi bilik solat yang khusus untuk staff hanya muat seorang sahaja dalam satu satu masa. Tapi sebab tak ada selipar untuk mengambil wudhu, jadi saya tukar plan untuk solat di airport sahaja. 

Kemudian kami naik ke atas sebelum Dato Salahuddin dan isteri datang bersama TukDin, owner restoran TukDin yang terkenal di London. Seronok bersembang bersama mereka. Banyak nasihat yang diberikan oleh TukDin untuk anak anak yang sedang membina kerjaya. 


Kami kemudian mengambil teksi yang diuruskan oleh Dato Salahuddin untuk ke airport. Ini adalah kali pertama kami balik dari Terminal 2. Lagi boring kerana tak ada aktiviti sangat kerana nak claim VAT pun dah tak ada lagi di UK. Kami hanya duduk di kerusi sementara menunggu kaunter tiket dibuka. 

Tak ada apa yang menarik sangat di sini. Kaunter untuk drop bag dibuka pukul 5.30. Hand luggage semuanya terlebih muatan. Tapi nasib baik kerana mereka tak check sangat.
Untuk Covid pula, kerajaan Malaysia masih mensyaratkan ujian RTK bagi mereka yang telah dijangkiti Covid dalam masa 60 hari dan PCR untuk yang lain lain dalam masa 48 jam sebelum menaiki kapalterbang. Kami bersedia dengan print out laporan kesihatan ketika disahkan covid positif. Kos untuk melakukan ujian PCR mahal iaitu £85 untuk seorang sedangkan kos untuk RTK hanya £30 sahaja. Di airport, staff akan memeriksa keputusan ujian ketika check in ticket. 
Selepas pemeriksaan barang barang kami terus ke multi faith prayer room untuk solat. Menunggu waktu Maghrib sekali. Agak jauh berjalan untuk ke gate pelepasan B48. Memang tercungap cungap juga dibuatnya. 
Lain kali kami patut solat di bilik berhampiran gate pelepasan sahaja supaya tidak terkejar kejar seperti ini. Kami lama kerana menunggu masuk waktu Maghrib. Selepas itu, kami singgah beli coklat dan parfum.
Tiada lagi barangan tanpa tax di airport kecuali barangan yang dijual di kedai bebas cukai. Barangan di butik sama harga dengan harga butik di luar. Jadi memang tak ada yang menarik melainkan kita nak menghabiskan duit pound yang ada. Sekarang ini di UK, tiada lagi VAT jadi harga barangan tidak lagi semurah seperti sebelumnya.
Kami menaiki flight MH1 yang bertolak agak lewat dari sepatutnya dengan penerbangan memakan masa 12 jam. Kami tiba pada pukul 5.50 petang.
Mungkin sebab kepenatan saya rasa gelisah sekali sepanjang perjalanan balik. Rasa lenguh betis dan kaki. Lagi pulak saya tak mahu tidur sangat kerana akan sampai di Malaysia waktu petang. Jadi supaya waktu tidur di Malaysia kembali seperti biasa. Sebaik tiba di rumah, menantu kami Alain dah bersiap untuk menunaikan solat terawih di surau. Keesokannya, umat Islam di Malaysia mulai berpuasa Ramadhan. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2022/08/london-sehingga-bertemu-lagi-day-13.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Manchester Ke London Day 11

Manchester Ke London Day 11

papar berkaitan - pada 7/8/2022 - jumlah : 144 hits
Sebelum meneruskan perjalanan ke London kami singgah di Old Trafford kerana Nelly mahu membeli barangan di megastore stadium Manchester United Sebelum itu boleh baca entri sebelum ini di Masya Allah cuacanya teramat amat sejuk Menggigil jar...
Indigo Demo Day 2022 Ajang Kolaborasi Start Up Dan Investor

Indigo Demo Day 2022 Ajang Kolaborasi Start Up Dan Investor

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 165 hits
PT Telkom Indonesia Tbk menggelar Indigo Demo Day 2022 Kegiatan tahunan ini bertujuan menghubungkan startup binaan Telkom terpilih dengan para pemodal ventura potensial agar dapat berkolaborasi dan menjalin kerja sama strategis
English 5 Words A Day

English 5 Words A Day

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 167 hits
This is a vocabulary book for children that teacher and test more than 1000 English Words Words are taught in weekly units of 5 days Learning new vocabularyOn Days 1 4 the child will be presented with 20 new words which are taught 5 words a...
Last Day Makan Steroid

Last Day Makan Steroid

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 257 hits
Assalamualaikum Hi korang Dah Rabu dah hari ni hari ni SA happy giler uolls hari ni last day SA makan steroid yeah seronok betul jangan nanti next check up doctor suruh sambung lagi sebab muscle strain tu belum pulih sepenuhnya penat uiii b...
International Tiger Day Saving Malayan Tiger From Extinction

International Tiger Day Saving Malayan Tiger From Extinction

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 222 hits
Tightened regulations to conserve and protect the habitat of the Malayan TigerDr Samsudin MusaThe Improving Connectivity in the Central Forest Spine Project continues to support the protection of tiger landscapes within the Central Forest S...
Razali Happy To Be Dewan Negara Speaker For A Day

Razali Happy To Be Dewan Negara Speaker For A Day

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 116 hits
Senator Razali Idris said he was happy that he was given the opportunity to preside over Dewan Negara proceedings yesterday According to Berita Bersatu Razali said he was called to act as the speaker because Dewan Negara deputy president Mo...
Seize The Day As China Disrupts The Automotive Market

Seize The Day As China Disrupts The Automotive Market

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 168 hits
Last month was a seminal moment for Malaysia s automotive industry when a China origin car the Proton X50 topped the sales chart for the first time China s auto sector had also seized a global lead in sales of electric vehicles when Shenzhe...
Man Gets One Day Jail Rm10 000 Fine For Drunk Driving In Miri

Man Gets One Day Jail Rm10 000 Fine For Drunk Driving In Miri

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 172 hits
According to the facts of the case Bilson Balan Laju 24 registered a blood alcohol level of 71mg per 100ml exceeding the limit of 50mg per 100ml while driving along Jalan Miri Airport at 12 49am on Jan 31 this year MIRI A man was sentenced
Girls Day Out Lunch Sushi King

Girls Day Out Lunch Sushi King

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 157 hits
Bismillahhirahmannirrahim As Salam and greetings to dear readers Girls Day Out Lunch Sushi King Kisah last weekend outing bersama Aryssa sebabnya nak beli barang barang keperluan Aryssa nak sambung belajar Mrs A ajak Aryssa beli barang bara...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan