Lebih Satu Pertiga Kawasan Zon Merah Tidak Lagi Merah


Aidila Razak




Sekurang-kurangnya 11 dari 28 daerah yang diisytiharkan zon merah kerana merekodkan lebih 40 kes Covid-19 sejak awal wabak itu tercetus mempunyai sedikit kes aktif.

Tinjauan terhadap data yang dikeluarkan setiap hari oleh Kementerian Kesihatan mendapati bahawa di empat zon merah ini sebenarnya terdapat 10 atau kurang kes yang aktif.

Ini menunjukkan sebahagian besar pesakit di lapan daerah di zon merah ini telah dikeluarkan dari hospital selepas pulih

Contohnya di Rembau, Negri Sembilan, hanya ada empat pesakit Covid-19 yang masih dirawat di hospital.

Ini jauh berbeza berbanding keseluruhan 53 kes yang direkodkan di daerah ini sejak awal wabak itu tercetus.

Sebilangan besar pesakit positif Covid-19 di daerah ini telah pulih

Keadaan sama juga berlaku di Hilir Perak apabila pada 17 April hanya dua kes yang masih aktif berbanding 65 kes positif yang direkodkan sebelumnya.

Bagaimanapun, tidak ada daerah yang diberi tempoh inkubasi selama 14 hari dan tiada daerah yang lebih daripada satu minggu tidak merekodkan kes baru.

Minggu lalu Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah mengatakan kementerian mungkin mengubah cara zon diklasifikasikan mengikut kes aktif, bukannya kes kumulatif.

Pada masa ini, kawasan-kawasan ini dikelaskan sebagai merah jika terdapat lebih daripada 40 kes, oren jika terdapat 21 hingga 40 kes, kuning jika ada 1 hingga 20 kes dan hijau jika tidak ada kes yang dilaporkan.

"Jika tidak, semua daerah akhirnya akan menjadi zon merah," katanya kepada wartawan pada sidang media harian kementerian itu.

Sejak itu, kebanyakan jabatan kesihatan negeri telah mengeluarkan maklumat mengenai kes aktif di setiap daerah di laman Facebook rasmi mereka.

Jabatan kesihatan negeri juga dalam Program Pengurangan Risiko Daerah yang bertujuan mengubah daerah menjadi zon hijau dengan memastikan ada kes baru dalam 14 hari terakhir.

Negeri dan wilayah yang tidak menerbitkan maklumat ini adalah Kuala Lumpur, Putrajaya dan Sarawak.
Strategi keluar
Pada Rabu, Noor Hisham berkata klasifikasi baru itu adalah sebahagian daripada strategi keluar kementerian berkenaan, kerana dasar kawalan pergerakan mungkin berbeza mengikut klasifikasi ini

Katanya, negeri seperti Pulau Pinang, Kedah dan Perlis berpotensi diisytiharkan sebagai negeri hijau, memandangkan tidak ada kes baru yang dilaporkan di sana dalam beberapa hari terakhir.

Bagaimanapun, negeri-negeri terbabit perlu mengekalkan rekod ini selama 14 hari berturut-turut sebelum dapat dinyatakan bebas daripada Covid-19, katanya.
Kes terakhir yang dilaporkan di Kedah adalah pada 15 April, sementara Pulau Pinang dan Perlis melaporkan kes terbaru pada 14 April

Terdapat 94 kes yang dilaporkan di Kedah sejak awal wabak, tetapi hanya 11 kes yang masih dalam rawatan sehingga semalam.

Sebilangan besar daerah di Kedah tidak mempunyai kes aktif, dan tidak ada daerah yang diletakkan sebagai zon merah.

Begitu juga, Pulau Pinang mencatatkan 119 kes sejak bermulanya wabak tetapi sekarang hanya mempunyai 15 kes aktif.

Perlis merekodkan 18 kes sejak awal wabak dan hanya lima yang aktif.

Sehingga kini, kira-kira satu pertiga daripada semua daerah di Malaysia tidak mencatat kes baru dalam dua minggu yang lalu.
Melindungi zon hijau
Noor Hisham berkata kementerian kesihatan mahu melindungi zon hijau, yang mungkin merupakan desa, mukim atau daerah dengan menerapkan kawalan sempadan yang ketat.

Ini bermaksud melarang mereka yang bukan penduduk memasuki zon hijau ini dan sebaliknya - terbalik dengan perintah kawalan pergerakan dipertingkatkan (PKPK), di mana penduduk di kawasan yang dilanda teruk dengan Covid-19 dilarang meninggalkan zon dan sebaliknya.

Terdahulu, Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob berkata peraturan mungkin sangat berbeza bagi mereka yang tinggal di zon hijau berbanding mereka yang tinggal di zon merah, di mana kawalan pergerakan yang lebih ketat mungkin dikenakan.

Pada masa ini, semua daerah berada dalam keadaan separuh berkurung di bawah perintah kawalan pergerakan (PKP) yang akan berakhir pada 28 April. Kerajaan minggu depan akan mengumumkan sama ada PKP akan dilanjutkan atau sebaliknya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/04/lebih-satu-pertiga-kawasan-zon-merah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Semua Kawasan Di Kuala Lumpur Zon Merah Cheras Terbaharu

Semua Kawasan Di Kuala Lumpur Zon Merah Cheras Terbaharu

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 231 hits
SHAH ALAM 6 APR Kementerian Kesihatan hari ini mengklasifikasikan Cheras sebagai zon merah yang terbaharu bagi wabak Covid 19 sekali gus menjadikan semua kawasan di Kuala Lumpur sebagai zon bahaya Sehingga semalam kawasan itu merekodkan 44 ...
Zon Merah Kekal 26 Kawasan Lembah Pantai Catat Kes Tertinggi

Zon Merah Kekal 26 Kawasan Lembah Pantai Catat Kes Tertinggi

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 205 hits
Anggota Angkatan Tentera Malaysia melakukan pemeriksaan di kawasan bangunan Selangor Mansion dan Malayan Mansion susulan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan pada hari ke 23 berikutan penularan wabak Covid 19 di Masjid India Kuala Lump...
Kuantan Daerah Terbaru Disenarai Zon Merah Covid 19

Kuantan Daerah Terbaru Disenarai Zon Merah Covid 19

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 200 hits
PETALING JAYA Daerah Kuantan di Pahang disenaraikan sebagai zon merah Covid 19 berdasarkan statistik terbaru diumumkan hari ini Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia penyenaraian daerah terbaru di Pahang itu menjadikan jumlah tekini zon me...
Kuantan Kini Zon Merah Baru Covid 19

Kuantan Kini Zon Merah Baru Covid 19

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 205 hits
Kuantan Pahang merupakan daerah terbaru yang diisytiharkan sebagai zon merah Ini menjadikan jumlah zon merah sebanyak 24 setakat tengah hari Rabu menurut Kementerian Kesihatan Malaysia Melalui infografik yang dikongsi melalui platform media...
Covid 19 Hulu Selangor Zon Merah

Covid 19 Hulu Selangor Zon Merah

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 232 hits
KUALA LUMPUR Hulu Selangor kini diletakkan sebagai kawasan zon merah COVID 19 dengan mencatatkan 43 kes positif Sebelum itu lima daerah di negeri ini yang diisytihar zon merah ialah Hulu Langat Petaling Klang Gombak dan Sepang Selangor menc...
Sepang Kota Samarahan Pula Diisytihar Zon Merah Covid 19

Sepang Kota Samarahan Pula Diisytihar Zon Merah Covid 19

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 253 hits
Sepang dan Kota Samarahan Sarawak menjadi dua daerah terbaharu diisytihar zon merah selepas masing masing merekodkan 46 kes dan 42 kes positif Covid 19 Sepang Kota Samarahan Pula Diisytihar Zon Merah Covid 19
Hulu Selangor Zon Merah Ke 25

Hulu Selangor Zon Merah Ke 25

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 187 hits
KORONAVIRUS l Hulu Selangor kini diletakkan sebagai kawasan zon merah Covid 19 selepas mencatatkan 43 kes positif Ini menjadikan jumlah zon merah di seluruh negara kepada 25 Kawasan yang merekodkan lebih daripada 40 kes akan dikategorikan s...
Kkm Sahkan Ada Pertambahan 3 Zon Merah Jumlah Keseluruhan 21 Zon Merah

Kkm Sahkan Ada Pertambahan 3 Zon Merah Jumlah Keseluruhan 21 Zon Merah

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 243 hits
Putrajaya 7 April Kementerian Kesihatan Malaysia mengesahkan pertambahan zon merah melibatkan kes penularan COVID 19 di seluruh Malaysia Dalam kemaskini di akaun rasmi terdapat tiga lagi pertambahan zon merah menjadikan jumlah keseluruhan s...
Seluruh Kl Kini Berada Dalam Zon Merah Covid 19

Seluruh Kl Kini Berada Dalam Zon Merah Covid 19

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 242 hits
Malaysiakini KORONAVIRUS Seluruh kawasan Kuala Lumpur kini diklasifikasikan sebagai zon merah Covid 19 selepas daerah terbaru Cheras mencatatkan 44 kes positif penyakit itu Dalam hantaran di akaun rasmi Facebook Kementerian Kesihatan Malays...
Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Is Anwar Ever Going To Release Najib



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works