Lembaga Zakat Perlu Guna Teknologi Bagi Elak Fitnah Dunia Maya


Lembaga Zakat Boleh Usahakan Penggunaan Sistem Blockchain Bagi Menghentikan Segala Fitnah Kutukan dan sindiran terhadap institusi zakat negara ini tak putus-putus saban hari. Tambah memburukkan keadaan, apabila ada pendedahan penyelewangan wang zakat di beberapa institusi zakat negeri seperti yang dilaporkan dalam berita arus perdana.
Penyelewangan ini pula bukanlah sikit, malahan mencecah jutaan ringgit! Dalam isu ini, kita perlulah berlaku adil dan ambil pendekatan selidik dahulu. Benar, memang ada kes penyelewengan wang zakat. Benar, ada kes terlepas pandang wang zakat. Namun begitu, semua perlu faham yang bahagian kutipan dan pemberian zakat adalah dua jabatan dan isu berbeza. Apabila kita membayar zakat, itu kewajipan kita.
Apabila asnaf memohon zakat, itu bukan lagi tanggungjawab dan amanah kita sebaliknya amanah ke atas institusi zakat itu sendiri. Sebagai seorang yang banyak terlibat dengan asnaf, saya dapat katakan agihan zakat di Malaysia ini baik walaupun tidaklah sempurna. Bantuan perubatan contohnya, mudah dipohon. Di Terengganu, sudah berapa ramai asnaf memohon bantuan zakat perubatan melalui MAIDAM. Bantuan dalam bentuk wang ringgit, alatan perubatan dan juga keperluan harian.
Jangan ungkit kutipan saja berjuta. Agihan tahunan pun berjuta juga. Bantuan zakat pendidikan pun, ramai juga yang sudah menerima manfaat. Saya sendiri pun melalui MAIK pernah menerima bantuan zakat pengajian ke IPTA yang sangat membantu saya dalam urusan pendaftaran ke IPTA untuk yuran pengajian.
Zakat pendidikan MAIK antara yang tertinggi setahu saya. RM700 untuk sijil, RM1,800 untuk diploma dan RM2,100 untuk ijazah. Walaupun begitu, tidak dapat dinafikan juga wujudnya ruang untuk penambahbaikan. Sekiranya pusat zakat mampu membuat penyelenggaraan bangunan pusat kutipan zakat, pasti pusat zakat juga mampu untuk mewujudkan satu sistem untuk agihan zakat. Bukankah pembayaran sudah boleh dibuat online? Saya pasti, permohonan jika boleh dibuat online juga bagi memudahkan asnaf memohon.
Zakat pengajian contohnya, hanya memerlukan dokumen rasmi tawaran ke IPTA. Bagi saya, ini satu kategori zakat yang sebenarnya boleh sahaja diberi kelulusan melalui semakan online. Betulkan saya kalau salah. Untuk kategori lain pun, boleh juga diusahakan untuk dibuat permohonan online. Saya tidak pasti sama ada sistem permohonan online ini sudah ada atau tidak kerana sehingga ke hari ini, asnaf yang saya jumpa semuanya mengatakan mereka perlu menghantar borang secara manual. Mohon kongsikan maklumat jika ada.
Zaman sudah maju. Pembayaran zakat pun dah boleh buat secara atas talian saja. Sekali lagi saya ulang, ini untuk permohonan saja. Untuk kelulusan, jika perlu semakan di lapangan, pusat zakat boleh menugaskan amil di kawasan untuk membuat lawatan asnaf. Jika dengan permohonan melalui sistem, bukankah proses penugasan amil dan penyusunan kawasan bertugas ini akan lebih mudah? Jika sesebuah kawasan itu ada terlalu banyak asnaf yang memohon, pusat zakat boleh mengalih jawatan amil di kawasan yang kurang bebanan tugas ke kawasan yang tinggi bebanan tugas.

Penggunaan teknologi blockchain juga bagus untuk dipertimbangkan. Penggunaan blockchain ini memastikan satu rekod yang awam, selamat dan berpusat. Maka, tiadalah lagi ruang untuk mana-mana pihak membuat tohmahan tidak berasas tentang ke mana wang zakat dibelanjakan. Dengan rekod umun ini, penyelewengan juga akan lebih mudah dikesan.
Apa pandangan pembaca?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/lembaga-zakat-perlu-guna-teknologi-bagi-elak-fitnah-dunia-maya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gisbh Kami Berdoa Fitnah Ini Dinoktahkan

Gisbh Kami Berdoa Fitnah Ini Dinoktahkan

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 171 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 11 2024 6 46 PMGlobal Ikhwan Services and Business Berhad Holdings berdoa agar apa yang disifatkannya sebagai fitnah dan tohmahan terhadap mereka dapat dinoktahkan GISBH hari ini mengeluarkan kenyataan bagi m...
Kanak Kanak Diliwat Diajar Meliwat Ini Fitnah Jahat Gisbh

Kanak Kanak Diliwat Diajar Meliwat Ini Fitnah Jahat Gisbh

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 73 hits
MalaysiakiniGISB Holdings Sdn Bhd menafikan dakwaan kanak kanak di rumah amal mereka diliwat dan diajar meliwat Syarikat yang dikaitkan dengan bekas anggota kumpulan haram Al Arqam itu berkata rumah amal yang berdepan dakwaan itu bukan bera...
Yg Entertainment Umum Blackpink Bakal Comeback Jalani Konsert Jelajah Dunia Pada 2025

Yg Entertainment Umum Blackpink Bakal Comeback Jalani Konsert Jelajah Dunia Pada 2025

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 19 hits
BLACKPINK akan membuat comeback penuh sebagai satu kumpulan dan mengadakan jelajah dunia pada tahun 2025 Artikel Berkaitan Dalam kenyataan yang dikongsi oleh YG Entertainment mereka telah mengesahkan mengenai berita berkenaan Pada tahun 202...
Bayi Meninggal Dunia Dalam Kandungan Noh Salleh Kongsi Momen Sedih Kehilangan

Bayi Meninggal Dunia Dalam Kandungan Noh Salleh Kongsi Momen Sedih Kehilangan

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 56 hits
Takziah diucapkan buat penyanyi Noh Salleh dan isteri Fatin Athirah Mustapa yang kehilangan bayi pertama mereka tujuh bulan yang lalu Menerusi Instagramnya Noh mengakui sedih kehilangan malah perit melalui detik itu bersama isteri Kongsi No...
25 Infrastruktur Binaan Jalan Raya Unik Di Serata Dunia

25 Infrastruktur Binaan Jalan Raya Unik Di Serata Dunia

papar berkaitan - pada 22/9/2024 - jumlah : 52 hits
Senibina bangunan atau tempat tarikan di dunia yang tersergam indah hari ini bukanlah sesuatu yang mudah untuk dicapai memerlukan usaha dan kerjasama banyak pihak sehingga berjaya mematerai sesebuah projek besar Hasilnya masih dikenang dan ...
Noh Salleh Amp Isteri Akui Perit Genap 7 Bulan Bayi Meninggal Dunia Dalam Kandungan

Noh Salleh Amp Isteri Akui Perit Genap 7 Bulan Bayi Meninggal Dunia Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 76 hits
Penyanyi Noh Salleh dan isteri Fatin Athirah Mustapa akui perit ketika berkongsi berita bayi meninggal dunia dalam kandungan menerusi sebuah hantaran di Instagram hari ini Kongsi pemilik nama Mohammad Noh Salleh tanggal 22 September merupak...
Sistem Saraan Perkhidmatan Awam Mengenai Pencen Kekal

Why Steel Building Barndominiums Are The Future Of Modern Living

Pas Sedia Tolak Bersatu Untuk Kerjasama Dengan Umno

Akmal Jadi Faktor Atau Tidak

Itinerari Ke Tokyo Jepun Pengalaman Pertama Kali Di Jepun

Celebrating Diverse Beauty Aeon Malaysia And Izzati Suza S Collection

Buasir Otak Tv Apa Di Dalam Ikan Di Luar Ayam Be Like

Kenapa Watak Han Diberikan Karakter Makan Snek Setiap Masa Ini Jawapannya


echo '';
Info Dan Sinopsis Filem Lembayung 2024 Adaptasi Kisah Benar Lakonan Pelakon Malaysia Anna Jobling

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Ternyata Sebuah Bahagia Slot Tiara Astro Ria

Kenapa Huruf S Mewakili Skor Terbaik Antara Yang Terbaik

10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Cari Hadiah Kahwin Untuk Member Pejabat

Tips For Naming Your Boutique

Lirik Lagu Perisai Cinta Liza Hanim

Mamat Bakal Cipta Sejarah

Lapar Di Malam Hari Ini Makanan Penyelamat Anda

Tempahan Rumah Peranginan Persekutuan 2024 Dibuka Bermula 24 September 2024