Lim Guan Eng Malaysia Bangkit Kembali Sebagai Harimau Asia



KUALA LUMPUR - Kerajaan baharu Pakatan Harapan berusaha keras meningkatkan kesejahteraan ekonomi rakyat, memulihkan kekuatan fiskal dan melaksanakan pelbagai pembaharuan institusi bagi menambah baik ketelusan dan akauntabiliti yang penting kepada Malaysia untuk bangkit kembali sebagai 'Harimau Asia'.  

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, perubahan struktur seumpama itu akan memastikan pertumbuhan mampan, kestabilan pasaran modal dan sektor kewangan dan juga akan mentransformasikan Malaysia daripada kleptokrasi global kepada demokrasi yang berasaskan peraturan.

Beliau berkata, hanya kerajaan yang berasaskan peraturan menumpukan kepada pembaharuan institusi, pertumbuhan ekonomi mampan dan kesejahteraan ekonomi rakyat boleh menyediakan kejelasan, kepastian dan keyakinan, yang diperlukan bagi persekitaran perniagaan yang kondusif yang boleh memupuk keyakinan dalam kalangan orang ramai dan pelabur.

"(Terutamanya) objektif meningkatkan kesejahteraan ekonomi rakyat  hanya akan bermakna jika kuasa beli rakyat dapat ditingkatkan dan beban kos sara hidup dapat dibendung," katanya dalam laporan Tinjauan Ekonomi  2019 yang dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan disini hari ini.

Inisiatif utama berpaksikan rakyat yang telah diambil bagi mencapai matlamat tersebut adalah melaksanakan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) pada kadar sifar pada Jun higgga Ogos 2018 dan kemudiannya dimansuhkan pada September 1 sebelum digantikan dengan dengan Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan (SST) yang kurang membebankan.

"Walaupun hasil kerajaan Persekutuan akan berkurangan sebanyak RM17 billion pada 2018, namun langkah tersebut telah membantu mengurangkan beban cukai, mengawal kenaikan harga serta meningkatkan kuasa beli rakyat.

"Bagi mengoptimumkan perbelanjaan dan sumber awam, Kerajaan telah menyusun semula semua kementerian dan agensi. Pentadbiran Kerajaan juga akan ditadbir berdasarkan kepada prinsip kecekapan, akauntabiliti, dan ketelusan bagi melindungi kepentingan negara dan memastikan masa depan sektor awam bebas daripada penyalahgunaan kuasa dan rasuah," katanya.

Menurut Guan Eng, Inisiatif ini serta pelbagai pembaharuan institusi seperti pengasingan peranan antara Perdana Menteri dan Menteri Kewangan akan memulihkan semula keyakinan orang ramai terhadap kerajaan.

Pada peringkat global, Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) mengunjur Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) global berkembang 3.7 peratus pada 2018 dan 2019 meskipun berhadapan pelbagai cabaran akibat daripada perang perdagangan,  harga komoditi yang turun  naik, ketidaktentuan pasaran kewangan dan ketegangan geopolitik.

Beliau berkata, walaupun berhadapan dengan situasi perang perdagangan,  Malaysia perlu meletakkan negara sebagai destinasi pelaburan yang selamat bagi syarikat asing seiring dengan pendirian ASEAN sebagai kawasan aman, bebas dan berkecuali.

"Ekonomi Malaysia diunjurkan berkembang 4.9 peratus pada 2019 dengan pertumbuhan dipacu oleh sektor perkhidmatan dan pembuatan. Pertumbuhan ini adalah lebih tinggi berbanding jangkaan 4.8 peratus pada 2018," kata Guan Eng.

Malaysia, katanya, akan terus mengamalkan dasar perdagangan dan pelaburan terbuka bagi mengalakkan pertumbuhan ekonomi yang berkualiti tinggi, menarik pelaburan strategik, mewujudkan pekerjaan mahir di samping meraih peluang daripada Revolusi Perindustrian 4.0 (Industri 4.0). #sumberhttp://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2018/11/lim-guan-eng-malaysia-bangkit-kembali.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Parlimen Mengeluarkan Bunyi Yang Pelik Sejurus Lim Guan Eng Habis Bentangkan Belanjawan

Ahli Parlimen Mengeluarkan Bunyi Yang Pelik Sejurus Lim Guan Eng Habis Bentangkan Belanjawan

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 811 hits
Ahli Parlimen Mengeluarkan Bunyi Yang Pelik Sejurus Lim Guan Eng Habis Bentangkan BelanjawanAhli Parlimen Mengeluarkan Bunyi Yang Pelik Sejurus Lim Guan Eng Habis Bentangkan Belanjawan
Kecoh Satu Dewan Lim Guan Eng Basuh Mp Wanita Umno Sabar La Tunggu Kewangan Stabil Dulu

Kecoh Satu Dewan Lim Guan Eng Basuh Mp Wanita Umno Sabar La Tunggu Kewangan Stabil Dulu

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 309 hits
Kecoh Satu Dewan Lim Guan Eng Basuh Mp Wanita Umno Sabar La Tunggu Kewangan Stabil Dulu
Parlimen 2018 Kecoh Pantun Noh Omar Tanjong Karang Bersangka Tidak Baik Kepada Lim Guan Eng

Parlimen 2018 Kecoh Pantun Noh Omar Tanjong Karang Bersangka Tidak Baik Kepada Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 676 hits
Parlimen 2018 Kecoh Pantun Noh Omar Tanjong Karang Bersangka Tidak Baik Kepada Lim Guan Eng
Save Your Saliva For Your Cbt Corruption Trials Najib Ratings Agencies Won T Cut Malaysia S Credit Rating Guan Eng

Save Your Saliva For Your Cbt Corruption Trials Najib Ratings Agencies Won T Cut Malaysia S Credit Rating Guan Eng

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 278 hits
PETALING JAYA The government is confident that rating agencies will not lower the country s credit rating despite concerns over its current debt position Finance Minister Lim Guan Eng said that rating agencies are aware of the government s ...
Sekali Lagi Najib Razak Dedahkan Penipuan Lim Guan Eng

Sekali Lagi Najib Razak Dedahkan Penipuan Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 347 hits
Menteri Kewangan Lim Guan Eng masih tidak berpuas hati Dia mengadu bahawa saya telah menyerang secara peribadi setelah saya nyatakan bahawa langkah menjual aset sebagai cara untuk menampung kos kerajaan bukan pandai pun Melalui satu kenyata...
Najib Tegur Lim Guan Eng Tentang Kenaikan Hasil Empat Bulan

Najib Tegur Lim Guan Eng Tentang Kenaikan Hasil Empat Bulan

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 341 hits
PETALING JAYA Datuk Seri Najib Razak mencemuh dakwaan Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang mengatakan kenaikan 7 kali ganda Akaun Hasil Disatukan sebanyak RM3 25 bilion dalam tempoh 4 bulan kerana kecekapan pengurusan kewangan Pakatan Harapan...
Kenapa Lim Guan Eng Mengantung Gambar Kaligraphi Al Quran Di Pejabatnya Ini Sebabnya

Kenapa Lim Guan Eng Mengantung Gambar Kaligraphi Al Quran Di Pejabatnya Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 763 hits
Kenapa Lim Guan Eng Mengantung Gambar Kaligraphi Al Quran Di Pejabatnya Ini SebabnyaKenapa Lim Guan Eng Mengantung Gambar Kaligraphi Al Quran Di Pejabatnya Ini Sebabnya
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan

Selepas 20 Tahun Berhubung Baru Abang Berani Nikahi Aku Malam Itu Penentu Segalanya

Lepas Bergaduh Suami Cakap Hidup Dia Sial Sebab Kahwin Dengan Aku Padahal Dia Tak Pernah Bagi Nafkah

Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo