Loghat Dialek Bahasa Pulau Pinang


hang - awak,kamu,enta
mereloh- tidoq kuat 
kedarah- makan ikut nafsu 
marka- gewe/awek/makwe/pakwe 
ghoplah jingga- kepala jahat 
ajar - ajaq 
kenapa/apsal - awat/pasepa 
Beritahu - habaq 
Tolong beritahu - Habaq mai sat 
Mari - Mai 
Apa khabar - Apa khabaq 
Basikal tua - Gherek 
Kacang dhal - Kacang parpu 
Daun kesum - Daun cenohong 
Air - Ayaq Pergi - 
Pi Diorang - Depa 
Korang - Hangpa 
Saya - Cheq 
Nak kena buat macam nie ker? - Kena buat lagu nie ka?
Kelapa/Nyior - Nyoq 
Tandas - Jamban 
Bilik Air – Panchoq 
Azan - Bang 
Solat - Semayang 
Wudhuk - Ayaq semayang 
Kejap - Sat 
Panas - Hangat 
Kelam kabut - Kalut 
Suka hati aku - Pasai kat aku 
Kepada - kat 
Satgi - sekejap lagi
Indahnya Mimpi


Loghat Melayu Pulau Pinang
MENGERAT
Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “mengerat”. Perkataan tersebut membawa maksud “menuai padi”.
Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Depa nak buat kenuri anak depa lepaih mengerat.”.
Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Mereka hendak melaksanakan kenduri anaknya sesudah menuai padi.”


LECE
Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “lece”. Perkataan tersebut membawa maksud “berkenaan dengan tidak bersungguh-sungguh dalam membuat sesuatu.”.
Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Depa maen sunggoh-sunggoh tapi kalah pasai penjaga gol depa lece.”.
Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Mereka main dengan bersungguh-sungguh tetapi kalah sebab penjaga golnya tidak bersungguh-sungguh.”.


KHUTBAH
Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “khutbah”. Perkataan tersebut membawa maksud “akad nikah”.
Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Depa dah khutbah bulan lepaih, cuti sekolah ni baru nak kenuri.”.
Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Mereka sudah berkahwin pada bulan lepas, cuti sekolah ini baru hendak melaksanakan kenduri.”.


BALAIH
Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “balaih”. Perkataan tersebut membawa maksud “mengambil tanpa izin”.
Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Depa balaih habeh laok, orang belakang tak dan.”.
Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Mereka sudah mengambil lauk sehingga habis, orang kemudian tidak dapat hendak makan.”.


TENGGALONG
Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “tenggalong”. Perkataan tersebut membawa maksud “membaling sesuatu dengan menggunakan kayu”.
Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Depa tenggalong buah macang, dapat dekat nak seraga.”.
Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Mereka membaling buah bacang menggunakan kayu, dapat bacang hampir seraga.”.


COM
Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “com”. Perkataan tersebut membawa maksud “berkenaan dengan muka seseorang yang masam”.
Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Depa tak berani tegoq dia pasai muka dia com semedang.”.
Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Mereka tidak berani menegurnya kerana wajahnya yang sentiasa masam.”.


BANG
Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “bang”. Perkataan tersebut membawa maksud “mendengar perbualan dengan tujuan mengintip”.
Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Cakap bok baek sikit, depa dok bang kita besembang ni.”.
Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Cakap baik-baik sikit, mereka sedang mendengar kita berbual”.


KEMAROK
Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “kemarok”. Perkataan tersebut membawa maksud “sisa lauk kenduri yang masih boleh dimakan”.
Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Habeh kenuri depa bawak balek kemarok”.
Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Apabila tamat sahaha kenduri, mereka semua membawa balik sisa lauknya.”


LEPAIH
Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “lepaih”. Perkataan tersebut membawa maksud “sudah berkahwin”.
Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Lega sikit la ni pasai anak-anak semua dah lepaih, depa pon dok asin-asin”.
Jika diterjemahkan kepada Loghat Johor-Riau yakni Bahasa Melayu Piawai, ayat tersebut berbunyi “Lega sikit sekarang ini anak-anak sudah berkahwin, mereka pun tinggal berasingan”.


LESIAQ
Antara perkataan yang terdapat dalam Loghat Pulau Pinang adalah “lesiaq”. Perkataan tersebut membawa maksud “perempuan dengan paras rupa yang kurang menarik”.
Contoh ayat dalam Loghat Pulau Pinang bagi perkataan tersebut adalah “Adek beradek depa tu semuanya puteh tapi lesiaq”.


ThePatriots


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://belogsjm.blogspot.com/2023/07/loghatdialek-bahasa-pulau-pinang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Pulau Pinang Dap Sah Tanding 19 Kerusi Dun Umno Hanya 6 Kerusi

Prn Pulau Pinang Dap Sah Tanding 19 Kerusi Dun Umno Hanya 6 Kerusi

papar berkaitan - pada 13/7/2023 - jumlah : 128 hits
agendaily com12 07 2023Pengerusi PH Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata tiada masalah beri jawatan kepada UMNO jika calon mereka menang PRN nanti Pilihan Raya Negeri Pulau Pinang menyaksikan UMNO hanya akan bertanding enam kerusi Dewan Undan...
Pulau Pinang Di Sebelah Tetapi Kedah Mundur Juga

Pulau Pinang Di Sebelah Tetapi Kedah Mundur Juga

papar berkaitan - pada 10/7/2023 - jumlah : 134 hits
Teori terbaharu Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhamad Sanusi Md Nor kononnya Selangor maju kerana menumpang tuah Kuala Lumpur yang telah lama maju ditempelak MB Selangor Datuk Seri Amirudin Shari berkata sekiranya ukuran kemajuan adalah me...
Kway Teow Goreng Pulau Pinang

Kway Teow Goreng Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 14/7/2023 - jumlah : 156 hits
Apabila kemalasan melanda tak sihat sikit pun cari alasan kononnya tak larat nak ke dapur masak Mujur suami kita boleh bacaaa lah So tadi dia singgah Hero Market Beli bahan bahan untuk masak comfort food isteri dia UnclePali kata udang mura...
Pemimpin Pn Penang Dedah Muhyiddin Hanya Boleh Berangan Nak Dapat Majoriti Mudah Di Pulau Pinang

Pemimpin Pn Penang Dedah Muhyiddin Hanya Boleh Berangan Nak Dapat Majoriti Mudah Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 12/7/2023 - jumlah : 203 hits
Pemimpin PN Penang dedah Muhyiddin hanya boleh berangan nak dapat majoriti mudah di Pulau Pinang eorang pemimpin kanan Perikatan Nasional mengakui sukar menawan Pulau Pinang di sebalik keyakinan pengerusinya Muhyiddin Yassin yang bercita ci...
Pkr Tanding 58 Kerusi Antaranya 20 Di Selangor Kedah Negeri Sembilan Kelantan Terengganu Dan 13 Di Pulau Pinang

Pkr Tanding 58 Kerusi Antaranya 20 Di Selangor Kedah Negeri Sembilan Kelantan Terengganu Dan 13 Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 23/7/2023 - jumlah : 267 hits
FMT ReportersKUALA LUMPUR PKR mempertaruhkan 58 calon pada PRN enam negeri 12 Ogos ini Parti itu mempertaruhkan 20 calon di Selangor 6 di Negeri Sembilan dan 13 di Pulau Pinang negeri negeri ditadbir oleh kerajaan perpaduan Di Kedah yang di...
Anwar Aminuddin Chow Kembali Terajui N Sembilan P Pinang Jika Menang

Anwar Aminuddin Chow Kembali Terajui N Sembilan P Pinang Jika Menang

papar berkaitan - pada 23/7/2023 - jumlah : 108 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Anwar Ibrahim mengumumkan sokongan kepada Aminuddin Harun kekal menjadi menteri besar sekiranya berjaya mengekalkan kuasa pada PRN Negeri Sembilan Presiden PKR berkata perkara itu sudah dikemukakan kepada Zahid Ha...
Prn Dap Pkr P Pinang Remajakan Senarai Calon Kata Sumber

Prn Dap Pkr P Pinang Remajakan Senarai Calon Kata Sumber

papar berkaitan - pada 21/7/2023 - jumlah : 210 hits
Dua parti utama PH itu dijangka menampilkan muka baharu dan mungkin menggugurkan personaliti utama 21 Jul 2023 2 40pmSenarai calon Pakatan Harapan untuk PRN Pulau Pinang dijangka diumumkan Ahad ini GEORGE TOWN Senarai akhir calon DAP bagi P...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

How The Kkb By Election Might Itself Trigger Of More By Elections

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Kunci Meningkatkan Produktivitas Dan Kesehatan Burung Juara Kontes

Rendang Udang Mudah Dan Sedap

Tersangkut Offer Kasut Lewre Kat Sogo

Lirik Lagu Bukan Sebuah Rindu Andmesh Yovie Widianto

Cara Aminkan Doa

Learning From May 13 For Lasting National Reconciliation