Lokman Adam Kena 2 Pertuduhan Buat Hantaran Jelik Terhadap Pm


 


KUALA LUMPUR: Bekas Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO, Datuk Lokman Noor Adam didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini atas dua tuduhan membuat hantaran jelik terhadap kerajaan dan Perdana Menteri, Datuk Seri smail Sabri Yaakob.

Bagaimanapun, Lokman, 49, mengaku tidak bersalah selepas tuduhan itu dibacakan oleh jurubahasa di hadapan Hakim Nor Hasniah Ab Razak.

Mengikut kertas pertuduhan, Lokman membuat dan memulakan penghantaran bersifat jelik menggunakan Facebook atas nama profil 'Lokman Noor Adam Official' dengan niat untuk menyakitkan hati, pada jam 11.16 malam dan 10.28 malam, 20 dan 22 Ogos lalu.

Hantaran berkenaan dibaca pengadu masing-masing di Bukit Bintang, jam 8.15 pagi, 24 ogos lalu dan Sentul, 11.30 pagi, 23 Ogos lalu.

Oleh itu, Lokman sebagai orang kena saman (OKS) melakukan kesalahan mengikut Seksyen 233 (1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 233(3) akta sama.

Jika disabitkan kesalahan, OKS boleh didenda maksimum RM50,000 atau penjara maksimum setahun atau kedua-duanya, selain didenda selanjutnya RM1,000 bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas sabitan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Iznina Hanim Hashim dan Nadia Mohd Izhar manakala Lokman diwakili peguam bela, Logen Eskander.

Nadia menawarkan OKS diikat jamin RM15,000 bagi setiap tuduhan kerana mengambil kira kes itu membabitkan kepentingan awam.

"Saya juga memohon tertuduh tidak dibenarkan untuk membuat sebarang kenyataan atau komen di mana-mana medium media sosial berkaitan kes terbabit," katanya.

Bagaimanapun, Logen memohon jaminan RM2,000 bagi setiap tuduhan kerana anak guam tidak mempunyai pendapatan tetap sebagai penjual sate.

"OKS sudah berkahwin dan mempunyai 11 anak yang masih belajar. Dengan pendapatan yang tidak menentu, OKS menampung perbelanjaan keluarga dan persekolahan anaknya," katanya.

Mahkamah kemudian menetapkan tertuduh diikat jamin RM8,000 bagi setiap tuduhan dengan seorang penjamin dan 26 September ini untuk sebutan semula kes.

Bukit Aman menerusi kenyataan semalam, berkata pertuduhan akan dibuat Unit Siasatan Jenayah Terkelas (UJST) Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman di Mahkamah Sesyen Jenayah (Siber) Kuala Lumpur pada jam 9.30 pagi.

"Lokman akan berdepan pertuduhan membabitkan dua kes yang kedua-duanya disiasat mengikut Seksyen 233(1) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

"Dua kes itu membabitkan penghantaran video berniat jahat dan kenyataan menghina kerajaan dan Perdana Menteri melalui akaun Facebook Lokman Noor Adam Official," kata kenyataan itu.

Lokman sebelum ini dilaporkan melahirkan rasa tidak berpuas hati dengan kerajaan sekarang dan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri selepas bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dipenjarakan 12 tahun susulan Mahkamah Persekutuan mengekalkan sabitan ke atasnya berhubung penyelewengan dana RM42 juta SRC International Sdn Bhd -BH





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritasetiap-hari.blogspot.com/2022/08/lokman-adam-kena-2-pertuduhan-buat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lokman Adam Menyalak Najib Razak Masuk Penjara

Lokman Adam Menyalak Najib Razak Masuk Penjara

papar berkaitan - pada 24/8/2022 - jumlah : 204 hits
Mengikut Lokman PM Ismail Sabri Yaakob di belakang usaha untuk memenjarakan Najib dan Zahid Hamidi Lokman marah sebab PM tidak salah guna kuasanya untuk menggugurkan kes Najib dan Zahid Kalau PM buat apa yang Lokman suruh Umno akan kalah te...
Raja Petra Points Finger At Lokman Adam As Instigator Of Calls To Interfere In Court Cases

Raja Petra Points Finger At Lokman Adam As Instigator Of Calls To Interfere In Court Cases

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 116 hits
Blogger Raja Petra added that Lokman did not understand the repercussions and backlash from demanding the premier to interfere in the judiciary Blogger Raja Petra Raja Kamarudin claimed that Umno Supreme Council member Datuk Lokman Noor Ada...
Lokman Adam Dalam Dua Kes

Lokman Adam Dalam Dua Kes

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 148 hits
HAMDAN TAHAPerbezaan kes Anwar Ibrahim dan Najib Razak 1 Kes Anwar Ibrahim Lokman Adam dan penyokong Anwar marah kepada Perdana Menteri ketika itu di katakan campur tangan dalam urusan Penghakiman dan Peguam Negara 2 Anwar buat kenyataan da...
Cepat Tengok Sebelum Kena Delete Lokman Adam Datang Bulan

Cepat Tengok Sebelum Kena Delete Lokman Adam Datang Bulan

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 151 hits
Boleh berbeza pendapat boleh tidak bersetuju tetapi Ismail itu PM bukan lembu yang boleh dicucuk hidung dan diheret Boleh tunggu Dan lihat samada ada mana mana pihak dari umno akan buat laporan polis ke atas caci makian lokman Adam ke atas ...
Lokman Adam Sedang Merosakkan Imej Umno Dalam Kalangan Rakyat Non Partisan

Lokman Adam Sedang Merosakkan Imej Umno Dalam Kalangan Rakyat Non Partisan

papar berkaitan - pada 21/8/2022 - jumlah : 302 hits
Emel Pembaca UMNO akan hancur jika ada pemimpin seperti Lokman Adam ini Tujuannya adalah cipta persepsi dan menyemai benci kebencian terhadap Perdana Menteri dalam kalangan ahli UMNO
Mahkamah Rayuan Kekalkan 9 Pertuduhan Rasuah Gubah Wang Haram Terhadap Azeez

Mahkamah Rayuan Kekalkan 9 Pertuduhan Rasuah Gubah Wang Haram Terhadap Azeez

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 139 hits
Mahkamah Rayuan memutuskan sembilan pertuduhan akan diteruskan terhadap bekas pengerusi Tabung Haji itu selepas menolak empat pertuduhan pindaan Bekas pengerusi Tabung Haji Abdul Azeez Abdul Rahim gagal dalam rayuannya untuk membatalkan kes...
Suami Tengku Maimun Buat Hantaran Negatif Bimbang Ia Pengaruhi Keputusan Pertuduhan

Suami Tengku Maimun Buat Hantaran Negatif Bimbang Ia Pengaruhi Keputusan Pertuduhan

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 174 hits
PUTRAJAYA Datuk Seri Najib Razak mahu panel hakim Mahkamah Persekutuan yang baharu ditetapkan untuk mendengar rayuan akhirnya bagi mengetepikan tujuh tuduhan penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd dihadapinya berdasark...
Lokman Adam Charged For Allegedly Insulting Pm On Fb

Lokman Adam Charged For Allegedly Insulting Pm On Fb

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 126 hits
Former Umno Supreme Council member Datuk Lokman Noor Adam was charged in the Sessions Court here today with two counts of making and initiating the transmission of offensive communications against Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaak...
Lokman Adam Settles Waytha Moorthy Defamation Suit Out Of Court

Lokman Adam Settles Waytha Moorthy Defamation Suit Out Of Court

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 167 hits
Former national unity minister P Waytha Moorthy has settled his defamation suit against Lokman Noor Adam over Lokman s speech in 2018 linking Waytha to the death of fireman Adib Kassim Lawyer Annou Xavier representing Waytha said both parti...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Embracing Happiness And Mental Well Being At Pasar Besties Bazaar

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat