Lepas Zahid Dibebas Rosmah Pula Mohon Dibebaskan



KUALA LUMPUR: Datin Seri Rosmah Mansor memohon dilepas dan dibebaskan daripada 12 pertuduhan pengubahan wang haram berjumlah RM7.1 juta dan lima tuduhan gagal mengisytiharkan pendapatannya kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).
Menerusi afidavit sokongan bersama notis usul difailkan Tetuan Reza Rahim & Rajivan semalam, Rosmah, 72, menjelaskan hasratnya mahu membatalkan pertuduhan terbabit antaranya kerana ia tiada asas, defektif (cacat), pramasa dan tidak mendedahkan kesalahan dalam perundangan.
Menurut isteri Datuk Seri Najib Razak itu, dia ada hak substantif dan perlembagaan untuk dilayan secara saksama, selain hak perundangan substantif mengikut Bahagian VI Akta Cukai Pendapatan 1967 untuk mengemukakan rayuan terhadap sebarang taksiran dilakukan LHDN yang jelas dinafikan kepadanya.
"Pertuduhan terbabit secara asasnya berlandaskan bahawa saya kononnya gagal untuk memfailkan pulangan diperlukan di bawah Seksyen 77 (1) Akta Cukai Pendapatan 1967 (Akta 53), bertentangan Seksyen 112 Akta Cukai Pendapatan 1967.
"Oleh itu, saya didakwa melakukan kesalahan berdasarkan Seksyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (Akta 613) yang boleh dihukum mengikut seksyen sama.
"Saya percaya bahawa pertuduhan itu adalah defektif, pramasa dan tidak konklusif kerana tiada perintah, arahan, permintaan serta tuntutan wujud yang menyatakan bahawa jumlah dinyatakan dalam tuduhan tertakluk kepada pembayaran cukai di bawah Akta Cukai Pendapatan 1967," katanya.
Isteri bekas Perdana Menteri itu juga menegaskan, tiada perintah, arahan, permintaan dan tuntutan daripada LHDN diterima, sekali gus tidak boleh menyatakan dia melanggar peruntukan perundangan.
"Sebarang perintah, arahan, permintaan dan tuntutan bahawa jumlah berkenaan dikenakan pembayaran cukai adalah tertakluk kepada peruntukan dalam Akta Cukai Pendapatan 1967 yang secara khususnya berdasarkan Seksyen 4 akta itu," katanya.
Pada ketika itu, katanya, Ketua Pengarah LHDN tidak pernah menyerahkan kepadanya apa-apa taksiran, permintaan dan tuntutan seperti diperuntukkan di bawah Akta Cukai Pendapatan 1967, yang menjadikan jumlah terbabit boleh dikenakan bayaran.
"Dalam apa keadaan pun, Ketua Pengarah LHDN kini disekat oleh had masa untuk berbuat demikian," katanya sambil menjelaskan, forum yang ada hak untuk menentukan jumlah yang tertakluk pada pembayaran cukai adalah Suruhanjaya Khas Cukai Pendapatan (SCIT), bukannya mahkamah.
"Malah, mahkamah jenayah bukan forum yang sesuai bagi penentuan itu. Jika mahkamah jenayah meneruskan dengan penentuan itu, maka ia akan mengambil alih fungsi SCIT yang juga adalah badan diberi kuasa melalui undang-undang.
"Saya ada hak substantif untuk merujuk sekiranya jumlah itu tertakluk pembayaran cukai kepada SCIT yang dinafikan kepada saya dalam pertuduhan ini. Pertuduhan terbabit jelas ada motif untuk menindas hak substantif yang dijanjikan dalam Akta Cukai Pendapatan 1967," katanya.
Pada prosiding pengurusan kes di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi, K Muniandy yang disertai Timbalan Pendakwa Raya, Poh Yih Tinn dan peguam Rosmah, Datuk Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin, afidavit itu disahkan difailkan semalam.
Muniandy kemudian menetapkan supaya pendakwaan memfailkan afidavit balas selewat-lewatnya 22 September ini, manakala pemfailan hujahan bertulis pihak pembelaan Rosmah serta pendakwaan pula, masing-masing selewat-lewatnya 2 dan 16 November.
"Permohonan untuk membatalkan pertuduhan terbabit akan didengar 13 Disember," katanya - BH

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/09/lepas-zahid-dibebas-rosmah-pula-mohon.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Lepas Seolah Olah Ada Plot Terancang Yang Perlu Dikenalpasti

Zahid Lepas Seolah Olah Ada Plot Terancang Yang Perlu Dikenalpasti

papar berkaitan - pada 7/9/2023 - jumlah : 66 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 7 2023 1 56 PMPemuda PKR mempersoalkan tentang kemungkinan ada komplot terancang di sebalik keputusan Jabatan Peguam Negara yang menarik balik 47 pertuduhan rasuah terhadap Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahi...
Zahid Lepas Mahkamah Tiada Pilihan Henti Bodohkan Rakyat Latheefa

Zahid Lepas Mahkamah Tiada Pilihan Henti Bodohkan Rakyat Latheefa

papar berkaitan - pada 6/9/2023 - jumlah : 153 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 5 2023 2 37 PMPeguam Latheefa Koya menggesa pihak kerajaan berhenti mengatakan bahawa keputusan melepaskan tanpa membebaskan Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi sebagai keputusan mahkamah Bekas ketua ...
Zahid Lepas Bolehkah Rakyat Percaya Reformasi Sekarang Soal Hassan

Zahid Lepas Bolehkah Rakyat Percaya Reformasi Sekarang Soal Hassan

papar berkaitan - pada 5/9/2023 - jumlah : 249 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 4 2023 8 30 PMAhli Parlimen Pasir Gudang Hassan Karim melahirkan rasa kecewa apabila presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi yang dilepaskan tanpa dibebaskan Ahli parlimen PKR itu melalui sajaknya menyoal bagaimana ...
Pendakwaan Mohon Zahid Lepas Tanpa Bebas 47 Tuduhan

Pendakwaan Mohon Zahid Lepas Tanpa Bebas 47 Tuduhan

papar berkaitan - pada 4/9/2023 - jumlah : 228 hits
freemalaysiatoday com 04 Sep 2023Bagaimanapun peguam Zahid meminta mahkamah untuk membebaskan presiden Umno itu Zahid Hamidi berdepan 12 pertuduhan pecah amanah lapan pertuduhan rasuah dan 27 pengubahan wang haram membabitkan puluhan juta r...
Imej Umno Kekal Tercalar Walau Ahmad Zahid Lepas

Imej Umno Kekal Tercalar Walau Ahmad Zahid Lepas

papar berkaitan - pada 8/9/2023 - jumlah : 114 hits
ismaweb net Tidak mudah orang ramai lihat Presiden UMNO sebagai tak bersalahOleh Zuhayati YazidBANGI 21 Safar 1445H Khamis Sudah tiba masanya UMNO digantikan dengan pemimpin baharu yang lebih muda dan bertenaga bagi memulihkan kepercayaan o...
Ini Alasan Kenapa Zahid Dilepas Tanpa Dibebaskan

Ini Alasan Kenapa Zahid Dilepas Tanpa Dibebaskan

papar berkaitan - pada 5/9/2023 - jumlah : 142 hits
MAHKAMAH Tinggi Kuala Lumpur pada Isnin melepaskan tanpa dibebaskan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi daripada kes membabitkan dana Yayasan Akalbudi Pasukan pendakwaan pula memohon kes Ahmad Zahid dihentikan dengan m...
Zahid Lepas Tapi Pencuri Rm22 Berdepan Penjara 10 Tahun

Zahid Lepas Tapi Pencuri Rm22 Berdepan Penjara 10 Tahun

papar berkaitan - pada 9/9/2023 - jumlah : 120 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 8 2023 Biro undang undang Bersatu mendakwa pentadbiran Anwar Ibrahim pilih kasih Timbalan ketuanya Sasha Lyna Abdul Latif berkata demikian ketika membandingkan kes Zahid Hamidi dengan kes curi tabung masjid s...
Umno Zahid S Discharge Is Proof Of Dr M S Persecution

Umno Zahid S Discharge Is Proof Of Dr M S Persecution

papar berkaitan - pada 4/9/2023 - jumlah : 147 hits
The Kuala Lumpur High Court s decision to grant Umno president Ahmad Zahid Hamidi a discharge not amounting to an acquittal was proof that he was a victim of political persecution said Umno secretary general Asyraf Wajdi Dusuki In a stateme...
Defence Team To Appeal For Zahid S Full Acquittal Says Hisyam Teh

Defence Team To Appeal For Zahid S Full Acquittal Says Hisyam Teh

papar berkaitan - pada 4/9/2023 - jumlah : 193 hits
KUALA LUMPUR An appeal for a total acquittal for all 47 graft charges involving Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi will be filed by the defence team says lead counsel Datuk Hisyam Teh Poh Teik He said they respect the decision by both the prosec...
Perlu Hasil Dividen Yang Lebih Baik Dari Bank Alliance

Six Mps Who Back Pm Anwar No Longer Bersatu Members Says Party Deputy President

Vaksin Si Bulus Seawal Usia Dua Bulan

Biodata Alif Syukri Usahawan Berjaya Dan Terkenal Di Malaysia

Sarapan Roti Canai Garing Yang Sedap

Politics Should Not Be Game Of Winners And Losers

Bekas Datuk Bandar Ditahan Disyaki Terima Rasuah Lebih Rm1 Juta

Hazamacho House By Tatsuya Kawamoto Associates In Japan



5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat

Resepi Sotong Masak Hitam Lauk Legend Orang Johor Nostalgia Habis


Sup Sayur Dan Fucuk Dan Bab Ibadah Haji

Only Rm6 2bil Not Rm16bil Kitingan Disputes Anwar S Claim

Hampir 75 Calon Sekadar Lulus Atau Gagal Kpm Perlu Bertindak Segera

Bufet Bertema Dari Legumes Catering Istimewa Untuk Semua Majlis

Aeon Memperkenalkan Sucr E Amor Kegembiraan Baharu Untuk Pencinta Dessert

Selepas Tesla Microsoft Google Pula Akan Melabur Di Malaysia