Letak Jawatan Kerana Tidak Setuju Dengan Cara Pengurusan Kewangan Src


KUALA LUMPUR – Bekas Pengarah Bukan Eksekutif 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Tan Sri Ismee Ismail memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa beliau meletak jawatan dalam SRC International Sdn Bhd kerana tidak bersetuju dengan cara pengurusan akaun dan kewangan syarikat yang dikendalikan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Nik Faisal Ariff Kamil.
Ismee, 54, yang pernah dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah SRC International, ketika membacakan penyataan saksi berkata, beliau mengemukakan surat peletakan jawatan dalam syarikat itu pada 6 Mei 2014 dan peletakan jawatannya secara rasmi ialah pada 15 Ogos 2014.

Loading… “Dalam tempoh bulan Mei sehingga bulan Ogos itu, saya tidak lagi aktif melibatkan diri dalam pengurusan SRC.
“Saya meletakkan jawatan kerana tidak bersetuju dengan cara pengurusan syarikat yang dikendalikan Nik Faisal, terutama berhubung akaun dan kewangan syarikat,” katanya ketika pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya Datuk Ishak Mohd Yusoff pada hari ke-21 perbicaraan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung penyelewengan dana SRC International berjumlah RM42 juta.
Saksi pendakwaan ke-39 itu juga berkata, kebanyakan tindakan berkaitan SRC dilakukan Nik Faisal kerana beliau akan membentangkan sebarang kertas kerja kepada Lembaga Pengarah untuk diputuskan dan mengambil tindakan susulan bagi setiap projek yang ingin dilaksana oleh syarikat berkenaan.
Beliau berkata, bagi SRC International, sebarang keputusan Lembaga Pengarah perlu mendapat nasihat daripada Advisor Emeritus syarikat berkenaan iaitu Najib.
“Jika terdapat sebarang perkara yang perlu dibawa ke perhatian beliau (Najib), tindakan itu akan dilakukan oleh Nik Faisal sahaja kerana hanya dia yang bertindak sebagai ‘link’ antara Lembaga Pengarah SRC dan Najib.
“Tindakan melaporkan sebarang perbincangan atau keputusan berkaitan SRC akan dibuat oleh Nik Faisal sahaja kepada Najib,” katanya.
Ismee, yang juga bekas Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Urusan Lembaga Tabung Haji, berkata beliau pernah menimbulkan persoalan berkaitan isu pentadbiran syarikat itu kepada Nik Faisal.
“Nik Faisal selalunya akan membalas dengan menyatakan perkara itu telah dibincangkan dan dipersetujui ‘kerajaan’.
“Pada pendapat saya, ‘kerajaan’ yang dikatakan oleh Nik Faisal adalah merujuk kepada Najib,” katanya.
Saksi itu berkata, sebarang keputusan atau tindakan serta perkara berbangkit akan dibawa oleh Nik Faisal untuk dibincangkan dan dipersetujui Najib.
“Saya juga tahu yang Najib selaku perdana menteri telah melantik saya sebagai seorang pengarah SRC, dan beliau juga mempunyai kuasa untuk memecat saya.
“Saya sedar dan mengetahui bahawa kuasa mutlak untuk ‘hire and fire’ mana-mana Ahli Lembaga Pengarah SRC adalah terletak di dalam tangannya (Najib),” katanya.
Sementara itu, Ismee memaklumkan mahkamah bahawa SRC ada membuka akaun dengan AmIslamic Bank pada 23 Ogos 2013 bagi tujuan operasi syarikat.
“Saya juga ada menurunkan tandatangan di atas borang pembukaan akaun bank yang dibekalkan Ambank dengan akaun bernombor 211-202-201065-0 atas nama SRC International Sdn Bhd.
“Selain tandatangan saya, terdapat juga tandatangan semua ahli Lembaga Pengarah SRC yang lain iaitu Datuk Suboh Yassin, Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi, Datuk Che Abdullah@Rashidi dan Nik Faisal,” katanya.
Ismee berkata, terdapat dua mesyuarat Lembaga Pengarah, masing-masing pada 23 Ogos 2011 dan 14 Februari 2012 yang dibentangkan Nik Faisal berhubung permohonan pembiayaan pertama dan kedua oleh SRC.
Saksi itu berkata dalam kedua-dua mesyuarat berkenaan, mereka telah bersetuju meneruskan permohonan pembiayaan pertama berjumlah RM2 bilion serta permohonan pembiayaan tambahan bagi jumlah sama (RM2 bilion) daripada Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP) dan kedua-dua pinjaman disokong oleh surat jaminan Kerajaan Malaysia.
“Daripada jumlah pembiayaan sebanyak RM4 bilion itu, lebih kurang RM40 juta telah digunakan untuk pembelian hartanah yang kemudiannya dijual kepada satu daripada anak syarikat SRC bernama Gandingan Mentari Sdn Bhd (GMSB),” katanya yang turut memaklumkan bahawa GMSB ditubuhkan bagi menguruskan proses jual beli hartanah di kawasan Bukit Jalil.
Najib, 66, didakwa atas tiga pertuduhan pecah amanah, satu pertuduhan salah guna kedudukan dan tiga pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan dana SRC International Sdn Bhd berjumlah RM42 juta.
Perbicaraan berlangsung di hadapan Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali.- Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/06/letak-jawatan-kerana-tidak-setuju-dengan-cara-pengurusan-kewangan-src/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengarah Src Letak Jawatan Kerana Akaun Tidak Diaudit

Pengarah Src Letak Jawatan Kerana Akaun Tidak Diaudit

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 316 hits
Pengarah SRC letak jawatan kerana akaun tidak diauditPosted By on June 12 2019Bekas ahli Lembaga Pengarah SRC International Sdn Bhd Tan Sri Ismee Ismail mendedahkan beliau meletak jawatan dalam SRC kerana isu berbangkit berhubung resolusi m...
Nasihat Untuk Tommy Thomas Letak Jawatan Cara Terhormat Atau Di Singkirkan Cara Terbangsat

Nasihat Untuk Tommy Thomas Letak Jawatan Cara Terhormat Atau Di Singkirkan Cara Terbangsat

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 530 hits
Peguam Negara Malaysia adalah merupakan seorang penasihat undang undang utama kerajaan Malaysia Peguam Negara juga merupakan Peguam dan Pendakwa Raya bagi Kerajaan Peranan dan tanggungjawab Peguam Negara di peruntukkan dalam Perkara 145 Per...
Menteri Kewangan Lemah Perlu Letak Jawatan Dr Shamsul

Menteri Kewangan Lemah Perlu Letak Jawatan Dr Shamsul

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 271 hits
KUALA LUMPUR 16 Jun 8211 Kerajaan Pakatan Harapan terutama Menteri Kewangan setakat ini ternyata gagal merangka formula bagi menjana pendapatan negara selain hanya menambahkan pinjaman bagi mengurus dan mentadbir negara ini Ketua Penerangan...
Lebih 20 000 Tandatangan Desak Tommy Thomas Letak Jawatan

Lebih 20 000 Tandatangan Desak Tommy Thomas Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 388 hits
Adakah wujud konspirasi di peringkat tertinggi untuk lindung pesalah BANGI Sejak dilancarkan Selasa lalu 21 923 rakyat sudah menandatangani petisyen atas talian bagi mendesak Peguam Negara Tommy Thomas meletakkan jawatan Petisyen yang dilan...
Tun M Patut Letak Jawatan Sekiranya Beliau Sendiri Tidak Percaya Kepada Kabinet Yang Beliau Bentuk

Tun M Patut Letak Jawatan Sekiranya Beliau Sendiri Tidak Percaya Kepada Kabinet Yang Beliau Bentuk

papar berkaitan - pada 6/6/2019 - jumlah : 716 hits
Jangkaan saya tepat apabila Tun M sendiri mengakui bahawa perlantikan Lateefa Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM tidak dibincangkan di dalam Majlis Presiden jauh sekali melalui Kabinet Kenyataan PM itu disahkan sendiri oleh Dato Saifuddin ...
Marcello Lippi Letak Jawatan Jika Gagal Bawa China Ke Piala Dunia 2022

Marcello Lippi Letak Jawatan Jika Gagal Bawa China Ke Piala Dunia 2022

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 279 hits
Ketua jurulatih skuad kebangsaan China Marcello Lippi memberi bayangan beliau akan melepaskan jawatannya jika gagal membawa pasukan negara itu layak ke Piala Dunia 2022 di Qatar China bakal menentang Filipina dalam satu perlawanan persahaba...
Dua Ketua Wanita Cabang Pkr Melaka Letak Jawatan

Dua Ketua Wanita Cabang Pkr Melaka Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 273 hits
Diterbitkan Hari ini 8 33 malamDua ketua wanita cabang PKR Melaka meletakkan jawatan yang mendorong spekulasi berlaku pergolakan dalam PKR di negeri itu Berdasarkan satu mesej yang tular di media sosial menyatakan kedua dua mereka ialah Ket...
Bila Tarikh Sebenar Dr M Akan Letak Jawatan Tanya Pemimpin Pkr

Bila Tarikh Sebenar Dr M Akan Letak Jawatan Tanya Pemimpin Pkr

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 282 hits
May 31 2019 8 09 AMAhli Parlimen Kapar dari PKR Abdullah Sani Abdul Hamid berkata ekonomi adalah masalah yang berterusan PETALING JAYA Ahli Parlimen Kapar Abdullah Sani Abdul Hamid meminta Dr Mahathir Mohamad memberitahu dengan jelas bilaka...
Sumber Kewangan Src Rm4 Bilion Dari Kwap Geran Rm20 Bilion Dari K Jaan

Sumber Kewangan Src Rm4 Bilion Dari Kwap Geran Rm20 Bilion Dari K Jaan

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 402 hits
Bekas ahli Lembaga Pengarah SRC International Sdn Bhd Tan Sri Ismee Ismail memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini bahawa sumber kewangan SRC adalah daripada Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan dan geran permulaan daripada keraj...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Wee Mca Not A Hypocrite

In Kuala Kubu Baharu Support From The Other Side A Distant Dream For Pn Ph

Menu Tengahari Tomyam Bebola Seafood Sawi Goreng Sos Tiram

Understanding The Benefits Of Search As A Service For Business Leaders

Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy