Legenda Cik Siti Wan Kembang Srikandi Yang Memancung Kepala Raja Thai


Ada sebuah kisah tentang satu susuk tubuh bernama Adruja Wijayamala Singa. Seorang raja dan agamanya Islam dari keturunan Maharaja Srivijaya daripada dinasti Mauli iaitu Srimat Trailokyaraja Maulibhusana Warmadewa.

Legenda Cik Siti Wan Kembang

Adruja adalah sebutan yang dipendekkan daripada perkataan “aadhi raja” yang membawa maksud raja yang besar, mulia, tinggi darjat, yang utama, terbaik malah membawa maksud pemuka pasukan perang.

Wijayamala pula membawa maksud bunga seroja sakti yang berdasarkan mitologi kononnya mampu menghidupkan orang yang sudah mati. Singa pula sudah tentu kita semua tahu mengenai raja haiwan ini. Berani, gagah dan perkasa.

Seperti namanya, Adruja membuktikan bahawa dia adalah seorang raja mulia yang sangat sakti dalam mempertahankan negara, bangsa dan agama dan dalam masa yang sama seberani, segagah dan sehebat sang singa.

Ini kisah bagaimana anak kepada Sultan Muhammad atau Raja Sang Tawal yang memerintah sebuah kerajaan Melayu bernama Malayur yang terletak di kawasan sekitar Segenting Kra.

Seperti nenek moyangnya, Adruja bakal memahat sejarah sebagai seorang pembela yang terhebat dalam sejarah Melayu itu sendiri.

Ini kisah perseteruan antara Adruja dan juga Rama Khamhaeng, seorang raja kejam lagi zalim dari bumi Thailand yang tidak habis-habis cuba melanggar semenanjung Tanah Melayu sebelum dia menemui lawannya yang paling setimpal!

Gadis ini dilahirkan pada zaman Kerajaan Sukothai yang acap kali menyerang Malayur. Pada usia yang kecil lagi, Adruja menunjukkan bahawa beliau bakal menjadi seorang srikandi yang hebat.

Menunggang kuda dan memanah serta aktiviti lasak lain seperti bermain senjata seperti kelewang sudah mengalir dalam setiap saraf darahnya, tetapi sisi keindahan seorang hawa masih lagi tertanam disebalik peribadi seorang panglima yang dimilikinya.

Kononnya, Adruja amat menyukai wangian kayu cendana yang telah dicampurkan ke dalam minyak wangi yang diperbuat daripada bunga melur.

Namun demikian, Adrujha dikatakan bujang sehingga akhir hayatnya. Ini mungkin berkaitan dengan cabarannya kepada sesiapa sahaja yang mahu memperisterikannya, harus menewaskan dirinya dalam pertarungan satu lawan satu.

Sehingga kini, kita boleh beranggapan bahawa oleh kerana Adruja sendiri tidak mempunyai suami, mungkin tidak ada mana-mana lelaki yang mampu mengalahkannya dalam pertarungan satu lawan satu sepanjang usianya.

Apabila usianya meningkat belasan tahun, maka Adruja dikatakan sering mengikuti ayahnya ke medan perang.

Adruja selalu diberi amanah untuk membawa panji kibaran Malayur dalam peperangan melawan Sukothai.

Selain itu, Adruja juga berperanan memberi rawatan kepada tentera-tentera ayahandanya yang tercedera dalam medan perang.

Terdedah kepada perang sejak usia remaja, meskipun bergelar seorang wanita, Adruja mula membuka mata betapa negaranya sedang di ambang kemusnahan.

Pegunduran demi pegunduran yang berpunca daripada ketidakmampuan melawan serangan membuatkan dia bertekad untuk menubuhkan pasukan khasnya sendiri demi melawan Sukothai yang terdiri daripada kaum wanita. Kerana sayangkan anakandanya, maka Sang Tawal terpaksa memperkenankan permintaan Adruja.

Pada asalnya, Adrujha menghampiri anak dara yang belum berkahwin, namun semuanya ditolak. Maka datanglah para janda muda yang telah kematian suami mereka di medan perang akibat berperang dengan Sukothai, bersetuju untuk menyertai pasukan yang ditubuhkan oleh Adruja.

Selepas merasakan bahawa latihan yang dijalankan ke atas pasukan itu sudah cukup untuk membolehkan mereka turun berperang, maka Adruja pun menghadap Raja Sang Tawal yang ketika itu sedang bermesyuarat dengan panglima-panglima perang.

Lantas ketika itu, Raja Sang Tawal diajak bersama para panglima perangnya ke tingkap istana, untuk memperkenalkan para pasukannya.

Namun, oleh kerana pasukan itu dianggotai oleh kaum wanita, maka ada panglima yang memperkecilkan kemampuan mereka.

Ini memaksa Adruja yang mengamuk lalu menarik salah seorang daripada kumpulan panglima itu menghadap tingkap, lalu Adruja memberikan arahan kepada salah seorang anak buahnya dari bawah istana supaya memanah panglima itu.

Anak panah tersebut dikatakan hanya beberapa inci sahaja daripada memamah wajah panglima, membuatkan seluruh isi bilik itu tergamam. Apa yang dilakukan oleh Adruja membuatkan para panglimanya terpaksa akur.

Dugaan pertama yang melanda pasukan janda yang dinamakan sebagai Sriwijayamala itu ialah serangan ke atas salah satu daripada kampung di bawah Mayaur sendiri.

Ini memaksa Adruja mengerahkan pasukan Sriwijayamala, menggempur sendiri pasukan pembuat kacau itu.

Berkat kepimpinan Adruja, akhirnya pasukan tersebut berjaya menang ke atas tentera dari Sukothai itu. Khabar kemenangan itu mula masyhur ke seluruh Malayur dan sampai ke telinga Raja Sang Tawal.

Ram Khamhaeng pula terbakar mendengar khabar bahawa tiada seorang pun tentera Sukothai yang terselamat selepas dikalahkan oleh sepasukan tentera wanita.

Dendamnya semakin membara lalu dikerahkan tentera untuk melanggar Malayur buat kali kedua.

Asalnya, Sang Tawal tidak membenarkan Adruja dan pasukannya untuk turut serta dalam peperangan namun, legenda mengatakan tentang kemunculan seorang lelaki tua yang menggalakkan Adruja menyelinap keluar dari kota.

Dihadiahkan kepada Adruja sebuah tasbih untuk dipakai ketika turun ke dalam medan perang.

Di medan perang, pasukan bergajah Siam Sukhothai sedang meredah dan merempuh apa sahaja di hadapan mereka.

Tentera dan kuda habis dibelit dengan belalai, dipijak dengan kaki atau dirodok oleh gading gajah dan Adruja akhirnya bertemu Rama Khamhaeng yang sedang berada di atas sebuah gajah.

Raja agung Siam itu berjaya dijatuhkan dari atas gajahnya lalu kepalanya ditebas oleh pasukan Adruja.

Ketika itu, pasukan Siam tergamam melihat apa yang sudah berlaku kepada raja mereka lalu menyerah kalah dalam peperangan. Peristiwa hebat ini berlaku pada 1317 Masihi.

Dipendekkan cerita, serangan bertali arus dari pewaris Rama Khamhaeng, iaitu Loethai, maka jatuhlah Malayur dan Raja Sang Tawal pun berundur sehingga ke Sanjura, lalu mengarahkan supaya dibina sebuah kota untuk dijadikan sebagai pusat pemerintahan yang baharu pemerintahan beliau.

Cik Siti Wan Kembang

Raja Sang Tawal juga telah menganugerahkan sebuah negeri kepada Adruja sebagai mengenang jasa puteri kesayangannya itu yang telah berperang demi tanah air serta menebas kepala Raja Rama Khamhaeng.

Negeri tersebut diberi nama Serendah (Seri Indah) Sekebun Bunga atau nama lainnya, Kisaran Payung. Beliau digelar Cik Siti Wan Kembang.

Lama-kelamaan, gelaran tersebut telah menjadi gelaran rasmi bagi semua raja perempuan yang memerintah negeri tersebut.

Hari ini, kita semua mengenali Adruja Wijayamala Singa sebagai Cik Siti Wan Kembang pertama yang memerintah bumi Kelantan.

Negeri yang diperintah oleh Adruja menjadi semakin maju sehingga ia dikunjungi oleh seorang pengembara Islam yang terkenal dalam sejarah iaitu Ibnu Battuta.

Beliau telah singgah di Kuala Krai pada 1345 Masihi dan ketika itu dan telah menghadap seorang raja perempuan beragama Islam merujuk kepada Adruja.

Kejelitaan yang dimiliki oleh Adruja disamakan dengan kejelitaan puteri Turki dan baginda sendiri bertutur dalam Bahasa Turki ketika bercakap dengan Ibnu Battuta.

Bahkan, kaum perempuan di kerajaan yang diperintah oleh Adruja dikatakan sangat gagah, cekap menunggang kuda dan mampu memanah seperti seorang lelaki taranya.

Saudari kandung Adruja iaitu Puteri Chandana dikahwinkan dengan pemerintah kerajaan Samudera-Pasai iaitu Sultan Malikul Zahir I.

Namun demikian, Adruja dikatakan membujang sehingga akhir hayatnya namun, ada cerita menarik mengenai hayat bujangnya.

Keunggulannya dalam peperangan pada tarikh 1317 Masihi telah tersebar ke seluruh alam Melayu. Maka berduyun-duyun putera raja cuba melamar baginda.

Namun, semuanya diberi syarat bahawa dia hanya akan berkahwin dengan putera raja yang mampu mengalahkannya dalam pertempuran.

Tiada siapa yang berani berbuat demikian kerana kegerunan akan kehebatan dan kegagahannya.

Kemudian, sampai satu detik dalam hidupnya, baginda merasakan perlunya seorang teman dan telah meminta Pateh Jina, seorang pembesar kerajaan ayahandanya yang mahir melukis untuk mengembara ke serata alam Melayu untuk melukis potret putera-putera raja seluruh alam Melayu.

Bertahun lamanya Pateh Jina mejelajah kerajaan-kerajaan sekitar alam Melayu dan beliau telah berjaya melukis 99 potret putera raja, akhir sekali beliau berangkat ke Samudra dan melukis potret putera raja yang ke-100.

Putera tersebut bernama Raja Muda Abdul Jalil, putera kepada Al Mulikuz Zahir II dari Samudera Pasai berpangkat dua pupu baginda.

Adruja telah jatuh hati sekilas menatap potret Raja Muda Abdul Jalil dan asalnya mereka berdua bakal berkahwin namun jodoh tidak kesampaian apabila ada urusan peperangan dengan kerajaan lain yang harus diuruskannya.

Maka tersebutlah seterusnya dalam sejarah betapa srikandi teragung dalam sejarah Melayu ini tidak berkahwin sehingga akhir hayatnya.

Sesungguhnya, semangat perjuangan Adruja Wijayamala Singa patut dikenang oleh kita semua. Baginda tidak pernah gentar dalam mempertahankan agama, bangsa dan tanah air.

Biar bergadai nyawa sekalipun, baginda tidak sanggup melihat anak bangsanya dijajah oleh bangsa asing. Kita semua haruslah mempunyai semangat itu dalam diri. Biar putih tulang, jangan putih mata!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Legenda Qin Liangyu Panglima Perang Wanita Teragung Dalam Sejarah ChinaOnna-Bugeisha, Legenda Pahlawan Samurai Wanita Jepun
sumber: thepatriots



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/04/legenda-cik-siti-wan-kembang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Majlis Perkahwinan Raja Thailand Dengan Bekas Pengawal Peribadi

Majlis Perkahwinan Raja Thailand Dengan Bekas Pengawal Peribadi

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 1744 hits
BANGKOK 2 Mei Maharaja Thailand Vajiralongkorn melangsungkan perkahwinan dalam satu upacara di Bangkok Upacara perkahwinan berlangsung pada minggu lalu Raja yang berusia 66 tahun ini berkahwin dengan timbalan komander unit pengawal peribadi...
Raja Perlis Berangkat Ziarah Pusara Abu Hassan Din

Raja Perlis Berangkat Ziarah Pusara Abu Hassan Din

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 682 hits
Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail berkenan berangkat menziarahi pusara Allahyarham Abu Hassan Din Al Hafiz di Tanah Perkuburan Islam Raudhatul Sakinah Taman Selasih Gombak Loading Turut berangkat Raja Perempuan Perlis Tua...
Dr M Jangka Raja Raja Akan Putuskan Cj Baru Minggu Ini

Dr M Jangka Raja Raja Akan Putuskan Cj Baru Minggu Ini

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 228 hits
MALAYSIAKINI Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata beliau percaya Majlis Raja Raja akan memutuskan individu yang akan dilantik sebagai ketua hakim negara yang baru minggu ini Yang itu kita tunggu raja raja punya approval Saya fikir ia...
Ph Tetap Hormat Dan Iktiraf Raja

Ph Tetap Hormat Dan Iktiraf Raja

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 225 hits
foto sumber internetPUTRAJAYA 2 Mei Hanya disebabkan berlaku satu atau dua krisis dengan institusi raja ia tidak menggambarkan bahawa kerajaan Pakatan Harapan yang mentadbir negara tidak mempunyai hubungan baik dengan istana kata Menteri Da...
Teater Makyung Anak Raja Gondang

Teater Makyung Anak Raja Gondang

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 407 hits
DEWAN BUDAYA sekali lagi akan mempersembahkan Teater Makyung dengan tajuk pementasan pada tahun ini Teater Makyung Anak Raja Gondang hasil nukilan Che Mat Jusoh dan Qaseh Bismillah Pelakon makyung yang tidak asing lagi Rosnan Rahman Nadhila...
Raja Maha Vajiralongkorn Dinobatkan Sebagai Rama X Thailand

Raja Maha Vajiralongkorn Dinobatkan Sebagai Rama X Thailand

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 314 hits
Vajiralongkorn 66 tahun mengenakan pakaian kebesaran berlapis emas dan menerima mahkota Kemenangan berlapis emas seberat 7 3 kilogram yang kemudian dipakai di kepalanya sebelum menyampaikan titah pertama sebagai raja
Tiga Kali Menikah Lalu Cerai Ini Tiga Mantan Istri Raja Thailand

Tiga Kali Menikah Lalu Cerai Ini Tiga Mantan Istri Raja Thailand

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 435 hits
Raja Thailand Maha Vajiralongkorn yang baru dinobatkan hari ini sempat menjadi pusat perhatian karena gaya hidupnya
Kerajaan Ph Perlu Berhenti Hasut Anak Muda Benci Sistem Raja Melayu

Kerajaan Ph Perlu Berhenti Hasut Anak Muda Benci Sistem Raja Melayu

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 359 hits
KUALA LUMPUR 30 April Pengarah Strategik Pergerakan Pemuda UMNO Kuantan Mohd Afif Mohd Anuar berkata kerajaan Pakatan Harapan seharusnya berhenti mengeluarkan kenyataan menghasut dan cuba mengelirukan golongan muda tentang peranan Raja Raja...
Malaysia Dalam Islam Raja Pun Di Bawah Undang Undang Hadi Awang

Malaysia Dalam Islam Raja Pun Di Bawah Undang Undang Hadi Awang

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 327 hits
Kenyataan Hadi Awang itu muncul semasa berlaku pertelagahan antara Tun Mahathir dan istana Johor Foto Astro AwaniPresiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata Islam meletakkan ketua negaranya sama ada yang bergelar raja khalifah imam ata...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord