Login Str Bantuan Tunai Rahmah 2023


PROGRAM bantuan tunai kepada golongan isi rumah berpendapatan rendah (B40) di bawah Kementerian Kewangan dijenamakan semula sebagai Sumbangan Tunai Rahmah (STR) dan akan terus ditambah baik.
Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Kerajaan Perpaduan pimpinannya menekankan pendekatan rahmah dalam membela nasib rakyat terutama golongan rentan dan mudah terjejas.
Selaras dengan itu, kata beliau, kerajaan telah memperkenalkan konsep ‘Payung Rahmah’ sebagai induk kepada inisiatif-inisiatif membantu golongan kurang berkemampuan dalam mendepani cabaran kos sara hidup.
Apa Itu Sumbangan Tunai Rahmah (STR)? STR 2023 adalah bantuan tahunan yang diperuntukkan oleh Kerajaan kepada rakyat, di mana sebelum ini dikenali sebagai BSH, BPN, BPR dan BKM.
Bantuan tunai yang dilaksanakan oleh kerajaan yang lalu akan diteruskan dan disegerakan pada bulan Januari ketimbang bulan Mac tahun depan mengambilkira beban yang ditanggung rakyat saat ini dan keperluan musim tengkujuh.
Syarat Kelayakan Kategori Penerima Warga Emas, Bujang & Keluarga Berikut adalah kategori penerima STR dan had umur yang ditetapkan :
Jumlah & Tarikh Bayaran STR Fasa 1, 2, 3 dan 4 (Kemaskini Belanjawan 2023) Tarikh bayaran STR akan dibuat dalam 4 fasa seperti berikut:
Fasa 1 : Januari 2023 Fasa 2 : April 2023 Fasa 3 : Julai 2023 Fasa 4 : November 2023 Di bawah adalah jadual dan jumlah bayaran yang akan diterima dari Fasa 1 hingga Fasa 4 :
Berikut adalah jumlah bayaran tambahan yang akan diterima oleh kategori miskin tegar :
NOTA:
Penerima kategori miskin tegar adalah mereka yang mempunyai rekod dalam data e-Kasih (ICU JPM) Sumbangan tambahan ini akan disalurkan dalam bentuk bakul makanan dan secara baucar untuk barangan makanan asas Login STR : Semakan Status Sumbangan Tunai Rahmah (MySTR) Semakan status pembayaran Fasa 2 boleh dibuat mulai 5 April 2023.
Info terkini dan maklumat lanjut berkaitan pembayaran ini boleh dirujuk soalan lazim (FAQ) di portal rasmi STR melalui pautan https://bantuantunai.hasil.gov.my.
LOG MASUK MYSTR
Maklumat MySTR adalah berdasarkan maklumat MyBKM 2022.
Login STR
Layari pautan rasmi Portal Sumbangan Tunai Rahmah https://bantuantunai.hasil.gov.my Isikan no kad pengenalan Tekan butang SEMAK Butiran anda akan dipaparkan seperti di bawah. Klik MAKLUMAT BAYARAN untuk melihat jumlah bayaran yang akan anda terima serta status pengkreditan. Pendaftaran MySTR
Klik MySTR dan pastikan no MyKad anda merupakan penerima fasa 1 STR 2023 Masukkan Maklumat Keselamatan Masukkan Kata Kunci Keselamatan dan Kata Laluan Pendaftaran berjaya Lupa Kata Laluan STR Jika anda terlupa kata laluan STR, sila ikuti langkah berikut untuk mendapatkan semula password anda:
Layari pautan rasmi Portal Sumbangan Tunai Rahmah https://bantuantunai.hasil.gov.my Klik TERLUPA KATA LALUAN. Nombor MyKad anda akan dipaparkan di Soalan Keselamatan, tekan butang SEMAK. Masukkan emel yang telah didaftarkan di Borang Permohonan STR. Klik butang SETERUSNYA. Kata laluan sementera akan dihantar ke emel yang telah didaftarkan. Jika tiada emel, klik butang SETERUSNYA. Frasa keselamatan akan dipaparkan dan pemohon perlu mengisi 3 soalan keselamatan. Klik butang SETERUSNYA. Isi KATA LALUAN BAHARU dan Pengesahan Kata Laluan. Klik butang TUKAR KATA LALUAN. Tukar Kata Laluan Baharu dengan log masuk semula dan memilih menu TUKAR KATA LALUAN MYSTR. PanduanPenggunaSTR_TerlupaKataLaluanDownload Cara Permohonan / Semakan Kemaskini Maklumat Pemohon Penerima STR 2023 Pendaftaran baru dan kemaskini Sumbangan Tunai Rahmah (STR) kini dibuka.
Rujuk langkah-langkah di bawah untuk memohon:
Muat turun manual Panduan Pengguna Permohonan Baharu Bantuan Tunai Rahmah (STR 2023): PanduanPenggunaSTR_PermohonanBaharuDownload
Muat Turun Borang Manual
Borang Permohonan_STR 2023 Borang Kemas Kini Maklumat Permohonan_STR 2023 Borang Serahan Dokumen Sokongan_STR 2023 Borang Pembatalan Permohonan_STR 2023 Cara membuat kemaskini dan maklumat lanjut berkaitan pembayaran ini boleh dirujuk melalui artikel : Kemaskini Maklumat Pemohon STR 2023 atau Soalan Lazim (FAQ) di Portal Rasmi STR melalui pautan https://bantuantunai.hasil.gov.my.
Kata Laluan MySTR adalah berdasarkan maklumat pada MyBKM 2022
Sila rujuk portal rasmi STR 2023 di pautan rasmi Portal Sumbangan Tunai Rahmah https://bantuantunai.hasil.gov.my atau maklumat dari laman web rasmi Belanjawan 2023 https://budget.mof.gov.my/manfaat/faq/str.html untuk keterangan lanjut.
Soalan Lazim Berikut adalah senarai Soalan Lazim STR 2023 yang dimuatnaik di laman web rasmi Sumbangan Tunai Rahmah oleh LHDNM :
Bilakah Pembayaran STR Fasa 1? Pembayaran STR Fasa 1 adalah seperti berikut:

Ada Akaun Bank – Mulai 17 Januari 2023 secara
berperingkat. (Dikreditkan ke akaun
bank yang didaftarkan semasa
permohonan Bantuan Keluarga
Malaysia (BKM) 2022)

Tiada Akaun Bank – Tuntutan tunai di cawangan Bank
Simpanan Nasional (BSN) mulai 17
Januari 2023.
Berapakah amaun bayaran yang akan diterima oleh penerima yang layak? RM 300 : Penerima Isi Rumah
i. Kahwin
ii. Ibu Bapa Tunggal (IBT)
Mempunyai Anak

RM100 : . Warga Emas Tiada Pasangan

RM 100 : Bujang
Siapakah yang layak menerima pembayaran pada STR Fasa 1? Penerima STR yang layak menerima bayaran Fasa 1 adalah merujuk kepada penerima BKM 2022 yang telah disemak silang dengan data kematian pemohon dan pasangan sehingga 31 Disember 2022.
Adakah saya perlu mengemaskini permohonan STR terlebih dahulu sebelum menerima pembayaran Fasa 1? Tidak. Pembayaran STR Fasa 1 adalah berdasarkan data Lulus BKM 2022.
Bagaimanakah kaedah pembayaran STR Fasa 1? Pembayaran STR Fasa 1 berdasarkan kaedah pembayaran terakhir BKM 2022 seperti berikut:

i. Kredit ke akaun bank
Pembayaran akan dikreditkan ke akaun bank penerima / pasangan secara berperingkat.

ii. Tunai di Kaunter BSN
Pembayaran akan dilakukan secara tunai sekiranya:
a. Pembayaran terakhir BKM 2022 adalah secara tunai
b. Status pengkreditan gagal kredit
c. Tiada maklumat akaun bank.
Bagaimanakah saya boleh mengetahui yang saya adalah penerima bayaran STR Fasa 1? Semakan status bayaran boleh dibuat mulai 17 Januari 2023 melalui:
i. Portal Rasmi Sumbangan Tunai Rahmah LHDNM,
https://bantuantunai.hasil.gov.my dengan memilih menu Log Masuk MySTR > Semakan Pembayaran Fasa 1; atau
ii. Aplikasi Semakan Sumbangan Tunai Rahmah dengan memuat turun di Play Store / App Store pada telefon bimbit; atau
iii. Hubungi LHDNM: 1-800-88-2747 (waktu operasi: 9.00 pagi – 5.00 petang); atau
iv. Hubungi MOF: 03-8882 4565 / 4566 (waktu operasi: 9.00 pagi – 5.00 petang); atau
v. Hadir ke LHDNM yang berhampiran.
Bagaimanakah cara untuk membuat semakan status pembayaran melalui Portal Rasmi STR https://bantuantunai.hasil.gov.my? Semakan boleh dibuat pada menu Semakan Pembayaran Fasa 1 seperti berikut:
i. Klik Log Masuk MySTR
ii. Masukkan Nombor MyKad Pemohon
iii. Pengesahan Kata Kunci Keselamatan
iv. Masukkan Kata Laluan
v. Klik Menu Semakan Pembayaran Fasa 1
vi. Maklumat yang akan dipaparkan
a. Nama Pemohon
b. No Mykad Pemohon
c. Status Permohonan
d. Maklumat Pembayaran Fasa 1 (jika layak bayaran fasa 1)
Kata Laluan MySTR adalah berdasarkan maklumat pada MyBKM 2022
Muat turun PDF :
SOALAN LAZIM (FAQ)
SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR) 2023
SOALAN_LAZIM_FAQ_PEMBAYARAN_FASA_1_STR2023Download Baca juga:
BTR Fasa 1 : Jumlah Bayaran Kategori Bujang & Keluarga Semakan Status BTR 2023 & Kemaskini Maklumat Pemohon Bantuan Tunai Rakyat (BTR 2023)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/login-str/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=login-str

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bantuan E Wallet 2023 Free Credit Semakan Kredit Rm200

Bantuan E Wallet 2023 Free Credit Semakan Kredit Rm200

papar berkaitan - pada 4/4/2023 - jumlah : 156 hits
Semakan permohonan Bantuan e Wallet 2023 Free Credit dengan jumlah Kredit RM200 ewallet Bantuan e Wallet merupakan bantuan yang disalurkan ke akaun digital golongan muda secara atas talian Bantuan ini dinamakan sebagai Program Tunai Rahmah ...
Jumlah Bantuan Khas Aidilfitri 2023 Untuk Negeri Pahang

Jumlah Bantuan Khas Aidilfitri 2023 Untuk Negeri Pahang

papar berkaitan - pada 5/4/2023 - jumlah : 828 hits
Beberapa hari yang Menteri Besar Pahang YAB Dato Sri Haji Wan Rosdy Bin Wan Ismail telah mengumumkan Bantuan Khas Aidilfitri untuk tahun 2023 kepada semua penjawat awam bagi negeri Pahang Ini memang biasa akan diberi setiap tahun apabila ti...
Bantuan Baru Aidilfitri Dibayar Pada Bulan Ini 2023 Semak Kelayakan

Bantuan Baru Aidilfitri Dibayar Pada Bulan Ini 2023 Semak Kelayakan

papar berkaitan - pada 6/4/2023 - jumlah : 176 hits
Bantuan Baru Aidilfitri Dibayar Pada Bulan Ini Semak Kelayakan Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh perkongsian kita hari ini berkaitan satu insiatif kerajaan dalam memastikan rakyat yang memerlukan dapat dibantu sebaiknya Melalui pem...
Langsung Konvoi Bakul Rahmah Ke Tambun 28 Mac 2023

Langsung Konvoi Bakul Rahmah Ke Tambun 28 Mac 2023

papar berkaitan - pada 28/3/2023 - jumlah : 166 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menyempurnakan majlis pelepasan konvoi bakul Rahmah ke Tambun Perak di Lobi Pejabat Ketua Majlis Bangunan Parlimen
Bantuan Tunai Bmt Rm800 Dibayar Selama 4 Bulan Ini Tarikh Rasmi Pembayarannya

Bantuan Tunai Bmt Rm800 Dibayar Selama 4 Bulan Ini Tarikh Rasmi Pembayarannya

papar berkaitan - pada 3/4/2023 - jumlah : 242 hits
Bantuan Tunai BMT RM800 dibayar selama 4 bulan Ini tarikh rasmi pembayarannya Untuk membantu mereka yang memerlukan pihak Kerajaan Persekutuan dan Negeri telah memperkenalkan pelbagai jenis bantuan kewangan khusus Pada 24 Februari 2023 Perd...
Bsi Siapkan Uang Tunai Rp 37 6 Triliun Untuk Libur Lebaran 2023

Bsi Siapkan Uang Tunai Rp 37 6 Triliun Untuk Libur Lebaran 2023

papar berkaitan - pada 5/4/2023 - jumlah : 136 hits
PT Bank Syariah Indonesia Tbk menyiapkan uang tunai sebanyak Rp37 6 triliun untuk memenuhi kebutuhan masyarakat menjelang libur Ramadan dan hari raya Idulfitri 1444 Hijriah Saat ini BSI terus memastikan ketersediaan dana tunai demi memenuhi...
Projek Bantuan Sekolah Berasrama Penuh 2023

Projek Bantuan Sekolah Berasrama Penuh 2023

papar berkaitan - pada 26/3/2023 - jumlah : 251 hits
Sumbangan Bantuan Sekolah Berasrama Penuh merupakan sebuah program bantuan khusus bagi membantu pelajar yang kurang berkemampuan melanjutkan pelajaran di SBP seluruh Malaysia Bantuan ini telah mula diperkenalkan pada tahun 2003 yang bertuju...
Per 6 April 2023 Penukaran Uang Tunai Di Bi Capai Rp85 Triliun

Per 6 April 2023 Penukaran Uang Tunai Di Bi Capai Rp85 Triliun

papar berkaitan - pada 10/4/2023 - jumlah : 205 hits
Kepala Departemen Pengelolaan Uang Bank Indonesia Marlison Hakim menyampaikan pihaknya telah merealisasikan sebesar Rp85 triliun atau 44 persen dari target penukaran uang tunai selama periode Ramadhan dan Idul Fitri 1444 Hijriah senilai Rp1...
Jual Kereta Untuk Tunai Umrah Malangnya Berita Harian Online 04 04 2023

Jual Kereta Untuk Tunai Umrah Malangnya Berita Harian Online 04 04 2023

papar berkaitan - pada 5/4/2023 - jumlah : 577 hits
KUALA LUMPUR Kira kira 70 bakal jemaah umrah kendalian Emraz Travel Tours Sdn Bhd menuntut kembali wang dianggarkan berjumlah RM1 8 juta selain passport selepas agensi berkenaan gagal membawa mereka menunaikan ibadah itu seperti dijanjikan ...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Beraya Rumah Sis Lin Makan Laksa Sarawak

Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik