Logo Bn Masih Punyai Pengaruh Kuat Di Sabah


SHAH ALAM – Penggunaan logo Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah nanti disifatkan sebagai keputusan tepat kerana logo tersebut dilihat masih mempunyai pengaruh kuat kepada rakyat negeri itu.
Penganalisis politik, Profesor Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berkata, logo itu masih mempunyai pengaruh yang kuat kepada rakyat Sabah berdasarkan rekod pemerintahan BN di negeri itu dan keputusan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu.
Menurutnya, BN sememangnya mempunyai reputasi yang tinggi di Sabah kerana menjadi kerajaan di negeri itu sebelum PRU14.
“Keputusan PRU14 pula menyaksikan BN memperoleh 29 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan hanya kurang satu kerusi untuk membolehkan mereka capai majoriti mudah bagi membentuk kerajaan negeri.
“Sepanjang memerintah Sabah juga, BN telah melaksanakan pelbagai projek pembangunan untuk kemudahan rakyat dan semestinya rakyat negeri itu sudah merasai dan menikmati pelbagai sumbangan yang telah dilakukan kerajaan,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian hari ini.
Beliau berkata demikian mengulas mengenai keputusan BN Sabah untuk menggunakan logo sendiri pada PRN yang akan berlangsung 26 September depan
Pengerusi BN Sabah, Datuk Seri Bung Mokhtar Radin berkata, bagaimanapun keputusan itu akan dibincangkan dengan parti-parti lain yang akan turut bertanding.
Mengulas lanjut, Mohd Azizuddin berkata, keputusan BN Sabah itu adalah realistik berpandukan rekod pemerintahan BN di negeri itu yang sekali gus akan memberi kelebihan kepada parti berkenaan untuk memenangi PRN tersebut.
Menurutnya, kejayaan UMNO dan BN membentuk kerajaan Persekutuan bersama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Pas, Parti Bersatu Sabah (PBS), Parti Solidariti Tanah Airku (Star) dan Gabungan Parti Sarawak (GPS) pada Februari lalu turut memberi kelebihan kepada gabungan itu untuk mendapat sokongan rakyat.
“Kalau BN dan parti gabungannya di Sabah gunakan logo berlainan, mungkin ia kelirukan pengundi yang mahu menyokong gabungan parti kerajaan untuk buat pilihan tepat.
“Jadi mana-mana pengundi yang tidak memilih atau mengundi berdasarkan calon dan mahu menyokong parti kerajaan, mereka akan pangkah berdasarkan logo BN.
“Atas sentimen logo ini, akan ada pengundi yang akan memangkah berdasarkan logo parti dan bukan melihat kepada calon yang bertanding,” katanya.
Menurut beliau, rakyat di Sabah dijangka cenderung untuk menyokong parti kerajaan memandangkan negeri itu masih memerlukan banyak pembangunan bagi memenuhi keperluan rakyat.
Katanya, keadaan itu juga akan mempengaruhi tahap sokongan kepada kerajaan negeri terdahulu iaitu Pakatan Harapan (PH) yang diterajui Parti Warisan Sabah (Warisan).
“Bila Warisan dan PH sudah tidak jadi kerajaan di peringkat Persekutuan, rakyat sudah tentu bimbang terutama dari peruntukan yang akan disalurkan kepada negeri itu untuk projek pembangunan.
“Oleh itu keputusan terbaik semestinya dengan menyokong parti kerajaan Persekutuan,” katanya.
Pada 30 Julai lalu, Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mengumumkan Yang Di-Pertua Negeri Sabah, Tun Juhar Mahiruddin telah berkenan untuk membubarkan DUN bagi membolehkan PRN diadakan ekoran kemelut politik negeri berkenaan.
SH
The post Logo BN masih punyai pengaruh kuat di Sabah appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/08/19/logo-bn-masih-punyai-pengaruh-kuat-di-sabah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Sabah Keadilan Tidak Akan Guna Logo Parti Lain

Prn Sabah Keadilan Tidak Akan Guna Logo Parti Lain

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 318 hits
Apabila KEADILAN dicadangkan supaya menggunakan logo Warisan pada Pilihan Raya Negeri Sabah Ke 16 ia dilihat sebagai satu penghinaan kepada mereka Ketua Penerangan KEADILAN Sabah Simsudin Sidek berkata ada pihak tertentu yang sengaja menimb...
Keadilan Guna Logo Sendiri Di Prn Sabah Tahniah

Keadilan Guna Logo Sendiri Di Prn Sabah Tahniah

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 353 hits
Logo adalah isu kecil Apa yang penting adalah penyatuan tolak ansur dan kerjasama di antara Keadilan dan Warisan Penyokong Keadilan mengenali logo Keadilan begitu juga sebaliknya untuk penyokong Warisan Tempat Warisan bertanding gunakan saj...
Pn Bincang Guna Satu Logo Pada Prn Sabah

Pn Bincang Guna Satu Logo Pada Prn Sabah

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 239 hits
GABUNGAN parti di bawah Perikatan Nasional akan membincangkan untuk menggunakan satu logo ketika bertanding pada Pilihan Raya Negeri Sabah nanti Setiausaha Badan Pimpinan Bersatu Sabah Datuk Seri Dr Ronald Kiandee berkata perkara itu hanya ...
Pkr Will Use Own Logo In Sabah Elections Says Anwar

Pkr Will Use Own Logo In Sabah Elections Says Anwar

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 436 hits
SABAH POLLS PKR president Anwar Ibrahim said his party would be using its own logo in the upcoming Sabah state elections despite an earlier suggestion for political parties aligned to Warisan to contest in the elections using the Warisan lo...
Enggan Ulas Kritikan Bung Moktar Mahu Fokus Gerak Kerja Jentera Prn Sabah

Enggan Ulas Kritikan Bung Moktar Mahu Fokus Gerak Kerja Jentera Prn Sabah

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 310 hits
Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata beliau akan terus memberi fokus untuk menggerakkan jentera parti bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri Sabah Beliau yang enggan mengulas mengenai kritikan sekumpulan ...
Lagi Sertai Keadilan Di Sabah

Lagi Sertai Keadilan Di Sabah

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 247 hits
700 kemasukan ahli keadilan di Dun limbahau Sabah di mana Keadilan akan btanding di sini Dun ini anak angkat utk Pahang dlm PRN sabah nanti Di DUN ini 74 Kadazan 15 Chinese dan 11 Melayu Tahniah Ketua Wanita Keadilan Pusat YB Fuziah Salleh ...
Sabah Umno Chiefs Rejection Of Bung A Slap In The Face To Zahid Says Ex Newsman

Sabah Umno Chiefs Rejection Of Bung A Slap In The Face To Zahid Says Ex Newsman

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 311 hits
Former newsman A Kadir Jasin PETALING JAYA Blogger A Kadir Jasin today said the opposition from Sabah Umno leaders to Bung Moktar Radin leading Barisan Nasional s election campaign in the state was a huge slap in the face for party presiden...
Sabah Umno Split Can Cause Bn S Defeat Say Analysts

Sabah Umno Split Can Cause Bn S Defeat Say Analysts

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 373 hits
Sabah Umno chief Bung Moktar Radin over whose leadership of the Barisan Nasional machinery in the polls the state chapter is split KOTA KINABALU Political analysts see the split in Sabah Umno as having the potential to cause Barisan Nasiona...
After Brickbats Bung Says Sabah Umno Must Move Forward

After Brickbats Bung Says Sabah Umno Must Move Forward

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 305 hits
Bung Moktar Radin says he accepts the mission to lead Barisan Nasional in the Sabah election KOTA KINABALU Sabah Barisan Nasional chairman Bung Moktar Radin whose appointment as head of the BN election machinery for the state polls drew bri...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir

Himpunan Resepi Ayam Masak Black Pepper Yang Simple Dan Sedap

Easter Egg Mayat Ant Man Di Paparkan Dalam Trailer Terbaru Deadpool Wolverine